Kogeldruk met bewegend paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hippotha

Kogeldruk met bewegend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 19:40

Mijn vraag is.... De kogeldruk op de trekhaak mag maar 75 kg zijn. Nu wordt deze natuurlijk veel hoger als mijn paard staat de springen in de trailer.
Kan de kogel dan niet afbreken ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:51

De waarde op de haak is een statische waarde. Dus een lege trailer of geladen met een stilstaand paard mag die niet boven de 75kg zijn. Daar zit nog een forse veiligheidsmarge op voor een paard die een polka doet.

Met een druk paard hoef je je in princiepe geen zorgen te maken over de haak zelf. Wel over de algehele wegligging van je auto......

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 20:12

Gloa schreef:
De waarde op de haak is een statische waarde. Dus een lege trailer of geladen met een stilstaand paard mag die niet boven de 75kg zijn. Daar zit nog een forse veiligheidsmarge op voor een paard die een polka doet.

Met een druk paard hoef je je in princiepe geen zorgen te maken over de haak zelf. Wel over de algehele wegligging van je auto......

Ohhhh..... Gelukkig. Dank je wel. Je ziet die trailer wel eens gigantisch op en neer gaan en nu ik hoorde van de kogeldruk schrok ik...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:40

Jet schreef:
Dit is wel een interessant artikel waarin verderop ook uitgelegd hoe het zit met de kogeldruk. Je kijkt dus op het plaatje op de trailer wat de kogeldruk van de trailer is en op de trekhaak wat de maximum kogeldruk van de trekhaak zelf is. Die laatste moet gelijk of hoger zijn dan de kogeldruk van de trailer!

http://www.horse-assist.nl/weetjes-over ... 2D%20100kg. .

Deze geeft ook wel goede informatie: https://brink.eu/nl-nl/trekhaken/op-de-weg/kogeldruk/ .

Dat klopt niet helemaal.

De waardes op de koppeling en trekhaak zijn maximale waardes. Niet feitelijke waardes bij normaal gebruik. In geval van controle moet je gewogen onder de aangegeven waardes zitten waarbij de laagste waarde telt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:44

Wacht even, het is toch zo dat wat de kogeldruk maximaal mag zijn van de trekhaak zelf hoger moet zijn dan van de trailer of denk ik nu verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 16:12

Nee net zoals bij E achter B gaat het om feitelijke gewichten. Niet om theoretische maxima.

Dus als je auto een max heeft van 70kg en de koppeling van de trailer mag tot 150kg dan mag je die nog steeds aan elkaar knopen zolang de werkelijke statische belasting op de haak/achterbrug/ophanging van de auto maar max 70kg is.

Hoeveel kogeldruk een auto mag hebben geeft wel een goede indicatie of die auto geschikt is om een paardentrailer te trekken. Een hele lage max kogeldruk zegt iets over de constructie van de auto en dan moet je je afvragen of dat gewenst is met bewegende lading van 600kg paard.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 18:40

Ok, zit het zo in elkaar. Je tweede alinea is wel logisch inderdaad.