Eigenaar laat pony achter en stal heeft zorgplicht, bizar!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Eigenaar laat pony achter en stal heeft zorgplicht, bizar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 12:42

Waar ik mijn paarden heb staan heeft iemand een pony achter gelaten en volledig uit het zicht verdwenen. Verhuisd en geen adres achter gelaten. Betaalt dus geen stalling meer, geen hoefsmid en geen dierenarts. In de wet staat dat je verplicht bent voor zo'n dier te blijven zorgen. Voor het dier snap ik het wel, maar bizar vind ik dat je het dier niet mag verkopen. Die wet zou toch veranderd moeten worden vind ik. Bijvoorbeeld als er na een jaar niemand geweest is, dan het recht hebben om het dier te verkopen.

Heb dit eerder bij een andere stal gehoord waar ik mijn paard in opfok bracht. Iemand die 10 paarden daar gestald had en ook niet meer betaalde en onvindbaar was. Dat is toch crimineel en niet te doen om kosteloos 10 paarden te onderhouden?

Kinke

Re: Eigenaar laat pony achter en stal heeft zorgplicht, bizar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:44

je gaat veel te kort door de bocht. De stalhouder kan via de rechter betaling afdwingen of wordt dan eigenaar.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:46

Ik heb dat al eerder ergens gehoord op een stal waar ik stond. Was ook een pony achtergelaten. Al zeker 15 jaar geleden. Een van de vaste pension klanten heeft hem nu “overgenomen” en beschouwt hem als haar paard. In alle jaren heeft zich nooit iemand gemeld voor deze pony.

Heel maf eigenlijk. Ik heb geen idee hoe dit juridisch zit, maar deze pony in kwestie maakt het heel goed dus tja, nooit verder bij stilgestaan als buitenstaander :)

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:47

Je kan evt zelfs ee deurwaarder inschakelen om alle kosten gewoon te verhalen. Die kunnen achterhalen waar de persoon woont en misschien kijken of hij toch wil overkopen.

Snap dat het totaal achterlijk gedrag is maar zo wordt er wel voor gezorgd dat de paarden zelf minder gedupeerd worden, scheelt iets in dierenleed.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:48

Ik zou toch een keer zeggen nu is het genoeg. Rechtsgeldig of niet, je hebt ook kosten gemaakt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:48

Dat komt omdat een paard voor de wet een ding is (net als ieder ander dier). Dingen kosten over het algemeen geen geld om op te slaan. Als jij een paar sokken bij mij vergeet mag ik die ook niet zomaar weggooien, maar moet ik ze netjes voor je bewaren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:49

Zonnetje81 schreef:
Ik zou toch een keer zeggen nu is het genoeg. Rechtsgeldig of niet, je hebt ook kosten gemaakt.

En dan komt de eigenaar na 1,5 jaar terug (al die tijd in een coma gelegen na een auto ongeluk) en is meer dan bereid om alle gemaakte kosten te betalen... En dan heb jij t paard verkocht? Dat kan niet zomaar, dan ben je strafbaar, dat is gewoon diefstal.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:50

Vjestagirl schreef:
Zonnetje81 schreef:

En dan komt de eigenaar na 1,5 jaar terug (al die tijd in een coma gelegen na een auto ongeluk) en is meer dan bereid om alle gemaakte kosten te betalen... En dan heb jij t paard verkocht? Dat kan niet zomaar, dan ben je strafbaar, dat is gewoon diefstal.

Lekker ver gezocht. Want dan is iemand echt wel vindbaar.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:50

@zonnetje besef wel dat het iemand anders eigendom is hé, vernieling diefstal heling zijn wel dingen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:51

Als je alles hebt geprobeerd dan kan je niet met iemand anders zijn ellende blijven zitten. De kosten moeten ook gedekt worden. Dus die kosten moeten vanuit verkoop terugkomen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:53

Als er niet meer betaald wordt en dit is wel contractueel vastgelegd, dan zijn er andere juridische stappen die je kan nemen.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:55

Zonnetje81 schreef:
Als je alles hebt geprobeerd dan kan je niet met iemand anders zijn ellende blijven zitten. De kosten moeten ook gedekt worden. Dus die kosten moeten vanuit verkoop terugkomen.

Dit mag niet zomaar, zolang de pony niet eigendom is van de verkopende partij.
Hiervoor moet je juridisch gezien wel eigenaar worden.

De eerste stap die denk ik genomen moet gaan worden is beslag laten leggen op de pony.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:55

Maar stel nu, gewoon maar even stél...
...dat ik als gewone jan met de pet en met een eigen paard een weide met 2 boxen pacht. En ik heb zelf maar één paard, dus komt er een maatje met een andere eigenaar. En die neemt dan de benen. En ik heb het geld niet om een tweede paard te onderhouden, maar mag hem ook niet verkopen.

Hoe gaat het verhaal dan verder? Tweede paard krijgt geen hooi/smid/dierenarts meer te zien en sterft aan verwaarlozing (of wordt door de dierenpolitie in beslag genomen). Wie is er verantwoordelijk?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:59

Als iemand de benen neemt komt ie het paard echt niet na een paar jaar opeisen. En je moet het paard ook kunnen betalen. Ik weet de oplossing: Bel de dierenambulance: loslopend paard op de weg. kom hem maar ophalen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:00

Zonnetje81 schreef:
Vjestagirl schreef:

Lekker ver gezocht. Want dan is iemand echt wel vindbaar.

Er zijn echt wel redenen te bedenken waarom iemand, al dan niet tijdelijk, verdwijnt...

Maar zelfs als ik terug zou komen na 1,5 jaar zonder goede reden, dan heb ik het recht op mijn eigendom, en als jij dat verkocht hebt ben je strafbaar...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:02

Kan allemaal best wel maar dan zou ik hem aanmelden als: gevonden voorwerp ;-)

Ik kan mijn stal en portemonnee niet laten beinvloeden door iemand anders zijn grillen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:08

dan zou je als stalhouder het in je contract moeten opnemen dat als er niet betaald word voor het paard de staleigenaar eigenaar word van het dier en het zo kan verkopen om de kosten te dekken :j
retentierecht heet het.
echt sneu, maar helaas gebeurd het inderdaad wel dat mensen om wat voor reden dan ook niet de financiële zorg kunnen of willen dragen voor hun paard.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:50

Tsja, hier staat er ook een oude pony met een eigenaar die moeilijk betaalt. Dit is een scenario waar ik zelf regelmatig om vrees. Retentierecht en deurwaarder etc is heel fijn, maar ondertussen lopen de kosten op voor een paard zonder waarde. Dus hoe cru ook, als dat gebeurt, dan wordt ofwel paard aan de deur van de eigenaar achtergelaten met een bordje ofwel ingeslapen met een dierenarts die verklaring van ‘accute koliekaanval’ erbij wil schrijven. De kosten en het werk zijn me te veel om zo’n dier maandenlang op eigen houtje te onderhouden.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:51

Ik kreeg totaal onverwacht een facebookbericht van een onbekende. Onze pony (die in bruikleen was gegeven) zou wegens wanbetaling van de vermeende eigenaresse M naar de slager gaan. Pony was onhandelbaar en er werd geen stalgeld betaald. M. was onvindbaar.

Natuurlijk pony opgehaald, allerlei spullen moesten blijven als betaling (rambodekens, tuig, zadel, peeskappen etc). Pony stond in een donkere stand naast een schaap. Kon zich niet eens draaien. Was zwaar hoefbevangen. En onhandelbaar kan ik begrijpen, zij was altijd heel claustrofobisch en de afspraak was dagelijks minstens 8 uur met haar grote vriend (ons paard) naar buiten. Ze stond al drie maanden eenzaam in die stand.

Ik wist dat ze vaak van stal was verhuisd (ging een paar keer per jaar bij haar op bezoek), maar niet dat ze nooit ergens stalgeld had betaald. Verzekeringen niet betaald, voer niet betaald en vast nog veel meer. Zelf was ze in het laatste jaar ook 5 x verhuisd en niemand kon haar meer vinden. Ze had een ander telefoonnummer genomen etc etc. Alles aan elkaar gelogen (tegen mij en anderen).

Ik kan me voorstellen dat een stal in zo'n geval maar doet wat ze goeddunkt.. al valt het natuurlijk niet goed te praten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:54

ellepel schreef:
dan zou je als stalhouder het in je contract moeten opnemen dat als er niet betaald word voor het paard de staleigenaar eigenaar word van het dier en het zo kan verkopen om de kosten te dekken :j
retentierecht heet het.
echt sneu, maar helaas gebeurd het inderdaad wel dat mensen om wat voor reden dan ook niet de financiële zorg kunnen of willen dragen voor hun paard.

Ik geloof dat zoiets op mijn stal inderdaad in het -uitgebreide- contract staat.

Zal het morgen eens navragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:47

Wij hebben er ooit twee achtergelaten gehad. De eerste is een shet,die is na een jaar met een andere klent mee verhuist die ging emigreren. De tweede vonden we op een gegeven moment met koliek die heeft de da in slaap gedaan. Om beide paardjes is nooit een eigenaar meer geweest.

Wat we ook eens gehad hebben was een klant met een gewond paard.Paard opgeknapt door de Da en op een dag verhuisde die klant,vrij kort nadat de Da haar behandeld was. Op een gegeven moment belt de da mij of ik de klant wist wonen. Ze had een vals adres opgegeven en de rekening dus nooit betaald.Helaas on ik haar niet helpen want ik had het zelfde valse adres.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:22

Ik snap het nut van dit soort topics op bokt niet. Bokt is geen juristisch forum. Alleen hierboven worden al haaks op elkaar staande meningen gegeven. Dit is gewoon een zaak die aan de rechtsbijstandverzekering of advocaat voorgelegd moet worden. Die kunnen daar direct een juridisch correct antwoord op geven ipv giswerk van bokkers die er (behalve een paar uitzonderingen) geen kaas van gegeten hebben.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:24

Het komt bij het lezen van dit topic in me op, wanneer en waarmee kun je bewijzen dat je de eigenaar van een paard bent. Als je het paspoort hebt of??????

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:26

Margee schreef:
Het komt bij het lezen van dit topic in me op, wanneer en waarmee kun je bewijzen dat je de eigenaar van een paard bent. Als je het paspoort hebt of??????

Nee, je moet een koopcontract hebben

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 15:32

Lara_Silver schreef:
Ik snap het nut van dit soort topics op bokt niet. Bokt is geen juristisch forum. Alleen hierboven worden al haaks op elkaar staande meningen gegeven. Dit is gewoon een zaak die aan de rechtsbijstandverzekering of advocaat voorgelegd moet worden. Die kunnen daar direct een juridisch correct antwoord op geven ipv giswerk van bokkers die er (behalve een paar uitzonderingen) geen kaas van gegeten hebben.

Ja maar heel eerlijk wordt dat juridische traject in de paardenwereld niet vaak belopen. Mijzelf als voorbeeld nemend... no way dat ik voor een gepensioneerde oude pony met doorgezakte rug van +/- 30 jaar een juridisch traject in ga als de eigenaar verdwijnt.
Op mijn vorige stal was een achtergelaten paard wel meer waard, maar ook dat is over een lang tijdsbestek in de minne geregeld.