Tips & Tricks bij binnenpiste-angst

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Tips & Tricks bij binnenpiste-angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 22:04

Hej allemaal!

Mijn paardje is 2 weken geleden verhuisd naar een fijne nieuwe stal waar we een binnenpiste ter beschikking hebben *\o/*
Baasje superblij, alleen blijkt mijn paard de piste nog eventjes doodeng te vinden :+

Ze is nochtans echt geen bang type paard (grote tractors met aanhangwagens rijden er op 1m naast en ze geeft geen kik, wapperend plastic is geen issue, water geen probleem, ...) Ze kan wel eens wat onzeker zijn, maar met geduld en aanmoediging doet ze eigenlijk praktisch alles en is ze meer nieuwsgierig dan bang.
Alleen zijn er nu natuurlijk een hoop geluiden rondom de piste waarvan ze de oorzaak niet kan zien. Hier is ze, van zolang ik haar ken, al wat gevoeliger aan. Neem ik haar ergens ook niet kwalijk natuurlijk, vanuit een paardenvisie is dat ook best wel eng. En ik weet (uit ervaring) ook dat het met tijd en geduld wel betert, dat ze vooral nog moet wennen aan de omgeving en de nieuwe geluiden.

Alleen vroeg ik mij af of hier mensen zijn met eventuele tips & tricks om dit eventueel wat vlotter te laten gaan of die eventueel kunnen helpen om het toch al wat minder spannend te gaan vinden? Of gewoon jouw ervaring met dit probleem en wat je ermee hebt gedaan! Ben benieuwd!

PS: ik heb zowel al wat grondwerk gedaan in de nieuwe piste, als longewerk en ook wat gereden.

SinneJ

Re: Tips & Tricks bij binnenpiste-angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:06

Een tip die werkt bij zowat alle te conditioneren diersoorten: geef ze er lekkere dingen.

Als je niet graag met voedselbeloningen werkt, kan je er wel bv de slobber of wortelen die ze sowieso krijgt in een emmer geven. Lekker eten zorgt voor een positieve associatie met die plaats!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:13

Mag ze niet een uurtje met een ander paard er staan?
En anders inderdaad lekker aan de slag daar, focus op jouw taak (als ze tenminste niet echt bang/overstuur is) en eten is ook altijd goed, zoals SinneJ al schrijft.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:14

Radio aan of denk ik nu te simpel.. Of zelf zingen {:}

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 22:25

SinneJ schreef:
Een tip die werkt bij zowat alle te conditioneren diersoorten: geef ze er lekkere dingen.

Als je niet graag met voedselbeloningen werkt, kan je er wel bv de slobber of wortelen die ze sowieso krijgt in een emmer geven. Lekker eten zorgt voor een positieve associatie met die plaats!

Ja ik werk met grondwerk wel af en toe met voedselbeloningen :) mss wel een idee om ook met longeren en rijden de beloning al bij te hebben en haar die nog in de piste te geven!

xChanelx schreef:
Mag ze niet een uurtje met een ander paard er staan?
En anders inderdaad lekker aan de slag daar, focus op jouw taak (als ze tenminste niet echt bang/overstuur is) en eten is ook altijd goed, zoals SinneJ al schrijft.

Dat is eigenlijk echt helemaal geen slecht idee! Ik ga eens horen of iemand dat ziet zitten!

Ze doet het zeg maar 80% van de tijd prima hoor en ze ontspant ook echt, maar dan is er weer een geluid
en schiet ze weg voor een halve cirkel en dan daarna kalmeert ze weer. Het is echt vooral nog wennen.
Bij grondwerk dicht bij mij en rijden schiet ze eigenlijk zelfs niet weg, maar voel ik haar wel spanning opbouwen, dan is het wel makkelijker om haar aandacht weer bij mij te vragen dan bij longeren.

snorkel1986 schreef:
Radio aan of denk ik nu te simpel.. Of zelf zingen {:}

Haha, op zich goed gedacht wel :p alleen stond die de laatste keer effectief aan en dat hielp niet echt :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:11

Ik ben zelf niet zo van de voedselbeloning, maar meer van het effectief aanpakken van de spanning. Je kunt bijv gaan werken volgens de methode van Tristan Tucker. Dan leer je het paard om zelf de ontspanning op te zoeken. Het paard leert kiezen om niet te vluchten, maar die impuls om te zetten in ontspanning. Supertof om te zien hoe paarden dat kunnen doen, en het helpt je in de toekomst ook verder voor andere spannende situaties.

Niffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:19

Ik denk dat ik mijn paard inderdaad even (al dan niet met een ander) zelf zou laten rond scharrelen in de binnenbak tot het paard zich duidelijk op zijn/haar gemak voelt. Wellicht moet dit een paar keer gebeuren maar het geeft het paard wellicht de tijd om rustig aan de nieuwe omgeving te wennen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:00

Earth schreef:
Ik ben zelf niet zo van de voedselbeloning, maar meer van het effectief aanpakken van de spanning. Je kunt bijv gaan werken volgens de methode van Tristan Tucker. Dan leer je het paard om zelf de ontspanning op te zoeken. Het paard leert kiezen om niet te vluchten, maar die impuls om te zetten in ontspanning. Supertof om te zien hoe paarden dat kunnen doen, en het helpt je in de toekomst ook verder voor andere spannende situaties.

Ik vind je suggestie prima hoor, maar de eerste zin is een tegenspraak. Voedselbeloningen nemen weldegelijk de spanning weg. Paarden kunnen dat onderscheid tussen een positief gevoel vanwege de plek of vanwege het voer niet maken. Dus als je ze daar voert, zal je gewoon echt spanning wegnemen en de plaats zelf positiever maken.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:25

Wat bij mijn paard helpt zijn de oornetjes met neopreen erin die het geluid dempen.
Het is niet dat ze helemaal niets horen, maar het scherpe is eraf en ze reageren dan minder fel.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 15:28

Earth schreef:

Ik vind de Tristan Tucker methode inderdaad echt superinteressant! en pas al veel daarvan toe in mijn eigen trainingen. Zo kan ik haar echt al heel snel spanning laten afvloeien bij werk aan de hand en bij het rijden, ook al veel kunnen gebruiken op buitenritten.
Ik ben nu ook bezig met een soort commando zetten op het laten zakken van de hals.

Heel veel nuttige tips hier die gegeven worden, alleen wordt het dus duidelijk dat het echt een kwestie van tijd en geduld is, aangezien ik de meeste ervan al in meerdere of mindere mate toe pas :)

Niffum schreef:
Ik denk dat ik mijn paard inderdaad even (al dan niet met een ander) zelf zou laten rond scharrelen in de binnenbak tot het paard zich duidelijk op zijn/haar gemak voelt. Wellicht moet dit een paar keer gebeuren maar het geeft het paard wellicht de tijd om rustig aan de nieuwe omgeving te wennen.

Zoals bij een eerdere post met een gelijkaardige tip, vind ik dit wel echt een goed idee. Ik ga eens rondhoren bij stalgenoten wie een rustig, lief paard heeft dat wat tijd met haar wil doorbrengen in de piste :)
De voorlaatste keer dat ik er met haar werkte, plofte ze op een gegeven moment gewoon op de grond om te rollen, dat lijkt me alvast ook een goed teken :+ Het wisselt ook gewoon zo, het ene moment is ze compleet ontspannen en dan hup, nieuw geluid en is ze weer een brokje spanning. Hierdoor ben ik momenteel ook heel voorzichtig met rijden, aangezien ik geen zin heb in dat ontploffend brokje spanning onder mij }>

SinneJ schreef:
Ik vind je suggestie prima hoor, maar de eerste zin is een tegenspraak. Voedselbeloningen nemen weldegelijk de spanning weg. Paarden kunnen dat onderscheid tussen een positief gevoel vanwege de plek of vanwege het voer niet maken. Dus als je ze daar voert, zal je gewoon echt spanning wegnemen en de plaats zelf positiever maken.

Het hangt er heel erg vanaf, mijn merrie kan ook vreselijk "stress-eten", dus snoepjes/voer aannemen zonder een greintje spanning los te laten. Vandaar dat ik nu ook dus train op het laten zakken van de hals om dan te belonen met voedsel. Ik wissel werken met en zonder voedsel ook graag af. Om iets nieuws te leren gebruik ik het graag om haar echt enthousiast te krijgen, maar in een "standaard" training niet, alleen achteraf dan. Ik probeer nu wel de training te stoppen in de engste hoek van de piste, in de hoop dat ze daar toch wat rust zal vinden.

ingvdh schreef:
Wat bij mijn paard helpt zijn de oornetjes met neopreen erin die het geluid dempen.
Het is niet dat ze helemaal niets horen, maar het scherpe is eraf en ze reageren dan minder fel.

Eigenlijk is dat geen gek idee. Het is natuurlijk een beetje symptoombestrijding, maar ik weet niet of ik dat echt erg vind ... Kan natuurlijk ook dat het net erger wordt omdat ze het gevoel heeft dat ze niet genoeg hoort, maar dat kan ik alleen maar ontdekken door het eens te proberen!

JorisV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:33

Uitstekend onderwerp om over te lezen. Ik ken wel enkele van die tips. Leuk dat ik zelfs nieuwe erbij kon leren.