Oppakken na lang stil hebben gestaan.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Indie

Oppakken na lang stil hebben gestaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 13:53

Hallo!

Mijn paard staat nu al meer dan een jaar lang op een mega stuk land in een grote kudde in het bos. Hij is met tijdelijk pensioen gegaan vanwege een kwakkel blessure, heb er alles kwa operaties/behandelingen/medicijnen/revalidatie tot aquatraining aan toe aan gedaan maar wat bleek de oplossing... het land. Hij is niet echt in de hand geweest, ik ben wel veel op bezoek geweest maar mocht hem er daar niet uit halen dus alleen een aai/knuffel even kletsen en ik kon weer naar huis :(.
Hij loopt gelukkig weer super en zit prachtig in z’n vel. Ik wil toch ooit graag weer eens een ritje gaan maken. Hij hoeft van mij nooit meer op stal te komen en hij blijft gewoon lekker 24/7 bospony maar ik zou toch graag ook weer wat met hem willen ondernemen zodra ik een andere plek heb gevonden waar ik hem wel uit de kudde mag halen.

Zijn er hier mensen die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt en hoe is dat gegaan? Was het gewoon weer opstappen en wegrijden of meer vanaf de basis opnieuw beginnen (wat mij ergens ook wel weer heel leuk lijkt).

Het gaat om een 8,5 jaar oude ruin, met 4,5 bij mij gekomen, hij was toen net ingereden. Ik reed voornamelijk buiten met hem en deed af en toe wat grondwerk spelletjes of wat lichte rij oefeningen in de bak.
We waren echte maatjes, hij was over het algemeen (ondeugende uitspattingen daar gelaten ;) ) heel braaf, ik kon er alles mee. Ik heb het idee dat hij me echt nog wel herkent maar hij heeft nu natuurlijk zo’n ander leven, ik vraag me echt zo af hoeveel hij nog ‘weet’ van z’n opvoeding.

Ik ben dus niet perse op zoek naar adviezen, maar meer naar ervaringen van anderen die misschien ook hun paardje na lange tijd ‘opnieuw’ hebben opgepakt.

Alvast bedankt !
Groetjes

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 13:56

Dat komt allemaal zo weer boven. Alleen wat tijdsduur en intensiteit betreft niet overvragen, Eerst maar eens veel stappen om de pezen weer meer sterkte te geven en het lijf lekker los te krijgen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:15

ik heb jaren geleden een paard gehad die door een blessure 3 jaar stil heeft gestaan. hij was betuigd en bereden. na 3 jaar weer ingespannen en zo weggereden ( wel voor maar een kwartiertje maar je moet ergens beginnen)
en met rijden onder het zadel net zo. maar hij was altijd al 200% betrouwbaar dus ik had geen twijfels dat het niet goed zou gaan.
pas weer twee pony's ingespannen na 1,5 jaar "vakantie". ook zo weggereden. maar ook die zijn top braaf.

het ligt echt aan je paard en jouw vertrouwen in hem of je dit zo kunt doen.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:34

Mijn paard reed ik in de Z2 dressuur, heeft 7 daarna als fokmerrie gediend, toen we haar wilden verkopen heb ik haar weer opgepakt. Bij haar was het opstappen en wegrijden, alle knopjes zaten erop, het enige wat ze weer moest krijgen was conditie.
Ik vond haar een stuk fijner na die 7 jaar rust :)

Anoniem

Re: Oppakken na lang stil hebben gestaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:06

Ik heb de mijne na 5 maanden stilstaan (wegens een blessure bij mij) weer opgepakt. En ik zag er tegenop. Dus beloofde ik mijn instructeur naar de verenigingsles te komen, als stok achter de deur. Want dan moest ik wel wat voorbereiden natuurlijk....
Maar die week ervoor was het een gekkenhuis op mn werk...en ik schoof het voor me uit...en toen het de dag van mijn les was, had ik nog niks gedaan. Niet gereden, niet gelongeerd, niks. Maar ik had beloofd dat ik naar die les zou gaan. Vooral aan mezelf.

Ik heb hem zo meegenomen, ben erop geklommen en ben gaan rijden. Hij was natuurlijk hyper en ril en één keer wat te jolig aan de achterkant, maar verder geen stap verkeerd gezet. Half uurtje meegereden, geen moeilijke dingen gedaan en van daaruit rustig opgebouwd.

Zal wel niet met elk paard kunnen, maanden niet rijden en dan op vreemd terrein en weer op klimmen. En een verstandig mens gaat natuurlijk eerst vooraf de energie eruit longeren ofzo. Dus neem me vooral niet als voorbeeld. Maar dit is dus mijn ervaring.

Wel rustig opbouwen hoor. Want dat de knopjes erop zitten maakt niet dat ze het fysiek ook meteen weer allemaal kunnen. Maar dat had je vast zelf ook wel bedacht.

MutsAapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:06

Ik ben al meer dan eens op een paard gestapt dat lange tijd niet onder het zadel was geweest. Is eigenlijk nog nooit een probleem geweest. Betreffende paarden waren wel al degelijk doorgereden voordat ze stil kwamen te staan.
Bij mijn eigen pony is het overigens ook nooit een probleem geweest. Hij is nu ook 8,5 jaar en ben voor het eerst erop gaan zitten toen hij 6 jaar was. In totaal heb ik zo'n 5-6 keer opgezeten. Soms met maar 1-4 weken ertussen, soms pas maanden later. Ook hij heeft nooit een stap verkeerd gezet na maanden geen mens op zijn rug te hebben gehad en het was allemaal direct koek en ei, ondanks dat hij niet echt is ingereden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 15:08

Hier staat een bejaarde d pony. Eigenaresse doet er al 7 jaar niets meer mee. Ze loopt in groep buiten en krijgt in de winter 2x per dag een halster aan voor binnen/buiten te zetten. Dat is alles.
Begin 2020 (dit jaar) had eigenaresse er nog eens een zadel opgelegd. Pony deed braaf alles en luisterde goed naar de hulpen (ok, geen nageeflijke dressuurproef, maar goed genoeg om de gevorderde manegeles mee te rijden zeg maar).

Anderszijds ken ik een ander paard dat een jaar had stilgestaan en daarna precies terug zadelmak moest worden gemaakt. De eerste 2 weken waren erg moeilijk. Daarna ging het wel terug ok. Dit paard was wel jonger en minder ver doorgereden als bovenstaande pony.

Dus ik denk dat het afhangt van het karakter van het paard en de mate waarin het rijden bevestigd is. Maar Ik zou me voornamelijk erop concentreren om in het begin niet te overbelasten, de rest zal wel lukken.

Celebi

Re: Oppakken na lang stil hebben gestaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:17

Mijn pony stond tot september in Frankrijk op een camping. Daar werden de paarden alleen vanaf de meivakantie tot eind september ingezet en buiten het camping seizoen stonden ze in de bossen en weides. In principe was het altijd weer opstappen en wegrijden aan het begin van het seizoen (al zat er de eerste keer wel even een ervaren persoon op die de paarden daar door en door kende). Daarna waren ze in groepsverband eigenlijk alweer braaf genoeg om met de campinggasten ritten te maken. Ze zijn er zo aan gewend wat de bedoeling is dat dat binnen no-time weer boven water komt. Maar het wisselt erg per paard en situatie natuurlijk.

Ik moet zeggen dat nu hij van mij is en hier in Nederland staat dat ik dat persoonlijk zelf niet graag doe. Hij staat nu ook al een aantal weken een beetje stil omdat hij hele gevoelige/gekneusde voetjes heeft, maar als dat over is ga ik hem eerst een paar keer longeren voordat ik er zomaar weer op spring. Maar goed ik ben dan ook een angsthaas. :')