Last van stuitje (stuitpijn door overbelasting?)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jisa

Last van stuitje (stuitpijn door overbelasting?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 12:58

Hoi allemaal, zijn hier meer mensen die last hebben (gehad) van hun stuitje?

Ik ben niet gevallen op mijn stuitje en ook geen bevalling oid maar heb nu wel stuitpijn. Afgelopen maanden heb ik met thuiswerken niet echt op een geschikte stoel gezeten (eetkamerstoel) en ben ik na 2 jaar niet paardrijden gelijk weer 5 dagen per week gaan rijden. Na ruim een week paardrijden begon ik tijdens het thuiswerken mijn stuitje te voelen en daarna met paardrijden werd de pijn steeds erger. Ik ben na een week naar de huisarts gegaan en die gaf aan (zonder naar mijn stuitje te kijken oid) dat ik pijnstillers moest slikken en dat ik verder gewoon verder kon gaan met paardrijden etc. Aangezien ik hier niet echt een gevoel over had heb ik toen besloten even een weekje niet te gaan paardrijden voor de zekerheid. Helaas merkte ik dat de pijn steeds erger werd dus is er in opdracht met een bekkenfysio een rontgenfoto gemaakt. Er werd geen scheefstand oid geconstateerd maar mijn onderste wervel van mijn stuitje vertoont wel een afwijkend beeld maar blijkbaar is er geen reden voor verder onderzoek.

Ik ben nu 3 weken bezig met fysio behandelingen en probeer mijn stuit zoveel mogelijk te ontlasten (speciaal kussen, niet paardrijden, goede bureaustoel etc). De pijn is nu door t ontlasten van de stuit zo goed als weg maar zodra ik zonder kussen ga zitten voel ik mijn stuitje wel weer gelijk. Mogelijk is er toch sprake van een overbelasting oid.

Ik begin wel beetje ongeduldig te worden want ik wil gewoon weer lekker paardrijden dus ben benieuwd hoe lang bij jullie de pijnklachten na overbelasting bleven aanhouden. Daarnaast zit die rontgenfoto mij niet echt lekker maar weet ik niet goed of en waar ik daar evt second opinion voor kan vragen. Ik heb de foto zelf in mijn bezit dus kan op buiten de huisarts om iemand naar deze foto laten kijken.

Zijn er lotgenoten en/of heeft er iemand nog tips?

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 13:01

Al gekeken naar een ontsteking? (Haarnestcyste, perianaal abces/fistel)

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 13:03

Nils schreef:
Al gekeken naar een ontsteking? (Haarnestcyste, perianaal abces/fistel)

Ja de fysio heeft hier naar gekeken maar er zijn geen tekenen dat hier sprake van is

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 13:04

Ik heb hier ook een paar maanden ruim last van gehad. Ook niet gevallen, geen bevalling oid. Was er plots, voelde het vooral tijdens het zitten/gaan rechtstaan, hoesten of lachen. Werd ook maar niet beter. Heb uiteindelijk ook foto's laten trekken maar daarbij stond mijn stuitje ook niet abnormaal. Ook een tijd naar de fysio geweest...

Een goede osteopaat heeft bij mij het probleem uiteindelijk opgelost. De aanhechtingen van mijn spieren aan mijn stuitje waren overbelast en stonden niet goed in combinatie met een lichte bekkeninstabiliteit. De osteopaat heeft dit dus heel laag los gemasseerd en na 2 behandelingen was de pijn volledig over, heb daarna ook nooit meer last gehad.

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 13:06

CalipsoLover schreef:
Ik heb hier ook een paar maanden ruim last van gehad. Ook niet gevallen, geen bevalling oid. Was er plots, voelde het vooral tijdens het zitten/gaan rechtstaan, hoesten of lachen. Werd ook maar niet beter. Heb uiteindelijk ook foto's laten trekken maar daarbij stond mijn stuitje ook niet abnormaal. Ook een tijd naar de fysio geweest...

Een goede osteopaat heeft bij mij het probleem uiteindelijk opgelost. De aanhechtingen van mijn spieren aan mijn stuitje waren overbelast en stonden niet goed in combinatie met een lichte bekkeninstabiliteit. De osteopaat heeft dit dus heel laag los gemasseerd en na 2 behandelingen was de pijn volledig over, heb daarna ook nooit meer last gehad.

Wat fijn dat je klachten nu helemaal weg zijn. Mag ik vragen bij welke osteopaat je bent geweest dan ga ik even informeren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 13:07

Ik zou het denk ik ook eerder zoeken in het hele bekken inclusief bekkenbodem spieren. Maar ik neem aan dat de fysio daar al rekening mee houdt?
Ik ben ook wat gevoelig in het hele bekkengebied en dat hangt eigenlijk altijd samen bij mij met te weinig beweeglijkheid in de bovenbenen en bilspieren (bij mij). Regelmatig stretchen helpt dan daarbij.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 13:10

Jisa schreef:
CalipsoLover schreef:

Wat fijn dat je klachten nu helemaal weg zijn. Mag ik vragen bij welke osteopaat je bent geweest dan ga ik even informeren.

Ik stuur je een pb!

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 13:18

Sizzle schreef:
Ik zou het denk ik ook eerder zoeken in het hele bekken inclusief bekkenbodem spieren. Maar ik neem aan dat de fysio daar al rekening mee houdt?
Ik ben ook wat gevoelig in het hele bekkengebied en dat hangt eigenlijk altijd samen bij mij met te weinig beweeglijkheid in de bovenbenen en bilspieren (bij mij). Regelmatig stretchen helpt dan daarbij.

Ja ze denken ook dat het er teveel spanning staat op mijn spieren en daarvoor heb ik nu ook oefeningen gekregen. Maar ben vooral bang dat als ik het nu niet goed aanpak het iets chronisch gaat worden. De fysio verwacht dat ik op termijn waarschijnlijk ook mijn stuit moet inspuiten..

Janneke2

Re: Last van stuitje (stuitpijn door overbelasting?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:06

En in aanvulling op de osteopaath: investeer in een of twee goede stoelen 'voor actief zitten' (google: 'stokke move', zitbal, knielstoel, zadelkruk.) Of organiseer dat je tijdens het werk kunt staan.

Er is een gezegde dat luidt dat je 'op kantoor' elke twee uur een andere stoel zou moeten hebben.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:10

Hoi, ben je door een bekkenfysiotherapeut behandeld volgens de NIMOC methode?

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 16:49

hoogendroog schreef:
Hoi, ben je door een bekkenfysiotherapeut behandeld volgens de NIMOC methode?

Mijn fysio werkt idd met deze methode maar voor mijn klachten is deze methode niet geschikt helaas

Jisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 16:49

Janneke2 schreef:
En in aanvulling op de osteopaath: investeer in een of twee goede stoelen 'voor actief zitten' (google: 'stokke move', zitbal, knielstoel, zadelkruk.) Of organiseer dat je tijdens het werk kunt staan.

Er is een gezegde dat luidt dat je 'op kantoor' elke twee uur een andere stoel zou moeten hebben.

Goede tip bedankt! Ik ga mij daarin verdiepen!