Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Muiz schreef:Wat is de reden dat je C1 wilt halen en niet C? Kosten zijn nagenoeg gelijk, theorie komt overeen en je mag in een klap meteen alle vrachtwagens rijden die je maar wilt zonder veel gezeur over laadgewicht en dergelijke.
mamabird schreef:Dank @rina! C of C1 is ook niet de reden van dit topic idd ... snap de reacties wel hoor, maar het gaat mij meer om de vragen in mijn openingspost
Ruim qua pk’s dus
Asciugamano schreef:Ik vraag me altijd af; waarom een vrachtwagen i.p.v. een trailer? Als het toch maar voor twee paarden is?
Een vrachtauto is duurder, meer onderhoud en de rijopleiding is ook duurder.
Ik snap het wanneer je met nog meer paarden weg wilt.
Ayasha schreef:Asciugamano schreef:Ik vraag me altijd af; waarom een vrachtwagen i.p.v. een trailer? Als het toch maar voor twee paarden is?
Een vrachtauto is duurder, meer onderhoud en de rijopleiding is ook duurder.
Ik snap het wanneer je met nog meer paarden weg wilt.
Omdat het 200 keer aangenamer rijdt dan een trailer en veel fijner is op bv wedstrijd met oog op opslag en eventueel hooi meenemen.
rina schreef:Grinnik iedereen blijft maar hammeren op het rijbewijs, terwijl TS al aan heeft gegeven dat dat eigenlijk nvt is omdat ze een kleinere vrachtauto wil kopen.
TS ik heb gereden in een Mercedes 508. Was een 5 tonner. Kon er makkelijk 2 paarden op kwijt. Nadeel waren die al gezochte PK's. Zolang je in het platte Nederland blijft geen probleem. In Duitsland in de bergen had die het echt wel moeilijk.
Later een DAF 45 gehad. Was een 9.5 tonner. Konden er 4 op en dan had ik nog steeds plek te over. Zat zelfs een kleine living in. Die had meer dan genoeg PK's.
De kleine was idd handzamer, makkelijker met parkeren ed en nam niet zo idioot veel plek in, maar was kwa rijden zwaarder dan de DAF (ok stuurbekrachtiging doet een hoop![]()
). Ik heb even niet zo in mijn hoofd hoeveel PK de Merc was, maar dat is vast wel te vinden op het net. Ga daar in elk geval behoorlijk boven zitten.
Ayasha schreef:Suzanne F. schreef:Is C1 iets nieuws? Ik heb vroeger C en CE gehaald. Ik weet dat daar later code 95 bijkwam die ik nooit ben gaan halen omdat ik inmiddels al nooit meer reed. Maar C1 ken ik niet. Wat houdt dat in?
C1 is idd relatief nieuw. Is tot 7,5 ton.
Ballard_L schreef:leuke auto als paardenvrachtauto, een 508(508 heeft 80pk trouwens. De laatste cijfers staan voor het aantal pk’s. Onze 613 is bijv 6 ton en 130 pk
)
Edit: verkeerd gelezen