Hoe gaan jullie om met jullie intuïtie/gut feeling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annerosa22

Hoe gaan jullie om met jullie intuïtie/gut feeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 15:11

Goedemiddag,

Ik weet niet of dit de juiste topic is, dus excuus als ik nu op de volledig verkeerde topic iets plaats, maar ik vroeg mij af wat ik al in de titel heb gezet.

Mijn paard heeft van de een op de andere dag besloten om niet meer onder het zadel te draven en galopperen. Het maakt niet uit of er wel of niet een zadel op ligt, hij vertikt het. Dit doet hij zowel bij mij als bij anderen die erop zitten. Aan de longeerlijn doet hij het echter nog wel.

Recent is hij gecheckt door een zadelmaker, hoefsmid, tandarts, dierenarts en osteopaat. Vooral deze laatste persoon heeft ook nog eens zijn rug behandeld. Echter loopt hij sinds na deze bezoeken niet meer zoals voorheen. Dit ging wel geleidelijk en ook voor deze behandelingen merkte ik al dat hij vooral in draf langzaam begon te staken. Vorig jaar is hij klinisch nog gekeurd.

Nu zou je kunnen zeggen, goh, zweep erbij en ik ram hem erdoorheen, maar dat gaat bij hem niet werken en maakt hem alleen maar kwader (left brain introvert). Als ik probeer hem onder het zadel meer te laten doen dan stap holt hij heel zijn rug op en spant alles aan. Ik heb een top instructrice, maar ook zij zal eerder kiezen voor datgene wat ik net in de bovenste zin van deze alinea benoemde. Dat is zelf iets waar ik mij niet heel fijn bij voel.

Ik weet eerlijk gezegd dus niet wat ik moet doen en of ik mijn onderbuikgevoel moet volgen of niet.. Ik denk mischien namelijk wel nog dat er eventueel iets dwars ergens zou kunnen zitten, maar ben bang om afgeschreven te worden door anderen als hypochonder... Het is natuurlijk ook wel gelijk een som geld die daaraan verbonden is (denk rontgologisch nakijken). Hij is vorig jaar uit Spanje gekomen, dus voor hetzelfde geld is hij daar afgekeurd geweest en toch maar even naar het buitenland afgevoerd. Ik weet niets over zijn verleden immers en ze gaan daar natuurlijk niet zomaar de beste paarden wegdoen.

Eerlijk gezegd ben ik ook langzaamaan het plezier in het rijden aan het verliezen en kan ik soms zo hopeloos van deze situatie raken. Maak mij alsjeblieft niet gelijk met z'n allen af na dit verhaal, ik ben nog heel erg zoekende en dit is mijn eerste eigen paard.

Sintara

Re: Hoe gaan jullie om met jullie intuïtie/gut feeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:13

Wat een vervelende situatie zeg! Zie je je paard in de wei/paddock nog wel eens draven of galopperen?

annerosa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 15:17

Sintara schreef:
Wat een vervelende situatie zeg! Zie je je paard in de wei/paddock nog wel eens draven of galopperen?

Ja, ik word er zo ontzettend hopeloos van.. Hij heeft dat nooit echt heel erg gedaan als ik er zo over nadenk. Hij wilt er altijd na gerold te hebben vrij snel weer uit. Soms draaft/scharrelt hij wat heen en weer langs de zijkanten van het hek, maar in de paddock heb ik hem nog niet echt uit zijn dak zien gaan. In de wei wel af en toe, maar meestal was dat dan omdat hij naar binnen wilde/schrok/het regende of werd opgejaagd door het andere paard waar hij mee stond.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:18

Op basis van jou post zou ik foto’s laten nemen. Komt daar echter niets uit, zou ik niet meer verder gaan dokteren en rijtechnisch verder kijken. Het is ook je eerste eigen paard en je bent het plezier in het rijden na een jaar al kwijt? Dan zou ik ook de optie dat hij gewoon sterk grenzen aftast en correctie nodig heeft niet helemaal wegwuiven (na foto’s uiteraard).

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:21

Volg je gut feeling en laat je paard grondig (röntgenologisch) onderzoeken.

Nog 1 vraag, als je paard in vrije beweging draaft/galoppeert, houdt hij dan zijn bovenlijn erg vast? Dus hoofd omhoog, strakke rug? Dat is een indicatie van ongemak.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:21

Zeker je onderbuikgevoel volgen!
Denk alleen als je echt duidelijk wilt hebben of er ergens wat dwars zit (rug/hals/si) dat je toch wel het beste wegkomt met foto's.

annerosa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 15:25

Askja schreef:
Volg je gut feeling en laat je paard grondig (röntgenologisch) onderzoeken.

Nog 1 vraag, als je paard in vrije beweging draaft/galoppeert, houdt hij dan zijn bovenlijn erg vast? Dus hoofd omhoog, strakke rug? Dat is een indicatie van ongemak.

In het begin wel even, maar tegen het einde van bijvoorbeeld een longeersessie ontspant hij vaak wel

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:28

Ik zou zekerheid willen hebben als ik jou was, en foto's willen zien.
Je wilt het toch niet op je geweten hebben om 'm eens een keer flink vooruit te meppen terwijl hij stomweg last van z'n lijf heeft...

Mocht je nou niets vinden met foto's van rug en hals (!), zet dan daarna je paard eens in overleg met je veearts een week op straffe pijnstilling, en probeer het na een paar dagen nog eens met een onbekende goede ruiter in het zadel. Gaat dat goed, dan deze zelfde ruiter een paar dagen later zonder pijnmedicatie nogmaals laten rijden, en daar je conclusies uit trekken. Niet zelf in het zadel gaan zitten ivm je eigen gevoel en gedachten, die gegarandeerd remmend werken op je paard.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:50

Zeker je onderbuik gevoel volgen. Heb zelf een dier met een slechte rug, waar door Bokt behoorlijk op gehakt is dat ik haar door moest pakken, dat ze me voor de gek hield enz.
Toch mijn onderbuik gevoel gevolgd en foto's laten maken, helaas kissing spines.

Het kost wat centen, maar ik zou echt eerst uitsluiten dat het lichamelijk is, voordat je hem aanpakt.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:59

Zo'n onderbuikgevoel, intuïtie, heb je niet voor niks! Intuïtie heeft meestal gelijk. Vertrouw er maar op en handel er naar. Niks van aantrekken als andere mensen jou een aansteller vinden. Andere mensen voelen niet wat jij voelt en het is niet hun paard maar jouw paard.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:14

Spaanse paarden hebben grotere kans op C6-C7 malformatie. Daar zou ik naar kijken, niet elke dierenarts kan dat vaststellen trouwens.
Het kan natuurlijk zijn dat de behandelingen zijn compensaties hebben opgelost en het kernprobleem nu naar voren komt.
En als het lichamelijke dan echt is uitgesloten: een tijd niet rijden? Of alleen in stap werken? Aan de hand is er ook heel veel te doen: lange teugelen, dubbele lijnen, academisch grondwerk. Misschien moet hij sterker worden voor hij jou goed kan dragen.
En: misschien zit jij wel niet goed in je lijf en belemmer je hem onbewust. Die Spaanse paardjes zijn zo gevoelig.

Ik ken je gevoel. En ik probeer het vaak tegen te spreken ("anderen doen dit ook", "het zal wel meevallen" "ik maak me te druk".) Puntje bij paaltje heb ik altijd gelijk, helaas.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:18

Zou er gewoon naar luisteren hoor.
Deed ik toen ook bij mijn paard en was maar goed dat ik daar niet ben gaan door rommelen.
Als er foto's zijn heb je daarna niet meer dat stemmetje 'maar wat als..'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:22

Ik luister altijd naar mijn onderbuikgevoel en had tot nu toe alle keren (helaas?) gelijk. Ik zou nooit zomaar even doorpakken. Als ze een dag wat lastiger zijn okey, maar in dit geval niet. Ik zou echt de rug op de foto willen hebben / evt echo bij een goede kliniek. Je kan het maar weten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:24

Jouw paard, jouw keuze.
Een check door een goede paardendierenarts met kennis van osteopathie lijkt mij zinvol.
Al is het maar om zaken uit te sluiten.
Door pakken/zweep erover klinkt als een greep uit onmacht/onkunde.
Ik zou ook eens kijken naar andere instructie. Misschien is zij goed, maar niet goed voor jullie.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:47

Je onderbuik gevoel zeker volgen. Ik heb dit 1 keer langer genegeerd doordat ik me liet beinvloeden door mijn omgeving. Nooit meer, want mn onderbuik gevoel zat harstikke goed helaas. Sindsdien vertrouw ik daar dus direct op..

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 17:04

Left brain introvert.... heb je vervolgens ook een big 5 personality test uitgevoerd???

Al je theorie ten spijt... er doorheen slaan heeft geen zin, je zult er met rijtechniek en logisch nadenken en waarschijnlijk ook wat meer lef doorheen zullen moeten komen. Met je twijfelende houding en het feit dat je je er zo goed als bij neerlegt dat hij niet wil draven en galopperen ga je dit niet oplossen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 17:23

Ik zou mijn gevoel hier in volgen en hem laten onderzoeken. Röntgenfoto’s laten maken bij een goede kliniek en vandaar uit verder. Eerst medisch uitsluiten.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:18

Ik zou ook zijn hele lijf op de foto zetten, dat vind ik in dit geval echt niet overdreven hoor.
Gekke vraag nog he, maar wat heb je voor hem betaald? Dat mag je uiteraard per pb versturen, maar waarom ik dat vraag is dat de verkoopprijs wel een goede indicatie geeft of de verkoper dit paard als goed beschouwde of niet.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:22

Altijd je onderbuik gevoel volgen. Heel veel mensen hebben tegen mij gezegd dat alles mee viel met mijn paard en zo nog meer geklets.. Uiteindelijk mijn gevoel gevolgd en naar de kliniek gegaan voor foto's van rug, hals en benen en een echo van de rug. Beste keuze ooit en veel duidelijkheid gekregen hiermee. Helaas was het niet goed maar we kunnen nu wel beter aan de behoeften van mijn paard voldoen.

Hoeft in jouw geval zeker niet zo te zijn, maar het kan ook iets kleins zijn. Je paard probeert je iig iets te vertellen. Hoop dat het allemaal mee valt.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:10

Volg je gevoel. Ik had bij mijn ruin al een paar jaar het idee dat er iets niet goed was. Hij was altijd werkwillig en makkelijk ontspannen te rijden. Ging makkelijk over de rug. Laatste jaren rug wegdrukken en traag lopen. Vaak aangegeven bij dierenartsen een en ander op foto te willen. Werd altijd afgeketst. Lag aan m'n rijden enzo. In april stond hij stokkreupel. Artrose en ocd in z'n hoef. Dit is nu onder controle en ik heb m'n oude paard weer terug. Heel harde les gehad dat ik gewoon altijd m'n gevoel moet volgen.

anitaroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 16:44

Zeker je gutfeelings volgen. Deze zijn er inderdaad niet voor niets. Heeft je osteopaat niet iets gezegd over herhaling of training. Dit is wel belangrijk. Ik ben geen medicus, maar weet uit ervaring dat het belangrijk is om sommige behandelingen te herhalen. Soms maken zij iets los wat voor het dier zo onprettig is, terwijl het nu normaal zit, zeg maar. Paarden moeten leren voelen hoe zij in hun lichaam zitten om er op te kunnen vertrouwen.
Ik ga dus met de andere mee. Laat hem echt goed nakijken en bij iemand wie jij een goed gevoel hebt. Dan kun je daarna aan de slag gaan om bijvoorbeeld je paard weer vertrouwd te maken met zijn lichaam.
Heel veel succes en wijsheid.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 16:51

Ga samen met een goede DA of kliniek op zoek. Iemand die kan helpen inschatten of rontgen iets aan het licht gaan brengen of dat er betere manieren zijn om tot een diagnose te komen.

Carol10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 16:53

Mijn pony doet precies hetzelfde maar bij de DA hebben ze gelijk als eerste foto’s gemaakt. Nu heeft ze botwoekering op de eerste wervel. Op de rijvereniging zeiden ze ook dat het een rijtechnisch probleem was omdat ik haar niet goed(lees hard) durfde/wilde aanpakken.
Dus altijd foto’s laten maken!

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 16:57

Ik volg altijd mijn gut-feeling wat dit betreft. En dat heeft me nog niet in de steek gelaten. Mijn paard kreeg ook wat rare dingetjes. Omstanders zeiden "ja, hij is 5 hè, net onder het zadel, nu gaat hij je testen". Maar ik ken mijn paard. Ik weet wat testen is voor hem en ik weet wat ongemak is.

Bleken maagklachten te zijn en na medicatie had ik m'n altijd vrolijke paard weer terug.

Laat je dus niet afschepen met er doorheen slaan als jouw gevoel zegt dat er mogelijk medisch wat aan de hand is! Wie weet is het iets wat gewoon makkelijk op te lossen is en heb je vervolgens je paard weer terug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:00

Ik zeg ook, onderbuikgevoel volgen.

Kan een rugprobleem zijn, maar ook inderdaad een maagzweer kan zulke symptomen veroorzaken.