trailer opknappen, van begin tot bijna einde incl kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

trailer opknappen, van begin tot bijna einde incl kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 13:30

Poos terug ben ik begonnen met het opknappen van mijn 2p trailer. In de winter heeft het even stil gelegen, maar inmiddels ben ik weer begonnen om hem verder af te maken. omdat veel mensen mij vragen hoe ik het precies gedaan heb en wat het zoal kost heb ik hier een globaal overzichtje gemaakt. Wellicht heeft iemand er wat aan.

dit was hem bij aankoop. hij ziet er op zich nog wel oke uit maar schijn bedriegt. De bodem en zijwanden zijn hier al aan het rotten.
Afbeelding

Eerste stap was om alles eraf te halen, dat begon met de kap. Om deze trailer zit een alu strip met een rubberen inlage, het rubber kun je er zo uit trekken. Vervolgens worden alle schroeven zichtbaar waarmee je de kap los kan halen. Deze was ook nog vast gekit dus op een paar plekken ondersteunen en met een beitel de kap overal los geslagen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto720-RTBVOCX4.jpg

Vervolgens de kap eraf getild. Op zich is deze niet zwaar maar wel erg instabiel wanneer hij los komt. je merkt ook dat hij dan een stuk kwetsbaarder is. Maar hij is er heel en goed af gegaan.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-VDGYKAON.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-TGN8NATH.jpg

Vervolgens de zijwanden en de bodem eruit. Ik moest eerste de trapbescherming nog verwijderen voordat ik bij de bouten kon komen. en aan de achterzijde zaten de zijwanden vast met popnagels die uit geboord moesten worden. sommige bouten draaiden vrolijk mee bij loshalen en hoe heb ik met een slijptol door geslepen. Verder is het ook een beetje breken.
de bodem hebben we iets opgewipt en er vervolgens klossen onder gelegd. Daarna in stukken gezaagd. Deze was echt enorm zwaar met de gietvloer erop.
De klep hebben we er eerst af gehaald (zit een klein nokje die je los moet halen, dan schuif je hem er zo af)en vervolgens uit elkaar gehaald. de omlijsting is ook voor een groot deel bewaard gebleven. dit geld ook voor het deurtje voor. Profielen zijn ontzetten duur. Dus mochten deze goed zijn bewaar ze dan.
Afbeelding

metalen delen zijn hier en daar wat beschadigd en daardoor kwetsbaar voor roesten. Deze zijn behandelt met zinkspray. kosten bus 12,50
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-Y67CQXLI.jpg

vervolgens alle platen op maat gezaagd. meest handig is om de oude platen op te meten en deze maten weer te gebruiken. Mijn schuine delen aan de voorzijde waren bij de ouder situatie opgedeeld. Dat scheelt 1 plaat in aanschaf. Echter wilde ik dit niet in de nieuwe situatie, en ik wil graag een zadelruimte voorin (die ik eruit kan halen) dus heb ik een extra kleinere plaat besteld. tijdens leveren wat mis gegaan waardoor het toch een grote was. Maar is met de prijs netjes op gelost. alle kopse kanten behandelt met houtlijm. (dit trekt er namelijk in voor betere bescherming)
bodem 170 bij 310, 194,30 ex btw
wanden klep 153 bij 305, 114,82 ex btw totaal 4 platen
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-DSNKD7JF.jpg

Onderstel nagekeken, en waar nodig weer beschermd. Vervolgens de wanden, en koppel strips er weer op.
Randjes tussen hout en metaal allemaal afgedicht met bouw silicone kit voor buiten. 9,79 al met al 5 bussen gebruikt
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-8PYOZGLU.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-CIMUHWHU.jpg
Afbeelding

toen ook gelijk de kap er weer op gezet, dan kon ik "droog" werken. met rvs schroeven.
Afbeelding

oude strip weer om de kap. (makkelijk schoon te maken met schuurmiddel en een sponsje) en de strips om de deurtjes voor geplaatst (bevestigd met montagekit €12,49). deze prijzen vielen nog mee en heb ik dus nieuw gehaald. €9,79
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-6FKQCSGV.jpg

elektra werkt allemaal nog goed, alleen even een beschermkapje gehaald €2,50. en een klein u profieltje voor ophanging van de remkabels. deze zouden anders opgehangen worden aan de bodem. Wat ik dus niet wil ivm rotten. €4,12
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-Y6IXEOKI.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-N8NWT4J3.jpg

zoals op de bovenstaande foto te zien is waren mijn reflector driehoeken ook niet goed meer deze zijn ook vervangen. 1,32

vervolgens de bodem gaan zagen en plaatsen. Ook deze kopse kanten zijn behandelt. en ook de bodem in afgekit.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-SAWPDDDI.jpg
Afbeelding

de klep er weer op. als eerste de omlijsting er weer op gemaakt. (uiteraard schoon gemaakt en beschermd, bevestigd met montagekit, en met siliconen kit afgedicht) dan de draagbalkjes weer aan de trailer schuiven. De plaat op de trailer zetten en de sluitingen plaatsen. €5,70. daarna de balkjes aan de plaat bevestigd.
rubbers €0,91
Afbeelding

vervolgens de deurtjes aan de voorzijde. ook deze strip is weer gebruikt. ik heb bij moeten halen omdat ik 2 deurtjes wilde. deze zijn 15€ per meter dus was blij dat ik maar 1 deurtje hoefde. verder heb ik het geluk gehad rest stukken te kunnen kopen.
hang en sluitwerk haak 3,79, oog 1,68, ketting 0,50, scharnier 3,30
Ook al het hang en sluitwerk is met siliconen kit afgedicht.
Afbeelding

van de week de sparborden geplaatst, en afgekit. €24,79 en de reflectoren aan de zijkant (montagekit) 1,24
Afbeelding

geluk gehad bij een mannetje in friesland, deze verkoopte ruber matten. Daar en stuk op gehaald. moet hem nog op maat snijden maar heb hem er al wel even in gelegd. €75
en een nieuw dak luikje gekocht omdat ik de oude toch niet wat vond. 2e hands 10 euro
Afbeelding

koppeling was ook versleten, dus daar moest een nieuwe op. ik wilde graag een trailerslot die ook tijdens het rijden gebruikt kan worden dus die zit er ook op nu. (koppeling €30,99, slot €79,75)
Afbeelding

wat ik nu nog moet is, lagers vervangen, het rubber op de klep, trapbescherming, en het tussenschot plus stangen. de stangen ga ik ook vernieuwen. heb de sluitingen al 6,20 en de buizen heb ik gratis kunnen bemachtigen.
ben al aan het rond kijken geweest en ik verwacht hier nog zo'n 200 euro aan kosten

totale kosten komen dan op ca 1500 euro. schroefjes moet je er nog wel even bij rekenen, dat heb ik niet allemaal bij gehouden, maar dat kost de hele wereld ook niet. ik had bv voor 10 euro al een hele lading slotbouten met borgmoeren.

dit is het eindresultaat tot zo ver.
Afbeelding

dan gaat hij voor een beurtje, waarbij de remmen schoongemaakt/ afgesteld worden de remkabels gevet, en nieuwe bandjes erop. maar das meer onderhoud.
Verder loont het echt om goed te zoeken naar materiaal. de prijzen lopen echt enorm uiteen. de sluitingen voor de klep bv heb ik ook gezien voor 15 euro terwijl ik er net iets meer dan 6 euro voor heb betaald.

laatst bij de trailerboer geweest want die had gratis trailercheck dagen en mooi compliment gekregen over het opknappen van de trailer :D
Laatst bijgewerkt door Persevero op 17-03-15 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: trailer opknappen, van begin tot bijna einde incl kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:36

Ziet er top uit!
Ik heb je trouwens even pb gestuurd. Want ik ben zelf opzoek naar stuk rubber voor de trapbescherming en ik zag dat jij misschien adresje weet in Friesland.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:39

Heb je al plannen hoe je dat dadelijk met de zadelkast gaat doen, aangezien je die er nog niet in hebt geïnstalleerd.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 13:45

ja, ik wil van de kamer de wandjes en het "dak" aan elkaar maken. Deze wil ik dan voorzien van schuiven of iets dergelijks waarmee ik hem aan de binnenkant kan bevestigen aan de wanden van de trailer. wanneer ik deze los maak kan hij er dus uit gehaald worden.
aan de bovenzijde komt dan ook nog een stang waar ik emmers aan kan hangen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:52

Heb je dat toevallig ook al uitgetekend voor een visueel beeld? Vind het een goed idee en aangezien de vloer van onze trailer deze zomer ook vervangen gaat worden kan ik misschien mijn wens van een zadelkamer ook meteen vervullen. :o

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 14:30

ik kan het wel even uit tekenen

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:37

Super dank je :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:41

Wouww,dat ziet er goed uit zeg.Heb je er echt zelf veel aangewerkt of veel door een ander aan laten doen?Ik zou dit bv niet kunnen en vooral mijn man aan het werk zetten . :o

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:44

Ziet er goed uit!
Waar heb je het hout vandaan?
Trailer die wij gebruiken zal ook dit jaar opgeknapt moeten worden alleen die heeft als hoogte maat 160 nodig.... (is een hogere 1,5 paards)
Het verschil in kosten (wat betreft hoogte maat) tot nu toe is echter wel heel groot, bijna het dubbele..

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:52

Waauw mooi hoor als je dat zo allemaal kan. Ik ben ook op zoek naar een trailer maar denk dat ik het beste wat geld meer kan bij leggen dan opknappen :o

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 15:13

@beatje heb het vooral zelf gedaan. heb een bouwkundig diploma op zak dus red me aardig. alleen de platen tillen in me eentje lukt niet :P

@Woestein hout heb ik van HCI, 153 is standaard idd het breedste. Mijn bodem moest ook breder, je komt dan uit op 170. deze is idd bijna 100 euro duurder dan de maat daaronder

@LisaFaded het is veel werk, wanneer je het echt goed wilt doen. er wat geld bij doen en een betere trailer kopen kan natuurlijk ook. ik heb gelukkig weinig betaald voor de 2 paards en weet nu wel zeker dat hij goed beschermd is.
Wat mij vooral verbaasde is dat de gezaagde kanten van de originele platen niet beschermd waren. Daar hoef ik me nu iig niet druk om te maken.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 15:16

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:19

Je idee ziet er erg super uit. Hooinet zal je dan wel weglaten en het hooi in de bak boven de kast leggen lijkt mij.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 15:38

jup en dan eventueel nog een slowfeeder netje overeen spannen

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:39

Persevero schreef:
@beatje heb het vooral zelf gedaan. heb een bouwkundig diploma op zak dus red me aardig. alleen de platen tillen in me eentje lukt niet :P

@Woestein hout heb ik van HCI, 153 is standaard idd het breedste. Mijn bodem moest ook breder, je komt dan uit op 170. deze is idd bijna 100 euro duurder dan de maat daaronder

@LisaFaded het is veel werk, wanneer je het echt goed wilt doen. er wat geld bij doen en een betere trailer kopen kan natuurlijk ook. ik heb gelukkig weinig betaald voor de 2 paards en weet nu wel zeker dat hij goed beschermd is.
Wat mij vooral verbaasde is dat de gezaagde kanten van de originele platen niet beschermd waren. Daar hoef ik me nu iig niet druk om te maken.

Nee inderdaad wel heel mooi gedaan hoor! Wou dat ik zo'n vader had die dit kon. Maar helaas :P

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:43

Ik zou even goed nakijken of het slot er wel op mag als je aan het rijden bent. Dit in geval van nood.

Ik heb begrepen van de politie dat ze er niet op mogen. Wij hebben ook een slot dat er op past met rijden, maar halen die er dus af.......daarna netjes weer erop als we de combi laten staan bij het strand of zo.

Vraag het even na want een bekeuring of paniek in nood zou zonde zijn nadat je deze trailer zo super hebt opgeknapt! Complimenten! :j

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 16:07

Dimple schreef:
Ik zou even goed nakijken of het slot er wel op mag als je aan het rijden bent. Dit in geval van nood.

Ik heb begrepen van de politie dat ze er niet op mogen. Wij hebben ook een slot dat er op past met rijden, maar halen die er dus af.......daarna netjes weer erop als we de combi laten staan bij het strand of zo.

Vraag het even na want een bekeuring of paniek in nood zou zonde zijn nadat je deze trailer zo super hebt opgeknapt! Complimenten! :j

heb je een punt. maar hij zou dan gewoon los kunnen. waar het mij meer om ging is idd wanneer je de combinatie ergens laat staan. dat hij niet zomaar van de auto af kan.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:12

Jeetje wat heb je een werk verricht Persevero, echt knap hoor!
Ik heb hetzelfde slot aan mijn trailer zitten, erg handig! Kreeg er ook een speciaal pinnetje bij die je kan gebruiken voor tijdens het rijden (zodat het slot wel dicht zit, maar niet op slot). Op locatie zet ik de trailer dan altijd op slot, ideaal en je vergeet je slot nooit!

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:09

heb jij de bodem nou uit 1 plaat gemaakt?
ik ga binnenkort ook mijn trailer opknappen. maar ik kan niet kiezen tussen bodem uit planken of uit een plaat.

ik kom veel trailers tegen met planken en maar weinig met maar 1 plaat ?

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 01:21

Ja bodem is uit 1 plaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:40

Mag ik vragen waar je het hang en sluitwerk hebt gekocht?

Recent een oude iforwilliams gekocht die compleet gestript gaat worden. Alleen chassis en kap blijven behouden. Qua kostenraming zit ik dan op ruim 2000,-

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:32

Persevero schreef:
.

Een dubbel chapeau _/-\o_ _/-\o_ .
IK zeg namelijk rustig heb ik zelf gedaan,maar het is dan meer, ik heb gedeligeerd :o

Vind het super dat je zoiets helemaal zelf kan.Ik wilde dat ik ook zo handig was.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:49

Keurig gedaan!! mn complimenten!!
Vraag me inderdaad af of het mag tijdens het rijden, dat slot, Anders het slot gewoon los mee nemen elke keer ;)

Mijn ervaring met een voerbak/zadelkamer, zorg dat je of een gaatje/afvoer in de voerbak hebt, handig bij het schoonmaken, of maak hem vlak ;) dan stroomt het water er sowieso uit! bij onze trailer zit dus geen afvoer in.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:54

Netjes gedaan hoor!!

Maar die kettinkjes bij je deurtjes gaan wel krassen geven hè?
Buiten dat, zal het misschien ook nog wel herrie maken tijdens het rijden..
Persoonlijk zou ik die eraf halen..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 15:05

Echt mooi gedaan. Petje af.

Mag ik je nog een tip geven? Bij je zadelkamer (en dat is dus ervaring) maak em zo dat hij van de bovenkant makkelijk schoon te houden is. Hooi weg kunt vegen ed. Mijn trailer heeft ook een zadelkamer, die heeft zon opstaande rand. En ik kan ze zeggen, die is NIET handig met schoonmaken :+