vanaf hoeveel jaar ervaring rengalop?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mars_mellow

vanaf hoeveel jaar ervaring rengalop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 09:13

Vanaf welke leeftijd of hoeveel jaar rijervaring zijn mensen volgens jullie klaar voor een rengalop?
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 01-12-22 13:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Danielleeee_

Re: vanaf hoeveel jaar ervaring rengalop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:17

De eerste keer dat ik echt in rengalop ging, reed ik geloof ik drie jaar. En dat ging helemaal prima. Heb je vaak in verlichte zit gereden? Dat moesten wij in de manegeles vaak doen in draf en galop. Als je balans daarin goed is, ben je al een heel eind :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:38

Over het algemeen zijn er volgens mij in nederland niet heel veel plaatsen waar rengalop veilig kan.
Verder denk ik dat het aantal jaar dat je rijd niet uit maakt. Je moet stevig zitten en je paard goed onder controle hebben, als je dat hebt kan het in princioe.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:42

Echte rengalop doen maar weinig paarden, meestal galopperen ze gewoon snel (wat al hard genoeg gaat :+ ).
Er staat geen tijd voor, belangrijk is goede balans, controle, geen angst en het paard niet in de weg zitten.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:44

Rengalop is vrij makkelijk uit te zitten (of juist niet, je moet gewoon in verlichtte zit) ;)

Maar dit doe je niet op de manege, daar is de ruimte helemaal niet voor. Strand is heel fijn, een goed bospad of heide zou ook kunnen. (Ik heb alleen ervaring op het strand dat het knetterhard gaat, de rest was niet meer dan een flinke galop.

Die strandritten deed ik vanaf mijn 10e. Nu zijn ze daar (gelukkig!) niet mee zo makkelijk mee.

Belangrijkste is denk ik dat je goed kan blijven zitten (je moet je paard ook weer terug kunnen nemen) en de altijd de controle blijft houden zonder je paard in de weg te zitten.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:47

ik reed denk ik ook een jaar of 3, toen was ik 15. Verlichte zit, en de geruststelling dat mijn bok-grage haflinger niet kon bokken in rengalop := , hebben geholpen. Dan wel op een lang zandpad in de kampina en/of drunense duinen met een kudde brave paarden die goed terug kwamen aan t eind

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 10:43

ja, ik heb wel meerdere galopjes over de veluwe gedaan, en op andere buitenritten.
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 01-12-22 13:29, in het totaal 3 keer bewerkt

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 10:47

Danielleeee_ schreef:
De eerste keer dat ik echt in rengalop ging, reed ik geloof ik drie jaar. En dat ging helemaal prima. Heb je vaak in verlichte zit gereden? Dat moesten wij in de manegeles vaak doen in draf en galop. Als je balans daarin goed is, ben je al een heel eind :)

ja, Ik heb wel vaker in de verlichte zit gereden!
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 01-12-22 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

xMagnum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 10:51

Op westernzadels kan je ook gewoon in verlichte zit :P

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-20 18:59

oh vreemd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 19:02

Ik vond rengalop (veelzijdigheidszadel) makkelijker uit te zitten dan galop. Je hebt 1, redelijk vlak, ritme in rengalop. Die kun je in verlichte zit heel goed opvangen.

Ik had denk 4 jaar gereden voor mijn eerste rengalop.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 19:12

Verlichte zit kan je wel gewoon heel goed oefenen op de manege (in galop, in draf, zelfs in stap kan je verlichte zit oefenen maar in galop is het voor de ruiter minder zwaar om te doen). Ook ongeacht het zadel kan het (behalve als je beugels echt te lang zijn en je überhaupt niet omhoog kan komen).

Tijdens een strand rit kan je rengalop wel meemaken en ik denk dat het handig is als je gewoon communiceert met de begeleiding. Zeg dat je nog nooit in verlichte zit hebt gegaloppeerd. Dan kan de begeleider je zeggen wanneer ze harder gaat en je moet staan. Als je namelijk gaat proberen te blijven zitten voel je je een milkshake daarna (been there done that tijdens mijn eerste strand rit als kind). Voor een stevige galop is verlichte zit niet direct nodig, soms kan je dan juist dieper gaan zitten als ze wat ruimer gaan galopperen.

Aantal jaar rij ervaring is denk ik niet per see een indicatie van ervaring.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 19:20

Ik rij al ruim 20 jaar, maar heb denk ik nog nooit in rengalop gezeten haha :o? Inderdaad niet echt de ruimte voor, en ik ben ook niet zo'n buitenrijder. Ik denk dat als de galop goed gaat de rengalop ook goed zal gaan.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 19:23

Zoals hiervoor al gezegd, is het aantal jaren rijervaring niet bepalend bij het in het rengalop gaan, maar het in de verlichte zit kunnen rijden. Als je dat kan, rengaloppeert het paard als het ware onder je door.

Ik ben ooit met 2 westernrijdende collega's die al enkele jaren in Amerika op ranchvakantie gingen, een buitenrit op de Veluwe gaan maken op westernpaarden. Daar zat ook een paar rengalopjes bij. De vrouw van het stel had nog nooit rengalop gedaan maar tijdens het draven kon ik haar de verlichte zit uitleggen en voordoen. Die kan in alle gangen. Bij de volgende rengalop kon ze in verlichte zit dus heel moeilijk is het niet als je je balans maar houdt.