paardenwagen inrichten en pimpen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessie2020

paardenwagen inrichten en pimpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 20:25

Helemaal blij ben ik met mijn geweldige paardenwagentje van Horse on Wheels.

Na een paar dagen oefenen met laden etc wil ik nu op pad.

Ik wil nog wat spulletjes kopen. Maar er is zoveel te koop en ik ben er niet echt in thuis, en heb geen zin om met nutteloze spullen te zitten.
Welke “Trailer-spullen” zijn nu echt top of flop?

In ieder geval zit ik nog te dubben over het vastzetten. Wel / geen paniekhaak, trailerlijn of niet en zo ja welke? Nylon of elastisch?

Ook vind ik het wel leuk om bestickering aan te brengen. De bus is blauw. Heeft iemand daar leuke ideetjes voor?

Wie denkt er mee?

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 20:33

Jessie2020

Re: paardenwagen inrichten en pimpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 20:43

Waar ik over twijfel is dat elastiek knapt als het paard gaat hangen. Stond er niet een keer een verhaal op bokt over dat dit een paard een oog heeft gekost?

Heeft iemand ervaring met nylontrailerlijn?

En even een domme vraag... haha... bij zo’n trailerlijn, hoe werkt dat dan in de praktijk? Gaat die trailerlijn met de paniekhaak rechtstreeks aan het halster? En hoe lang moet zo’n trailerlijn dan het beste zijn?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 20:46

Ik heb een trailerlijn met paniekhaak, die klik ik aan het halster. Geen flexibele lijn, wel een langere dan ik ze daarna ben tegengekomen. Denk dat de mijne een meter is? Mijn paard kijkt graag achterom in de trailer, deze lijn is daar nét lang genoeg voor. Mijn merrietje kan net ver genoeg naar achteren stappen om met haar billen tegen de achterstang te staan, maar niet met haar hoofd onder de stang te komen.
Verder is hetgeen je bij je hebt denk ik vooral afhankelijk van de afstanden die je reist en het doel van je reis. Een vriendin gaat regelmatig op wedstrijd en heeft dus altijd een wit dekje bij zich, witte handschoentjes en zo'n netje voor je knot. Ik rij geen wedstrijden, maar rij buiten. Ik heb dus niks aan een wit dekje ( :+), maar wel een opvouwbare hoefkrabber.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 21:27

Jessie2020 schreef:
Waar ik over twijfel is dat elastiek knapt als het paard gaat hangen. Stond er niet een keer een verhaal op bokt over dat dit een paard een oog heeft gekost?

Heeft iemand ervaring met nylontrailerlijn?

En even een domme vraag... haha... bij zo’n trailerlijn, hoe werkt dat dan in de praktijk? Gaat die trailerlijn met de paniekhaak rechtstreeks aan het halster? En hoe lang moet zo’n trailerlijn dan het beste zijn?

Freak accidents kunnen altijd gebeuren, maar ik heb elastiek niet als onveiliger ervaren dan een gewoon touw of rack chain. In Nieuw Zeeland worden rubberen elastieken (zgn bungees) veelvuldig gebruikt in de rensport, en bij ons op stal zijn genoeg bungees gesneuveld, maar geen ogen. Ook paarden die miljoenen waard zijn, werden aan een bungee gezet op transport, in de tie-ups, of in de hose bays.

In de UK gebruiken ze in racing vaak zgn rack chains, een ketting met rubber erom: https://www.gibsonsaddlers.com/product/rubber-covered-rack-chain-071n/. Deze vind ik zelf prettig. :j

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 21:39

Hier ook nylon trailerlijnen met paniekhaak. Werkt ideaal. In geval van noodplan je deze ook makkelijk doorsnijden. Verder altijd een mes mee voor Het geval dat en iets om de trailerbuizen aan de buitenzijde mee los te maken. Ook reserve halster en touw gaan standaard mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 10:28

Ik zou serieus overwegen om het paard niet eens vast te zetten. Dat is afhankelijk van de omstandigheden maar sommige paarden vinden dat fijner.

Mijn oude stond altijd los op de wagen. Ging mijn bijrijder voor het eerst mee; knoopte netjes paard vast maar na 5km stond ze alweer los. Bijrijder knoopt paard vast; 5km verder, paard los. Dat heeft ze nog drie keer vol gehouden en toen gaf ze het maar op :+

VWestra schreef:
Hier ook nylon trailerlijnen met paniekhaak. Werkt ideaal. In geval van noodplan je deze ook makkelijk doorsnijden. Verder altijd een mes mee voor Het geval dat en iets om de trailerbuizen aan de buitenzijde mee los te maken. Ook reserve halster en touw gaan standaard mee.

De meeste vrachtwagens hebben geen mogelijkheden om de stangen vanaf de buitenkant los te maken. Die wagentjes vallen ook niet zomaar om en zo......

Een goed mes en wat reservemateriaal is altijd zinvol, evenals een emmer. Denk wel om je gewicht!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 10:47

Het hangt nogal af van je doel om te reizen.
Als wedstrijdruiter ligt er bij mij oa het volgende in:
-reserve halster en touw en volgens mij ook een dekje en volgens mij nog wat dingen
-opklapbaar krukje
-stiften set
-zweepje (ook handig als bijvoorbeeld zweetmes, met rijden eigenlijk ongebruikt)
-longeerlijn (mochten er ineens laadproblemen zijn, jong paard dat ineens heel druk is oid)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 15:24

Ik heb nylon met paniek sluiting. Ik heb een 2prd trailer en zet de paarden in principe niet vast, maar bij een onbekend paard zet ik ze maar aan 1 kant vast voor het idee. Halstertouw gaat mee de auto in. Ik heb verder niks in de trailer slingeren bij de paarden. Meestal ook geen hooi.

In de auto doe ik alles; zadel, hoofdstel, longeerlijn, mestboy, poetsspullen. Mochten we echt ergens een tijdje willen rijden dan ook een emmer en jerrycan water.