Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Rij liever alleen als ik lekker wil rijden.. belle_boef schreef:Zelf meer gaan ontspannen. Je zit teveel in je hoofd. Teveel nadenken, wat alsen. Ga gewoon doen en zien waar het schip strand. Laat alle structuren en verwachtingen los. Ga genieten van wat je al hebt en zie wat er komt
MerleSimone schreef:Herkenbaar. Ik kocht de mijne toen die 12 was en nog nooit ergens was geweest, wij begonnen met buitenritjes rondom stal van max 10 minuten. Pas nu ik hem 3.5 jaar heb kan ik grotere (vaste) rondjes rijden. Nieuwe stukken vindt hij nog steeds heel spannend en stopt dan soms omdat hij twijfelt. Kan hem inmiddels wel overtuigen verder te gaan. Ik denk dat dit echt tijd nodig heeft en vertrouwen, sommige paarden vinden het nou eenmaal eng.
Ik ben echt een buitenrij-mens, met mijn vorige pony reed ik ook uren zonder zadel overal heen.
Met een ander paard is die van mij het hele (bekende) rondje terughoudend, waarom geen ideeRij liever alleen als ik lekker wil rijden..
AmoorM schreef:MerleSimone schreef:Herkenbaar. Ik kocht de mijne toen die 12 was en nog nooit ergens was geweest, wij begonnen met buitenritjes rondom stal van max 10 minuten. Pas nu ik hem 3.5 jaar heb kan ik grotere (vaste) rondjes rijden. Nieuwe stukken vindt hij nog steeds heel spannend en stopt dan soms omdat hij twijfelt. Kan hem inmiddels wel overtuigen verder te gaan. Ik denk dat dit echt tijd nodig heeft en vertrouwen, sommige paarden vinden het nou eenmaal eng.
Ik ben echt een buitenrij-mens, met mijn vorige pony reed ik ook uren zonder zadel overal heen.
Met een ander paard is die van mij het hele (bekende) rondje terughoudend, waarom geen ideeRij liever alleen als ik lekker wil rijden..
Mijn paard twijfelt idd ook, dat is denk ik wel het juiste woord. Ze gaat wel die richting op die ik wil, maar je hoort haar twijfelen.. En als ik richting stal rijd en ik bedenk dat ik ook wel naar rechts kan ipv naar links dan is het wel even lastig. Maar naar wat overtuigingen lukt het.
Maar om het te relativeren ik weet dat er heel veel paarden en pony's zijn die niet eens het erf af durven. Maar heerlijk die dieren die overal moeiteloos relaxt alleen naar toe willen. Die het leuk vinden om alleen op pad te gaan. Wat een genot lijkt mij dat! Ik probeer mijn paard wel te paaien met grazen onderweg. Misschien heeft ze dan zo iets 'he op die plek mag ik grazen en daarom is het zo leuk om deze kant op te gaan'
Citaat:Mijn paard twijfelt idd ook, dat is denk ik wel het juiste woord. Ze gaat wel die richting op die ik wil, maar je hoort haar twijfelen.. En als ik richting stal rijd en ik bedenk dat ik ook wel naar rechts kan ipv naar links dan is het wel even lastig. Maar naar wat overtuigingen lukt het.
Janneke2 schreef:Citaat:Mijn paard twijfelt idd ook, dat is denk ik wel het juiste woord. Ze gaat wel die richting op die ik wil, maar je hoort haar twijfelen.. En als ik richting stal rijd en ik bedenk dat ik ook wel naar rechts kan ipv naar links dan is het wel even lastig. Maar naar wat overtuigingen lukt het.
Ik train niet voor het slagveld, dus mijn paard mag twijfelen.
Knollie mag zeggen wat ze griezelig vind en dan moedig ik haar aan en help om spanning af te laten vloeien - en nadat we weer letterlijk 1 pas verder zijn belonen "Knap Knollie!"
Een van mijn zwakke punten is 'af en toe halverwege het plan wijzigen'. Volgens sommigen kunnen paarden gedachten lezen en mijn huidige paard vind het nieuwe plan regelmatig maar niets. 'Alsof ze zich al op plan A had ingesteld...'
AmoorM schreef:Vandaag de route met stalgenoten gereden. En eigenlijk met andere paarden erbij is ze ook best wel terug houdend. Wel veel minder dan alleen, maar ze gaat dan niet graag voorop. Maar we gaan gestaag door, lekker veel buiten rijden en kmters maken.
Mijn paard heeft van haar zelf een hele trage stap. Meestal raak ik erg achter als ik met anderen rijdt of ik moet constant aandraven. Het is niet dat ze niet aan het been is, want als ik been aanleg gaat ze gelijk naar voren, maar ze stapt gewoon erg langzaam waardoor samen rijden soms erg lastig is. Herkennen mensen dit?
belle_boef schreef:AmoorM schreef:Vandaag de route met stalgenoten gereden. En eigenlijk met andere paarden erbij is ze ook best wel terug houdend. Wel veel minder dan alleen, maar ze gaat dan niet graag voorop. Maar we gaan gestaag door, lekker veel buiten rijden en kmters maken.
Mijn paard heeft van haar zelf een hele trage stap. Meestal raak ik erg achter als ik met anderen rijdt of ik moet constant aandraven. Het is niet dat ze niet aan het been is, want als ik been aanleg gaat ze gelijk naar voren, maar ze stapt gewoon erg langzaam waardoor samen rijden soms erg lastig is. Herkennen mensen dit?
Klinkt alsof ze er lekker achteraan sjokt en dat dat wel voor haar ontspannend werkt. Stop jij er die spanning niet in door elke keer haar aan te drijven om erbij te blijven? Of raakt ze in paniek als de afstand te groot is?
kwii schreef:Ik ga je topic volgen, want ik ook loop ook best tegen wat strubbelingen aan met het buitenrijden m.n vrachtwagens/trekkers. Mijn pony is met 1 ander paard wel wat relaxter, maar in een groepje dan weer niet. Ze heeft een zeer vlotte stap waardoor ze juist te ver uitloopt op de rest, dus het trage stappen kan ik je helaas niet mee helpen