Ontspannen alleen op buitenrit kunnen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ontspannen alleen op buitenrit kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:25

Hoi!

Ik rij heel graag met mijn paard buiten. Ze is ook heel braaf buiten. Ze is heel erg verkeersmak. Vandaag ook weer 2,5 uur op pad geweest met een combinatie van landweggetjes, bos, stukje woonwijk. Zo vanuit stal en alleen. Het paard bokt niet, rent niet weg, steigert niet, schrikt (bijna) niet. Echt een geweldig dier!

Alleen... Onze stal staat naast het bos en daar kun je prima een uur vertoeven. Paard rij ik met een lang teugeltje, zonder zadel het hele bos door niks aan de hand. Maar als je een wat grotere rit wil maken zoals die 2,5 uur dan is het wel leuk om ook eens buiten het bos te rijden. Maar dan komt het.. Paard doet nog steeds alles braaf, maar is erg terughoudend. Stapje voor stapje komen we voorruit en vaak wat slingerend. Op sommige plekken probeert ze zich nog om te draaien. Maar meer doet ze eigenlijk ook niet. Ze rent niet met een noodgang terug naar stal, raakt niet in paniek of bokt je eraf. Alleen, ik voel haar spanning en daardoor wordt ik gespannen. Ik ben niet bang om te vallen oid, maar toch voel ik constant een spanning.

Wat kan ik het beste doen om te zorgen dat we voorruit gaan hierin? Wat ik zelf probeer toe te passen is niet van te voren een route uit stippelen, maar om te kijken hoe het gaat. Afstappen en mee wandelen als ik merk dat ze onzeker wordt.

Ik moet erbij zeggen, ik heb wel het idee dat het beter gaat in de loop der jaren. 2 jaar terug waren we alleen maar aan het omdraaien. Dus het gaat opzich prima, maar het mag nogwel ontspannender. Hebben jullie tips?

Autumnn

Re: Ontspannen alleen op buitenrit kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 19:19

Doet ze het ook met andere op haar rug?
Het is trouwens vooruit, geen voorruit. Met de laatste bedoel je de voorruit van een auto oid _O-

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 19:27

Ik zou toch eens wat vaker met een andere combinatie afspreken voor een ritje of een deel van een rit, paarden leren zoveel van elkaar en jij leert dan weer je paard wat beter vertrouwen, waardoor er minder snel spanning op wordt gebouwd. Ik rij regelmatig alleen, maar ook regelmatig samen, de dingen die Duke alleen spannend vond, was hij juist super braaf over als er een ander paard bij was en dan was het de volgende keer alleen ook niet meer spannend.

Paarden zijn nou eenmaal kudde dieren, dus juist door ook eens samen met anderen te rijden leren ze heel veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:15

Ik rij best regelmatig met anderen. Is vaak wel lastig te plannen qua tijd enzo. Maar misschien wel eens goed om een paar keer te doen.

Met een andere doet ze het ook hoor. Ze is verder ideaal buitenrit paard. Alleen de puntjes op de i zijn nodig voor de ultieme relaxte buitenritten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:20

Zelf meer gaan ontspannen. Je zit teveel in je hoofd. Teveel nadenken, wat alsen. Ga gewoon doen en zien waar het schip strand. Laat alle structuren en verwachtingen los. Ga genieten van wat je al hebt en zie wat er komt

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:20

Herkenbaar. Ik kocht de mijne toen die 12 was en nog nooit ergens was geweest, wij begonnen met buitenritjes rondom stal van max 10 minuten. Pas nu ik hem 3.5 jaar heb kan ik grotere (vaste) rondjes rijden. Nieuwe stukken vindt hij nog steeds heel spannend en stopt dan soms omdat hij twijfelt. Kan hem inmiddels wel overtuigen verder te gaan. Ik denk dat dit echt tijd nodig heeft en vertrouwen, sommige paarden vinden het nou eenmaal eng.
Ik ben echt een buitenrij-mens, met mijn vorige pony reed ik ook uren zonder zadel overal heen.

Met een ander paard is die van mij het hele (bekende) rondje terughoudend, waarom geen idee :') Rij liever alleen als ik lekker wil rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:25

belle_boef schreef:
Zelf meer gaan ontspannen. Je zit teveel in je hoofd. Teveel nadenken, wat alsen. Ga gewoon doen en zien waar het schip strand. Laat alle structuren en verwachtingen los. Ga genieten van wat je al hebt en zie wat er komt

Klopt, ik zit nu al te bedenken waar ik morgen langs ga en dergelijke..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:28

Zing eens een liedje als je merkt dat je gespannen wordt. Of doe in ieder geval iets waardoor je je gedachten op een ander spoor brengt.
Waarschijnlijk versterken jij en je paard elkaar. Je paard voelt je spanning en dat bevestigt juist haar twijfels.

Gewoon lekker genieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:32

MerleSimone schreef:
Herkenbaar. Ik kocht de mijne toen die 12 was en nog nooit ergens was geweest, wij begonnen met buitenritjes rondom stal van max 10 minuten. Pas nu ik hem 3.5 jaar heb kan ik grotere (vaste) rondjes rijden. Nieuwe stukken vindt hij nog steeds heel spannend en stopt dan soms omdat hij twijfelt. Kan hem inmiddels wel overtuigen verder te gaan. Ik denk dat dit echt tijd nodig heeft en vertrouwen, sommige paarden vinden het nou eenmaal eng.
Ik ben echt een buitenrij-mens, met mijn vorige pony reed ik ook uren zonder zadel overal heen.

Met een ander paard is die van mij het hele (bekende) rondje terughoudend, waarom geen idee :') Rij liever alleen als ik lekker wil rijden..

Mijn paard twijfelt idd ook, dat is denk ik wel het juiste woord. Ze gaat wel die richting op die ik wil, maar je hoort haar twijfelen.. En als ik richting stal rijd en ik bedenk dat ik ook wel naar rechts kan ipv naar links dan is het wel even lastig. Maar naar wat overtuigingen lukt het.

Maar om het te relativeren ik weet dat er heel veel paarden en pony's zijn die niet eens het erf af durven. Maar heerlijk die dieren die overal moeiteloos relaxt alleen naar toe willen. Die het leuk vinden om alleen op pad te gaan. Wat een genot lijkt mij dat! Ik probeer mijn paard wel te paaien met grazen onderweg. Misschien heeft ze dan zo iets 'he op die plek mag ik grazen en daarom is het zo leuk om deze kant op te gaan' :')

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:42

De reactie van je paard komt denk ik door dat je op paden/wegen gaat waar je nog niet eerder geweest bent.
Dit is mijn ervaring:
Wanneer ik helemaal alleen rij, onder het zadel, met mijn paard dat altijd achterin het vierspan loopt, kan ik overal rijden waar hij ooit maar 1 keer geweest hoeft te zijn in het vierspan, hoe lang geleden ook, hoe ver ook van huis.
Ga ik een paadje in waar hij nog nooit geweest is, vooral paadjes te smal voor de koets, no way, dan moet ik soms zelfs een stuk ernaast lopen.
Ik weet zeker dat ze een plattegrond in hun hoofd opslaan.

Wanneer je paard een paar keer op de nieuwe routes geweest is, zal hij het wel okay gaan vinden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:44

AmoorM schreef:
MerleSimone schreef:

Mijn paard twijfelt idd ook, dat is denk ik wel het juiste woord. Ze gaat wel die richting op die ik wil, maar je hoort haar twijfelen.. En als ik richting stal rijd en ik bedenk dat ik ook wel naar rechts kan ipv naar links dan is het wel even lastig. Maar naar wat overtuigingen lukt het.

Maar om het te relativeren ik weet dat er heel veel paarden en pony's zijn die niet eens het erf af durven. Maar heerlijk die dieren die overal moeiteloos relaxt alleen naar toe willen. Die het leuk vinden om alleen op pad te gaan. Wat een genot lijkt mij dat! Ik probeer mijn paard wel te paaien met grazen onderweg. Misschien heeft ze dan zo iets 'he op die plek mag ik grazen en daarom is het zo leuk om deze kant op te gaan' :')

Bij je laatste zin gaat het al weer mis. Niet invullen voor je paard.
Het wordt voor je paard oké als jij haar zegt dat het oké is. Als jij twijfelt gedraagt zij zich zo. Zorg dat jij haar gaat leiden

Livawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:06

Bij sommige paarden kan lange teugel ook averechts werken. Paardje wat ik rijd heeft vooral op momenten dat hij wat onzekerder wordt meer steun aan mij als ik verbinding heb. Op deze manier weet hij dat ik er nog ben en is het voor hem goed.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:12

Citaat:

Ik train niet voor het slagveld, dus mijn paard mag twijfelen.
Knollie mag zeggen wat ze griezelig vind en dan moedig ik haar aan en help om spanning af te laten vloeien - en nadat we weer letterlijk 1 pas verder zijn belonen "Knap Knollie!"

Een van mijn zwakke punten is 'af en toe halverwege het plan wijzigen'. Volgens sommigen kunnen paarden gedachten lezen en mijn huidige paard vind het nieuwe plan regelmatig maar niets. 'Alsof ze zich al op plan A had ingesteld...'

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:17

Ken je zelf de routes buiten het bos goed?
Weet je op welke plekken je bijvoorbeeld zelf meer spanning opbouwt?

Een vriendin van mij heeft een pony die zodanig gevoelig is, dat aodra je onbewust nog maar denkt, 'oh hier komt de gewone straat', de pony al stil staat :')
Ze is toen de routes vaak gaan fietsen zodat ze zich echt bewust werd van de spanningspunten. En zodoende onder het zadel, haar hoofd daar niet mee moest bezig houden.

Vaak bouw je toch onbewust zélf spanning op, en dit voelt je paard natuurlijk ook.
('Wat komt er na de bocht, oei een snelle auto, een knal oranje boskabouter in de verte ..')

Edit; inmiddels kan ze overal naartoe met der ponybeest :j

Goed bezig verder! :j

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:36

Janneke2 schreef:
Citaat:

Ik train niet voor het slagveld, dus mijn paard mag twijfelen.
Knollie mag zeggen wat ze griezelig vind en dan moedig ik haar aan en help om spanning af te laten vloeien - en nadat we weer letterlijk 1 pas verder zijn belonen "Knap Knollie!"

Een van mijn zwakke punten is 'af en toe halverwege het plan wijzigen'. Volgens sommigen kunnen paarden gedachten lezen en mijn huidige paard vind het nieuwe plan regelmatig maar niets. 'Alsof ze zich al op plan A had ingesteld...'

Mijn paard mag ook stilstaan en goed kijken, ik geef hem dan geen aandacht, niet positief en niet negatief. Hij mag alleen niet omdraaien of opzij, maar zolang hij stil staat mag hij zijn hals en hoofd bewegen, snuiven en zich druk maken op de plek. Ik wacht gewoon af, heel relaxed met licht teugel en kuit contact. Ik let dan zelf gewoon goed op mijn ademhaling, 4 tellen inademen en 4 tellen uitademen. Zodra ik voel dat hij iets ontspant, zijn hoofd wat laat zakken of een stapje naar voren zet, beloon ik hem rustig. En geef ik wat meer kuithulp. Het langste dat we gestaan hebben is iets van 5 minuten toen we de eerste keer een spoor over moesten. Treinen is hij niet bang voor, maar een spoor is natuurlijk wel even spannend. Nu loopt hij zonder blikken of blozen een spoorwegovergang over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:48

Vandaag de route met stalgenoten gereden. En eigenlijk met andere paarden erbij is ze ook best wel terug houdend. Wel veel minder dan alleen, maar ze gaat dan niet graag voorop. Maar we gaan gestaag door, lekker veel buiten rijden en kmters maken.

Mijn paard heeft van haar zelf een hele trage stap. Meestal raak ik erg achter als ik met anderen rijdt of ik moet constant aandraven. Het is niet dat ze niet aan het been is, want als ik been aanleg gaat ze gelijk naar voren, maar ze stapt gewoon erg langzaam waardoor samen rijden soms erg lastig is. Herkennen mensen dit?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 20:51

AmoorM schreef:
Vandaag de route met stalgenoten gereden. En eigenlijk met andere paarden erbij is ze ook best wel terug houdend. Wel veel minder dan alleen, maar ze gaat dan niet graag voorop. Maar we gaan gestaag door, lekker veel buiten rijden en kmters maken.

Mijn paard heeft van haar zelf een hele trage stap. Meestal raak ik erg achter als ik met anderen rijdt of ik moet constant aandraven. Het is niet dat ze niet aan het been is, want als ik been aanleg gaat ze gelijk naar voren, maar ze stapt gewoon erg langzaam waardoor samen rijden soms erg lastig is. Herkennen mensen dit?

Klinkt alsof ze er lekker achteraan sjokt en dat dat wel voor haar ontspannend werkt. Stop jij er die spanning niet in door elke keer haar aan te drijven om erbij te blijven? Of raakt ze in paniek als de afstand te groot is?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:01

Ik ga je topic volgen, want ik ook loop ook best tegen wat strubbelingen aan met het buitenrijden m.n vrachtwagens/trekkers. Mijn pony is met 1 ander paard wel wat relaxter, maar in een groepje dan weer niet. Ze heeft een zeer vlotte stap waardoor ze juist te ver uitloopt op de rest, dus het trage stappen kan ik je helaas niet mee helpen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:03

belle_boef schreef:
AmoorM schreef:

Klinkt alsof ze er lekker achteraan sjokt en dat dat wel voor haar ontspannend werkt. Stop jij er die spanning niet in door elke keer haar aan te drijven om erbij te blijven? Of raakt ze in paniek als de afstand te groot is?

Nou.. Normaal let ik er eigenlijk niet zo op dat ze voorop loopt als we samen rijden (rijden nml niet heel veel samen.) Maar doordat ik dus bezig ben met haar dapperder maken alleen, probeerde ik haar eens voorop te laten lopen. Daar werd ze wat terughoudend van en op het moment dat we precies naast stalgenootje reden en ik er iets voor wou hield ze in.

Nee, in paniek raken doet ze niet. Ze stapt gewoon ontzettend langzaam. Waardoor anderen in een gewone stap soms meters voor lopen. Zodra ik been geef draaft ze aan en sluit ze weer aan om vervolgens weer een flinke afstand er tussen te krijgen. Als ik de paarden naar de wei breng was dit eigenlijk net zo. Dan heb ik 2 paarden vast. 1 hand mijn paard en andere hand weidemaatje. Dan sjokte ze ook helemaal achteraan. Arm werd er bijna afgetrokken haha. Nu lukt het inmiddels haar goed door te laten lopen aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:09

kwii schreef:
Ik ga je topic volgen, want ik ook loop ook best tegen wat strubbelingen aan met het buitenrijden m.n vrachtwagens/trekkers. Mijn pony is met 1 ander paard wel wat relaxter, maar in een groepje dan weer niet. Ze heeft een zeer vlotte stap waardoor ze juist te ver uitloopt op de rest, dus het trage stappen kan ik je helaas niet mee helpen :P

Ik wou dat mijn paard zo voorwaarts werd, is denk ik iets fijner rijden dan constant aan moeten sluiten. Mijn paard heeft het ook als ze ontspannen is hoor en ook richting stal. We stappen gewoon heel langzaam. Als we alleen rijden, valt het niet zo op, maar samen is het wel vervelend. Ik denk ook dat dit gewoon in haar zit, met een klein beetje luiheid. Ik krijg altijd zo veel complimenten over hoe relaxt ze eruit ziet en hoe braaf ze is en dat dat anderen heerlijk lijkt haha, maar iets vlotter en iets wakkerde mag soms wel.