Paard leert op buitenrit gaan maar bokt hevig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mdzwart

Paard leert op buitenrit gaan maar bokt hevig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 20:22

Hey iedereen!

Even wat advies gevraagd. Het zit namelijk zo.
Ik heb een 18 jarige merrie die zich nog helemaal 10 voelt! Nu rijd ik ze sinds haar 15de en is zij nooit eerder op buitenwandeling gegaan. Ik heb dit sinds vorig jaar geprobeerd. Eerst aan de hand maar dit was een ramp. (ze jaagt zichzelf helemaal op en loopt altijd voor op jou. (Niet te houden dus) Lukt beter als je er op zit. Haar karakter uit zich vooral heel extra vurig. Ze is altijd snel opgejaagd, heel snel angstig en gaat vaak lopen wanneer het voor haar te veel prikkels zijn. Ze maakt haar ook altijd sterk.

Nu tijdens het wandelen (met ander paardje mee waar ze op vertrouwd) gaat dit wel goed tot ze weer iets ziet waar ze heel angstig voor is. In vergelijking met andere paarden gaat ze verstenen en haar 180 graden omdraaien en weglopen en soms een wipje erbij. (Moeilijk tegen te houden ook) Daarnaast bokt ze ook heel hevig op wandeling. Laatst ben ik er na drie hevige bokken van af gevallen en is zij weggelopen. (Wat mij nu wat onzeker maakt om nog op wandeling te gaan). Even ter info onder het rijden durft ze ook wel eens te bokken maar niet zo hevig.

Hebben jullie ervaringen/tips?

Sas_Mon

Re: Paard leert op buitenrit gaan maar bokt hevig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 20:33

Les nemen! Eerst in de bak en kijk maar wat de instructeur zegt. Dan schriktraining gaan doen in de bak met instructeur en pas als de reden dat ze in de bak bokt duidelijk en opgelost is en je haar makkelijk door een schrikparcourtje rijd ga je weer, met instructeur, naar buiten. Instructeur kan lopend of op de fiets mee evt met iemand anders met makkelijk paard erbij. Maar hevig bokken buiten is ronduit gevaarlijk en moet je niet willen opzoeken. Voor jezelf, je paard en de rest van de mensen buiten. En als je paard te heet word moet je ook dat eerst oplossen voordat je naar buiten gaat.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 20:41

Helemaal eens. En zoek een instructeur die niet alleen in de bak les geeft maar ook meewandelt of fietst op buitenrit. Ook dat is een discipline die je samen moet leren en niet 'zomaar even' doet. En als je buitenrijdt, dan met regelmaat blijven doen. Je paard en jij moeten elkaar vertrouwen, en zodra je paard stresssignalen geeft omdat ze wat engs ziet, dan moet de ruiter daar goed op reageren zodat het paard rustig kan blijven, het enge kan beoordelen op afstand, en dan er rustig langs kan, op afstand of aan de hand, en zodra de stress wegvloeit verdergaan. Bij bokken en omdraaien is de grens van het paard al te ver overschreden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 00:49

En je kunt je afvragen of het verstandig is zulke risico's te nemen om en 18 jarig paard dit nu pas proberen aan te leren. Het is duidelijk zware stress voor dit dier, en gevaarlijk voor jullie beiden.

Mdzwart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 09:18

Bedankt voor de tips

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:11

Ik zou haar rug en zadel eens na laten kijken. Een paard dat de neiging heeft te vluchten onder het zadel (ook in de bak doet ze dat begrijp ik) doet dat vaak vanwege ongemak of pijn. Eerst dat uitsluiten voordat je iets gaat proberen er uit te trainen wat een lichamelijk probleem is ipv een geestelijk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:16

Ik zou eerst eens met halster en zadel gaan wandelen er naast. En dan kijken waar ze op reageerd. Daar kun je veel van leren. En dan kun je altijd eerst ergens waar weinig verkeer komt een stukje opstappen. Zorg dat er iemand met een fiets mee is. En wat Ibbel zegt. Dan evt ook een fysiotherapeut laten komen.

Mdzwart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 10:19

BeFunny schreef:
Ik zou eerst eens met halster en zadel gaan wandelen er naast. En dan kijken waar ze op reageerd. Daar kun je veel van leren. En dan kun je altijd eerst ergens waar weinig verkeer komt een stukje opstappen. Zorg dat er iemand met een fiets mee is.

Ik vind haar aan de hand heel wat heviger. Ze is namelijk heel dominant en loopt altijd voor op je. Net op wandeling wanneer ze schrikt verergd dit haar reactie en heb ik weinig controle.

Mdzwart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 10:21

Bedankt! Deze maand komt osteopaat al sws eens langs!

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:23

Mdzwart schreef:
BeFunny schreef:
Ik zou eerst eens met halster en zadel gaan wandelen er naast. En dan kijken waar ze op reageerd. Daar kun je veel van leren. En dan kun je altijd eerst ergens waar weinig verkeer komt een stukje opstappen. Zorg dat er iemand met een fiets mee is.

Ik vind haar aan de hand heel wat heviger. Ze is namelijk heel dominant en loopt altijd voor op je. Net op wandeling wanneer ze schrikt verergd dit haar reactie en heb ik weinig controle.

Tja, ik leerde vroeger altijd dat je, als je geen of weinig controle hebt op de grond, je dat al helemaal niet op de rug van je paard hebt. Ik zou ook echt iemand mee laten kijken, grondwerk oppakken, lichamelijk na laten kijken en mezelf even afvragen of je met dit paard wel naar buiten moet willen. Ze heeft er duidelijk niet heel veel plezier aan als alles zo eng is.

Mdzwart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 10:37

Ik vind haar aan de hand heel wat heviger. Ze is namelijk heel dominant en loopt altijd voor op je. Net op wandeling wanneer ze schrikt verergd dit haar reactie en heb ik weinig controle.[/quote]
Tja, ik leerde vroeger altijd dat je, als je geen of weinig controle hebt op de grond, je dat al helemaal niet op de rug van je paard hebt. Ik zou ook echt iemand mee laten kijken, grondwerk oppakken, lichamelijk na laten kijken en mezelf even afvragen of je met dit paard wel naar buiten moet willen. Ze heeft er duidelijk niet heel veel plezier aan als alles zo eng is.[/quote]

Ja ik heb net meer controle op haar heb ik zo het gevoel. Ik kan haar sneller gerust stellen door schouderklopjes en praten. Terwijl dit aan de hand moeilijker lukt. Raar, maar zo is mijn gevoel.
Ja ik dacht net dat dit voor haar erg leuk kon zijn na 17 jaar enkel maar op stal en weide te staan van de manege.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:49

Ik vind het eerlijk gezegd heel dom dat je als je ernaast al geen controle hebt en duidelijk merkt dat ze hevig reageerd. Je er dan op gaat zitten buiten.
Ik zou eerst gaan werken op de grond en haar zo proberen kalm te houden in diverse situaties.

Misschien heeft ze wel een trauma opgelopen vroeger.
Ik zou zeker hulp zoeken. Iemand die mee kijkt en mee denkt. Succes.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:54

Maar je hebt duidelijk niet meer controle. Je paard schiet alle kanten op en uiteindelijk geef je aan er flink afgevallen te zijn. Op een paard stappen wat al zo onrustig/drammerig/paniekerig aan de hand is, is écht vragen om ongelukken. Volgende keer loopt het misschien echt verkeerd af, en geloof me, met de ambulance opgehaald worden omdat je niet meer op kan staan is iets wat je niet op je bucketlist wilt. Been there, done that. En dat was met een braaf, verkeersmak paard. Geen risico mee nemen, eerst de basis op de grond op orde hebben en dán kan je kijken of buitenrijden überhaupt een optie is met dit paard. Het moet veilig (en leuk) zijn voor iedereen. En ik krijg niet echt de indruk dat dit leuk is zo.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 11:06

Als je naast je paard al geen controle hebt, moet je er al helemaal niet op gaan zitten.

Neem dan eerst les op de grond, en leer jezelf en je paard aan de hand lopen.

Heel eerlijk?!
Dat is gewoon de basis!
Als je dat niet kan, is je basis gewoon helemaal niks.

En dat kan prima met een paard van 18.
En als dat goed gaat, instructeur mee op de grond, jij op je paard.

Mdzwart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 11:31

Oke! Heel erg bedankt voor het advies iedereen.