Paard staat halverwege stil met naar binnen halen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Paard staat halverwege stil met naar binnen halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 07:57

Hallo Bokkers,

Ik had een vraag. Ik heb een hartstikke leuke ruin alleen soms zeg ik wel eens, volgens mij zit er bloed van een ezel in :').

We zijn inmiddels 7 weken geleden verhuisd naar een nieuwe stal. Hij staat nu met soortgenoten ik de paddock of op de wei en lijkt het erg naar zn zin te hebben. Op de vorige stal stond hij alleen. Nu kom ik op een probleem dat zodra ik hem op stal wil halen dat hij halverwege gewoon stil staat (hij is dan al uit de paddock of de wei) en niet naar binnen wil. Wat ik zie is dat hij dan veel achterom kijkt. Als we eenmaal het hoekje om zijn zodat hij de rest niet ziet merk ik dat hij wat gespannen wordt en juist een beetje voor mij uit wil lopen. Eenmaal in zn stal wordt hij vaak wat rustiger. Van stal naar de paddock of wei brengen is geen probleem. Dan moet ik juist opletten dat hij mij volgt in plaatst van dat ik hem aan het volgen ben.

Ik vind het lastig hoe ik hier mee om moet gaan. Ergens wordt ik mopperig. Maar mijn gevoel zegt dat dat niet het juiste is om te doen omdat hij steun zoekt bij de groep. Maar toch is het wel de bedoeling dat hij mee gaat. Nu los ik het soms op met een wortel voor zn neus te houden maar dat is zeker niet de juiste oplossing.

Ik ben heel benieuwd of jullie tips hebben. Hem uit de paddock of wei halen is geen probleem. Hij komt gewoon naar mij toe.

Willemijn

MarliesV

Re: Paard staat halverwege stil met naar binnen halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:00

Waarom moet hij mee? Ga je dan wat met hem doen, of is hij de enige die op stal gaat voor bv de nacht?

Als het om het laatste is, dan zou ik overleggen dan er of een paard meer mee op stal kan, of hij buiten kan blijven.

De rest is met rust en duidelijk zijn op te lossen. Hij moet jou volgen, probeer daarin je eigen energie/boosheid/mopperig niet de overhand te laten nemen, dit voelt hij en maakt het niet beter.

Kalm aan, tijd geven maar wel kordaat optreden en belonen als hij braaf mee gaat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:01

Zet hem aan het werk als hij staakgedrag vertoont. Bijv door achterwaarts te lopen (op vlot tempo) of door hem op de volte te zetten (even een wat langer touw gebruiken). Daarna weer doorlopen. Als hij weer staakt hetzelfde doen. Daarmee geef je hem de keuze, ofwel braaf meelopen ofwel werken. De meeste paarden leren het heel vlug en kiezen eieren voor hun geld.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 11:51

MarliesV schreef:
Waarom moet hij mee? Ga je dan wat met hem doen, of is hij de enige die op stal gaat voor bv de nacht?

Als het om het laatste is, dan zou ik overleggen dan er of een paard meer mee op stal kan, of hij buiten kan blijven.

De rest is met rust en duidelijk zijn op te lossen. Hij moet jou volgen, probeer daarin je eigen energie/boosheid/mopperig niet de overhand te laten nemen, dit voelt hij en maakt het niet beter.

Kalm aan, tijd geven maar wel kordaat optreden en belonen als hij braaf mee gaat.

Ja hij gaat mee als ik ga rijden inderdaad of poetsen of longeren. Gisteren deed hij dat heel erg. Krijg hem uiteindelijk wel mee. En heb binnen gepoetst en grondwerk gedaan en daar was hij weer rustiger. Ik merkte dat hij ook zuchtte. Hij is het in die zin ook niet gewend. Op de vorige stal stonden ze in de winter binnen en in de zomer van 9 tot 15 uur buiten en pakte hem altijd als hij weer op stal stond.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:25

Maar voor een paard is op stal staan ook echt niet leuk! Ze leren door herhaling. Als hij weet dat hij buiten vriendjes heeft, wil hij daar zijn.
Na lang alleen staan, wil hij gewoon niet weer naar binnen, opgesloten en alleen staan te staan. Dat doen mensen voor zichzelf en niet voor de paarden.

En dan krijg je 100 reacties van mensen waarvan het paard bij het hek staat, graag naar stal wil etc etc. Maar dat is echt aangeleerd gedrag. Zet de staldeur open en laat een paard kiezen. Kijk wat ze doen. Die van ons gaan ook weleens in stal staan, soms alleen, vaak samen. Maar ze lopen ook weer ergens anders heen. En als ze al eens ergens even alleen staan, is dat vaak maar kort. Paarden hebben geen dag en nacht ritme en gaan niet lekker 's avonds op stal en slapen/naar bed.

Je paard geeft iets aan en is afhankelijk van jou. Hij reageert puur natuur op zijn behoefte en dan krijg je hier adviezen hoe je dat moet veranderen, waar hij gewoon iets in de basis tekort komt.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:33

Mijn pony heeft dit vooral als ze net weer 24/7 op de weide staan, ze wil dan eigenlijk niet weg en wordt ook onrustig als we uit het zicht van de groep zijn. Ik weet nu dat het een fase is en dat we er even door heen moeten. Ik doe alles zoals ik het normaal doe en negeer het onrustige gedoe. Ik beloon haar voor prima mee lopen door lekker even te kriebelen terwijl we lopen. Ze moet weer even wennen dat ze echt weer terug mag, dat ze niet ineens weg zijn als we terugkomen en dat ze met mij ook leuke dingen doet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 12:45

Hij vindt zijn nieuwe vrienden duidelijk erg leuk. Ik sluit me aan bij wat eerder geadviseerd wordt. Ongewenst gedrag niet leuk maken op de manier die wordt beschreven. Ik heb door deze methode een paard dat super trailer laadt en 100% stilstaat bij opstijgen. Dat was beide eerst wel anders.

Overigens als je naar de wei toegaat, mag hij ook niet het initiatief nemen. Ook dat is ongewenst gedrag en ook dat zou je op dezelfde manier kunnen afleren. Hij moet jou netjes volgen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 13:40

O hier kan ik wat mee. Hij is in positief opzicht al veranderd. Als hij eenmaal op stal staat als ik hem poets begint hij zelfs lekker aan het hooi te eten en niet gespannen of hinniken. Maar inderdaad uit de wei of paddock halen dan stopt hij op een gegeven moment. In het begin het begin toen ik hem alleen ben gaan pakken heb ik het echt opgebouwd. Eerst net in het zicht van de andere poetsen. Dan heel kort alleen helemaal apart. Soms even een borstel eroverheen maar dan ook weer terug nemen, zodat ik hoopte dat hij het vertrouwen krijgt in mij maar ook het feit dat hij terug gaat naar zn vriendjes. En daar merk ik wel dat hij profijt heeft. Hij staat er nu 7 weken dus wat dat betreft.. hij staat met een ander vriendje in de paddock en met 4 in totaal op de wei tussen 11 en 19 uur en daar buiten om in de paddock met hooi etc.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 14:19

HorseTimeXL schreef:
Hallo Bokkers,

Ik had een vraag. Ik heb een hartstikke leuke ruin alleen soms zeg ik wel eens, volgens mij zit er bloed van een ezel in :').

We zijn inmiddels 7 weken geleden verhuisd naar een nieuwe stal. Hij staat nu met soortgenoten ik de paddock of op de wei en lijkt het erg naar zn zin te hebben. Op de vorige stal stond hij alleen. Nu kom ik op een probleem dat zodra ik hem op stal wil halen dat hij halverwege gewoon stil staat (hij is dan al uit de paddock of de wei) en niet naar binnen wil. Wat ik zie is dat hij dan veel achterom kijkt. Als we eenmaal het hoekje om zijn zodat hij de rest niet ziet merk ik dat hij wat gespannen wordt en juist een beetje voor mij uit wil lopen. Eenmaal in zn stal wordt hij vaak wat rustiger. Van stal naar de paddock of wei brengen is geen probleem. Dan moet ik juist opletten dat hij mij volgt in plaatst van dat ik hem aan het volgen ben.

Ik vind het lastig hoe ik hier mee om moet gaan. Ergens wordt ik mopperig. Maar mijn gevoel zegt dat dat niet het juiste is om te doen omdat hij steun zoekt bij de groep. Maar toch is het wel de bedoeling dat hij mee gaat. Nu los ik het soms op met een wortel voor zn neus te houden maar dat is zeker niet de juiste oplossing.

Ik ben heel benieuwd of jullie tips hebben. Hem uit de paddock of wei halen is geen probleem. Hij komt gewoon naar mij toe.

Willemijn

Het zit hem in vertrouwen. Hij zoekt steun bij de kudde, omdat jij op dat moment geen kudde vormt met je paard. Ga met grondwerk aan de slag. Ga volg oefeningen met hem doen.. Er zijn verschillende methodes die dit aanbieden. Mijn paard staakte ook enorm met mee lopen, zeker als we van het terrein af moesten. Maar door zijn vertrouwen te winnen en te werken aan onze communicatie op de grond kan ik nu alleen van het terrein af. Dit heeft mij alleen wel 2 jaar gekost. Ik denk dat dit een kwestie is van geduld en investering vanuit jou kant. Het afstraffen of boos worden heeft geen zin. Het is een investering, maar geloof me voor mij als dressuur ruiter was het t waard. Ik kan m mee nemen alleen van t terrein af, trailerlaad problemen zijn nu ook beter oplosbaar, zonder enige vorm van geweld.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 14:43

Monique1963 schreef:
Hij vindt zijn nieuwe vrienden duidelijk erg leuk. Ik sluit me aan bij wat eerder geadviseerd wordt. Ongewenst gedrag niet leuk maken op de manier die wordt beschreven. Ik heb door deze methode een paard dat super trailer laadt en 100% stilstaat bij opstijgen. Dat was beide eerst wel anders.

Overigens als je naar de wei toegaat, mag hij ook niet het initiatief nemen. Ook dat is ongewenst gedrag en ook dat zou je op dezelfde manier kunnen afleren. Hij moet jou netjes volgen.

Even mezelf nader verklaren, deze trainingsmethode is idd gebaseerd op grondwerk. Ik doe TRT.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:24

Doorbreek de routine door af en toe de mening van het paard te volgen. Nu haal je hem uit de wei enkel en alleen om hem helemaal naar stal mee te nemen om daar helemaal het bekende riedeltje van poetsen en rijden uit te voeren. Iedere keer als jij komt en hem meeneemt is het dat: willen of niet. Geen keuze.
Doorbreek die routine. Zorg dat uit de wei met jou meekomen ook wel eens leuk kan zijn. Zet halverwege een bak slobber klaar, loop er met het paard naartoe, laat hem de bak leegeten en loop terug naar de weide. Of loop gewoon eens twee passen de wei uit, draai om en zet hem weer terug. Of loop tot ergens driekwart van de weg en begin hem daar te poetsen. En zet hem dan weer terug. Of borstel hem eens in de wei. Of doe eens helemaal niets en zet je gewoon een halfuur in de wei neer.
Luister naar je paard. Hij vindt op de wei staan leuker dan het hele riedeltje van rijden. Geef hem daarin af en toe gelijk. Erken de mening van je paard en je krijgt een vrolijker dier voor terug. Zorg dat het niet altijd een tweestrijd is van ofwel jou ofwel zijn vriendjes, laat hem weten dat beide ook mogelijk is. Lekker in de wei met vriendjes en een baasje die eens even niets vanalles van mij verwacht.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 11:38

Gini schreef:
Doorbreek de routine door af en toe de mening van het paard te volgen. Nu haal je hem uit de wei enkel en alleen om hem helemaal naar stal mee te nemen om daar helemaal het bekende riedeltje van poetsen en rijden uit te voeren. Iedere keer als jij komt en hem meeneemt is het dat: willen of niet. Geen keuze.
Doorbreek die routine. Zorg dat uit de wei met jou meekomen ook wel eens leuk kan zijn. Zet halverwege een bak slobber klaar, loop er met het paard naartoe, laat hem de bak leegeten en loop terug naar de weide. Of loop gewoon eens twee passen de wei uit, draai om en zet hem weer terug. Of loop tot ergens driekwart van de weg en begin hem daar te poetsen. En zet hem dan weer terug. Of borstel hem eens in de wei. Of doe eens helemaal niets en zet je gewoon een halfuur in de wei neer.
Luister naar je paard. Hij vindt op de wei staan leuker dan het hele riedeltje van rijden. Geef hem daarin af en toe gelijk. Erken de mening van je paard en je krijgt een vrolijker dier voor terug. Zorg dat het niet altijd een tweestrijd is van ofwel jou ofwel zijn vriendjes, laat hem weten dat beide ook mogelijk is. Lekker in de wei met vriendjes en een baasje die eens even niets vanalles van mij verwacht.

Mooie insteek!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 15:11

Monique1963 schreef:
Gini schreef:

Wauw dat is een hele mooie tip! Ik moet zeggen dat ik hem gisteren weer in 1 keer kon meenemen! Hij stopte zelfs geen 1 keer! Woensdag kon ik hem ook in 1 keer meenemen maar toen regende het heel erg dus koppelde ik het daar wel een beetje aan maar gisteren ging het zo goed! Was helemaal trots op hem haha. Ook echt op een hele relaxte manier. Net alsof hij even zen was geworden (en misschien ik ook). En terug was hij mega relaxt maar goed toen heeft hij ook z'n eerste les gehad dus daar zou hij wel wat vermoeid van zijn haha.
Mooie insteek!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:54

Zo haal ik mijn 3 paardjes altijd heel makkelijk van de wei. Ze mogen maar een half uur tot max een uur gras. Als ik fluit, of in mijn handen klap weten ze dat er een bak lekkers op de paddock staat. Ze komen dan in galop van de wei. En terwijl zij eten, doe ik de draadjes weer dicht en gaan ze zonder mopperen hooi eten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:53

Gini schreef:

Dit is het meest fijne antwoord.

In het ideale geval wil je een paard als 'compagnon', je wil dat hij net zoveel plezier beleeft aan het samen zijn als jij....
Het klassieke moeten en afdwingen en ongewenst gedrag onaantrekkelijk maken werkt vast wel, maar dan heeft er maar 1 plezier...de ruiter.

Uiteindelijk kom je verder als het paard ook een stem krijgt af en toe.... iets meer wisselwerking.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 07:27

Voor jouw gevoel bent je "inmiddels 7 weken geleden verhuisd" - je paard ervaart dit eerder als "pas 7 weken geleden" :)
Je paard is nog niet volledig gewend, en nog een beetje onder de indruk. De kans bestaat namelijk dat je hem weer wilt meenemen naar een andere plek. Kwestie van gewoonte - hoe vaker je hem naar de stal brengt, of dat nu voor te poetsen, eten of opzadelen is, hoe meer hij zal wennen aan dat idee, en iedere keer hij niét verhuisd, hoe meer hij tot het besef zal komen dat hij bij zijn kudde mag blijven. Je gaat hem niet ontvoeren, hij mag straks/morgenvroeg weer terug, en dat moet hij nog beseffen :D

Ik zou wel met een wortel/koekje durven werken hoor. Je leidt hem af, houdt zijn aandacht bij jou op die manier. En geef dat pas nadat hij weer in beweging komt nadat hij heeft gepauzeerd onderweg naar de stal, op die manier beloon je het braaf meelopen, dat is gewenst gedrag dat je nu extra duidelijk mag belonen :)

Geef hem tijd, beloon het voor gewenst gedrag.

Mijn paard kan een beetje vrijheidsdressuur en doet dit erg graag. Als zij gespannen is wanneer ik haal van de wei haal, bij de kudde weg, kan ik haar aandacht krijgen door onderweg naar de piste/poetsplaats bijvoorbeeld de jambette te vragen (en haar daarvoor te belonen met een koekje), waarna ze meer ontspant doordat ze dan doelbewust met iets bezig is, namelijk met de jambette en niet met "meegenomen worden".

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 08:30

Ja is ook zo. Had gelezen dat gemiddeld een paard 3 maand tot half jaar nodig heeft om echt te wennen. Merk wel op de een of andere manier een bepaalde groei de afgelopen dagen. Gisteren bijvoorbeeld met de fotoshoot kon ik hem heel makkelijk uit de wei halen terwijl hij dat toen het zo warm was 3? Weken terug nog heel spannend vond. En nu ook liep hij super rustig in 1 keer mee ook langs de longeer cirkel waar zn beste vriend werd gelanceerd. Met de fotoshoot stond hij moeilijk stil maar toen waren we ook op een plek buiten het terrein waar hij nauwelijks is geweest. Op het terrein ging dat beter. Maar ook dat zodra hij de stal met bak in liep bleef hij super relax. Terwijl hij ook al waren er andere paarfen dat echt spannend vond. Echt willen draven en echt snuiven. Maar sinds vrijdag geloof ik dat hij een stuk relaxter naar binnen gaat. En zeker gister toen ik hem uit de wei haalde . Was zo trots op hem. Maar wil het wel goed doen dus ga zeker die tips toepassen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:36

HorseTimeXL schreef:
Ja is ook zo. Had gelezen dat gemiddeld een paard 3 maand tot half jaar nodig heeft om echt te wennen. Merk wel op de een of andere manier een bepaalde groei de afgelopen dagen. Gisteren bijvoorbeeld met de fotoshoot kon ik hem heel makkelijk uit de wei halen terwijl hij dat toen het zo warm was 3? Weken terug nog heel spannend vond. En nu ook liep hij super rustig in 1 keer mee ook langs de longeer cirkel waar zn beste vriend werd gelanceerd. Met de fotoshoot stond hij moeilijk stil maar toen waren we ook op een plek buiten het terrein waar hij nauwelijks is geweest. Op het terrein ging dat beter. Maar ook dat zodra hij de stal met bak in liep bleef hij super relax. Terwijl hij ook al waren er andere paarfen dat echt spannend vond. Echt willen draven en echt snuiven. Maar sinds vrijdag geloof ik dat hij een stuk relaxter naar binnen gaat. En zeker gister toen ik hem uit de wei haalde . Was zo trots op hem. Maar wil het wel goed doen dus ga zeker die tips toepassen.

Het kan idd tot een half jaar duren eer ze volledig gewend zijn.
Het is ook wel spannend vanuit hun standpunt - zij zijn namelijk niet voorbereid op een verhuis, wij kunnen dat niet uitleggen aan hen. Dus voor hen kan het echt een hele ervaring zijn!

Ik heb zelf een vrij koele kikker - die is overal heel snel thuis. Maar ook zij heeft even nodig om te wennen :) Hoe meer ik op ontdekking ga met haar, hoe sneller ze went. Ik spreek hier echt over ocharme een week ofzo :+ Binnen het half uur na een verhuis staat mijn paard al te grazen, heeft ze gerold, en lijkt het alsof ze ergens al jaren staat :+ Maar ze weet wel degelijk dat we verhuisd zijn, en de eerste keren dat ik haar uit de wei haal ervaar ik wel spanning van haar kant. En dan kan ik wel zeggen "we komen zo meteen terug", maar dat verstaat zij natuurlijk niet. Afleiden helpt bij haar wel in zo'n geval, haar mentaal iets te doen geven vloeit de spanning af :)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 20:03

O ja. Nee weet van hem wel dat het echt een binnen vetter is. Je kan het al wel snel aan zn ogen zien.

Vandaag stapte hij weer met tussen poses mee dus ga morgen meteen jullie tips proberen. Denk inderdaad dat het voor een groot deel aan mij ligt. Gisteren hebben we een fotoshoot gehad en daar was hij best en ik ook gespannen onder terijl hij direct mee ging uit de wei etc. Alsof hij het nu dan misschien weet even spannend vind. Zou dat kunnen?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:18

HorseTimeXL schreef:
O ja. Nee weet van hem wel dat het echt een binnen vetter is. Je kan het al wel snel aan zn ogen zien.

Vandaag stapte hij weer met tussen poses mee dus ga morgen meteen jullie tips proberen. Denk inderdaad dat het voor een groot deel aan mij ligt. Gisteren hebben we een fotoshoot gehad en daar was hij best en ik ook gespannen onder terijl hij direct mee ging uit de wei etc. Alsof hij het nu dan misschien weet even spannend vind. Zou dat kunnen?

Dat kan best, denk ik.
Mijn paard heeft er niet snel last van, maar op onze vorige stal bijvoorbeeld lag haar wei tegen de tuin van de buren. Op een bepaald moment waren zij werken aan de schoorsteen aan het uitvoeren. Ik heb geen flauw paard, ze is niet snel onder de indruk van iets, maar ze begreep in dit geval niet van waar het geluid juist kwam, en daardoor werd ze wel een beetje gespannen.

Anderzijds kan je paard natuurlijk ook jouw spanning oppikken :) Als jij op voorhand denkt "hier gaan we weer", kan dat best effect op hem hebben.
Ik zet in de winter vaak paarden van anderen binnen, en daar zit één zenuwpees bij :+ Je wilt niet weten hoezeer ik mezelf moet kalmeren voor ik naar zijn wei loop. Hoe kalmer ik ben, hoe kalmer hij ook is. Ik let bij hem héél bewust op mijn ademhaling, en dat werkt echt. Zulke kleine dingen pikken zij op, en de één reageert daar meer op dan de ander.

Ademhaling, hartslag, lichaamstaal, ... we letten er vaak niet op - maar de paarden pikken dit dus wel allemaal op. Kalmeer jezelf voor je je paard van de wei gaat halen. Ik praat ook altijd tegen de paarden als ik hen meeneem, omdat ik op die manier meer met mijn ademhaling bezig ben, en minder met mijn zenuwen. Al l*l ik over het weer - het belangrijkste is dat ik niet te nerveus wordt, dan worden zij dat ook niet :+