spelende ruinen takelen elkaar toe?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iriscap

spelende ruinen takelen elkaar toe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 21:30

hallo allemaal,

Ik heb 2 haflinger ruinen van 3 en 12 jaar die sinds 3 weken samen staan in een uitloopstal met paddock. Ik zie ze regelmatig met elkaar kriebelen maar soms gaat het 'spelen' er zo ruig aantoe dat ze echt op elkaar springen, rechtovereind staan, heel veel bokken naar elkaars gezicht en echt goed bijten. Zij zijn nu allebei redelijk toegetakeld door de bijtwonden en kale plekken op het hoofd, borst, benen etc. Veel stalgenoten zijn redelijk geschrokken als ze zien hoe ze er allebei bij lopen (vooral op het hoofd).
Ik snap dat het volkomen normaal is dat ze ravotten samen (ben hier ook blij mee) maar het aantal wondjes neemt met de dag gewoon toe. Ik spray de wondjes nu 2x per dag in met vecteryn.

Heeft iemand tips om te voorkomen dat dit nog erger wordt? *\o/* *\o/*

Change3x

Re: spelende ruinen takelen elkaar toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:32

Ik zou ze uit elkaar halen. Spelen is leuk maar er verwondingen en eventuele blessures van krijgen niet. :)

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:37

Wij hebben 2 Welsh ruinen samen lopen. 1 is net 3 en de ander net 2 jaar.
's-nachts op stal ieder in hun eigen box. van 8 uur 's-morgens tot rond 22 uur
buiten. Ze spelen en steigeren heel veel samen, maar na ruim een jaar nog nooit een wondje gezien.
Misschien passen de karakters gewoon niet bij elkaar of is het verschil in leeftijd te groot.
Ik zou ze ook uit elkaar halen.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:37

Misschien 's nachts (als er geen toezicht is op ze), een draadje ertussen?
en wanneer er wel toezicht is, kun je er zelf naar handelen zoals je wilt.

Is het anders geen mogelijkheid ieder paard bij een andere kudde te zetten?
wie weet sluit dat beter aan bij ze.
Laatst bijgewerkt door FjeLOVER op 05-07-20 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:39

Ik herken dit wel. Mijn voormalige dekhengst deed dit ook met de buurman. Paard zag er niet uit. Hij zat onder de wonden en in de zomer werden mijn eczeem dekens en kappen telkens stuk getrokken. Het was geen doen! Ze zijn op een gegeven moment zelfs door het draad heen gegaan, waardoor de hele omheining plat lag. Mijn paard was een ijzer kwijt en de overige paarden liepen bij elkaar van verschillende weides. Dit was idd ook naar elkaar steigeren, bijten en trappen.

Het gekloot begon altijd in de ochtend als ze net naar buiten gingen. Er was dan nog geen hooi gegeven in de slowfeeders. De stal eigenaresse zorgt er nu voor dat de paarden voordat ze naar buiten gegaan zijn er al hooi in de bakken ligt, zodat er niet gekloot wordt. Dit werkte heel goed in de winter periode! In de zomer periode heb ik nu mijn paard een weiden opgeschoven, waardoor het niet meer gebeurd.

Ik ben zelf enorm zuinig op mijn paard. Ik sta op een pension van 50 paarden. Ik wil niet dat ik aansprakelijk gesteld wordt voor eventuele schade, daarom heb ik die van mij opgeschoven. Af en toe spelen, maar er is wel een grens. Ik zelf zou het niet prettig vinden als mijn paard de hele tijd onder de wonden zit. Dit gaat een keer goed fout met alle gevolgen van dien. Ik zelf zou ze uit elkaar halen, maar dat is mijn mening. Soms is een kudde gewoon geen match en heeft het geen rust..

Zorg in ieder geval voor voldoende ruwvoer..Het gekloot is vaak uit verveling..

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 21:41

Change3x schreef:
Ik zou ze uit elkaar halen. Spelen is leuk maar er verwondingen en eventuele blessures van krijgen niet. :)

silvia58 schreef:
Wij hebben 2 Welsh ruinen samen lopen. 1 is net 3 en de ander net 2 jaar.
's-nachts op stal ieder in hun eigen box. van 8 uur 's-morgens tot rond 22 uur
buiten. Ze spelen en steigeren heel veel samen, maar na ruim een jaar nog nooit een wondje gezien.
Misschien passen de karakters gewoon niet bij elkaar of is het verschil in leeftijd te groot.
Ik zou ze ook uit elkaar halen.

helaas is er niet de mogelijkheid om ze ergens anders te zetten of ze snachts in een stal te zetten. ik 'huur' dit stuk paddock en het is bij ons op stal of dag & nacht in een stal of dag & nacht in een uitloop met paddock en het eerste is geen optie voor mij.

FjeLOVER schreef:
Misschien 's nachts (als er geen toezicht is op ze), een draadje ertussen?
en wanneer er wel toezicht is, kun je er zelf naar handelen zoals je wilt.

misschien is dit wel een oplossing! ik heb alleen een mogelijkheid om iets mijn paddock zelf te veranderen.
Laatst bijgewerkt door iriscap op 05-07-20 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 21:44

Gizeppie schreef:
Ik herken dit wel. Mijn voormalige dekhengst deed dit ook met de buurman. Paard zag er niet uit. Hij zat onder de wonden en in de zomer werden mijn eczeem dekens en kappen telkens stuk getrokken. Het was geen doen! Ze zijn op een gegeven moment zelfs door het draad heen gegaan, waardoor de hele omheining plat lag. Mijn paard was een ijzer kwijt en de overige paarden liepen bij elkaar van verschillende weides. Dit was idd ook naar elkaar steigeren, bijten en trappen.

Het gekloot begon altijd in de ochtend als ze net naar buiten gingen. Er was dan nog geen hooi gegeven in de slowfeeders. De stal eigenaresse zorgt er nu voor dat de paarden voordat ze naar buiten gegaan zijn er al hooi in de bakken ligt, zodat er niet gekloot wordt. Dit werkte heel goed in de winter periode! In de zomer periode heb ik nu mijn paard een weiden opgeschoven, waardoor het niet meer gebeurd.

Ik ben zelf enorm zuinig op mijn paard. Ik sta op een pension van 50 paarden. Ik wil niet dat ik aansprakelijk gesteld wordt voor eventuele schade, daarom heb ik die van mij opgeschoven. Af en toe spelen, maar er is wel een grens. Ik zelf zou het niet prettig vinden als mijn paard de hele tijd onder de wonden zit. Dit gaat een keer goed fout met alle gevolgen van dien. Ik zelf zou ze uit elkaar halen, maar dat is mijn mening. Soms is een kudde gewoon geen match en heeft het geen rust..

Zorg in ieder geval voor voldoende ruwvoer..Het gekloot is vaak uit verveling..

Gevaarlijke situatie als zelfs de omheining plat is gelopen :n

ja het ruwvoer is zeker iets waar ik nog naar ga kijken. ze krijgen nu 2x per dag hooi en ik heb zelf de mogelijkheid om bij te voeren. misschien inderdaad iets van een slowfeeder.
Het rare bij mijn 2 ruinen is dat ze zodra ik ze uit elkaar haal non stop naar elkaar gaan hinniken en als ze dan weer bij elkaar worden gezet ze eerst een half uur uitgebreid gaan kroelen. ik betwijfel dus of ze wel/niet een match zijn samen. Ook als ze overdag een paar uurtjes in een kudde op de wei gaan verplaatsen ze zich samen bil aan bil door de wei heen, dan is er geen sprake van stoeien/vechten. Misschien dat ze het kloten dan misschien echt uit verveling doen..

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 22:23

Ik heb 2 ruinen van nu 20 en 7 jaar. Toen de jongste nog niet geruind was ging dat niet goed meer op gegeven moment, die is met 3 dus gecastreerd. Sindsdien gaat het super. Ze hebben hun eigen box maar overdag staan ze samen in paddock en wei. Wel zorg ik dat ze of een slowfeder met hooi of wilgentakken hebben om altijd wat te doen te hebben als ze zich vervelen. Op weiland zijn ze het nooit zat, maar in paddock spelen, rusten en eten ze samen.
Als ze elkaar echt zo toetakelen als je omschrijft gaat het dus niet goed. Hier ook wel eens een klein bijtwondje maar komt amper voor. Stoeien gaat echt zachtjes en zeker niet gemeend. Jouw omschrijving lijkt het wel erg serieus te gaan en zou ze zeker uit elkaar halen. Dominantie kan het probleem zijn, als het escaleert zouden ze elkaar serieus wat aan kunnen doen omdat ze beide niet weg kunnen vluchten, zelfs tot de dood als gevolg. Succes ermee een goede oplossing te vinden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 22:45

Ik heb hengsten samen lopen en daar wordt flink gespeeld de hele dag door. Maar ze hebben bijna nooit een wondje. Mensen die het niet gewend zijn vinden het ook eng, zeker als ze er ook nog bij brullen maar als ze dan zien dat ze na het spelen niets hebben en weer samen van een plak hooi staan te eten dan zien ze wel dat het goed zit.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 23:49

Hier ook 2 ruinen samen staan. De ene takelt mijn ruin goed toe. De mijne is iets vriendelijker :+

Ik heb al 100x gezegd dat ik het moe ben dat mijn paard steeds toegetakeld is en die andere niks heeft. Hebben ze enkele keren uit elkaar gehaald maar ze blijven dan op elkaar hinniken en de mijne springt zelfs over de schrikdraad heen...

Ik vind het geen fijne match, maar zij zelf blijkbaar wel :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 00:34

mijn jonge ruin staat sinds kort samen met een 2 jarige hengst (word oktober gecastreerd maar kon omwille van medische redenen niet eerder). de eerste week ging het er erg ruw aantoe met oppervlakkige bijtwonden in de hals bij mijn ruin tot gevolg. Maar vanaf de 2e week is het er veel rustiger ook bij het stoeien. Tevens dagen ze elkaar uit, eerst rent de hengst achter mijn ruin aan en daarna is het omgekeerd. Na het stoeien staan ze gewoon rustig zij aan zij of neus aan neus te grazen.

Eigenaar van de hengst maakte zich zorgen omdat mijn ruin al wondjes had in de hals. OK het was beetje geschaafd en wat opgezwollen, maar ik heb ze al vaak bezig gezien en zie er echt geen kwaad opzet in. De oren van de hengst staan ook nooit plat in de nek en de tanden zijn nooit ontbloot, het is dus echt spelen en niet moedwillig bijten.
Daarom hebben we ze dus ook niet uiteen gezet. Als ik mijn ruin al eens uit de wei nam en ging rijden of grondwerken in de wei ernaast werd de hengst nerveus en ging ijsberen aan de omheining. Ze kunnen dus ook echt niet zonder elkaar. :D

inmiddels weet mijn ruin ook hoe hij het bijten in zijn hals kan ontkomen. Al zorgde hij er steeds zelf voor door tijdens het steigeren de hengst vast te nemen (omhelzen) met de voorbenen waardoor de hengst maar 1 plek kon bereiken... de hals/keel van mijn ruin. Maar hij steigert nu dus niet meer zo dichtbij de hengst zodat er genoeg ruimte is tussen hen in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 05:29

Hoe groot is de paddock? Dit doet ook heel erg veel. Als hier alles op de paddock staat zijn er ook 2 ruinen constant aan het steigeren, bijten, achter elkaar aanhollen etc. Komt daar een stuk bij zie je het zienderogen verminderen.

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 07:31

DeMolenhoek schreef:
Hoe groot is de paddock? Dit doet ook heel erg veel. Als hier alles op de paddock staat zijn er ook 2 ruinen constant aan het steigeren, bijten, achter elkaar aanhollen etc. Komt daar een stuk bij zie je het zienderogen verminderen.

15 bij 10 ongeveer. Overdag staan ze een paar uurtjes op het land en hier laten ze elkaar inderdaad met rust

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 07:35

Art_Ificious schreef:
mijn jonge ruin staat sinds kort samen met een 2 jarige hengst (word oktober gecastreerd maar kon omwille van medische redenen niet eerder). de eerste week ging het er erg ruw aantoe met oppervlakkige bijtwonden in de hals bij mijn ruin tot gevolg. Maar vanaf de 2e week is het er veel rustiger ook bij het stoeien. Tevens dagen ze elkaar uit, eerst rent de hengst achter mijn ruin aan en daarna is het omgekeerd. Na het stoeien staan ze gewoon rustig zij aan zij of neus aan neus te grazen.

Eigenaar van de hengst maakte zich zorgen omdat mijn ruin al wondjes had in de hals. OK het was beetje geschaafd en wat opgezwollen, maar ik heb ze al vaak bezig gezien en zie er echt geen kwaad opzet in. De oren van de hengst staan ook nooit plat in de nek en de tanden zijn nooit ontbloot, het is dus echt spelen en niet moedwillig bijten.
Daarom hebben we ze dus ook niet uiteen gezet. Als ik mijn ruin al eens uit de wei nam en ging rijden of grondwerken in de wei ernaast werd de hengst nerveus en ging ijsberen aan de omheining. Ze kunnen dus ook echt niet zonder elkaar. :D

inmiddels weet mijn ruin ook hoe hij het bijten in zijn hals kan ontkomen. Al zorgde hij er steeds zelf voor door tijdens het steigeren de hengst vast te nemen (omhelzen) met de voorbenen waardoor de hengst maar 1 plek kon bereiken... de hals/keel van mijn ruin. Maar hij steigert nu dus niet meer zo dichtbij de hengst zodat er genoeg ruimte is tussen hen in.

Dit klinkt echt een beetje als hoe het bij mij eraan toe gaan! Ik heb het een tijdje van een afstandje in de gaten gehouden (kantine) en soms zijn ze 15 min lang echt achter elkaar aan het rennen en op elkaar aan het springen/steigeren en daarna eten ze weer samen rustig uit 1 hooinet _-:(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 07:36

De ruimte is wel wat klein om echt van elkaar weg te kunnen rennen. Ik zou ze dan op de wei in eerste instantie samen zetten. Hopelijk vinden ze het gras dan ook aantrekkelijk genoeg om het spelen even te staken.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 07:39

iriscap schreef:
DeMolenhoek schreef:

15 bij 10 ongeveer. Overdag staan ze een paar uurtjes op het land en hier laten ze elkaar inderdaad met rust

Misschien is dat gewoon te klein voor met z'n tweeën. Het is niet groot genoeg om een lekker sprintje te trekken of achter elkaar aan te rennen, dus dan raken ze hun energie wel kwijt met kloten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 07:47

Ik heb hier ook zo'n setje. Beste vrienden. Grote lol met elkaar. Heel veel lakschade gehad tot soms echt bloed aan toe. Te veel wondjes om nog te behandelen.

Maar die 2 had ik echt niet op zo'n kleine ruimte hoeven zetten. Dan zou er echt te veel druk op de ketel komen. Daar zouden ze hun ei echt te weinig kwijt hebben kunnen. Spelen blijft alleen leuk als ze ook even weg kunnen van elkaar en de energie er óók even uit kunnen rennen.

Inmiddels zijn ze wel rustiger geworden. Ze zijn nu 8 en 24. Maar dat wil voornamelijk zeggen dat ze het iets minder vaak doen. Niet dat het er af en toe niet alsnog hard aan toe gaat.

@jolieen :') ben je mooi klaar mee

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 07:51

Ik herken dit wel van mijn eigen haflinger, die was ook altijd super speels en altijd aan het ravotten en hij heeft de littekens nog steeds rond z’n ogen staan. Nu lopen haflingers meestal niet in 7 sloten tegelijk maar het is wel uitkijken geblazen. Die van mij klooide meer als ze geen voer hadden. Op onbeperkt arm hooi loopt ie veel minder te “frustratie klooien”.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 07:53

15x10 daar zet ik 2 brave merries niet eens bijna een hele dag in.
Veel en veel te klein.

Ik heb ook 2 spelende ruinen gehad, tegen elkaar op steigeren enz.
Maar ook sprintjes trekken, om dan weer op de rem te vliegen, elkaar te happen en weer verder te gaan.
Ze hadden wel eens wat haren er af, maar meer was het niet.
Maar ze konden wel weg bij elkaar.
Om daarna zij aan zij te grazen.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 08:08

Ik denk dat het stuk inderdaad wat klein is, maar het hoort er wel gewoon bij als je een ruin hebt in mijn ogen. Zeker als ze wat jonger zijn, stoeien ze nogal en dan zijn ze echt niet voorzichtig.

Die van mij ziet er ook regelmatig uit alsof hij bij tijgers staat, maar dat is ook gewoon zijn vriendje :+ Als ze de ruimte hebben en voldoende voer kunnen ze heel goed aangeven dat het niet de bedoeling is om te spelen als ze daar geen zin in hebben.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 08:11

Het vervelende van zo'n postzegel is dat geen van beide kan wegkomen. Ook als de ene geen zin heeft in spelen heeft hij simpelweg geen keuze. En dat is best wel sneu. Ik zou dus ook op zoek gaan naar een groter stuk of ze toch scheiden in 2 aparte stukken (maar niet kleiner dan die 10x15 want das ook voor 1 paard wel echt het minimum denk ik).

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 08:52

Dankjewel voor jullie tips/kijk hierop. Ik ga kijken wat ik ga kunnen aanpassen i.o. Met stal

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 09:52

3 weken samen is ook nog niet heel lang! Ik zou het even aankijken Meestal wordt dit vanzelf minder als de rang orde is bepaald

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:00

15 x 10 is echt heel erg klein. Kun je er niet eentje op het land zetten terwijl de ander in de paddock blijft?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:02

Hevonen schreef:
15 x 10 is echt heel erg klein. Kun je er niet eentje op het land zetten terwijl de ander in de paddock blijft?

Dat had ik even gemist Dat is wel erg klein ja voor 2 paarden :o