Trektocht Veluwe

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EliseXJoelle

Trektocht Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 22:21

Ik zal vást niet de eerste zijn met dit idee. Dus hopelijk is er iemand die raad weet :+

In augustus hoop ik een kleine trektocht met mijn 2 pony’s te maken. 1 rijdend en 1 als handpony. 4 dagen over de Veluwe. Van Kootwijk naar Wenum-Wiessel, richting Epe/Nunspeet en Ermelo. Ongeveer 20km per dag.
2 dagen zal een vriendin van mij mee rijden met haar pony.

Voor de handpony heb ik de barefoot paardenrugtas, echter zou dit voldoende zijn voor alle spullen?
(Poetsspullen/brok/kleding/eten etc?) meer ruimte creeëren wat is daarin handig om te gebruiken?

Voor overnachting ben ik nog opzoek, ik zoek basic maar niet té basic. Wifi is bijvoorbeeld wel fijn savonds.
De paarden mogen niet 24/7 op de wei dus willen graag een zandpaddock met hooi voor de nacht. (Een aantal uurtjes op de wei is geen probleem)

Hopelijk is er iemand die wat tips kan geven :o

Rapaz1

Re: Trektocht Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 23:01

Ik heb jaren geleden een langere trektocht over de Veluwe gemaakt met mijn paard. Op basis daarvan en andere trektochten: 20 km is best veel als je niet heel veel wilt draven en galopperen. Juist met een handpaard zou ik veel stappen. Als je toch dat aantal kilometers wilt maken, zou ik vooraf serieus gaan trainen. Een pony die normaal een uurtje of anderhalf per dag loopt, is anders binnen 2 dagen bekaf. Na de eerste trektocht ben ik vooraf mogelijke overnachtingsplekken gaan bekijken. Voorkomt onaangename verrassingen. Kun je meteen kijken of hooi en brok/paddock etc. beschikbaar is. En vooral ook goede regenkleding meenemen. Niets vervelender dan half of helemaal nat nog een heel eind moeten rijden. Veel plezier met je trektocht!

EliseXJoelle

Re: Trektocht Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 23:26

Bedankt voor je tip!

De handpony is gewend naast mijn andere pony te draven, ze lopen ook 24/7 buiten en komt uit de bergen (conditie en uithoudingsvermogen zijn prima hierdoor). 20km in rustig tempo stap/draf en af en toe een galopje (wat ik wel wil proberen) met eventueel een pauze tussendoor Moet ze aankunnen. Heb tenslotte de hele dag.
De rijpony heeft vaker meerdere dagen lange tochten gemaakt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 15:58

Dat galopje doe je waarschijnlijk maar een keer }>

Maar 20km per dag is prima voor een normaal getrainde pony, al zie ik dat niet helemaal goed gaan op de route die je i gedachten hebt.

Wat meer een dingetje is, is als jouw pony echt geen gras mag. Hoe ga je ze dan onderweg wat laten eten? Van alleen brokjes gaan ze dat ook niet doen, nog afgezien van het gewicht om al die brok mee te zeulen (hebben wij nooit gedaan).

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 21:50

ikke schreef:
Dat galopje doe je waarschijnlijk maar een keer }>

Maar 20km per dag is prima voor een normaal getrainde pony, al zie ik dat niet helemaal goed gaan op de route die je i gedachten hebt.

Wat meer een dingetje is, is als jouw pony echt geen gras mag. Hoe ga je ze dan onderweg wat laten eten? Van alleen brokjes gaan ze dat ook niet doen, nog afgezien van het gewicht om al die brok mee te zeulen (hebben wij nooit gedaan).

Naja als we maar 1x een galopje doen is het tóch 1x :D
Mijn mijn shetje als handpony deden we regelmatig galop (met en zonder ruitertje er op) en die was alles behalve braaf. De e-pony die nu mee gaat is aan de hand een stuk braver wat dat betreft.

Wat zouden wat jou betreft de struggles in de route zijn icm de afstanden? De slaapplaatsen staan nog niet allemaal vast dus de exacte routes ook niet. Maar wat ik globaal gekeken heb moeten ze makkelijk haalbaar zijn.

De pony’s mogen wel gras, echter geen 24/7. Onderweg mogen ze dus uiteraard grasjes en na aankomst ook nog wel een paar uurtjes. Snachts wil ik ze alleen op een paddock met hooi.
Het paard van mijn vriendin die 2 dagen mee gaat mag alleen onderweg wat grasjes en niet na aankomst ivm het anders te veel is voor hem (eczeem pony).
Brok krijgen ze alle 3 enkel vitamine korrel. Geen krachtvoer. Kilo’s meenemen is daarom ook niet de bedoeling inderdaad.