Paard gespannen buiten thuisomgeving/ zelf enorm bang

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janny18

Paard gespannen buiten thuisomgeving/ zelf enorm bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 08:11

Hoi bokkertjes,

Zoals de titel al zegt, ik heb een vreselijk nerveus paard zodra we van onze vertrouwde grond afkomen.
Ze is 15 en heeft dit altijd wel gehad, maar ik kon wel met haar buitenrijden, vooral op straat was ze braaf.

MAAR vorig jaar heb ik een ongeval gehad met haar. Ze is in paniek over mij heen gesprongen en ik heb er een gebrokem ruggenwervel aan overgehouden. Dus een jaar lang moeten revalideren en vooral veel pijn.

Ondertussen is alles genezen, maar tot mijn grote schaamte heb ik toch wel een serieuze schrik gepakt.
Rijden in onze wei gaat zonder problemen. Het stappen aan de hand durf ik wel nog eens eng vinden, maar daar kan ik me steeds beter overzetten.

Maar wat nu dus vooral 10x verergerd is, is het buitenkomen. De piste op het einde van de straat doet ze net alsof we een oorlogsterrein zijn binnengewandeld ookal zijn we daar ondertussen toch een aantal keren al geweest. Op straat loopt ze dan te knorren en te stressen ookal loop ik ernaast.

Ik weet dat veel hiervan door mijn eigen angst en onzekerheid komt, maar ik zou zo vreselijk graag weer met haar kunnen gaan wandelen :(

Ik had al besloten om samen de schriktraining weer op te pakken en wat grondwerk. Misschien wat vaker aan de hand wandelen.
Heeft iemand nog tips?
En misschien ook mensen die ook al eens zoiets hebben meegemaakt, hoe kom je van die angst af?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:15

Een paard voelt een vlieg op zijn huid dus zeker de gespannen ruiter . Wanneer jij niet over je angst heen komt zul je helaas nooit weer een ontspannen ritje met haar kunnen maken buiten.
En angst is moeilijk om weg te krijgen, het vertrouwen moet terug komen en dat is niet gemakkelijk.
Je kunt wel iemand anders vragen om haar buiten te rijden , een zelfverzekerde ruiter maar dan nog zit je met je eigen angst. Jouw spanning moet weg en dat kan bvb al betekenen , het onbewust aanspannen van je beenspieren, een andere ademhaling , ze voelen alles dus je moet zelf ook je totale lichaam onder controle krijgen.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 08:23

bigone schreef:
Een paard voelt een vlieg op zijn huid dus zeker de gespannen ruiter . Wanneer jij niet over je angst heen komt zul je helaas nooit weer een ontspannen ritje met haar kunnen maken buiten.
En angst is moeilijk om weg te krijgen, het vertrouwen moet terug komen en dat is niet gemakkelijk.
Je kunt wel iemand anders vragen om haar buiten te rijden , een zelfverzekerde ruiter maar dan nog zit je met je eigen angst. Jouw spanning moet weg en dat kan bvb al betekenen , het onbewust aanspannen van je beenspieren, een andere ademhaling , ze voelen alles dus je moet zelf ook je totale lichaam onder controle krijgen.

Maar hoe doe je dat dan? (:

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:26

Janny18 schreef:
bigone schreef:

Maar hoe doe je dat dan? (:

Door les te nemen van iemand die dit SNAPT.

Bijvoorbeeld: http://depaardeblom.nl/

Majolen

Re: Paard gespannen buiten thuisomgeving/ zelf enorm bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 08:30

Advies heb ik niet voor je maar... Schaam je er a.u.b. niet voor. Dat is echt niet nodig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:18

Heel begrijpelijk dat je angst hebt gekregen!

Hoe is ze als je wandelt met een ander paard erbij?

Schriktraining en grondwerk zijn altijd goed.

Hoe kom je van je angst af..ik zou zeggen, probeer eens EMDR. Door met jezelf en je paard aan de slag te gaan kun je stapje voor stapje van je angst af komen en weer vertrouwen opbouwen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:05

Je angst is terecht en ik ben van mening dat niet iedere angst opgelost dient te worden. Soms is bang zijn voor iets goed, een waarschuwingsmechanisme.

Moet je per sé buitenrijden? Als je paard buiten spanning op bouwt en jij er ook angstig op zit, waarvoor doe je het dan? Niet om even lekker samen met je paard uit te waaien.

Haal de verplichting weg. Ik zeg niet dat je nooit meer naar buiten mag, maar probeer het eens in perspectief te zien. Spendeer je je tijd niet veel liever aan dingen die jij én je paard leuk vinden, dan te focussen op dat ene ding dat niet zo goed gaat?
Dus ga zeker oefenen, maar haal de focus weg. Ga niet grondwerken OMDAT je dan naar buiten kan. Ga niet schriktraining doen OMDAT je dan naar buiten kan. Nee, amuseer je met je paard. Krijg vertrouwen in je paard en je paard in jou tijdens dingen waar jullie je beiden goed voelen, op een plek waar jullie je beiden goed voelen. Ga grondwerken en schriktraining en weet ik veel wat doen, omdat je lekker met je paard aan de slag wilt en je paard met jou. En weet je, dan komt dat buitenrijden als een logisch gevolg. Of niet, dat kan ook, misschien blijft je paard daar wel voor altijd schrikkerig in. Dat is niet erg, niet ieder paard is even goed in alles.

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 15:42

Elisa2 schreef:
Heel begrijpelijk dat je angst hebt gekregen!

Hoe is ze als je wandelt met een ander paard erbij?

Schriktraining en grondwerk zijn altijd goed.

Hoe kom je van je angst af..ik zou zeggen, probeer eens EMDR. Door met jezelf en je paard aan de slag te gaan kun je stapje voor stapje van je angst af komen en weer vertrouwen opbouwen.

Zodra er nog iemand bij is gaat het beter, ik heb ook al aan mijn vriend gevraagd om eens mee te gaan zodat ik zelf ook weer wat zekerder ben. EMDR kan ik eens opzoeken dat is mss ook een idee

Janny18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 15:49

Gini schreef:
Je angst is terecht en ik ben van mening dat niet iedere angst opgelost dient te worden. Soms is bang zijn voor iets goed, een waarschuwingsmechanisme.

Moet je per sé buitenrijden? Als je paard buiten spanning op bouwt en jij er ook angstig op zit, waarvoor doe je het dan? Niet om even lekker samen met je paard uit te waaien.

Haal de verplichting weg. Ik zeg niet dat je nooit meer naar buiten mag, maar probeer het eens in perspectief te zien. Spendeer je je tijd niet veel liever aan dingen die jij én je paard leuk vinden, dan te focussen op dat ene ding dat niet zo goed gaat?
Dus ga zeker oefenen, maar haal de focus weg. Ga niet grondwerken OMDAT je dan naar buiten kan. Ga niet schriktraining doen OMDAT je dan naar buiten kan. Nee, amuseer je met je paard. Krijg vertrouwen in je paard en je paard in jou tijdens dingen waar jullie je beiden goed voelen, op een plek waar jullie je beiden goed voelen. Ga grondwerken en schriktraining en weet ik veel wat doen, omdat je lekker met je paard aan de slag wilt en je paard met jou. En weet je, dan komt dat buitenrijden als een logisch gevolg. Of niet, dat kan ook, misschien blijft je paard daar wel voor altijd schrikkerig in. Dat is niet erg, niet ieder paard is even goed in alles.

Waarom omdat ik het geweldig vond. Ik heb lang geoefend met haar op wandelen en uiteindelijk waren we op een punt gekomen dat het voor ons allebei heerlijk was. Sommige dagen was ze wel weer wat schrikkerig of dan zag ze weer iets nieuws maar als ik dan afstap en haar er voorbij loop, volgde ze mij blindelings.
Aan de hand wandelen was ze ook altijd zo mak als een lammetje.

En ik verlang er echt naar. Maar de moment dat ik dan zeg en NU gaan we, dan word ik zo ontzettend bang en durf ik de poort niet eens meer door. En ik vind dat vreselijk want ik heb er zo hard aan gewerkt dat we samen fijn konden gaan buitenrijden. En nu durf ik gewoon niet meer. Ik hield van die wandelingen en wil dat ook echt weer doen, maar zoals je zegt ontspannen en fijn voor ons beiden. En dat hoeft niet morgen te zijn of zelfs volgende week, maar ik wil er echt naartoe werken.

Zoals ik hierboven al had vermeld, de moment dat ik zeg en nu vertrekken we gewoon, sta ik te trillen op mijn benen en durf ik haar nog niet eens de poort mee uit nemen. Zelfs nu met eraan te denken krijg ik echt de kriebels.
En misschien hoef ik me er niet over te schamen, dat is ook niet echt het probleem, ik wil er gewoon vanaf van die angst en weer fijne buitenritten plannen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:06

Je moet je zeker niet schamen, absoluut niet. Er is namelijk best wel iets naars gebeurd, dus logisch dat je je daar mentaal niet zomaar even overheen zet.
Maar dat is wat ik dus eigenlijk bedoel met je focus verleggen. Niet zeggen dat je NU gaat. Want dan leg je een druk en een deadline op jezelf en je paard. En iedere keer dat je dan alsnog niet gaat door een -nogmaals zeer terechte- angst is een faal, een blunder, een besef dat je nu niet meer kan wat je vroeger deed, iets wat je mist en iets waar je verdrietig om wordt.

Ga dus gewoon lekker aan de slag met je paard, zorg dat alles weer fijn wordt, dat het vertrouwen in de dingen die je wel doet er is. En dan loop je eens aan de hand met je paard naar de poort en halverwege draai je je weer om en ga je weer verder met iets anders. En vier dat al als een overwinning. Ik ben richting de poort gelopen zonder angst en mijn paard had geen spanning, wauw, fantastisch, wat zijn we goed.

Ik denk dat je echt even de rust terug moet vinden en jezelf vooral nu geen druk mag opleggen. In een later stadium kan het wel zijn dat je even wat barrières moet doorbreken en dat je daarvoor wat hulp kan gebruiken, maar nu, je bent net gerevalideerd van een ernstige blessure. Ga eerst maar eens genieten van je paard zonder angst, ik denk dat je dat ook wel verdiend hebt, niet?

Judora2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:34

Je moet je er echt niet voor schamen..!! Zo was ik altijd de ruiter die op elk paard stapte en het kon me niet gek genoeg. Tot het moment dat mijn paard een aantal keren gesteigerd had en ik er achter over af viel. Ik vindt het nu nog spannend om op nieuwe paarden te stappen maar heb niet echt meer angst.

Ik ben begonnen met mijn huidige paard die zelf heel onzeker is en spanning heeft met veel grondwerk. Eerst mekaar maar eens goed vertrouwen weer ook in spannende situaties en stapje voor stapje.
Ook ben ik op paarden gaan rijden die 'bomproof' waren. En zo aan mezelf laten zien van zie je wel je kunt het wel en het is niet spannend.

Ik zelf ben nu inmiddels een paar maanden verder en nu is de angst er af en begint de spanning ook steeds meer af te bouwen. Wanneer ik spanning krijg is het heel diep in en uitademen en dan kijken hoe het paard dan reageert als het paard dan ontspant zeg ik ook hard op tegen mezelf van: Zie je wel ..

Ik hoop echt dat het voor je goed komt weer! Maar blijf in jezelf geloven ook al is het eerst niet met dit paard meteen maar op een paard van iemand anders. En zorg voor mensen die je aanmoedigen dat helpt mij ook altijd heel goed.