Duurdere cap het geld waard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melanie0906

Duurdere cap het geld waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 15:16

Beste medebokkers,

Ik typ dit thuis vanaf de bank met 3 gebroken ribben. Stom ongeluk gehad met rijden en hard gevallen. Stal eigenaresse claimde dat mn cap mn leven waarschijnlijk heeft gered omdat ik vol op mn hoofd terrecht ben gekomen. Wonder boven wonder alleen een afdruk van mn cap op mn hoofd en verder niks. Cap zelf zit vol met deuken en scheuren.

Dus het wordt weer tijd voor een nieuwe cap. Nu zit ik heel erg te twijfelen wat voor een.
Is een goede cap echt de 300 euro waard of is een cap van 100 euro ook goed?

Ik wil er absoluut niet op bezuinigen want dit is wel weer een goede leer dat het wel heel belangrijk is.

Welke hebben jullie en wat raden jullie aan?

Uiteraard als ik weer te been been gaat er gepast worden maar wil eerst even beetje oriënteren waar ik naar wil kijken!

Dankjulliewel!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:19

Ik geloof dat KEP bijvoorbeeld wel extra veiligheidscertificaten heeft, maar het belangrijkste blijft dat een cap goed past. Verder moet elke cap die verkocht wordt aan dezelfde eisen voldoen, dus verder zit er in principe geen verschil in.

Vaak ventileren ze dan bijvoorbeeld wel beter, maar dat is vooral comfort in plaats van veiligheid.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:21

Ik denk dat vooral het oog veel wil en veel dames daarom een champignon van 350+ op hun hoofd zetten. KEP lacht zich een kriek. Bijna een soort prestige item. Net als met een motorhelm. Ik denk dat qua bescherming die van 100 ook prima voldoet. Als hij maar goed zit en aansluit.

melanie0906

Re: Duurdere cap het geld waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 15:39

Bedankt voor jullie reacties!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:50

Hij moet vooral heel erg goed passen!

Een dure helm heeft wellicht een iets betere schaal. Maar de verdere kosten zitten in design en aankleding.

Kies dus vooral een helm die mooi om je hoofd zit en niet gaat schuiven.

Ik geloof altijd wel in de middenklasse en gevestigde merken. Denk aan Casco, Uvex e.d.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:58

Als je googled op veiligheid motorhelmen kom je op een site die beschrijft hoe veiligheidshelmen opgebouwd zijn en aan welke eisen ze moeten voldoen, en welke (motor) helmen extra veiligheidseisen stellen aan hun producten. Met die kennis kan je naar paardrijhelmen gaan kijken. Ook al is een motorhelm ook uitgerust op glijden en een paardenhelm niet. En is een snowboardhelm bv geschikt om meerdere keren te vallen en een paardenhelm niet.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:58

Hij moet vooral inderdaad goed passen. Ik heb altijd goedkope caps gehad, BR, Harry's Horse etc. Beschermde ze goed? Vast wel....inmiddels voorzien van zo'n veel te dure KEP, en ja sorry voor degene die het niks vinden, voor mij is hij iedere euro waard.
Geen hoofdpijn meer, lekker luchtig, en ik vind hem mooi.

Als iemand helemaal tevreden is met zijn cap van 100 euro is dat toch prima. Het enige wat ik wel eens hoor van mensen dien dan zonder cap rijden, is het smoesje van hoofdpijn krijgen van de cap (je moet eens vallen zonder zo'n ding, dan weet je wat hoofdpijn is). Tegenwoordig hoef je geen hoofdpijn meer van je cap te krijgen (hooguit van de prijs), dan blijf je passen tot je de juiste gevonden hebt. Kost die 100 euro, prima! Kost die 500 euro, even slikken (misschien even sparen), maar ook prima! Alles beter dan zonder cap rijden.

Altijd jammer dat mensen menen dat sommige alleen een cap kopen op hoe duur deze is. Als hij fijn zit, en de eigenaar vind hem mooi en heeft het geld ervoor over, waarom dan oordelen?

ginatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:02

Sky_As schreef:
Altijd jammer dat mensen menen dat sommige alleen een cap kopen op hoe duur deze is. Als hij fijn zit, en de eigenaar vind hem mooi en heeft het geld ervoor over, waarom dan oordelen?

Helemaal mee eens.. lijkt wel een soort van afgunst. Alsof de cap die iemand draagt iets zegt over hoe diegene als persoon is :')

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:05

Sky_As schreef:
Hij moet vooral inderdaad goed passen. Ik heb altijd goedkope caps gehad, BR, Harry's Horse etc. Beschermde ze goed? Vast wel....inmiddels voorzien van zo'n veel te dure KEP, en ja sorry voor degene die het niks vinden, voor mij is hij iedere euro waard.
Geen hoofdpijn meer, lekker luchtig, en ik vind hem mooi.

Als iemand helemaal tevreden is met zijn cap van 100 euro is dat toch prima. Het enige wat ik wel eens hoor van mensen dien dan zonder cap rijden, is het smoesje van hoofdpijn krijgen van de cap (je moet eens vallen zonder zo'n ding, dan weet je wat hoofdpijn is). Tegenwoordig hoef je geen hoofdpijn meer van je cap te krijgen (hooguit van de prijs), dan blijf je passen tot je de juiste gevonden hebt. Kost die 100 euro, prima! Kost die 500 euro, even slikken (misschien even sparen), maar ook prima! Alles beter dan zonder cap rijden.

Helemaal mee eens. In elk van dit soort topics wel weer iemand die KEP (of dragers/kopers) afkraakt. Ja hij is duur, ja ik heb het geld er voor over en ja ik vind het elke euro waard! Ik heb alle merken bij Divoza gepast maar geen enkele cap zat beter. Het voelt alsof ik niks op mijn hoofd heb en inderdaad geen hoofdpijn meer, luchtig, mooi en veilig. Ik raad je dus ook aan TS echt caps te gaan passen en vergelijken en koop vooral wat qua pasvorm goed bij jou zit!

saphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:08

Oei! Beterschap TS, klinkt als een akelige val.

Ik ben zelf, een poos geleden, ook op mijn hoofd gevallen. Gelukkig alleen een lichte hersenschudding en wat stijfjes de volgende dag. Maar ik heb daarna wel besloten om een iets duurdere cap aan te schaffen. (al was het alleen maar voor het gevoel)
Maar wat hier boven ook al is gezegd het is natuurlijk voornamelijk belangrijk dat de cap goed past en aansluit bij jouw comfortwensen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:25

Kidde schreef:
Ik geloof dat KEP bijvoorbeeld wel extra veiligheidscertificaten heeft, maar het belangrijkste blijft dat een cap goed past. Verder moet elke cap die verkocht wordt aan dezelfde eisen voldoen, dus verder zit er in principe geen verschil in.

Vaak ventileren ze dan bijvoorbeeld wel beter, maar dat is vooral comfort in plaats van veiligheid.

Hier laatst op stal een discussie over gehad en daar kwamen we ook tot deze conclusie. Een duurdere cap is vaak niet zozeer veel veiliger (al zou ik de certificaten moeten nakijken wat het werkelijke verschil is), maar zeker wel een héél stuk comfortabeler. Of je daar 200 euro meer voor over hebt is aan jou :)

Dus ik zou voor jezelf nagaan wat je belangrijk vindt aan een cap. Vind je comfort belangrijk en heb je daar veel geld voor over? Dan zou ik zeker de dure caps ook passen (en laat je daarbij adviseren in een deskundige ruitersportzaak). Uiteindelijk is het toch passen en voelen om erachter te komen welke cap voor jou het fijnst zit.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:31

Zelf heb ik een uvex en die is licht en koel.
Ben der belazerd zo'n dure cap, je kan er beter mooi opzitten dan mooie kleding hebben. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:31

Mij past een decathlon cap ook prima, voor 50 euro kun je er dan nog eens naast kletteren.

Maar ook naast het paard zit een ongelukje in een klein hoekje. Ik heb laatst terwijl ik m'n paard naar de bak begeleide een klap op m'n hoofd gehad, en lag op de grond. Dus ik ben wel van plan om als ik het niet vertrouw gewoon dan ook een cap te dragen (ookal had ie op dat moment van de klap weinig zin, precies achter m'n oor zit nu een bobbel, en daar zit geen cap)

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:34

Mijn cap is zijn geld absoluut waard. Heb destijds veel verschillende caps gepast maar Samshield zat bij mij het fijnst. Dus die is het toen geworden. Tussendoor na een val is mijn cap een keer teruggeweest naar de fabriek om daar gecheckt te worden op veiligheid en toen heb ik met mijn oude cap moeten rijden, maar wat was ik blij dat ik mn Samshield weer terug had. Fijn licht, geen zweetcap die geen lucht doorlaat. Dus wat mij betreft, ja, een duurdere cap is het geld waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:37

MirandaMalik schreef:
Ben der belazerd zo'n dure cap, je kan er beter mooi opzitten dan mooie kleding hebben. :D

Gelukkig doe ik ook hard m’n best om mooi te zitten. Is niet het een of het ander

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:42

De beste cap is de cap die je draagt. Zit je cap niet lekker of vind je hem lelijk dan doe je hem misschien minder vaak op of doet hem tijdens het uitstappen alvast af. Dus als die Kep wel goed past en je vind hem mooi dan is dat de beste cap, is dat er 1 van €100 is, ook prima.

Zelf kreeg ik ook altijd hoofdpijn van mijn caps, tot ik een Samshield kocht. Had ik veel eerder moeten doen, zo blij er mee.

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:48

Ik had altijd harry's horse caps gehad, ik vond ze prima. Niet te duur en ook niet lelijk en vind harry's horse een fijn merk.

Nu heb ik een samshield (eerlijk: ook gekocht omdat ik hem gewoon heel erg mooi vind :j ) en nu vind ik mijn harry's horse voor geen ene meter meer zitten. De samshield zit enorm fijn, voelt erg veilig en is lekker luchtig. En als ik ermee val dan kan ik hem laten checken ipv dat ik weer een nieuwe cap moet kopen.

+ Met mijn harry's horse cap deed ik hem het liefste na het rijden meteen af, met de samshield loop ik gerust nog een hele tijd rond.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:49

Sammiex2000 schreef:
MirandaMalik schreef:

Gelukkig doe ik ook hard m’n best om mooi te zitten. Is niet het een of het ander

Ik vind dat als je er mooi op zit en je paard goed rijdt de kleding niet belangrijk is.
Zit er iemand op die belabberd rijdt en er prachtig uit ziet toch stukken minder leuk om naar te kijken.
Als het allebei zo is kijk ik nog steeds niet naar dure kleding.
Dure en/of mooie kleding betekent niet automatisch beter.

__Maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:52

Ik heb een back on track EQ3 lynx cap gekocht, vond ik best prijzig vergeleken met bv. een Harry's Horse cap, maar deze cap is een stuk veiliger volgens een bepaalde Zweedse studie.

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... liger.html

Natuurlijk al van een tijdje geleden, maar ik heb verder nog geen andere cap gezien met zo'n extra veiligheidssysteem erin.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:53

Samshield test zijn caps ook wat uitgebreider dan noodzakelijk is, op youtube zijn daar filmpjes van, ook geven die vijf jaar een service dat als je hem beschadigd of je valt hem voor 40 euro terug kunt sturen, dan gaat hij door scan en wordt hij helemaal gerepareerd. Deze service heeft kep niet. Ook scheelt het echt wel in gebruikte materialen. Dus ik wacht nu op mijn samshield. Als goed is komt die deze week.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:54

__Maartje schreef:
Ik heb een back on track EQ3 lynx cap gekocht, vond ik best prijzig vergeleken met bv. een Harry's Horse cap, maar deze cap is een stuk veiliger volgens een bepaalde Zweedse studie.

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... liger.html

Natuurlijk al van een tijdje geleden, maar ik heb verder nog geen andere cap gezien met zo'n extra veiligheidssysteem erin.

Dat systeem inderdaad niet, zou inderdaad een van de veiligste zijn.

ginatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:13

MirandaMalik schreef:
Ik vind dat als je er mooi op zit en je paard goed rijdt de kleding niet belangrijk is.
Zit er iemand op die belabberd rijdt en er prachtig uit ziet toch stukken minder leuk om naar te kijken.
Als het allebei zo is kijk ik nog steeds niet naar dure kleding.
Dure en/of mooie kleding betekent niet automatisch beter.

Snap echt niet wat je hier nu mee wil zeggen :') Niemand zegt toch dat dure kleding ervoor zorgt dat je beter bent dan iemand met minder dure kleding? Het is toch ieders goed recht om een “dure” cap te kopen als diegene het kan betalen en het mooi vindt.. Heeft verder toch niets met de kunde als ruiter te maken?

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 17:17

Dit is hele duidelijke informatie toch maar overwegen om gewoon dezelfde terug te kopen eventjes kijken wat me het fijnste zit! Dankjulliewel!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:21

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:25

Ik heb een Charles Owen. Niet echt heel duur maar paste mij perfect. Ik heb in mijn zoektocht ook een hele dure Kep op gehad, maar die voegde niet op mn hoofd. Gelukkig maar want ik vind ze persoonlijk heel erg lelijk. Het belangrijkste is toch dat t goed past