Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Poekkie schreef:Ik zou toch een tussenstap maken, vind dat wel een heel grote sprong. Eventueel hartslagmeter gebruiken om te kijken of die 'kortere' rit toch wel echt 'netjes' is?

Allegra schreef:Misschien ook even erbij vermelden hoe je paard momenteel in training staat. Een 5-jarige die pas goed en wel een half jaar regelmatig (dus niet 2x p/w een beetje rommelen in de paddock) onder het zadel is, is toch heel wat anders dan een iets ouder paard wat al een paar jaar normale buitenritten maakt en in de bak werkt
Nooit enig probleem gehad met welke paden dan ook. En je kan daar heel fijn rijden.
Ibbel schreef:"It's not the distance that kills the horse, but the speed"
Aangenomen dat je op trektocht nauwelijks boven de 7 km/u gemiddeld uitkomt (= ongeveer 3/4 stap, 1/4 draf/galop) doe je dus 3-4 uur over 25 km. Als je dat in twee stukken hakt met een uur graaspauze tussendoor (de darmen aan het werk houden is heel belangrijk, belangrijker dan wat dan ook) kan íeder paard dat 3-4 keer per week een uurtje bakwerk doet dat met twee hoefjes in z'n neus.
Als je zegt: ik wil die 25 km per dag in 2 uur rijden wordt het een ander verhaal
[***] schreef:Over de afstand heb je al tips gehad maar ik vroeg me even iets af naar aanleiding van je kaartje: hoezo mag je enkel op de ruiterroute rijden? Krijg je echt boetes als je dat niet doet? Is dat omdat je dan in natuurgebied zit? Of wat is de reden erachter?
Ik heb in jouw gebied jaren en jaren gereden, maar dat was voor de ruiterroutes er warenNooit enig probleem gehad met welke paden dan ook. En je kan daar heel fijn rijden.
Ook nu, in een ander gebied, rij ik echt niet alleen op de ruiterroute, dat is niet te doen als je beetje kleinere rondjes wil doen. De (bos)paden zijn van iedereen, enkel als er staat dat je er niet in mag, of niet met paard in mag, moet je je daar natuurlijk aan houden.
Dus vandaar dat ik mij afvraag waarom jij enkel de ruiterroute kan rijden

[***] schreef:We zitten in België
Hier zijn ruiterroutes en mountainbike-routes gewoon op éénzelfde pad.. net zoals dat dat ruiterroute over een gewoon fietspad of dergelijke loopt, of over straat. Is hier heel gewoon. Ook geen natuurgebieden waar je te gast bent (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) maar gewoon openbare bossen die er voor iedereen zijn.