Hoe begin je met buitenrijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessie2020

Hoe begin je met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 20:18

Binnenkort heb ik eindelijk m’n eigen paardenvervoer en kan ik op pad. Op zich vind ik dat ook al spannend.

Nu ben ik niet echt een held en ik wil het rustig gaan opbouwen. Vooral omdat ik ook van plan ben om met mijn nieuwe paard buiten te gaan rijden. Het nieuwe paard is braaf en beleerd. Ik heb ook een ouder paard waar ik erg vertrouwd mee ben. Maar wij zijn de laatste jaren niet gewend om buiten te rijden.

Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?

Hoe hebben jullie het aangepakt?

lideli

Re: Hoe begin je met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 06:02

Wat je zou kunnen doen is bijvoorbeeld buiten uitstappen na het rijden, dan hoef je niet gelijk ver te gaan en kun je rustig in een vertrouwde omgeving oefenen.
Wat ook goed helpt is om met iemand samen te gaan. Dan kan diegene jou gerust stellen en heeft jouw paard houvast aan het andere paard dat mee gaat

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 06:32

Hoi hoi bedankt voor de reactie! Bij mij is het verkeer best druk, ook groot landbouwverkeer, dus ik zou liever beginnen op een rustig ruiterpad...

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:08

Is er niet iemand in je omgeving die je op sleeptouw wil nemen?

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:40

Ja ik zou ook zeggen zoek een ervaren rijder! Die weten alle mogelijke struikelblokken wel te voorkomen ;)

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:56

Ik denk dat het handig is om met de trailer naar een plek te gaan waar ook een bak is en waar mooie ruiterpaden zijn. Rijvereniging of manege? Dan kun je daar eerst even in de bak rijden en een beetje de energie eruit rijden voordat je een stukje over de weg gaat. Misschien eerst even opbouwen op vreemd terrein en als het goed gaat steeds langere ritten?

Lisa_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:49

Je zou ook kunnen beginnen met wandelen, eventueel samen met iemand anders (met of zonder paard), dan zie je misschien wat beter hoe je paard op bepaalde situaties reageert. Als je toch wilt rijden, zou ik zoals de anderen al aangeven, met een ervaren buitenrijder + ervaren paard gaan beginnen met kleine rondjes buiten rijden en dit steeds verder uitbouwen. Heel veel plezier en succes alvast!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:14

Ik zou beginnen met heel weinig verwachtingen. Zo weinig, dat wat er ook gebeurt het hoe dan ook een succes is.

Ga vlak bij huis ergens een keer picknicken met paard bijvoorbeeld (als in: rijd erheen, stap uit, neem lekkers mee voor paard en jij, neem daar lekker de tijd voor en ga ontspannen samen weer naar huis).

Kom je nu wel met je paarden buiten aan de hand? Een stukje wandelen op een ventweg kan ook een prima oefening zijn, dan hoef je niet eens met de trailer op pad misschien maar kun je wel opbouwen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:20

Ik doe veel grondwerk met mijn paarden en dat is dan ook de basis van mijn jonge paarden. Ook in de bak laat ik ze al kennis maken met verschillende situaties en neem ze ook al snel mee de buurt in. Dat bouw ik eigenlijk uit naar het bos en als ze goed op mijn hulpen reageren en ontspannen zijn dan stap ik op. Als het onderweg spannend wordt dan stap ik ook gerust weer af om het vanaf de grond weer op te lossen. Bij mij vinden ze het bos eigenlijk wel prima, maar dat komt omdat we zelf in het bos wonen misschien. De bebouwde kom is spannender.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:31

Heb je zelf wel ervaring met buiten rijden (bv met andere paarden)?
Als ik jou was zou ik iemand meenemen die met de fiets mee kan. Neem een longeertouw mee. Zorg dat die persoon gewoon bij je blijft. Laad je paard in en ga naar een bos of vlakte naar keuze. Paard uitladen. Gewoon opstappen en ff de longeer eraan. Dan kan degene meelopen of fietsen als dat vertrouwen er is. Als je paard goed vertrouwt zou ik zonder touw starten en gewoon lekker gaan stappen. Maak eerst stapritten. Later als je je meer vertrouwt voelt kun je je routes uitbreiden en keer drafje/galopje.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 19:38

Bedankt voor de tips.

Ik vind die gedachte wel mooi over geen verwachting hebben en gewoon gaan picknicken en genieten.

En dat dan eventueel verder uitbouwen.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 19:39

Ik heb zelf vroeger wel veel buitengereden en tot een paar jaar terug ook wel met m’n andere paard.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:47

Een oproepje plaatsen met je regio erbij? Ik neem regelmatig (beginnende) buitenruiters mee totdat zij, of hun paarden zover zijn dat ze zelf ook durven/kunnen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:06

Ik ben met mijn toenmalig verzorgpaard vrijwel meteen gewoon de bossen gegaan. Op het begin alleen maar op het rechte pad gebleven en redelijk snel weer terug naar stal, en vanuit daar steeds meer uitbreiden. Ook dat ik de weg beter leerde kennen en hij wende aan het buiten zijn, aangezien hij dat al jaren niet had gedaan.

Gewoon stoute schoenen aantrekken en gaan met die banaan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:36

Persoonlijk ging ik liever samen met mijn vriend op de fiets (hij mee dus) met paard dan met anderen te paard erbij.
Ik had duidelijk vooraf uitgelegd dat het een stapritje moest worden, maar dan wordt je toch onder druk gezet... 'ff drafje'?!
Pfff en toen flikkerde ik er keihard af en paard ging alleen aan de kletter. Nooit meer.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:01

Hutcherson schreef:
Persoonlijk ging ik liever samen met mijn vriend op de fiets (hij mee dus) met paard dan met anderen te paard erbij.
Ik had duidelijk vooraf uitgelegd dat het een stapritje moest worden, maar dan wordt je toch onder druk gezet... 'ff drafje'?!
Pfff en toen flikkerde ik er keihard af en paard ging alleen aan de kletter. Nooit meer.

Dat is een kwestie van een écht betrouwbare metgezel mee te nemen.
Als de afspraak stappen is, dan blijft het bij stappen klaar.

We gaan zo hard als de langzaamste ruiter die mee is wil.

Wil je dat niet, moet je niet meer meegaan met die ruiter ( kan beide kanten op).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:11

Ik zou beginnen met samengaan met iemand met 'n bomproof paard. Dan kunnen jij en je paard daar aan optrekken. Als je vertrouwen hebt opgebouwd kun je alleen gaan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:45

Ineke2 schreef:
Hutcherson schreef:

Dat is een kwestie van een écht betrouwbare metgezel mee te nemen.
Als de afspraak stappen is, dan blijft het bij stappen klaar.

We gaan zo hard als de langzaamste ruiter die mee is wil.

Wil je dat niet, moet je niet meer meegaan met die ruiter ( kan beide kanten op).

Ja dat klinkt heel mooi. Het was echt afgesproken en stond net op die stal. Was allemaal geen probleem, stapritje. Heb er een forse blauwe heup aan overgehouden..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:14

Tja... daar zeg je het al. Je stond er net dus kent de stalgenoten nog niet goed.
Ik ga niet met iedereen zo maar naar buiten, juist hierom.
Mijn paard is braaf, maar ik hou niet van racen.
Ik geef dit heel duidelijk aan; wil je rengalop op het strand? Ga dan NIET met mij weg, want ik wil en doe dat echt niet klaar.

Als ik met iemand rij en ik zou een stukje harder willen dan vraag ik “ zullen wij even draven?”
Is het antwoord nee, dan blijven wij stappen helemaal prima.
De reden waarom maakt niet. Overleg doet veel voor het vertrouwen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 07:55

Het is natuurlijk lastig dat je direct op pad moet, vanuit je huis oefenen is veel makkelijker. Iedere dag een stukje verder, dat idee.
Of je paard een rustig pad op een vreemde plek als veilig ervaart, weet je natuurlijk niet. Dus een ander paard mee zou wel handig zijn...Als dat niet lukt, zou ik in jouw geval een manege of stal in de buurt zoeken waar ze met de paarden naar buiten gaan en aansluiten bij een rit (of eerst van daaruit een uurtje met één of twee paarden).
Dat picknicken klinkt leuk, maar mijn paard zou daar juist helemaal gek van worden. Die wil graag duidelijkheid (en werk) - dus doe ook vooral wat bij je paard past.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 05:03

Vanuit m’n huis kan ik iig wel wandelen aan de hand. En dan steeds een stukje verder.In ieder geval even zien hoe hij reageert op groot landbouwverkeer op die smalle dijken.

Het paard zelf ken ik trouwens al enigszins. Ik rijd hem nu (voor de aankoop) op zijn huidige / vorige plek een aantal weken bijna dagelijks / meerdere keren per week. Het is een fijn, rustig en braaf paard. Maar tsja, die twijfel bij mij hoe hij alleen buiten is, of ik het fijn vind etc...

Ik weet idd niet hoe hij op vreemde plekken is. Ik wil tzt sowieso een rustig pad opzoeken op een vreemde plek en dan beginnen met wandelen.

En meerijden met ruiters van een stal in een natuurgebied ga ik zeker doen. Scheelt ook weer verdwalen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 06:52

In welke regio zit je? Je bent van harte welkom om een keer met ons mee het bos in te gaan. Mijn haflinger is braaf en neemt vaker nieuwe buitenrijders of jonge paarden mee op sleeptouw. Wij zitten aan de Veluwe.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 06:55

wat een aardig aanbod! ik maak daar heel graag gebruik van. Wij zitten wel buiten de regio maar over een paar weken wordt mijn paardenwagentje geleverd, en dan kan ik gewoon jullie kant op tuffen.

Jessie2020

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 06:59

hoe gaaf is het trouwens om op stal te staan aan de Veluwe of in een ander natuurgebied? Dat lijkt me zo fantastisch, alsof je elke dag dat vakantiegevoel hebt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:05

Heerlijk :D
Ik ben 2,5 jaar geleden uit de Hoeksche Waard vertrokken naar de Veluwe :D
Maar altijd welkom hoor!