Sok tussen rits rijlaars

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Sok tussen rits rijlaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 18:52

Ik ben geregeld nogal onhandig.
Vooral met het aandoen van mijn rijlaarzen. Ik krijg het namelijk keer op keer voor elkaar mijn sok tussen de rits te stoppen.... }:0

En dan hoor ik mijn schoenmaker zeggen "je moet je vinger achter de rits doen en dan langzaam omhoog trekken"
Dat lukt prima, tot halverwege mijn kuit, daarna moet ik meer rechtop gaan staan, om het laatste stuk recht omhoog te trekken.
En toen gebeurde het van de week weer. Hop sok tussen de rits, rits springt open en weer een half uur proberen je rits heel te houden, wat uiteindelijk niet gelukt is en mijn laars weer mag logeren bij de schoenmaker.

Zijn er mensen hier op bokt die handigheidjes bedacht hebben om te voorkomen dat hun sokken tussen de rits komen?
(Behalve geen sokken aandoen, want dat zit niet lekker :+ )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:55

Kortere /normale sokken?
Ik heb nog nooit het nut van lange sokken gesnapt en jij bevestigd dit voor mij nu nog meer :D
Met normale sokken die gewoon net over je klittebandje zitten heb ik dit echt nog nooit gehad.

Taucha

Re: Sok tussen rits rijlaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:59

Daarom zit er vaak een smal flapje aan de binnenkant om de stof en de rits gescheiden te houden. Misschien je schoenmaker eens vragen of hij er dat alsnog in kan zetten op een of andere manier?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 19:47

Taucha schreef:
Daarom zit er vaak een smal flapje aan de binnenkant om de stof en de rits gescheiden te houden. Misschien je schoenmaker eens vragen of hij er dat alsnog in kan zetten op een of andere manier?

Dat zit niet langs de hele lengte, alleen onderin.
Denk dat dat alleen maar dubbel kan gaan zitten over de gehele lengte.

Sizzle schreef:
Kortere /normale sokken?
Ik heb nog nooit het nut van lange sokken gesnapt en jij bevestigd dit voor mij nu nog meer :D
Met normale sokken die gewoon net over je klittebandje zitten heb ik dit echt nog nooit gehad.

Dan lukt het mij vast om mijn rijbroek er gewoon tussen te stoppen. :+

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:50

andere sokken proberen? zitten deze misschioen te los? of zijn ze te dik?
en misschien zijn je laarzen ook wel te krap
ik heb dit echt nog nooit gehad

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:52

Laarzen een beetje laten verruimen door er een stukje tussen te laten zitten? Denk dan eerder aan te strakke laarzen. Of oefenen in leniger worden om toch je vinger er tussen te houden :P

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:54

Lange schoenlepel tegen je kuit leggen en dan de rits omhoog trekken.

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:58

Same here. Lees graag mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:08

Huh dat is mij echt nog nooit gebeurd. Zijn je sokken dat niet te breed?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:21

Sabbientje schreef:
Taucha schreef:

Dat zit niet langs de hele lengte, alleen onderin.
Denk dat dat alleen maar dubbel kan gaan zitten over de gehele lengte

Mijn laarzen hebben dit gewoon over de hele lengte. Een dun randje en dat gaat echt niet dubbel zitten hoor!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 20:50

Ik heb meestal staphorse sokken.
Zitten gewoon aangesloten. Niet te los.
Laarzen zijn ook niet te strak. Er past namelijk makkelijk een vinger tussen. (Alleen lukt dat de laatste 10cm niet, ivm rechterop staan)
Heb het zowel bij mijn op maat gemaakte laarzen (zonder elastiek) als mijn oudere mountain horse laarzen (met elastiek)

Heb ondertussen ook een set nieuwe op maar gemaakte laarzen met de rits aan de voorkant, daar heb ik het probleem niet mee.
Maar die moeten nog verder uitgelopen/uitgereden worden en daar wil ik nog niet mee op het strand rijden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:54

Sabbientje schreef:
Ik heb meestal staphorse sokken.
Zitten gewoon aangesloten. Niet te los.
Laarzen zijn ook niet te strak. Er past namelijk makkelijk een vinger tussen. (Alleen lukt dat de laatste 10cm niet, ivm rechterop staan)
Heb het zowel bij mijn op maat gemaakte laarzen (zonder elastiek) als mijn oudere mountain horse laarzen (met elastiek)

Heb ondertussen ook een set nieuwe op maar gemaakte laarzen met de rits aan de voorkant, daar heb ik het probleem niet mee.
Maar die moeten nog verder uitgelopen/uitgereden worden en daar wil ik nog niet mee op het strand rijden.

Je zou je laarzen aan kunnen doen met je been op een krukje? Dan kan je er makkelijker bij om je vinger er tussen te houden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:55

Touwtje door het oogje van de rits en dan de rits voorzichtig omhoog trekken. Is sowieso de beste manier om je ritsen lang goed te houden.