Einde E-pony in zicht? Wie kan hier iets over zeggen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarryAnneR

Einde E-pony in zicht? Wie kan hier iets over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 13:18

Toen pasgeleden onze pony gemeten moest worden, raakte ik aan de praat met de meter.

Hij was namelijk niet zeker wat hij nu moest doen met de net te grote D (tussen 147.9 en tot 152 dacht ik)

Hij zei: ik weet niet zeker of de E-pony er straks nog is.

Ik kan hier verder niets officieels over vinden?

KNHS zou FEI regels aanhouden?

Nu zie ik ook verdacht veel E te koop staan......

Wie oh wie weet hoe het zit?

absque_dubio

Re: Einde E-pony in zicht? Wie kan hier iets over zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:22

Ik hoor het wel vaker ja, dat de E pony zou 'verdwijnen'. Maar dat wordt volgens mij al jaren gezegd?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:24

geen idee hoe het zit, maar je hebt tegenwoordig de rubriek children die steeds groter wordt, ook internationaal. En daar mogen E pony's gewoon mee doen (vallen dan wel onder de paarden).
Dus ik voorzie nog niet echt problemen. Zo groot zijn volgens mij de rubrieken met e pony's nu ook niet op landelijke concoursen.
een pony tot 1.49 zou ik nog proberen in de D maat te krijgen, maar 1.52 is in mijn ogen echt geen D pony meer en zou ook niet ingemeten mogen worden (en zou internationaal en op kampioenschappen toch niks kunnen en er als het goed is uitgefilterd worden tijdens de controles).
zeker met de huidige meetapparatuur (laser op hoogte ipv meter met lat).
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 16-06-20 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:25

Ongetwijfeld een domme vraag, maar wat zou dat uitmaken?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:29

Kuggur schreef:
Ongetwijfeld een domme vraag, maar wat zou dat uitmaken?

het enige wat ik me voor kan stellen is het wegvallen van de E rubriek in landelijke concoursen (welke ze dan zouden kunnen vervangen voor Children rubrieken).

Voor de handel maakt het toch niet uit, volgens mij waren e pony's toch al goedkoper dan D pony's in het algemeen (het zijn over het algemeen natuurlijk ook vaak te groot geworden D pony's, of te klein gebleven paarden).
Misschien dat als de Children rubrieken wat uitgebreid worden dat de handel juist weer aantrekt voor E pony's omdat ze dan wel ook internationaal gestart kunnen worden.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:35

Nou als je wat zoekt kun je niet zoveel E pony’s vinden hoor..
Met een E mag je bij de pony’s nog starten. Dat is het leuke eraan.
Zowel met dressuur als springen.
Handig ook voor kids die lang zijn maar pas een jaar of 12 ofzo

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:40

Toen ik klein was had je de stokmaat tot de D pony.
Later kwam pas de E categorie.
Mbt praktisch voor alles tussen de D en paard.

Maar alleen in Nederland ( misschien ook Vlaanderen) In Duitsland had je die toen niet bijvoorbeeld.

Dus ik ben benieuwd als ze het terug draaien en waarom.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:51

Zolang er nog niets officieels te vinden is, lijkt het me paniek zaaien. Een dergelijke grote wijziging kan niet in een paar dagen of weken worden ingevoerd. Ik neem aan dat daar toch flink wat aankondigingen aan vooraf zouden moeten gaan.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:52

E bestaat ook in BE niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:53

E-maat is gewoon een Nederlandse maat. Internationaal gaan pony's maar tot d-pony's. Misschien gaan ze dat gelijk trekken? Geen idee.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:54

Dan zouden ze het weer terug draaien naar wat het ooit was?

Zou denk ik wel jammer zijn voor de lange jeugdige ruiter.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 13:55

Joman schreef:
E-maat is gewoon een Nederlandse maat. Internationaal gaan pony's maar tot d-pony's. Misschien gaan ze dat gelijk trekken? Geen idee.

Zijn het dan internationaal paarden? Of mag je er gewoon niet mee starten?
SBravour schreef:
E bestaat ook in BE niet

Beetje domme vraag misschien, maar waar wordt een pony van 1,50 dan toe gerekend. Als die in NL een E-pony zou zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:00

xmarritw schreef:
Joman schreef:

Zijn het dan internationaal paarden? Of mag je er gewoon niet mee starten?
SBravour schreef:
E bestaat ook in BE niet

Beetje domme vraag misschien, maar waar wordt een pony van 1,50 dan toe gerekend. Als die in NL een E-pony zou zijn.

Paard. Internationaal gaat pony tot 1.48, alles wat groter is, is paard.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:12

Die geruchten gingen in 2007 ook al:

[PP] E-pony's eruit?

Als je het zeker wilt weten, dan kun je het best informeren bij de KNHS.
Laatst bijgewerkt door Karin op 16-06-20 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:12

Ja klopt, alles groter dan 1.48 is paard. Bij mijn weten kent enkel Nederland de maat E. En, in de mensport bestaat E ook niet, zelfs niet in Nederland.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:27

Toen mijn goed geïnformeerde DA een paspoort voor mijn paard aanmaakte (1.50 op dat moment, hij was 3, hij is nu 1.55 met 7) heeft 'ie er gewoon pony van gemaakt. KNHS roept al jaren dat ze misschien iets willen met die Nederlandse E-maat, maar het gebeurt al jaren niet. Dus tenzij je internationale ambities hebt (en ook dan zou ik het oneerlijk vinden), is er niks mis met je pony als E laten meten.
Bovendien, in de dressuur maakt het 0 verschil omdat D/E-klassen praktisch altijd (zelfs op kampioenschappen) in handicap wordt verreden, en in het springen heb je met een 'echte' D-pony juist voordeel omdat die korter kunnen wenden, en daarnaast, meet je voor het springen je pony van 1,50 in als D, dan komt 'ie ook nog eens qua afstand gewoon niet uit en snij je jezelf juist in de vingers.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:30

xmarritw schreef:

Als ie geen pony meer is, is ie paard. :) Simpel zat. :)

Vlaanderen doet idd niet aan de E pony en heeft dat iig zolang ik in de paarden zit (inmiddels zo'n 26 jaar) nooit gedaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:30

De E-pony is inderdaad een Nederlandse uitvinding omdat de Nederlandse jeugd vrij lang is. Zoals hier al eerder gezegd: dan kan je als lange 13 jarige nog een poos bij de pony's blijven rijden ipv dat je tussen de paarden moet gaan starten.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:32

_Penotti schreef:
Dan zouden ze het weer terug draaien naar wat het ooit was?

Zou denk ik wel jammer zijn voor de lange jeugdige ruiter.

Zeker mee eens dat het jammer zou zijn. Ik moest op mijn 13e echt van een D pony over naar een E pony (en dan ook flink in de maat). Als de E-pony's er niet waren, had ik dus op mijn 13 bij de paarden moeten rijden als je een beetje aan dierenwelzijn denkt, maar ik was toen qua leeftijd en ontwikkeling echt nog wel een ponyruiter.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 14:56

Kunnen ze niet beter op leeftijd onderscheid gaan maken ipv op maat rijdier? Is toch veel duidelijker.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:14

jowien schreef:
Kunnen ze niet beter op leeftijd onderscheid gaan maken ipv op maat rijdier? Is toch veel duidelijker.

Dat is met springen sowieso niet te doen. Dan zou een 12 jarige op een A pony even hoog moeten springen als een 12 jarige op een E pony?

Voor dressuur is het misschien makkelijker, maar dan zou je dus met springen en dressuur een andere indeling hebben. En er zijn nog veel meer voor- en tegenargumenten, maar dat is een hele andere discussie.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:38

Bowo schreef:
jowien schreef:

Dat is met springen sowieso niet te doen. Dan zou een 12 jarige op een A pony even hoog moeten springen als een 12 jarige op een E pony?

Voor dressuur is het misschien makkelijker, maar dan zou je dus met springen en dressuur een andere indeling hebben. En er zijn nog veel meer voor- en tegenargumenten, maar dat is een hele andere discussie.

Daar zijn al pilot wedstrijden van geweest. Klassement obv leeftijd. (Maar wel je eigen hoogte springen)