Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Lindsey_99 schreef:Wat is 'nieuw' en hoe lang heb je het paard inmiddels? Het is gewoon onzekerheid, ze vertrouwt jou nog niet genoeg, weet niet waar ze naar toe moet en zoekt veiligheid. Zolang je niet over haar grenzen heen gaat (steigeren is way over haar grens) Wat je gedaan hebt, afstappen en haar tot rust brengen is prima. Er zijn mensen die nooit afstappen, maar ik heb het altijd wel gedaan. Het neemt vanzelf af totdat je in het zadel voldoende steun kunt geven en er nooit meer af hoeft. Geef haar veiligheid en bouw het misschien iets rustiger op met wat kleinere stukjes in het begin. Ze leert dan dat ze elke keer weer terugkomt bij haar vertrouwde omgeving. Als ze goed gewend is, dan gaat het over het algemeen een stuk beter. Bij thuiskomst is de beste beloning toch eraf en afzadelen.
Mennowolder schreef:Samen met mijn andere pony en ruiter gaan we op pad, pony voorop want die heeft veel ervaring en ik er achter zodat ze alleen hoeft te volgen.
We lopen over het pad tussen de weien, waar ook de andere paarden nog staan, dat gaat goed, alles relaxt.
Aan het einde van het pad draaien we af en na 20 meter ging het mis, het paard breekt uit en wil zich omdraaien.