Paard wordt gestresst en gaat steigeren met buitenrit.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mennowolder

Paard wordt gestresst en gaat steigeren met buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 19:44

Hoi, Ik heb vandaag geprobeert een buitenrit te maken met mijn nieuwe paard, die ik in de les wel redelijk onder controle heb.
Samen met mijn andere pony en ruiter gaan we op pad, pony voorop want die heeft veel ervaring en ik er achter zodat ze alleen hoeft te volgen.
We lopen over het pad tussen de weien, waar ook de andere paarden nog staan, dat gaat goed, alles relaxt.
Aan het einde van het pad draaien we af en na 20 meter ging het mis, het paard breekt uit en wil zich omdraaien.
Ik ben alert en ontspannen en weet haar onder conrtole te houden, twee tellen later breekt ze weer uit en weet 10 meter terug te springen. ik weet haar weer rustig te krijgen en laat haar even stil staan, om vervolgens haar om te draaien en weer verder tegaan, dit leidt tot nog meer weerstand en begint met een kleine steigering en wil weg rennen.
Nu sta ik tussen 2 sloten en een hek met krikkeldraad, en besluit ik nadat ik haar weer rustig heb. af te stappen, uit veiligheid voor mij en het paard.
Ik begin haar te kalmeren en toen ze weer wat ontspannen was gaan we lopend verder om het rondje af te maken, want omdraaien is geen optie.
Ook nu wil ze niet lopen, en voetje voor voetje en veel geduld kom ik 10 meter verder (20min).
Dan besluiten we de pony er achter te zetten, en de ruiter met haar zweep, lichte druk van achteren te geven. nu komen we vooruit en gaat ze meer ontspannen en krijgt ze ook veel beloning voor haat werk.
We vervolgen onze route dat een klein rondje is, ongeveer 700 meter. en ze gaat steeds beter lopen. na 500 meter konden we een stukje draven, en wat tempo wisselingen doen. zoals stoppen en weer lopen.
Bij terugkomst heb ik haar nog ff gelongeerd en beloond.

Wie kan mij zeggen of ik het goed heb gedaan en of ik misschien een andere aanpak had moet doen.
Ik heb gedaan wat mijn gezond verstand mijn vertelden,ten opzichte van veiligheid en vertrouwen tussen paard en mij.

mvg Menno

EmptyWords

Re: Paard wordt gestresst en gaat steigeren met buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 21:47

Klinkt als een prima oplossing. Paard vertrouwen geven zonder dat hij zijn zin krijgt.

Afstappen en begeleiden zodat het veilig blijft, paard krijgt vertrouwen en leert dat hij toch voorwaarts moet. Hij krijgt vanzelf het spelletje door en dan zul je steeds later (of niet meer) hoeven af te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 22:43

Wat je volgende keer kan proberen is eerst op eigen terrein rijden. Goed los rijden en de ergste energie eruit. Daarna naar buiten en meteen achter een ander paard in een stevige draf vertrekken (desnoods met nog een 3de paard erachter). Geen getut of onzekerheid. We gaan op pad en gas erop. In stap zijn vooral zenuwachtige en onzekere paarden teveel bezig met nadenken en kijken. Als die dieren hun 'angst' kwijt kunnen in gecontroleerde beweging zijn ze vaak veel beter te hanteren en heb je minder zenuw uitbarstingen. Ze hebben stress en die moeten ze kwijt. Zolang jij de regie maar hebt is het vaak beter om die stress af te laten vloeien in een vlot tempo dan het risico te lopen dat ze teveel opkroppen en exploderen.

Lindsey_99

Re: Paard wordt gestresst en gaat steigeren met buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 23:12

Wat is 'nieuw' en hoe lang heb je het paard inmiddels? Het is gewoon onzekerheid, ze vertrouwt jou nog niet genoeg, weet niet waar ze naar toe moet en zoekt veiligheid. Zolang je niet over haar grenzen heen gaat (steigeren is way over haar grens) Wat je gedaan hebt, afstappen en haar tot rust brengen is prima. Er zijn mensen die nooit afstappen, maar ik heb het altijd wel gedaan. Het neemt vanzelf af totdat je in het zadel voldoende steun kunt geven en er nooit meer af hoeft. Geef haar veiligheid en bouw het misschien iets rustiger op met wat kleinere stukjes in het begin. Ze leert dan dat ze elke keer weer terugkomt bij haar vertrouwde omgeving. Als ze goed gewend is, dan gaat het over het algemeen een stuk beter. Bij thuiskomst is de beste beloning toch eraf en afzadelen.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 06:33

Lindsey_99 schreef:
Wat is 'nieuw' en hoe lang heb je het paard inmiddels? Het is gewoon onzekerheid, ze vertrouwt jou nog niet genoeg, weet niet waar ze naar toe moet en zoekt veiligheid. Zolang je niet over haar grenzen heen gaat (steigeren is way over haar grens) Wat je gedaan hebt, afstappen en haar tot rust brengen is prima. Er zijn mensen die nooit afstappen, maar ik heb het altijd wel gedaan. Het neemt vanzelf af totdat je in het zadel voldoende steun kunt geven en er nooit meer af hoeft. Geef haar veiligheid en bouw het misschien iets rustiger op met wat kleinere stukjes in het begin. Ze leert dan dat ze elke keer weer terugkomt bij haar vertrouwde omgeving. Als ze goed gewend is, dan gaat het over het algemeen een stuk beter. Bij thuiskomst is de beste beloning toch eraf en afzadelen.

Tja, dit zou ik dus niet doen. Mijn paard heeft lang geleden, toen ik haar net had, ook een periode van steigeren gehad. En afstappen was voor haar genoeg reden om de volgende keer nog hoger te gaan, want steigeren = druk eraf = geen mens meer op je rug. Afstappen kan best, maar dan als het een stuk goed gaat. En inderdaad, paarden geven (meestal) al eerder signalen dat je over grenzen heen gaat. Zodra je gaat zien wat voor signalen zij geeft is het makkelijker te voorkomen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 06:53

Mennowolder schreef:
Samen met mijn andere pony en ruiter gaan we op pad, pony voorop want die heeft veel ervaring en ik er achter zodat ze alleen hoeft te volgen.
We lopen over het pad tussen de weien, waar ook de andere paarden nog staan, dat gaat goed, alles relaxt.
Aan het einde van het pad draaien we af en na 20 meter ging het mis, het paard breekt uit en wil zich omdraaien.

Is het een mogelijkheid om het rondje de andere kant om te rijden, zodat je niet begint langs andere paarden? Ondanks dat er ook anderen mee zijn op buitenrit, kan ik me voorstellen dat je paard het gevoel heeft de "kudde" te verlaten, want hij gaat immers bij zijn soortgenoten vandaan.

Ik merk het bij mijn jonge paard dat net beleerd is ook op die manier. Er is geen probleem, tot we verder willen na de weilanden waar de rest staat. Dan vindt hij het een stuk lastiger. Als ik de kant op ga waar geen andere paarden staan, dan is er niks aan de hand.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 07:16

Klinkt een beetje als barn sour. Ons paard heeft dat ook gehad en is idd gevaarlijk vooral bij schuine hellingen slootjes prikkel of schrikdraad. Afgestapt ging het meestal wel, zodra ik er op zat ging het fout. Terwijl we daarvoor altijd zonder problemen door de polder reden. Geen flauw idee waar het ooit begonnen, geen trauma s oid.

Toevallig en gelukkig kwamen er toentertijd aan de overkant van de manege grote grasvelden waar we konden oefenen (toch weg van stal maar toch in de buurt) en uiteindelijk is het steeds beter gegaan.