Sinds 1 mei staat mijn welsh pony op een nieuwe stal. De staleigenaar vroeg of hij een makkelijk paard was en in kudde mocht staan, dit was uiteraard geen probleem voor mij. Ik heb hem al 13 jaar en hij heeft altijd met andere paarden gestaan (merries, ruinen en veulens) en was altijd heel onderdanig en lager in rang.
Hij werd op de huidige stal in een kudde van 3 paarden gezet. Dit lukte echter helemaal niet, er was een hele dominante merrie die hem continu aanviel en stampte tot bloedens toe. Na 2 dagen stond hij al vol met wonden, dus besloten om hem bij een andere kudde te zetten. Mijn andere pony (een tinker) staat er ook en zij stond op de wei met een fjord. In overleg met de eigenaar van de fjord hebben we mijn welsh bij hen gezet. Dat ging best goed, alleen vond mijn tinker merrie hem niet zo tof
met de fjord ging het super! Dat waren echt goeie vriendjes, ik kreeg zelfs geregeld foto's van de staleigenaar dat ze elkaar aan het krabben waren of samen uit de hooi bak aten enz.Alles ging goed tot mijn tinker hengstig werd. Mijn welsh begon de fjord aan te vallen en dekte mijn tinker. In die 13 jaar dat ik hem heb heeft hij dit nog nooit gedaan terwijl hij toch al met merries heeft gestaan. De fjord is meteen uit de kudde gehaald want die stond gewoon te rillen van schrik.
Ondertussen is mijn tinker al een paar weken niet meer hengstig en vindt ze mijn welsh ook helemaal niet meer leuk en is ze er regelmatig boos op.
Mijn welsh vindt haar nog altijd geweldig en langs de draad valt hij ook nog steeds andere paarden aan. Hij is ook constant zenuwachtig. Hij wandelt dus regelmatig langs de draad om zijn merrie te beschermen lijkt wel, als andere paarden te dicht komen, vliegt hij bijna in de draad en als ik mijn tinker weg neem om te rijden, zit hij de hele tijd rond te draven en te galopperen tot ze terug komt. Ook 's avonds is hij erg zenuwachtig, hij blijft buiten staan op een paddock ivm stofallergie, maar mijn tinker staat wel binnen. Er staan nog andere paarden buiten in aangrenzende paddocks, maar hij blijft heel zenuwachtig over en weer wandelen. Hij wordt pas weer rustig als hij mijn merrie ziet. Ik merk ook dat hij al een beetje afgevallen is, nog niet alarmerend maar wel iets om in de gaten te houden. Door al dat zenuwachtige gedoe heb ik ook de indruk dat hij minder hooi eet...
Heeft er iemand ervaring met zo'n gedragsverandering? Dat een ruin zich na 13 jaar als een hengst begint te gedragen? Hij is rond zijn 3 jaar gecastreerd en heeft bij mijn weten nooit gedekt.
Alvast bedankt.