. Ik heb een 4 jarige merrie die uiteraard regelmatig naar de hoefsmid moet.
Dit dier heeft verschillende issues waardoor de smid een probleem is.
Het grootste probleem is dat ze doodsbang is voor de smid (voor vreemden überhaupt). We moeten haar sederen, anders kan de smid niet eens in de buurt komen. Ook met sederen blijft het een uitdaging. Met kunst en vliegwerk is het tot nu toe 'gelukt' om vluchtig te bekappen.
De oorzaak van het probleem is in de basis dat ze achter een krampbeen heeft dat ze niet kan geven. Ook heeft ze daardoor een evenwichtsprobleem. Optillen van alle voeten is een ding. Voorvoeten geeft ze wel maar zet onmiddellijk weer neer. Vasthouden is geen optie want dat levert zoveel stress gelijk dat ze flipt. Uiteraard met veel rust en steeds een stapje verder allemaal geprobeerd, maar we komen niet echt verder meer nu.
Daar speelt nog bij dat het ook wel een merrie is met een eigen mening die niet snel opgeeft.
De smid heeft aangegeven dat ze geen lastige paarden meer wil kappen. Ze heeft het afgelopen jaar te veel akkefietjes gehad daarmee (gelukkig niet met onze paarden). Deze merrie wil ze dus nu ook niet meer doen.
Er moet dus een andere oplossing komen. We kunnen wel blijven sederen, maar dat is ook geen lange termijn oplossing.
In principe heb ik iemand op het oog die mogelijk iets kan betekenen, maar dat is een Belgische smid. Voordat ik iemand van zover weg laat komen, wil ik toch eens kijken of er bokkers zijn met andere tips.
Heeft iemand dus een tip waarmee ik verder kan? Ik zoek iemand die mij hierin wat verder kan helpen of een hoefsmid die bijzonder handig is met dit soort paarden?
Gewoon een smid met geduld is niet voldoende, daar gaan we het niet mee redden helaas.
Het is wel de bedoeling dat eventuele bijstand hier op locatie gebeurt.
Wie heeft de gouden tip over hoe nu verder?
jep. Niets aan toe te voegen. Alleen een beetje uit de route.