Hoefsmid probleem

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Hoefsmid probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 08:09

Ik ben op zoek naar tips met betrekking tot een hoefsmid probleem. Ik zal proberen om het kort en bondig te houden :D .

Ik heb een 4 jarige merrie die uiteraard regelmatig naar de hoefsmid moet.
Dit dier heeft verschillende issues waardoor de smid een probleem is.
Het grootste probleem is dat ze doodsbang is voor de smid (voor vreemden überhaupt). We moeten haar sederen, anders kan de smid niet eens in de buurt komen. Ook met sederen blijft het een uitdaging. Met kunst en vliegwerk is het tot nu toe 'gelukt' om vluchtig te bekappen.

De oorzaak van het probleem is in de basis dat ze achter een krampbeen heeft dat ze niet kan geven. Ook heeft ze daardoor een evenwichtsprobleem. Optillen van alle voeten is een ding. Voorvoeten geeft ze wel maar zet onmiddellijk weer neer. Vasthouden is geen optie want dat levert zoveel stress gelijk dat ze flipt. Uiteraard met veel rust en steeds een stapje verder allemaal geprobeerd, maar we komen niet echt verder meer nu.

Daar speelt nog bij dat het ook wel een merrie is met een eigen mening die niet snel opgeeft.

De smid heeft aangegeven dat ze geen lastige paarden meer wil kappen. Ze heeft het afgelopen jaar te veel akkefietjes gehad daarmee (gelukkig niet met onze paarden). Deze merrie wil ze dus nu ook niet meer doen.

Er moet dus een andere oplossing komen. We kunnen wel blijven sederen, maar dat is ook geen lange termijn oplossing.
In principe heb ik iemand op het oog die mogelijk iets kan betekenen, maar dat is een Belgische smid. Voordat ik iemand van zover weg laat komen, wil ik toch eens kijken of er bokkers zijn met andere tips.
Heeft iemand dus een tip waarmee ik verder kan? Ik zoek iemand die mij hierin wat verder kan helpen of een hoefsmid die bijzonder handig is met dit soort paarden?
Gewoon een smid met geduld is niet voldoende, daar gaan we het niet mee redden helaas.
Het is wel de bedoeling dat eventuele bijstand hier op locatie gebeurt.

Wie heeft de gouden tip over hoe nu verder? :)

Kinke

Re: Hoefsmid probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:13

wat heb je tot nu toe zelf gedaan om haar te trainen? Ik vrees dat een andere hoefsmid ook niks gaat doen voor het probleem

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:23

Kan je haar tegen een muur oid zetten zodat ze daar tegenaan kan hangen als evenwicht moeilijk is? Paard dat ik ken met krampbeen was daar heel erg mee geholpen. Als je daar de hoeven van wilde uitkrabben in de stal ging ze zelf al tegen de zijkant aanstaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:36

Zelf gaan doen? Of heeft ze heel lastige hoeven?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:38

Je kunt een smid zoeken die zelf kan sederen. Want er is geen enkele smid die gevaar wil lopen onder een paard terecht te komen omdat een paard lastig/bang/of iets anders is. Daarvoor is het beroep vam smid echt te riskant. Je zult dus zelf op zoek moeten naar een veilige manier om de voeten op te tillen. Mijn advies zou zijn haar op pension te zetten waar ze liefst niet 24/7 buiten staan, maar juist een gedeelte op stal zodat ze went aan contact met mensen, poetsen, halster om en af doen. Poets regelmatig dr benen, zorg dat ook regelmatig vreemden of pensionklanten dit gaan doen. Kortom, voed je paard op en leer hem omgaan met de mensenwereld. Desnoods kun je daarvoor een gedragstherapeut inschakelen die met hulp van grondwerk je paard leert te ontspannen. En misschien is dit wel al in orde allemaal, want ik heb geen idee hoe je haar nu houdt :D. Maar iets wat je vaak doet, wordt gewoon. En dan wordt je paard ook minder angstig. Als je zelf geen voeten op kunt tillen, dan maak je het voor elke smid ook moeilijk. En een hoefsmid komt toch echt voor hoefverzorging, niet voor traumaverwerking en opvoeding. Ook de hele geduldigen.
Met sedatie kun je je paard dan helpen dat het heel normaal is dat de smid zijn voeten op tilt en dat hij niet bang hoeft te zijn. Maar als al het voorwerk al niet in orde is, dan snap ik dat een paard flipt en er ook niks van leert.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:41

Kim_W schreef:
Kan je haar tegen een muur oid zetten zodat ze daar tegenaan kan hangen als evenwicht moeilijk is? Paard dat ik ken met krampbeen was daar heel erg mee geholpen. Als je daar de hoeven van wilde uitkrabben in de stal ging ze zelf al tegen de zijkant aanstaan.

Dit herken ik ook bij een paard.
En soms hing hij er niet eens echt tegen, maar het idee van veiligheid was vaak al voldoende.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 09:04

Uiteraard ben ik met voetengeef training bezig geweest en ben ik nog steeds bezig.
Op een pensionstal zetten gaat het niet worden.
Tegen een muur zetten is ook geen optie, daar gaat ze niet op wachten namelijk.

Even voor de duidelijkheid: ik heb dit paard zwaar verwaarloosd gekocht bij een handelaar. Doodsbang, narrig, broodmager, onder de wonden. In het begin was er helemaal niets mee aan te vangen, maar inmiddels gaat het prima verder.
Behalve het hoeven probleem dus. Ik vermoed dat het niet geven van de voeten uitgelegd is als eigenwijs gedrag en er het nodige geweld op losgelaten is in het verleden.

Aan ervaring ontbreekt het hier ook niet na 50 jaar in de paarden en vele jaren dressuurpaardenfokkerij.

Dat niet iedere smid hieraan begint, dat snap ik ook natuurlijk. Ik ben dus op zoek naar een alternatieve smid of iemand anders die kan bijstaan in het leren om op een normale manier voeten te geven.
Laatst bijgewerkt door LDRD op 06-06-20 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:05

Heeft ze vrij reguliere / goede voeten? Dan zelf leren bekappen en ef en toe laten controleren door de smid, dwz jij houd haar voeten vast en smid beoordeeld. Dat lijkt me het veiligst voor alle partijen.

Als niet dan flink gaan trainen onder begeleiding, desnoods in training zetten bij een goede horsemanship trainer. Het land zit vol met bijv parelli getrainde mensen, 2moon getrainde mensen etc! Kost je wel tijd en energie maar een gewonde smid is nog vele malen ellendiger!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 09:11

Ze heeft redelijke voeten gelukkig, maar zelf doen is voor mij geen optie.

Ik zoek dus iemand die op locatie kan komen om te helpen met dit probleem. Ik ga dit getraumatiseerde paard niet verplaatsen en niet in training zetten elders.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:14

Waar kom je vandaan?
Anders kan ik Arno Gouw aanraden. Hij is echt fantastisch met paarden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 09:17

Het paard staat in Den Bosch.
Ik ga eens zoeken op zijn naam. Dank je!

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:23

Je zou eens contact op kunnen nemen met Hester Stasse van man en paard coaching. Mijn merrie was/is niet zo heftig als die van jou bij de smid, maar het is nog steeds wel echt een ding. Hester heeft mij daar ontzettend mee geholpen.

En ik ben zeer tevreden over Fred van den Heuvel als hoefsmid. Hij is wel wat gewend qua lastige paarden, blijft koel en rustig.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 09:28

Dank je Leonie, ik ga op onderzoek uit.

Hetwaszoiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:06

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:16

Je zou ook eens kunnen informeren bij Roos Bijleveld van Via Equestra of zij iets met dit probleem kan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:52

Hoeveel procent van haar gedrag wordt veroorzaakt door oprechte pijn of angst voor omvallen en hoeveel percentage is het haar "normale" gedrag?
Dat is natuurlijk een heel belangrijk om te bepalen in hoe je dit moet aanpakken. Als ze namelijk echt pijn heeft of daadwerkelijk omvalt, dan heeft ze natuurlijk een goede reden om die voeten niet te geven en dan ga je er ook niet komen met "gewone" training. Ik zou in overleg gaan met mijn dierenarts hoe we dit paard zo rustig en pijnloos mogelijk kunnen bekappen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:45

Sure_lee schreef:
Waar kom je vandaan?

Je bent me voor, lijkt me ook een goede voor dit probleem

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 16:38

Er is geen sprake van pijn. Dit dier heeft vermoedelijk in haar reis langs vele handelaren regelmatig geweld moeten ondergaan. Dat is tussen de oren gekropen.
Denk dat het krampbeen niet onderkend is en het niet geven van de voeten uitgelegd is als onwil bij het bekappen.
Als jaarling is ze door de fokker (een zeer ervaren paardenman) gezond verkocht. Toen ik haar gekocht heb als 2 jarige had ze dus een krampbeen, zat ze onder de wonden en was broodmager. Ook de hoeven lieten te wensen over, waardoor ik al een vermoeden had dat dat wel eens een ding kon zijn.
In dat jaar tijd is er dus het een en ander mis gegaan. De handelaar waar ik haar van kocht had ook bij aankoop het krampbeen niet gezien, maar kwam daar thuis pas achter.

Nogmaals, inmiddels is het verder een hartstikke lief dier waar ik prima mee door één deur kan.
Het krampbeen zie je ook eigenlijk nauwelijks, tenzij ze echt stress heeft. En eigenlijk heeft ze alleen stress als de hoefsmid er is.
Aan de benen zitten gaat prima, voet optillen ook, maar je moet niet proberen om de voet vast te houden. Dan schiet ze onmiddellijk in de stress en is er geen land meer mee te bezeilen.

Ik ga zeker met de tips aan de slag.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:44

Sure_lee schreef:
Waar kom je vandaan?

_/-\o_ jep. Niets aan toe te voegen. Alleen een beetje uit de route.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:03

In welke omgeving zit je ? Wij hebben voor onze opvanv
G voor verwaarloosde paarden een onwijs goede smid. Hij is heel rustig en neemt de tijd, wij hebben een paard die totnutoe zich niet laat bekappen. Maar hij komt alstie tijd heeft ook gewoon even langs om met hem te knuffelen zodat hij steeds meer aan hem gewent raakt. Laatst kon hij ook een voetje op pakken en gaat het zo steeds beter

Ook krampbenen heeft hij ervaring mee

anitaroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:43

Zo te lezen heb je al super veel geprobeerd. Werk je ook met het reduceren van de stress of bereidt je haar voor op de hoefsmid. Het werken met een krampbeen kun je ondersteunen door haar vertrouwen te geven in de rest van haar lichaam. Dit kun je doen door bijvoorbeeld grondwerk, maar daar had je waarschijnlijk zelf ook aan gedacht. Kun je haar wel aanraken aan de benen.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:05

Wij hadden een hoefsmid die ontzettend fijn was. Heel rustig persoon, heel vriendelijk en ook zeer kundig. Ik kan eens kijken of mijn vader zijn nummer nog heeft. Hij heeft onze New Forest die ontzettend bang was geworden van de hoefsmid altijd met enorm veel geduld bekapt. Soms had hij er een uur voor nodig, maar dan deed hij dat. Ik weet alleen niet of hij paarden met krampbenen bekapt. Mocht je zijn nummer willen, stuur maar een berichtje.

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:15

Mijn verzorgpaard (merrie) heeft ook een krampbeen en een evenwichtsprobleem. Zij kan haar krampbeen (linksachter) niet optillen. Wij hebben dit opgelost door als zij ligt die hoef uit te krabben en indien nodig een beetje bij te vijlen. Maar wat bij haar ook werkte is haar tegen een muur aan zetten en een klein beetje te verdoven. Ik geloof dat ze bij haar de verdoving 'roze wolk' gebruikte, dat werkte echt top! Verder hebben wij veel geoefend (clickertraining) en ook vreemden haar hoeven laten uitkrabben. Verder hebben we ook zo'n standaard om de hoef op te zetten, daar oefenen we indien nodig ook mee