Vraag over mijn dochter en haar paard.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dyiaa

Vraag over mijn dochter en haar paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 12:46

Ik ben lid geworden van Bokt omdat ik hoop op een oplossing. Wel dit is het probleem, mijn dochter heeft laatst een incident gehad tijden de paarden terug brengen van de stal naar de wei. Ze was met 1 volw. en 2 andere kinderen die rustig aan het stappen waren. De bestuurder was agressief omdat het een smalle weg was en hij even moest wachten. Toen hij er langs kwam heeft hij zo'n toeter die je gebruikt bij voetbal wedstrijden af laten gaan precies naast mijn dochter en haar paard. Paard schrok en begon te steigeren en ging ervan door. Dochter haar voet zat vast in het zadel en werd zo mee gesleept. Paard sprong in een vijver en bleef in het midden van het water toen staan. Mijn dochter kon toen los komen en op wat schrammen en een nat pak niks aan de hand. Maar mentaal gaat het niet goed, ze durft niet meer in de buurt bij paarden te komen. Begint te trillen en alles. Terwijl ze vroeger er altijd was, we hebben een eigen paard die nog nooit een stap verkeerd heeft gedaan. Dit was de eerste keer dat hij er van door schoot. De man is trouwens aangehouden later en heeft een boete gekregen. Maar nu zit ik met een verdrietig kind thuis die dolgraag naar haar paard wil maar het niet durft. Ik zoek iemand die met haar rustig bezig wil zijn zodat ze weer plezier krijgt. Mijn dochter is 12 jaar en rijd al vanaf haar 3 de. Is er iemand in de buurt van Zandvoort die ons wilt helpen? Of hoe ik haar kan helpen? Ik heb haar natuurlijk al mee genomen naar de stal, maar ze bleef in de auto zitten met haar ogen dicht. Heb het nu al 3 weken geprobeerd. Iemand nog tips?

Poekkie

Re: Vraag over mijn dochter en haar paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:54

Pfff wat een ongelofelijke idioot was dat. Daar zouden ze een gevangenisstraf op mogen zetten ipv een boete, levensgevaarlijk zulke acties!

Ik heb een heel lieve haf en 2 shetten waar je welkom zou zijn, maar is helaas ver uit de buurt. (Midden belgie).

Misschien best eerst alles een maandje laten bezinken zonder paarden en daarna het rustig bespreekbaar brengen. Eerst alleen maar gewoon naar de weide gaan kijken, aai en weer terug. En dan kijken naar wat ze kan en wil.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:57

Nou, inderdaad Poekie, poging tot doodslag!

Wat een naar ongeluk, dyiaa. Ik zou even kijken of er een EMDR therapeut bij jullie in de buurt is. Ik ken er een, die veel met paard gerelateerde zaken doet. Maar dat is richting Rottedam en dat is wel een eindje uit de buurt helaas.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:59

jeetje wat een idioot.
Je mag van geluk spreken dat het nog redelijk is afgelopen. ik moet er niet aan denken wat er nog had kunnen gebeuren.
Dus dat je dochter nu bang is daar kan ik heel goed inkomen.
Misschien helpt het als ze eens met een lieve kleine pony ergens in je buurt in contact kan komen.
Verder zou ik haar zeker niet pushen, want ik denk dat ze zelf nog niet zo ver is als ik dit lees. En ze even tijd nodig zal hebben. Veel succes en een dikke knuffel aan je dochter.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:59

Aan EMDR dacht ik ook.

Wat een verschrikkelijk ongeluk. wat een verschrikkelijke man.
Veel sterkte voor je dochter.

En misschien veiligheidsbeugels die open klappen? Mocht ze weer zo ver zijn dat ze er op durft.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:01

Wat een ongelooflijke idioot! Hoe haal je het in je hoofd. Zou het indd lekker rustig aan doen. Kan je geen brave pony in de omgeving bieden, maar wens jou en je dochter wel heel veel sterkte en hoop dat ze er weer bovenop komt!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:02

Een :(:) voor jouw dochter.
Samen met wat hulp komt het vast weer goed. /3 /3 /3

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:05

Ik zou contact op nemen met de huisarts, misschien heb je ook wat aan de informatie van slachtofferhulp.nl.
Mocht je dochter behoefte hebben aan contact met knuffelshets, hier (noorden van Zuid-Holland) staan er drie voor jullie klaar.

Shimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:14

Wat ontzettend erg voor je dochter ( en jouzelf). Ik denk dat het minstens net zo erg is als een auto ongeluk en dat het echt wel tijd nodig heeft. Daar staat minimaal 6 weken voor.
Dit hele gebeuren zit in haar lijf ook al zie je het niet aan de buitenkant. Het is een erg traumatische ervaring voor haar en het roept dus telkens adrenaline op als ze weer in de buurt komt. Wellicht kun je iets met bachbloesem druppels (star of Bethlehem).
Hopelijk kan ze er wel over praten. Hoe vaker hoe beter. Het liefst tijdens een wandeling of op een ander gezellig uitje (bloempluktuin).

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:21

Ik woon zelf in assendelft! Dus redelijk in de buurt en ben 23 jaar , misschien iets dichter bij haar eigen leeftijd en zou haar graag willen helpen!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:22

Wat erg. Wat een sukkel die kerel.Eigenlijk zou ze nu bang moeten zijn voor auto's en aso mannen, want de pony kon er niets aan doen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:22

Ongeloofelijk zulke mensen. Mogen echt weggestopt worden in de cel.

Verschikkelijk ongeval. Gelukkig is ze er goed afgekomen fysiek. Ik zou mentaal even rust geven. Gewoon, laten rusten. Ik weet niet hoe uw dochter is, maar misschien gaat ze zelf vertellen waar ze mee zit en hoe ze het (Als ze het uberhaüpt nog wilt) weer op wilt bouwen.
Kleine oefeningetjes misschien proberen? Is een snoepje geven als ze in stal staan, langs een weide of bak kijken(Evt vanuit de auto?). Youtube filmpjes kijken waar haar passie ligt(Springen, butienritten, etc) kun je ook weer genoeg motivatie van krijgen om net die stap te maken om is naar stal te gaan. Evt. als ze het al een beetje weer druft is er een leuke, makkelijke shetlander die te poetsen valt? Kleine stapjes, want zo'n angt kan weken, al wel niet maanden duren en zal nooit helemaal weg gaan.(Is mijn ervaring).

Ik hoop dat uw dochter erover heen komt.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:23

Wat een kl**tzak :-(. Het is hier al genoemd maar ik zat ook aan EMDR te denken. Volgens mij is dat te regelen via de huisarts.

Heel veel sterkte voor jou en je dochter!

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:29

Jeetje wat heftig. Ik heb een jaar of 15 geleden ook een soortgelijk ongeluk met een paard gehad en ik was daarna zo vreselijk bang. Het heeft zeker meer dan driekwart jaar geduurd voordat ik weer op een paard stapte (en dat is lang voor een paardengek).
Ik was nog vrij jong dus ik ben toen samen met mijn moeder naar de huisarts gegaan om erover te praten om zo professionele hulp te krijgen. Erover met iemand kunnen praten lucht zo enorm op en geeft veel steun bij de verwerking van de gebeurtenissen. Dat heeft goed gewerkt, maar alleen met iemand praten is niet genoeg. Zodra ik weer op stal was, kwam alles ineens terug. Je hebt begeleiding nodig van een huisarts, maar ook van een zeer kundige instructeur die jouw dochter weer met vertrouwen en plezier op en om haar paard heen krijgt. Ik zou je aanraden om iemand te kiezen die ze vertrouwt en die haar goed op haar gemak kan stellen en haar niet dwingt om haar grenzen over te gaan.
Heel veel sterkte en succes, het komt weer helemaal goed. :(:)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:32

Inderdaad EMDR en er zijn speciale coaches die je leren omgang met angst. Verder vooral kijken wat ze zelf wil. Rijden hoeft niet, misschien wil ze wel een worteltje geven of even poetsen. Dat is ook goed natuurlijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:36

Zit Monya Spijkhoven niet in die buurt?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:37

Wat rot voor je dochter, jammer dat zulke idioten op de weg niet realiseren wat voor langdurige schade ze kunnen aanrichten door nog geen moment geduld te hebben...

Ik denk zoals hierboven al word genoemd dat je meer baat hebt bij het naar de huisarts gaan en vragen om een doorverwijzing naar een psycholoog. EMDR is dan idd een specifieke therapie waar je om kunt vragen maar er zijn ook meer opties waardoor je dochter met deze nare gebeurtenis om kan leren gaan.

Als je dochter dusdanig getraumatiseerd is dat ze met de ogen dicht en vol angst de auto nog niet eens uitdurft op stal lijkt me dat een wildvreemde uitnodigen om haar over te halen wellicht averechts werkt. Ik zou haar vooral niet forceren nu, daar maak je het alleen maar erger mee. Als ze zelf nog wel wil diep van binnen zou ik haar echt even de tijd geven, misschien het meenemen naar stal en het zelf proberen te overwinnen van de angst maar even een paar weekjes volledig laten voor wat het is.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:40

Jeetje wat schrikken zeg! Ik zou idd hulp aanraden. Ik bedoel als ze zelfs de auto niet meer uit durft als je op stal bent, is dat toch wel diep triest. Misschien een idee: contact zoeken met Donna Oudshoorn . zij woont in Katwijk. En veel praten met je dochter, kijken wat ze wel wil en waar ze zo bang voor is. Heel veel sterkte en ik hoop dat ze het plezier in paardrijden weer terug vindt.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:56

anjali schreef:
Wat erg. Wat een sukkel die kerel.Eigenlijk zou ze nu bang moeten zijn voor auto's en aso mannen, want de pony kon er niets aan doen.

De angst heeft ze ervaren toen ze geen controle meer had over haar pony, eraf viel en mee werd gesleept door de beugel.
Dus het is (van haar lichaam/hersens) logisch dat het contact met paarden de angst oproept. Die toeter waren haar hersens en lichaam allang vergeten op het moment dat het paard schrok. die gingen toen in de overlevingsstand.
En die zijn het beiden nog niet vergeten en gaan weer in overlevingsstand zodra paard/paardengeur in de beurt komt. Dus tijd is het toverwoord.
En wat anderen al hebben aangeraden:huisarts, slachtofferhulp, EMDR therapeut/andere professionele hulp. En niet moeten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:07

Ik zou denk ik een psychologe inschakelen.Wat gebeurt is met je dochter is vreselijk,maar haar reactie op de gebeurtenis is ook extreem. Dat iemand niet zou durven rijden is logisch,maar niet meer in de buurt van paarden komen en zo beginnen rillen en alles zijn wel extreme reactie's.Ik zou echt deskundige zoeken en niet zomaar iemand.Heel veel sterkte met het verwerken van dit akelige ongeluk.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:27

Ik heb ook door toedoen van een automobilist die haast had met een boedelbak met open zeil er achter, een behoorlijk ernstig ongeluk gehad met mijn paard.
Maar ze moet inzien dat het de fout is van de man, en niet van het paard. Ik heb er ook bijna 2 jaar over gedaan om weer met het paard (herstel van het paard was al heel lang) de weg op te gaan. Onder begeleiding met een heel braaf ander paard....maar wat wil ze zelf? Wil ze het paard houden? Wil ze onder begeleiding weer wat gaan doen of is ze er echt klaar mee? Als het het laatste is moet je het toch eerst een tijd laten bezinken. Of hulp zoeken bij een trauma psycholoog...Het is gewoon echt heel heftig. Gaat veel tijd over heen...succes en sterkte