Voor en nadelen rijlegging/broek en div. zitvlakken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gekkie10

Voor en nadelen rijlegging/broek en div. zitvlakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 20:19

Beste bokkers,

Na een tijd niet gereden te hebben ga ik dit jaar het rijden weer oppakken.
Nu begon het.. de zoektocht naar rijkleding..

Rijbroek/rijlegging
Siliconen/(kunst)leer/stoffen zitvlakken..

Zoveel keuze tegenwoordig.
Na wat zoeken op bokt en internet kwam ik nog niet veel wijzer :o?

Voorheen altijd (kunst)leren zitvlakken gehad. Hierbij vond ik het nadeel dat ik lastig op mijn paard kwam omdat de broek voor geen meter mee rekt.. (ik stap meestal met kruk op maar in een noodgeval wil ik ook zo kunnen opstappen)

Ik ben wat gaan passen en mij bevallen de rijleggings er goed. Het siliconen zitvlak kwam het meest voor..

Nu vraag ik mij echt af wat de voor- en na-delen van een rijbroek/legging zijn en de div. zitvlakken

Vast vele bokkers die mij hierbij kunnen helpen

snorkel1986

Re: Voor en nadelen rijlegging/broek en div. zitvlakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:22

Tja ik blijf leer /kunst leer erg prettig vinden de siliconen die ik heb ( br) vind ik erg plakkerig en schuif dan in mijn broek ipv in zadel..
Dus schuurt voor mij..

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:32

Ploink gaat lampje branden. Met siliconen schuif ik dus in broek. Hij plakt dan dus wel.
Daar krijg ik dan dus last van. Vooral als het warm is.

Kunstleder vind ik ook het fijnste.

Al heb ik ook 2 broeken met siliconen die ook goed zitten, alleen schuif ik soms in broek.
Het is echt wat je zelf fijn vind.
Een legging vind ik persoonlijk niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:36

Ik heb een rijlegging met plak, en die plakt echt. Maar heb ook een rijlegging en broek waar het meer echt grip is. Dat is wel prettig. Heb ook nog een ouderwetse pk broek zonder zitvlak met klitteband enkels, en die vind ik ook weer gewoon heel fijn. Alleen die legging met enorme plak is niet zo prettig (vooral als je even zonder zadel op je paard gaat zitten)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:08

kimmetje26 schreef:
Ploink gaat lampje branden. Met siliconen schuif ik dus in broek. Hij plakt dan dus wel.

Kunstleder vind ik ook het fijnste.

Al heb ik ook 2 broeken met siliconen die ook goed zitten, alleen schuif ik soms in broek.
Het is echt wat je zelf fijn vind.
Een legging vind ik persoonlijk niks

Idd in de winter gebruik ik hem ook wel eens ( hij moet Toch een keer slijten vind hem te duur om weg te gooien) maar pak hem echt minder vaak

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:24

Hier is ook kunstleer favoriet, dat rekt bij mijn broeken (easy rider) ook prima mee met opstappen overigens.

Silicone plakt me net wat te veel, vind ik vooral met lichtrijden vervelend, in galop ga ik er wel netter stil mee zitten.
Heb ook een legging met alleen wat grip op de knieën, maar daardoor ga ik onbewust toch een beetje klemmen omdat m'n kont wel schuift en m'n knieën niet.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:29

De rijlegging van Spooks vind ik zelf heel fijn, vooral met dit warme weer. En ik zweer bij de rijbroeken van PS of Sweden, allen met siliconenzitvlak. Maar in tegenstelling tot de dure Pikeurbroek die ik ooit kocht, beweeg ik in bovenstaande broeken niet. Kan je lelijke plekken van krijgen btw.

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 14:47

Hebben degene met siliconen ervaringen ook ervaren dat het slecht is voor het zadel? Dat lees ik namelijk ook wel eens

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:00

Dat wilde ik net reageren, let wel even op je zadel. Ik had een erg plakkerige silicone rijbroek en heb wel degelijk een kleine vouw in mijn zadel. Het leer schuift als het ware een stukje op op 1 plek.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:02

Heb al een paar jaar van horka de rijbroek en sinds kort de legging met grip op de knieën, maar er is niets aan mijn zadel te zien.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:03

Oh ter info ik had wel een full seat rijbroek, dus de vouw bevindt zich op het zitvlak, onder m'n bil O:)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:23

Ik rijd altijd met rijlegging. Standaard model rijbroek is meestal breed op de heupen en smal op de taille, maar ik heb een recht figuur :+ Krijg dan dus altijd last van mijn buik door de druk van de band. Met een rijlegging heb ik hier geen last van.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:46

Ik rij al jaren met kunstleren zitvlak en nu sinds een paar weken heb ik een broek met siliconenzitvlak, wel eentje met een beetje subtiele siliconen. De kunstleren broeken vond ik altijd perfect, maar die ik nu heb met een licht siliconenzitvlak is toch ook echt wel heel fijn. Heb sindsdien niet meer met mijn andere broek gereden.

Wat betreft opstappen en rek is t een kwestie van passen en proberen of je je benen de lucht in krijgt, want t kan zeker wel.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:51

De ene broek met silconen is de andere niet. Ik heb er een waarbij je de siliconen echt als soort bolletjes op de broek voelt zitten. Met die plak ik vast aan t zadel en in draf schuurt dat heel vervelend. Ik heb er ook een waarbij je de silicionen bijna niet voelt, heel oppervlakkig. Die broek is echt mega fijn!
Dus mijn advies zou zijn om gewoon het verschil in siliconen echt goed te voelen voordat je er een koopt.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:57

snorkel1986 schreef:
Tja ik blijf leer /kunst leer erg prettig vinden de siliconen die ik heb ( br) vind ik erg plakkerig en schuif dan in mijn broek ipv in zadel..
Dus schuurt voor mij..

Ik heb precies hetzelfde!
Mijn voorkeur is nog steeds volledig leren zit ipv (snel slijtende) siliconen.
Plakt aan m’n zadel en/of piept zelfs, en na tijdje dragen (of wassen?) is de helft van het grip al weg.
Maar misschien heb ik het niet getroffen met deze broeken..

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:00

miccamaaike schreef:
Ik rij al jaren met kunstleren zitvlak en nu sinds een paar weken heb ik een broek met siliconenzitvlak, wel eentje met een beetje subtiele siliconen. De kunstleren broeken vond ik altijd perfect, maar die ik nu heb met een licht siliconenzitvlak is toch ook echt wel heel fijn. Heb sindsdien niet meer met mijn andere broek gereden.

Wat betreft opstappen en rek is t een kwestie van passen en proberen of je je benen de lucht in krijgt, want t kan zeker wel.

Welk merk/model heb je nu?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:03

kimmetje26 schreef:

Yup eens, bovendien krijg ik er echt blaren van op mijn kuiten. Mn broek zit door terwijl ik aan het lichtrijden ben. Bovendien wordt het stroeve van de siliconen vrij rap minder.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:12

Een broek gehad van EJ met siliconen strepen bij m'n knieën. Ernstige brandwonden door de wrijving. Hou het lekker bij kunstleer.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:46

Ik ben 4 jaar geleden begonnen met een ribbeltjesbroek :+ Vervolgens overgestapt ik een kunstleren zitvlak (erg fijn maar ook erg warm in de zomer). Laatst een rijlegging met sileconen gekocht in de aanbieding van Imperial Riders en dat is nu m’n favoriet! Zit heerlijk, net als een pyama en ik voel geen verschil tussen die sileconen en een leren zitvlak.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:57

Voor een broek met siliconen nog een tip. De siliconen moeten op de broek zitten, niet in de broek. Dat geeft inderdaad brandwonden.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:58

Deze is top: https://www.equismart.nl/nl/laflex-equestrian/
Geen grip maar wel een stroevere stof dus schuift niet.
Ik vind grip heel fijn van de echt goede merken (vaak ook de dure broeken) dan is het niet te sticky, ligt het er niet binnen 3 dagen af en het is niet zo warm als leer.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:59

Ik ben ook benieuwd naar de modellen van bokkers die hun ervaring hebben gegeven!

Ik heb zojuist 6 paar broeken besteld (montar, eurostar, ELT, Premiere en QHP) om thuis uit te proberen. Allemaal met siliconen zitvlak.. Ik hoop uiteindelijk voor een broek te kunnen gaan waar een beetje anti-slip op zit, niet die plakkerige bolletjes. Over 2 weken kan ik een review plaatsen :D

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:23

De br die ik heb heeft geen bolletjes maar meer dambord idee hele zit vlak en gaat er met wassen niet af.. ook het plakkerige word nog niet minder

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:40

Ik zweer bij de ps of sweden Mathilde. Deze heeft wel siliconen maar redelijk subtiel. Ik heb me heel lang “verzet” tegen siliconen en leggings maar zou nu het liefst niets anders meer dragen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 06:37

Bij een broek met siliconen is het wel belangrijk dat de broek echt goed nauwsluitend zit. Bij zowel broeken met alleen knievlak als de full-seat.
Anders kan het inderdaad zo zijn dat je gaat schuiven in de broek.

Ik heb 4 broeken van Felix Bühler (Krämer). Twee voor de winter en 2 gewone. Die hebben wel grip maar niet overdreven. Ik vind ze fijn.

Tot slot: een broek met siliconen mag niet gewassen worden met wasverzachter! Dan worden de siliconen hard. Ik gebruik een klein scheutje azijn.