Schrikachtige/getraumatiseerde pony, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LauraMonarch

Schrikachtige/getraumatiseerde pony, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 17:12

Hallo bokkers!

Ik heb in september vorig jaar een nieuwe pony gekocht. Een barock pinto x haflinger ruin van 11 jaar. Hij was net 2 maand onder het zadel en had daarvoor voor de kar gestaan. Op het eerste gezicht leek er niks mis. Hij was zeer braaf onder zadel, had verder geen gebreken. Een week of 2 na de aankoop begon het tog wel op te vallen dat hij erg makkelijk schrok, bijvoorbeeld van je hand opsteken, hem op de schouder kloppen en andere relatief simpele dingen. Na het schrikken is hij de rest van de dag niet echt meer 'rustig' en wilt hij het liefst niks meer met me te maken hebben. Als ik met een longeer of rijzweep aankom zakt hij zowat door de benen van angst :( , en dat is alleen al bij het ZIEN van de zweep. Ook omheining palen zijn niet zijn beste vriend. Onder het zadel is het nu l één keer fout gegaan en dat was met het (onschuldig) springen. Hij tikte een balkje eraf en ging er daarna op volle snelheid vandoor uit schrik. Maar dat heeft waarschijnlijk te maken met dat hij nog veel moet leren.

Ik heb zelf enige ervaring met schrikachtige paarden maar nog niet zoals dit. Ik zou graag mensen hun eigen ervaringen en mening hierover willen horen. :)

Goudhaan1

Re: Schrikachtige/getraumatiseerde pony, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:22

De enige vraag die ik heb; waarom ga je met een pony, die dus enorm kan schrikken van álles, springen? Waarom stap je er überhaupt op?
Terug naar de basis, grondwerk, oefenen en op zoek naar een instructeur die weet waar hij/zij mee bezig is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:35

Rustig blijven, voorlopig niet springen en even alleen de basis dingen doen.

Toen mijn arabier kwam was hij ook ernstig schrikkerig (als ik een keer kuchte sprintte hij al weg), maar dat had absoluut niets met een trauma te maken, maar waarschijnlijk door de verhuizing.
Ik heb gewoon mijn ding gedaan en nu kan ik er naast springen/gillen/handenklappen en kijkt hij mij alleen maar aan van.."jeehh doe eens normaal".

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:44

Je schrijft dat het je pas na een paar weken op viel (...dat kan natuurlijk...)
- maar is er echt verschil?
Schrok hij ook zo in die eerste weken...?

Op zich maakt het voor de aanpak niet zo heel veel uit, maar gedrag (...nu is een trauma op zichzelf genomen geen gedrag, het leidt tot bepaald gedrag...) dat de kop opsteekt na een aantal dagen of weken kan 'communicatie' zijn van het soort 'ik snap het niet, ik voel mij onvoldoende veilig hier, ik mis mijn maatjes, mijn buik voelt raar van het andere voer, etc. etc.'.
Of het kan spierpijn zijn: wellicht werkt je dier harder dan hij gewend was en sowieso doet hij ander werk.

Dat is soms nog meer basis dan grondwerk.
Met grondwerk kun je prima werken aan dat jouw dier je begrijpt, zich veilig voelt, en kun je de spieren van een rijpaard trainen.

LauraMonarch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 17:51

Brainless schreef:
Rustig blijven, voorlopig niet springen en even alleen de basis dingen doen.

Toen mijn arabier kwam was hij ook ernstig schrikkerig (als ik een keer kuchte sprintte hij al weg), maar dat had absoluut niets met een trauma te maken, maar waarschijnlijk door de verhuizing.
Ik heb gewoon mijn ding gedaan en nu kan ik er naast springen/gillen/handenklappen en kijkt hij mij alleen maar aan van.."jeehh doe eens normaal".

Dankje, ik heb het inderdaad ook een tijdje zo aangepakt en het is wel iets minder geworden, alleen het lijkt toch redelijk hardnekkig. Heb je ook specifieke oefeningen gedaan of echt alleen je ding gedaan? :)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:12

Grondwerk is fijn om met dat schrikkerige te leren omgaan en om je paard te leren dat niet alles eng is, kijk bv naar Parelli. Op internet genoeg informatie en filmpjes over te vinden, en dan daarbij les nemen. Lessen zijn duur, maar je kunt er weken lang mee oefenen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:18

Ik ben benieuwd wat voor ras er aan de pinto kant aan zit. Mijn vermoeden is meer dat je met een haflinger met te veel warmbloed zit, die kunnen op behoorlijk rare ideeen komen tot het gevaarlijke af als ze jou niet als leider zien.
Ik zou daar een zeer ervaren persoon met zeer veel rust en ovewicht bij halen die niet met zwepen werkt maar wel echt heel standvastig is. Eerst goed aan de gehoorzaamheid werken op de grond, dan pas weer erop.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:26

"Getraumatiseerd" is een populaire conclusie hier op bokt om dergelijk gedrag te verklaren.
Mijn vraag is, weet je zéker dat dit paard trauma's heeft, of neem je dat aan op grond van zijn gedrag?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:27

Paard heeft jaren voor de wagen met oogkleppen op gelopen gok ik. Dan is er onder het zadel veel meer te zien zonder oogkleppen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:35

cobiie schreef:
Paard heeft jaren voor de wagen met oogkleppen op gelopen gok ik. Dan is er onder het zadel veel meer te zien zonder oogkleppen.

Dit, en dan ook nog eens van mennen naar ohz en verhuist. Zo'n verhuizing kan een flinke mentale impact hebben. Doe even rustig aan met nieuwe dingen. Misschien kun je een grondwerk instructeur zoeken die jullie kan helpen? Soms moet je even 1 stapje terug doen om er weer 2 vooruit te kunnen.

LauraMonarch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 18:51

cobiie schreef:

Dat is een goede. Bedankt!

LauraMonarch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 18:52

Gypsy schreef:
cobiie schreef:

Dit, en dan ook nog eens van mennen naar ohz en verhuist. Zo'n verhuizing kan een flinke mentale impact hebben. Doe even rustig aan met nieuwe dingen. Misschien kun je een grondwerk instructeur zoeken die jullie kan helpen? Soms moet je even 1 stapje terug doen om er weer 2 vooruit te kunnen.
Daar heb je zeker gelijk in. Ik denk inderdaad dat ik even weer vanaf 0 ga beginnen een een goede instructeur ga zoeken. Bedankt voor de tip!

LauraMonarch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 18:58

Kuggur schreef:
"Getraumatiseerd" is een populaire conclusie hier op bokt om dergelijk gedrag te verklaren.
Mijn vraag is, weet je zéker dat dit paard trauma's heeft, of neem je dat aan op grond van zijn gedrag?

Hij kwam van een zeer kleine manege, zij had hem en zijn broertje overgekocht van degene die ermee mende. Ik weet alleen dat ze ze nog maar zo'n drie maand had, en toen ik er kwam waren ze beide zo'n twee maand ingereden. Dit vond ik eigenlijk al redelijk snel. Maar omdat hij zo braaf was heb ik er verder niet veel achter gedacht en gewoon besloten rustig aan met hem aan de gang te gaan om die reden. Omdat hij zo'n beetje een hartverzakking krijgt als hij een zweep ziet heb ik gedacht dat hij misschien ergens een trauma heeft opgelopen. Ik ben op dat gebied geen expert, daarom ben ik nu op zoek naar andere mensen hun mening hierover.

LauraMonarch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 19:04

Sizzle schreef:
Ik ben benieuwd wat voor ras er aan de pinto kant aan zit. Mijn vermoeden is meer dat je met een haflinger met te veel warmbloed zit, die kunnen op behoorlijk rare ideeen komen tot het gevaarlijke af als ze jou niet als leider zien.
Ik zou daar een zeer ervaren persoon met zeer veel rust en ovewicht bij halen die niet met zwepen werkt maar wel echt heel standvastig is. Eerst goed aan de gehoorzaamheid werken op de grond, dan pas weer erop.
Bedankt voor de tip! Ik heb hier ook een KWPN x haflinger lopen en zij kan idd redelijk pittig zijn. Hij daarintegen is eigenlijk heel kalm. Alleen de combinatie van de kracht die hij heeft + dit gedrag kan het wel gevaarlijk maken. Ik heb het nu een aantal maanden aangekeken en rustig aan gedaan maar er zit nog niet veel verbetering in. Misschien is het inderdaad verstandig er iemand bij te halen. :j

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:08

In welke regio zit je? Misschien kan een bokker een grondwerk instructeur aanraden met wie ze goede ervaringen hebben.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:08

Mijn paard is nog nooit geslagen met een zweep, maar kon ook heel gevoelig reageren op dat gekke lange ding toen ik voor het eerst met een carrotstick aan kwam.

Zie het niet als hardnekkig schrikken, maar als een gezamenlijk werkpunt en eventueel een stukje karakter (onzekerheid). Je kunt dat alleen samen oplossen en stapje voor stapje. Als hij meer (zelf) vertrouwen krijgt door de samenwerking met jou, wordt hij vanzelf stoerder. Er zit ook kracht in herhaling: als het de ene dag goed gaat herhaal het dan nog een paar keer in plaats van meteen de volgende dag een nieuwe stap te maken. Bevestig zijn goede reactie in verschillende situaties.
Leer hem vooral wat een goede reactie is, geef hem een alternatief voor schrikken en vluchten.

Succes!

LauraMonarch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 19:12

Goudhaan1 schreef:
De enige vraag die ik heb; waarom ga je met een pony, die dus enorm kan schrikken van álles, springen? Waarom stap je er überhaupt op?
Terug naar de basis, grondwerk, oefenen en op zoek naar een instructeur die weet waar hij/zij mee bezig is.

Hij had bij de vorige eigenaren gesprongen. Ik vond dat zelf ook al wat enthausiast en besloot daarom nog niet echt te gaan springen. Wat ik bedoel met "onschuldig" springen is eigenlijk balkjes lopen en sprongetjes die je eigenlijk geen hindernis kan noemen. Omdat het onder het zadel verder goed ging wilde ik graag een beetje proberen aan zijn evenwicht te werken, zo'n schrikreactie had ik nog niet eerder van hem gehad. Dat hij zo van de zwepen schrok was pas een week later. Toen pas begon het belletje te rinkelen dat ik even een stapje terug moest doen.

LauraMonarch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 19:13

Cera_D schreef:
In welke regio zit je? Misschien kan een bokker een grondwerk instructeur aanraden met wie ze goede ervaringen hebben.

Groningen! :)

LauraMonarch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 19:15

Leo schreef:
Mijn paard is nog nooit geslagen met een zweep, maar kon ook heel gevoelig reageren op dat gekke lange ding toen ik voor het eerst met een carrotstick aan kwam.

Zie het niet als hardnekkig schrikken, maar als een gezamenlijk werkpunt en eventueel een stukje karakter (onzekerheid). Je kunt dat alleen samen oplossen en stapje voor stapje. Als hij meer (zelf) vertrouwen krijgt door de samenwerking met jou, wordt hij vanzelf stoerder. Er zit ook kracht in herhaling: als het de ene dag goed gaat herhaal het dan nog een paar keer in plaats van meteen de volgende dag een nieuwe stap te maken. Bevestig zijn goede reactie in verschillende situaties.
Leer hem vooral wat een goede reactie is, geef hem een alternatief voor schrikken en vluchten.

Succes!

Bedankt voor je reactie! Ik ga dit zeker meenemen en denkt
dat ik het beste even "overnieuw" kan beginnen met hem.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:29

LauraMonarch schreef:
Goudhaan1 schreef:

Hij had bij de vorige eigenaren gesprongen. Ik vond dat zelf ook al wat enthausiast en besloot daarom nog niet echt te gaan springen. Wat ik bedoel met "onschuldig" springen is eigenlijk balkjes lopen en sprongetjes die je eigenlijk geen hindernis kan noemen. Omdat het onder het zadel verder goed ging wilde ik graag een beetje proberen aan zijn evenwicht te werken, zo'n schrikreactie had ik nog niet eerder van hem gehad. Dat hij zo van de zwepen schrok was pas een week later. Toen pas begon het belletje te rinkelen dat ik even een stapje terug moest doen.

Duidelijk :)
Opzich was het idee slim, maar schijnbaar gaat het voor het paard erg snel. Dus inderdaad echt weer even terug naar de basis, en vandaaruit verder werken.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:41

LauraMonarch schreef:
Cera_D schreef:

Groningen! :)

Ik zit zelf in de randstad dus ik vrees dat ik je daar niet mee kan helpen, misschien heeft iemand anders nog een fijne tip voor je :)

Verder lijkt het me idd ook goed om een frisse start te maken. Featherlight horsemanship heeft ook een fijne manier ontwikkeld om paarden te helpen hun eigen zelfvertrouwen te vinden en te leren omgaan met hun emoties en angsten, zij heeft ook een online academy, misschien de moeite om eens te snuffelen op haar site/fb pagina :o

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:05

Wat voer je.. als ik mijn brave kwpnr iets te hoog in het voer heb (iets 1/4 schep basis brok of 2 handjes maïs per toerbeurt ( 2x per dag) dan is minn brave paard zwaar explosief, ril ,schokkerig rijd als een paard wat nog geen 2 maand onder het zadel is loopt over balkjes of dat ze hem opvreten ( en ja doen we vaker) vliegt plots weg in galop en doet gewoon heel raar.. kort om iets te veel voer bij mijn paard is drama... ( ruwvoer bijna onbeperkt)