Assertiviteit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silencev

Assertiviteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 12:34

Hoi iedereen,

Ik rijd nog maar net paard lees enkele maanden.

Ik heb een paar problemen met het streng genoeg zijn naar mijn manege paard toe. Elke week kan je wel een ander paard krijgen en ik merk dat bij de 3 paarden die ik al bereden heb Evita, Dora en Burundi dat ze niet goed luisteren naar mijn hulpen. Vooral Dora is nogal “lastig”. Ze draaide vandaag rondjes en reed heel de tijd tegen andere stilstaande paarden op de middellijn.
Was de eerste keer dat ik met haar reed trouwens. Ik trok aan de rechterteugel en duwde met linkse been maar ze luisterde gewoon niet en slingerde zo met haar hoofd. Met Burundi vorige week wilde deze moeilijk in draf en trok ze haar hoofd omlaag. Teken van haar dat ze wil stoppen zeiden andere ruiters. Ook daar zeiden ze me dat ik strenger moet zijn. Evita is lui om in draf te gaan.
Vroeger heb ik nog hippotherapie gevolgd en daardoor wil ik leren paardrijden omdat het contact en het onbeschrijfelijke gevoel dat je hebt als je op een paard zit mij zo’n goed gevoel geven.
Wat moet je doen wanneer ze: hun hoofd omlaag trekken, gewoon de hoefslag verlaten en rijden waar zij willen? Hoe kan je toch strenger, consequenter zijn terwijl je zelf heel zachtaardig van aard bent?

Een hele tijd geleden ben ik op een andere manege met een heel lief paard gevallen in draf toen ze struikelde.

Ik heb ook autisme wat het niet makkelijker maakt naar non verbale communicatie toe. Ze zijn op de hoogte in mijn manege.

Bedankt alvast voor de hulp.

Anoniem

Re: Assertiviteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:37

Ik denk niet dat je strenger moet zijn, maar duidelijker. Als je voorwaarts wil (van stap naar draf bijv) steek je handen dan ook iets maar voren. Dan is het duidelijk voor het paard, en krijgt ie de kans om weg te komen.

Ik weet dat het met autisme heel lastig is om die duidelijkheid voor elkaar te krijgen, vooral als je zelf gefrustreerd raakt (ik heb zelf add)

Silencev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 13:08

Dankjewel voor deze tips! Idd ik raak gefrustreerd op den duur. Vind het rijden zo leuk maar als ze niet luisteren is dat wel lastig en vermoeiend voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:16

Silencev schreef:
Dankjewel voor deze tips! Idd ik raak gefrustreerd op den duur. Vind het rijden zo leuk maar als ze niet luisteren is dat wel lastig en vermoeiend voor mij.

Kun je niet naar bijv een 20min/30min les gaan? Ik heb dan wel een eigen paard nu, maar op slechte dagen ben ik echt nooit langer als 20min bezig met een paard in de bak. Als ik gefrustreerd raak, raakt het paard dat ook. Korte sessies doen helpt daarin vaak. En rustig opbouwen, niet te snel willen niet teveel willen verwachten etc. En vooral proberen rustig te blijven, raak je gefrustreerd, stop even tel tot 10 en begin over nieuw.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:39

Kan je niet korter lessen, maar dan alleen ipv in de groep? Dan heeft de instructeur meer de aandacht bij jou en kan sneller tips geven.

Silencev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 15:41

Dat is ook een tip. Privéles nemen. Dat kan wel helpen. Het is een kleine manege en zal dus ook wel de paarden die in de les gereden worden krijgen.
Heb echter vandaag een beurtenkaart gekocht. Had vroeger 4 lessen prive gereden op een andere manege en mocht toen naar groep.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 15:50

Paardrijden is investeren in jezelf :D
Het zijn geen robots. Dus aan de slag met je frustratie. Analyseer jezelf op zo’n moment: wat heb ik gevraagd, hoe gaf ik de hulpen, was ik er met mijn hoofd bij (denk aan wat je wilt), wat voel ik? Ga vooral ook altijd uit van 1 belangrijke regel: de oplossing ligt bij jou. In zachtheid en helderheid. Zoek de samenwerking op. En laat het los. Geniet van de oefening iedere keer weer, om beter te leren communiceren en rijden. En laat los was het paard doet, hoe goed het gaat of dat het er wel mooi uitziet. Succes!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 18:00

Het moeilijke is dat je met manegepaarden rijdt, die door verschillende ruiters bereden worden, en die rijden allemaal anders. Al die paarden hebben ook andere knopjes - ze zitten wel ongeveer op dezelfde plaats, maar doordat ze allemaal hun eigen karakter hebben zal je ze allemaal nét anders moeten indrukken.

Citaat:
Ik trok aan de rechterteugel en duwde met linkse been
zijn de standaardknopjes, maar daarom werken ze niet altijd, zelfs niet als dat knopje op het paard in kwestie geprogrammeerd staat. In zo'n geval moet je idd een beetje assertiever of duidelijker zijn, jij bent de leider en het is wel de bedoeling dat er medewerking van het paard uit is, dat er samenwerking bereikt wordt.
Dan kan je wel proberen van harder te trekken en duwen, maar gezien jouw zachtaardige aard (zoals bij mezelf, ik trek en sleur ook niet graag) zal je die manier niet als fijn ervaren - het paard trouwens ook niet.
Maar, er zijn nu eenmaal paarden die niet op fijne hulpen reageren.. Mag je met een zweep rijden? Als mijn been drukken niet werkt, leg ik de zweep tegen de achterhand - letterlijk leggen, niet slaan, leggen, om het paard naar buiten te drukken. Veel lichamelijke druk is er niet door dat zweepje, maar mentaal leg je op die manier wel druk bij: ik wel écht dat je die kant op gaat.

Als kleine en fijne hulpen niet begrepen worden, moeten je hulpen groter worden. Niet alleen de ene teugel trekken --> open stellen, maar de andere ook duidelijk begrenzen. Niet alleen met het ene been 1 kant op drukken, maar ook aan de andere kant de druk van het andere been weg halen.

Als de andere ruiters allemaal iets bruter werken, zal het voor het paard moeilijk zijn te luisteren naar hulpen die genuanceerder zijn, jammer genoeg raken paarden daardoor afgestompt.
Stomste voorbeeld dat ik kan bedenken: opstappen doen we allemaal links. Ik doe het ook rechts, om verschillende redenen. De eerste keer vond mijn paard dit wel gek - ze was links gewoon, was afgestompt op dat vlak. Ondertussen is rechts even goed als links voor haar.
Ik heb vroeger een tijdlang met een paard gereden dat voor mij altijd met sporen gereden werd. Daar zijn we nooit meer vanaf geraakt helaas. Zonder sporen was ze niet vooruit te krijgen. Met sporen hoefde je haar amper aan te raken en had ze een vlot, gewenst tempo.
Wanneer grotere hulpen wel begrepen worden, kan je daarna proberen die te verkleinen. In veel gevallen lukt dat, in sommige (zoals het paard met de sporen) niet.

Privéles lijkt me inderdaad niet slecht dan! Je kan best af en toe nog een groepsles nemen tussendoor, maar tijdens die privéles gaat alle aandacht naar jou uit, waardoor er sneller dingen gezien worden waar men sneller op kan reageren, waardoor de frustratie hopelijk zal uitblijven :j

Het paard spreekt onze taal niet. Wij moeten dus bedreven geraken in hun taal te spreken als we begrepen willen worden. Het paard, eender welk paard, zal pas reageren op de manier die we wensen, als ze begrijpen wat we vragen op de manier dat we het vragen.

Probeer een tijdje hetzelfde paard te krijgen als dat kan. Altijd moeten omschakelen van het ene dier naar het andere is moeilijk wat betreft die hulpen en knopjes, net omdat ze bij elk paard een beetje anders zitten.

Silencev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 18:08

@LWDaisy,

Dankjewel dat is echt een hele goeie tip! Het zou inderdaad beter zijn om hetzelfde paard te hebben telkens. Zal dat eens navragen of het mogelijk is. Al denk ik dat je door verschillende paarden te berijden ook een beter ruiter wordt ( amazone). We mogen een zweep gebruiken. Ik trek idd niet graag. Mijn papa zat vroeger bij de cavalerie en hij werkte met zijn benen teugels kwamen daar haast niet aan te pas. Privéles is ook duur hè.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 18:29

Je wil misschien te snel? Je hebt nog maar een paar maanden les?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 18:37

Hey TS,

Je moet het simpel houden. Been geven is naar voren. Met je teugel kun je tegenhouden. Ga je 2 dingen tegelijk vragen snapt je paard er natuurlijk niks meer van. Heel veel mensen zijn niet zo duidelijk naar een paard toe. Geef je been en je accepteert het dat er geen reactie van het paard komt, dan zal het paard steeds minder goed gaan reageren. Wees dus vanaf het moment dat je opstapt heel duidelijk en ga meteen aan het werk. Vraag duidelijke dingen en reageert het paard niet moet je de hulp versterken. Nog steeds niet luisteren? Gebruik je zweepje.

Met sturen is het zo dat je het paard tevoren moet voorbereiden dat er een bocht aankomt. Ook in de hoeken gaat je binnenteugel van de hals en de buitenteugel tegen de hals. Blijf zelf rechtop en kijk ook naar de kant die je op wil. Met je binnen been op de singel en je buitenleven er iets achter.

Probeer je teugels niet te lang te houden. Je moet goed contact hebben en ook steeds hetzelfde contact. Gaat je paard naar beneden trekken, hou ze gewoon goed vast en geef been. Ik denk dat dit een beetje de basis is van sturen. Maar als je nog niet zo lang rijdt dan heb je nog niet altijd zoveel controle over je eigen lichaam. Probeer echt goed stil te zitten en recht boven je paard te blijven. Je doet al snel teveel, het kost best lang om dit allemaal goed aan te leren. Ik geef je als tip om eens wat privé les te nemen zodat je de basisdingen goed weet en je echt duidelijk kunt zijn naar je paard wat je precies van hem wil. Het is zelden onwil van het paard maar meestal begrijpt het paard niet zo goed wat je nu bedoelt en zal het paard de makkelijkste weg voor zichzelf zoeken.

Silencev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 19:12

Marie111 schreef:
Je wil misschien te snel? Je hebt nog maar een paar maanden les?

Dat kan wel :). Geduld leren opbrengen;)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 19:27

Silencev schreef:

Waarschijnlijk luisteren de paarden wel maar begrijpen jullie elkaar niet.
Vraag je juf om hulp tijdens de les om het goed uit te leggen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 19:31

Het is net als leren fietsen.
Als je elke x tijdens het leren, op een andere fiets zit (racefiets, mountainbike, opoefiets, elektrische fiets, 3-wieler, handremmen, terugtraprem enz) dan duurt de basis veel langer om normaal te leren fietsen.
Als je eerst leert fietsen op 1 fiets en je evenwicht leert te houden en alles tegelijk kunt (sturen/trappen/remmen/kijken) dan is het leren fietsen op een andere fiets een stuk makkelijker.

Silencev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 19:38

Brainless schreef:
Het is net als leren fietsen.
Als je elke x tijdens het leren, op een andere fiets zit (racefiets, mountainbike, opoefiets, elektrische fiets, 3-wieler, handremmen, terugtraprem enz) dan duurt de basis veel langer om normaal te leren fietsen.
Als je eerst leert fietsen op 1 fiets en je evenwicht leert te houden en alles tegelijk kunt (sturen/trappen/remmen/kijken) dan is het leren fietsen op een andere fiets een stuk makkelijker.

In de manege zeggen ze dat het telkens een ander paard is als ik vraag welk paard het is.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 20:16

Silencev schreef:
@LWDaisy,

Dankjewel dat is echt een hele goeie tip! Het zou inderdaad beter zijn om hetzelfde paard te hebben telkens. Zal dat eens navragen of het mogelijk is. Al denk ik dat je door verschillende paarden te berijden ook een beter ruiter wordt ( amazone). We mogen een zweep gebruiken. Ik trek idd niet graag. Mijn papa zat vroeger bij de cavalerie en hij werkte met zijn benen teugels kwamen daar haast niet aan te pas. Privéles is ook duur hè.

Je leert idd veel bij door verschillende paarden te berijden, maar het is ook wat Brainless al schreef: als je tijdens het leren fietsen telkens op een andere fiets moet oefenen, zal het langer duren om de basis daarvan onder de knie te krijgen.

Ik zou een aantal maanden lang hetzelfde paard proberen krijgen, als dat kan natuurlijk. Eens je je evenwicht en dergelijke onder de knie hebt, al die dingen die Piezze aanhaalt, kan je met meerdere paarden beginnen rijden, daar zal je dan effectief veel van bijleren. Maar als je nu een tijdje lang met hetzelfde paard zou kunnen oefenen, ga je de basis sneller onder de knie krijgen, doordat je bij dat paard de knopjes sneller gaat weten te vinden in plaats van telkens naar dezelfde knopjes te moeten zoeken op een ander.

Privéles is inderdaad wel duur. Maar wat ik me daarbij voorstel, is dat je lesgever je op het moment dat je paard bijvoorbeeld vertraagt, jou op dat moment meteen kan bijspringen, waardoor jij meteen kan corrigeren. Als je dat een les of 5 kan doen, ga je daar echt enorm veel van opsteken, en kan je waarschijnlijk al verder in de groepsles met wat je in de privélessen hebt opgestoken. Als je dan zeg maar in de toekomst nog 1x per maand een privéles neemt, kan je daar de puntjes op de i laten zetten, en met die puntjes kan je in de groepsles verder aan de slag.

Ook wat Marie111 schreef: je wilt misschien te snel! :D Je gebruikt spieren en moet houdingen aannemen, op een bewegend dier, die je lichaam NOG! niet gewend zijn. Dat komt nog wel! Ik weet nog hoeveel bang ik had om te leren schakelen met de auto, ik dacht echt dat ik dat nooit onder de knie zou krijgen. Dat was natuurlijk niet op een week aangeleerd, maar eerlijk, het ging best wel goed, en ik was de 2de keer al voor mijn praktijk geslaagd :D Nu ben ik zelfs aan het overwegen om een geschakelde motorfiets te kopen, ook al weet ik op voorhand dat ik dat ook zal moeten leren. Schakelen, rijden, de bochten, ... Komt wel goed, zal even wennen zijn, maar blokfluit spelen kon ik ook niet van de eerste keer :D

Daarbij zit je met paardrijden ook nog eens, en vooral, met de factor "levend wezen". Zelfs wanneer jouw evenwicht en houding top zijn, zelfs als je weet waar en wanneer je welke hulpen moet toepassen, is dat nog altijd geen garantie voor het gewenste resultaat. Je blijft op dat levende dier zitten (hopelijk toch :D), en dat heeft ook een eigen wil. Dus zelfs al ken je een paard en bijhorende knopjes, en weet je hoe je die moet indrukken, wil dat nog altijd niet zeggen dat het paard ALTIJD METEEN zal doen wat je vraagt. Die doen moeilijker dan een fiets :D Ik heb en rij mijn merrie nu ruim 9 jaar - ik ken haar en haar knopjes door en door - maar dat wil écht niet zeggen dat ze altijd maar doet wat ik vraag hoor :+

Silencev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 20:29

LWDaisy schreef:
Silencev schreef:
@LWDaisy,

Je leert idd veel bij door verschillende paarden te berijden, maar het is ook wat Brainless al schreef: als je tijdens het leren fietsen telkens op een andere fiets moet oefenen, zal het langer duren om de basis daarvan onder de knie te krijgen.

Ik zou een aantal maanden lang hetzelfde paard proberen krijgen, als dat kan natuurlijk. Eens je je evenwicht en dergelijke onder de knie hebt, al die dingen die Piezze aanhaalt, kan je met meerdere paarden beginnen rijden, daar zal je dan effectief veel van bijleren. Maar als je nu een tijdje lang met hetzelfde paard zou kunnen oefenen, ga je de basis sneller onder de knie krijgen, doordat je bij dat paard de knopjes sneller gaat weten te vinden in plaats van telkens naar dezelfde knopjes te moeten zoeken op een ander.

Privéles is inderdaad wel duur. Maar wat ik me daarbij voorstel, is dat je lesgever je op het moment dat je paard bijvoorbeeld vertraagt, jou op dat moment meteen kan bijspringen, waardoor jij meteen kan corrigeren. Als je dat een les of 5 kan doen, ga je daar echt enorm veel van opsteken, en kan je waarschijnlijk al verder in de groepsles met wat je in de privélessen hebt opgestoken. Als je dan zeg maar in de toekomst nog 1x per maand een privéles neemt, kan je daar de puntjes op de i laten zetten, en met die puntjes kan je in de groepsles verder aan de slag.

Ook wat Marie111 schreef: je wilt misschien te snel! :D Je gebruikt spieren en moet houdingen aannemen, op een bewegend dier, die je lichaam NOG! niet gewend zijn. Dat komt nog wel! Ik weet nog hoeveel bang ik had om te leren schakelen met de auto, ik dacht echt dat ik dat nooit onder de knie zou krijgen. Dat was natuurlijk niet op een week aangeleerd, maar eerlijk, het ging best wel goed, en ik was de 2de keer al voor mijn praktijk geslaagd :D Nu ben ik zelfs aan het overwegen om een geschakelde motorfiets te kopen, ook al weet ik op voorhand dat ik dat ook zal moeten leren. Schakelen, rijden, de bochten, ... Komt wel goed, zal even wennen zijn, maar blokfluit spelen kon ik ook niet van de eerste keer :D

Daarbij zit je met paardrijden ook nog eens, en vooral, met de factor "levend wezen". Zelfs wanneer jouw evenwicht en houding top zijn, zelfs als je weet waar en wanneer je welke hulpen moet toepassen, is dat nog altijd geen garantie voor het gewenste resultaat. Je blijft op dat levende dier zitten (hopelijk toch :D), en dat heeft ook een eigen wil. Dus zelfs al ken je een paard en bijhorende knopjes, en weet je hoe je die moet indrukken, wil dat nog altijd niet zeggen dat het paard ALTIJD METEEN zal doen wat je vraagt. Die doen moeilijker dan een fiets :D Ik heb en rij mijn merrie nu ruim 9 jaar - ik ken haar en haar knopjes door en door - maar dat wil écht niet zeggen dat ze altijd maar doet wat ik vraag hoor :+

Thx! Dit is echt heel behulpzaam en zal de tips meenemen. Misschien eens vragen in de loop van de week of prive les eens kan voorbeeld 1 x per week en de groepsles erbij de zondag waarbij ik ook veel opsteek.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 20:38

Wat anderen hier zeiden is waar, het duurt simpelweg even voordat je de 'knopjes' hebt en zonder nadenken het paard kunt laten doen wat je wil. Dat duurt misschien wel een jaar, of langer. Dat is helemaal niet raar of langzaam.

Ten tweede gaf een van de eerdere comments hier een goede tip: het kan zijn dat je 'mixed messages' geeft. Duidelijke communicatie is heel belangrijk bij paardrijden. Als jij met je benen zegt "naar voren" maar je (door spanning/onzekerheid/onervarenheid) de teugels juist vrij strak bij je houdt, geef je eigenlijk gas met de rem erop en zeg je "ho, stop". Dat kan ervoor zorgen dat het paard met het hoofd gaat schudden of inderdaad niet harder gaat.

Zulke "mixed messages" (anderen zijn: benen aanspannen in galop en leunen en sturen naar twee verschillende kanten), zijn bij beginners vaak een probleem, omdat beginnende ruiters hun lichaam nog niet goed kunnen controleren en zich nog niet altijd bewust zijn van welke boodschap ze sturen. Zelfs ervaren ruiters hebben hier last van.

Het helpt misschien om heel actief telkens na te denken: wat wil ik gedaan hebben nu? Welke boodschap stuur ik? Zit ik rechtop of niet, leun ik naar links of rechts, welk been span ik aan? Geef ik been maar houd ik tegelijk tegen? Je instructeur kan hier eventueel ook mee helpen.

En prive les kan ook helpen inderdaad, dan heeft je paard minder de neiging achter anderen te blijven 'plakken' of staan (maar vaak wil je dan later natuurlijk wel ook je paard kunnen laten bewegen als er wel andere paarden zijn, ook dat is paardrijden).

Heel veel succes in elk geval! Rijden is een lange weg maar wel heel leuk als je echt een team wordt met een paard! :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 20:46

Silencev schreef:
LWDaisy schreef:

Thx! Dit is echt heel behulpzaam en zal de tips meenemen. Misschien eens vragen in de loop van de week of prive les eens kan voorbeeld 1 x per week en de groepsles erbij de zondag waarbij ik ook veel opsteek.

Dat zou volgens mij al heel wat vooruitgang geven! In de groepsles loop je een beetje tegen verdeelde aandacht aan, waardoor een lesgever niet altijd op het exacte moment kan reageren, waardoor jouw (extra) hulp te laat komt, waardoor je uiteindelijk inderdaad gefrustreerd zal raken :) Bij privéles heb je dat veel minder. Een uur (of een half uur) privéles is veel intenser wat dat betreft, alle aandacht gaat naar jou uit dus steek je daar veel meer en veel sneller wat van op. En die dingen neem je dan weer mee in de groepsles :)

Ook voor sommige paarden zal dit schelen. Er zijn zoveel manegepaarden die maar gewoon achter het voorgaande paard hobbelen, op automatische piloot. "Gaat die voor mij draven? Ja ik ook dan." Bij een privéles kan dat niet, en zal ook het paard meer (moeten) focussen op jou en op wat jij vraagt, en dat op zich kan ook al vooruitgang geven, het feit dat JIJ meer aandacht krijgt van je paard doordat het niet veel anders heeft om aandacht aan te geven. Daardoor worden hulpen hopelijk sneller opgepikt door het paard, doordat de automatische piloot wordt uitgeschakeld.