Fjord wil stal niet in.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roosveen

Fjord wil stal niet in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 22:12

Hallo, ik heb net een fjord gekocht en is vandaag bij mij thuis aangekomen ik wil haar vannacht graag in de stal hebben maar dat lukt niet ik heb stallen in de wei alleen ze wil er niet in ik heb al van alles geprobeerd kan iemand mij helpen?

Anoniem

Re: Fjord wil stal niet in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:17

Is er een risico als ze buiten 'slaapt'?

Als dat er niet is zou ik me er nu niet druk om maken en morgen rustig het naar binnen lopen aanleren ;)
Nu wil ze niet, jij ervaart stress want ze moet er in, paardje denkt: "mens heeft spanning, is die stal eng?"
En dat geeft helemaal niets. Je hebt haar pas sinds vandaag, dus je moet het vertrouwen nog opbouwen.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:17

Is het niet te donker voor haar?

roosveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 22:19

Bubblewrap schreef:

Als dat er niet is zou ik me er nu niet druk om maken en morgen rustig het naar binnen lopen aanleren ;)
Nu wil ze niet, jij ervaart stress want ze moet er in, paardje denkt: "mens heeft spanning, is die stal eng?"
En dat geeft helemaal niets. Je hebt haar pas sinds vandaag, dus je moet het vertrouwen nog opbouwen.

Ik ben vooral bang dat ze ontsnapt

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:20

Bubblewrap schreef:

Hier ga ik in mee. Vanavond wil je niet nog van alles uit hoeven halen. Zou haar en de eventuele andere paarden gewoon lekker een nachtje buiten laten. :j

Als de omheining degelijk is zou ik niet te bang zijn voor ontsnappen. Zorg ook dat er genoeg te eten is, dus leg wat hooi neer op meerdere plekken. Dan hebben ze wat te kiezen. Neem aan dat er stroom rondom op de omheining staat?

roosveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 22:21

Loeky01 schreef:
Is het niet te donker voor haar?

We waren al begonnen toen het nog licht was en er is ook licht in de stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:21

Ontsnappen... Lastig!

Achteruit inparkeren al geprobeerd?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:43

Waarom ben je bang dat ze ontsnapt?
Zou je iets kunnen doen/aanpassen waardoor dat geen optie meer is?

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 23:05

Ik zou de stal open zetten zodat ze zelf kan kiezen of ze naar binnen wilt ja of nee maar haar wel de mogelijkheid geven om dat te kunnen. Leg er lekker wat hooi in evt wat lekkere bixjes in de voerbak?

Staat ze met andere pony's? Kan je niks aanpassen dat ze niet zou kunnen ontsnappen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 07:21

Is ze niet simpelweg gewend om 24/7 buiten te staan? Dat kunnen paarden prima! En vergeet niet dat ze overdag net zo goed kunnen ontsnappen als in de nacht, dus als je omheining goed is voor overdag dan gaat dat snachts ook prima.

Verder is het natuurlijk wel praktisch dat ze bij nood wel in opgesloten kan worden. Fjorden zijn dol op eten. Ik zou de stal open zetten en er simpelweg een bakkie eten in zetten. Eerst dicht bij de rand en elke dag iets verder naar binnen. Wel even opletten dat de kuddegenoten er niet eerst bij zijn natuurlijk, tenminste ik neem aan dat ze niet alleen staan?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:05

Het is een fjord.

Begin met voeren in die stal. Al zijn het maar 4 korrels vitamine brok en het hooi (mocht je dat bijvoeren). Dan gaan ze vanzelf die stal wel in.
Niet moeilijk doen, niet dwingen.

Staat ze alleen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:47

Gewoon mee in de routine, alles gaat op stal, dus nieuwe ook.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:48

dat is natuurlijk de vraag...staat ze alleen of zijn er meer paarden die ook op stal gaan?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:12

roosveen schreef:
Hallo, ik heb net een fjord gekocht en is vandaag bij mij thuis aangekomen ik wil haar vannacht graag in de stal hebben maar dat lukt niet ik heb stallen in de wei alleen ze wil er niet in ik heb al van alles geprobeerd kan iemand mij helpen?

Als je stallen aangrenzend aan de wei hebt, wat doe je dan moeilijk? Zet desnoods een stuk af, deur open en vastzetten, hang een zak hooi in de stal op, waterbak vullen, zet de stroom erop en klaar. Voor een nieuw paard wat de omgeving niet kent is een stal een ding waar ze niet uit kunnen ontsnappen. Ze zal zich er opgesloten niet prettig voelen. Lekker laten lopen dan gaat ze er vanzelf wel in. Paarden zien in het donker prima, hebben geen dag-nachtritme zoals wij, dus het maakt hen niet uit of het donker is of niet.
Ze zijn over het algemeen buiten veel rustiger, mits er nog andere paarden aangrenzend/dichtbij staan. Belangrijkste is een goede omheining en voldoende stroom op de draad, en een flink volle zak hooi.
Zodra ze gewend is en de rest van de paarden aan haar,(ik neem uiteraard aan dat ze niet alleen staat) kan ze bij de andere(n)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:20

En, is het gister gelukt? Of is ze toch ontsnapt?

roosveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 23:00

Dankjewel voor al jullie tips
Ik wilde vandaag weer proberen haar de stal in te krijgen maar is jammergenoeg niet gelukt gelukkig is het gister avond niet fout gegaan dus kan ze voortaan gewoon buiten staan. Ik ga wel verder met oefenen voor als er een keer wat is de Tips hebben echt wel geholpen en ik heb wat meer vertrouwen in het schrikdraad en de pony gekregen nogmaals, Dankjulliewel

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 23:28

Stond ze bij de vorige eigenaar wel binnen? Is ze het wel gewend?

Omdat je in andere topics ook om hulp vraagt; beginnen een paar vragen in me op te komen:
- hoe oud is je Fjord?
- hoe werd ze gehouden bij de vorige eigenaar?
- kon ze wel op stal en vastgezet worden bij de vorige eigenaar?

roosveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 23:31

khirshanta schreef:
Stond ze bij de vorige eigenaar wel binnen? Is ze het wel gewend?

Omdat je in andere topics ook om hulp vraagt; beginnen een paar vragen in me op te komen:
- hoe oud is je Fjord?
- hoe werd ze gehouden bij de vorige eigenaar?
- kon ze wel op stal en vastgezet worden bij de vorige eigenaar?

Ze is 12 jaar daar is ze gewend om 's nachts in stal te gaan overdag in paddock en bij ons staat ze in een weiland met gras en toen ik bij haar aan het proefrijden enz deed ze het allemaal heel normaal

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 06:20

en staat ze alleen?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 06:21

Idd... Staat ze samen met ander paard, of alleen??

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:53

Is de deuropening zeg maar misschien aan de lage kant?
Ik zou een spoor van wortels (oid) op de grond leggen. Vertrekkende van een meter of 5 voor de stal, tot achteraan in de stal. Ze loopt op dat moment met haar neus tegen de grond dus merkt ze minder dat ze binnen loopt.

Deur niet dicht doen achter haar want je weet niet wat het probleem juist is. Dus laat haar er gewoon weer uit lopen.

Hoe donker is de overgang van binnen naar buiten? Misschien ligt het daar aan. Maar ook hier zou ik het met een spoor wortels proberen :)

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:50

Gewoon lekker de stal open gooien en 24/7 buiten laten staan :) waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Dan kun je overdag gewoon oefenen met het in stal staan, als ze erin loopt gelijk weer eruit laten en zo steeds langer opbouwen. Dus niet gelijk uren ophokken

En inderdaad; staat ze alleen?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:11

Amado schreef:
Gewoon lekker de stal open gooien en 24/7 buiten laten staan :) waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Dan kun je overdag gewoon oefenen met het in stal staan, als ze erin loopt gelijk weer eruit laten en zo steeds langer opbouwen. Dus niet gelijk uren ophokken

En inderdaad; staat ze alleen?

Direct 24/7 buiten in de wei voor een Fjord die alleen een paddock gewend is lijkt me niet heel handig, die kan je na een paar dagen wegrollen.

Ik zou in ieder geval een groot deel van de wei afsluiten met prikpaaltjes zodat je de weidegang langzaam op kan bouwen.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:18

Daar heb je evt graas maskers voor. Als ie zn stal niet in gaat, dan gaat ie niet en moet je iets anders verzinnen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 22:27

hoe zit het nou, staat ze alleen?