Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
MarryAnneR schreef:Ik ben mij aan het oriënteren op nieuwe banden voor de trailer. Uiteraard wil ik niet bezuinigen op de veiligheid maar zoals gewoonlijk krijg ik weer verschillende adviezen waardoor ik de bomen door het bos niet meer zie.
Trailer is 2 jaar terug nog nagekeken maar door een praatje met een collega hadden we het er toevallig over dat je op de band kon zien hoe oud deze was en hoeveel gewicht per band etc..
Ik keek eens goed en zag tot mijn schrik dat mijn banden dus veel te oud waren en ook gewoon autobanden zijn.
Toch maar wat belletjes gedaan en dan komt het:
Draaggewicht vd band is per band, zijn er 4 dus verdeeld. 530 kg per band is voldoende hoor, je auto is net zo zwaar als een geladen 1 paardstrailer.. (zit wat in)
Nee autobanden zijn niet geschikt.. draaggewicht is meer, de wielen staan dicht op elkaar paard staat niet precies in midden.
Banden moeten sowieso elke vijf jaar worden vervangen.
Je kan ze beter gelijk op velg nemen.
Wie heeft er verstand van?
Prijzen variëren nu van een kleine 300 tot 800 euro.
StalNollie schreef:Die kun je altijd krijgen, ook bij nieuwe banden
Ibbel schreef:Vuistregel is dat het draagvermogen van 3 banden samen gelijk moet zijn aan (of hoger dan) het maximale gewicht van je trailer. Heb je een 2-paard met een TMM van 2 ton, moet je er dus banden (aanhangwagenbanden, geen autobanden) onder van 700 kg/stuk. Dan heb je bij 1 klapband (of gewoon een lekke band) niet dat de andere banden óók gaan omdat ze het gewicht niet meer kunnen dragen.
Ga gewoon naar Profile of Euromaster oid, die gasten zetten dagelijks banden onder aanhangwagens.
StalNollie schreef:Om de 5jaar? Nee kijk naar de banden in hun geheel.
Niet gescheurd uitgedroogd of wat dan ook niks mis met de banden.
Is gewoon geld klopperij.
Nico12 schreef:Draagvermogen vergelijken alleen is appels en peren vergelijken. Trailerbanden hebben ook afschuifkrachten, bij auto niet. Afschuifkrachten bij maken bocht. Zie andere topix. Trailerbanden zijn bijvoorbeeld van het merk Maxxis en kosten zelfs minder dan een gemiddelde autoband. Als je bandenleverancier alleen naar draagkracht kijkt dan hard weglopen. Maxxisbanden hebben een levensduur van maximaal 6 jaar als de trailer regelmatig in de zon staat. Ze krijgen ernstige haarscheurtjes. Profiel verslijten is haast onmogelijk. Dus zet je trailer uit de zon.
Blussem schreef:En kies ook voor 4 seizoen banden. Is verplicht mocht je keer in winter naar Duitsland willen. En daarnaast hebben ze veel meer grip tijdens nat weer.