Leren rijlaarzen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 12:10

Ik kon niet echt vinden wat ik wil weten in andere topics dus mocht er iets vergelijkbaars zijn tem gerust.

Mijn leren rijlaarzen zijn na een vijftal jaar ongeveer aan het kapot gaan, dus ik ben aan het rondkijken voor nieuwe. Nu vraag ik mij de volgende dingen af:
1. Wat is het voor/nadeel van een rits aan de voor of achterkant?
2. Mijn huidige rijlaarzen hebben een drukknoopje bovenin zodat de rits blijft zitten en aan de onderkant bij de zool een flapje over de rits heen met een drukknoop. Wat is hiervan het nut?
3. Wat is het nut van veters in rijlaarzen?

Momenteel heb ik Mondoni Kendall. En ik ben dus bijv aan het kijken naar rijlaarzen die veters aan de voorkant hebben, sommige hebben een flapje over de rits bij de zool zoals ik nu ook heb, andere weer niet. Ik zie even door de bomen het bos niet meer dus vroeg me af wat voor jullie de doorslag heeft gegeven bij het aanschaffen van rijlaarzen.

Mochten jullie laarzen willen aanraden.. mijn budget is max €300.

friendly

Re: Leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 18:47

Niemand die mij aan antwoorden kan helpen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:54

Ik heb een rits aan de achterkant. Vind ik het mooist en ik heb er geen last van.

2. Mijn huidige rijlaarzen hebben een drukknoopje bovenin zodat de rits blijft zitten en aan de onderkant bij de zool een flapje over de rits heen met een drukknoop. Wat is hiervan het nut?
Anti-slijtage of voorkomen dat je rits vanzelf open gaat.

Sier en het feit dat je de laars bij bv de enkel wat strakker of losser kan hebben zonder dat direct de hele schacht wijder wordt. Je kan beter aanpassen naar de vorm van je been.

Ik heb zelf laarzen van rectiligne. Super fijne laars! Mega soepel. Gebruik ze alleen bijna nooit want ik rij zowel Engels als western meestal met een spijkerbroek en cowboylaarzen. Ze zijn evt te koop (maat 39 smalle kuit)Afbeelding

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 22:02

Dank je wel!

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 06:40

Het schijnt dat een rits aan de voorkant minder spanning op de rits veroorzaakt dan aan de achterkant. Mij werd het toen ik wat zwaarder was aangeraden ivm flinke kuiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 06:50

Als je je maten goed weet, kan je eens kijken op de Krämer site, daar heb je Felix Bühler laarzen voor onder de 300 euro en die blijven in mijn geval beter dan mijn dure Cavallo laarzen van 700+. De FB laarzen bevallen mij prima. Wel een springlaars heb ik, heb geen idee eigenlijk of ze ook dressuurmodellen hebben, maar dat zal vast wel. Hoop dat je slaagt! Succes!

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 06:55

Rits aan de achterkant is kwetsbaarder ivm huidvet en zand etc. Echter is dat wel de plek waar de rots het best kan zitten voor een optimale pasvorm.

Flapje onderaan zorgt dat het meest kwetsbare punt van de rits beschermt wordt tegen wrijving, huidvet en zand. Aan te raden dus!

Veters zorgen er voor dat je laars een knik kan maken bij je enkel. Een laars zonder veters kan nooit zo aansluitend zitten bij je enkel. (oké, dat lieg ik, het kan wel, maar dan kom je er iets lastiger in en meestal zijn de laarzen iets duurder.)

Al gekeken naar een Petrie Melbourne? €209,95 en ik krijg er nooit klachten over in de ruitersportzaak waar ik werk. :)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 09:16

Ik zal eens die laarzen opzoeken die jullie noemen.

@esaqar: ja toevallig heb ik op dit moment 3 laarzen op mijn lijstje waaronder de Melbourne! Maar de twijfel sloeg toe toen 1 van de laarzen wel dat flapje onderaan had en de ander niet en de 1 veters en de ander niet... Dus thanks, neem deze zeker mee in mijn zoektocht.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:22

Ik heb laarzen van Ariat, Heritage Field II oid. Met rits aan de achterkant en geen flapje onderaan.
Ik mis dat flapje niet, ik draag mijn laarzen uitsluitend tijdens dressuurtrainingen van max een uur, trek ze aan na het opzadelen en uit voor ik met paard na het afzadelen naar de wasplaats loop.
Ik rijd zonder sporen, heb geen idee waar dat flapje onderaan zit wanneer je wel sporen draagt en of het dan juist fijn is of eigenlijk in de weg zit?
Ik heb iig geen last van huidvet in mijn rits, ik neem de laarzen na 't rijden altijd even af met een vochtige handdoek en eens in de zoveel tijd met een beetje zadelzeep.

Ik ben heel tevreden over deze laarzen, heb ze gekocht met een 25% kortingsactie van Divoza.
Inmiddels een tweede paar gekocht want door fors afvallen werd m'n eerste paar te wijd bij mijn kuiten.
Het eerste paar is nog super mooi, maar past helaas niet meer, over het tweede paar ben ik weer net zo tevreden als over 't eerste.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 09:26

En hoe lang heb je deze laarzen die dat onderste flapje niet hebben al? Merk je dat ze net zo lang (of langer) mee gaan als laarzen die dat flapje wel hebben? Ik rijd bijv een bak die net nieuw zand heeft dus nog beetje rul is. Verwacht daardoor wel wat meer zand bij de rits.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:32

Ik heb geen ervaring met een beschermflapje onderaan, dus weet niet het verschil in levensduur.
Het eerste paar heb ik 1,5 jaar gebruikt, het tweede paar nu een half jaar denk ik.
Ritsen zijn beide nog als nieuw.

Mijn voeten zakken ook in de mulle bak op stal niet zover weg in het zand dat de rits het zand raakt.
Hooguit als de bak erg nat is, dat er modder aan komt door het opspatten door de hoeven van mijn pony.

Ik stap overigens nagenoeg altijd buiten de bak op, ik heb voor m'n stal een opstapblok, dat scheelt een opstapje die in de bak in de weg staat.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 11:56

eilleen333 schreef:
Ik heb een rits aan de achterkant. Vind ik het mooist en ik heb er geen last van.

Anti-slijtage of voorkomen dat je rits vanzelf open gaat.

Sier en het feit dat je de laars bij bv de enkel wat strakker of losser kan hebben zonder dat direct de hele schacht wijder wordt. Je kan beter aanpassen naar de vorm van je been.

Ik heb zelf laarzen van rectiligne. Super fijne laars! Mega soepel. Gebruik ze alleen bijna nooit want ik rij zowel Engels als western meestal met een spijkerbroek en cowboylaarzen. Ze zijn evt te koop (maat 39 smalle kuit)[ [url=m/f7Mx4k.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik lees nu pas dat ze te koop zijn. Ik zit soms op maat 38 soms 39 dus het zou er om hangen. De laarzen die ik koop wil ik daarom ook altijd even passen omdat ik er idealiter er meerdere jaren mee wil doen zou het dus leuk zijn als ze fijn zitten. En ik wil graag zwarte :') Maar succes met de verkoop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:17

Marije_jiplover schreef:
Ik heb laarzen van Ariat, Heritage Field II oid. Met rits aan de achterkant en geen flapje onderaan.
Ik mis dat flapje niet, ik draag mijn laarzen uitsluitend tijdens dressuurtrainingen van max een uur, trek ze aan na het opzadelen en uit voor ik met paard na het afzadelen naar de wasplaats loop.
Ik rijd zonder sporen, heb geen idee waar dat flapje onderaan zit wanneer je wel sporen draagt en of het dan juist fijn is of eigenlijk in de weg zit?
Ik heb iig geen last van huidvet in mijn rits, ik neem de laarzen na 't rijden altijd even af met een vochtige handdoek en eens in de zoveel tijd met een beetje zadelzeep.
...

Ik heb deze laarzen 3 jaar in gebruik gehad (Ariat heritage contour zip)! Ook met sporen geen probleem. Ik vind zonder flapje juist prettiger (flapje vind ik vaak op de rits en stiksel drukken wat zeer doet aan mijn hiel) maar bij mij zijn ze echt helemaal doorgesleten aan de binnenkant van mijn kuit. Ik heb ze niet mega intensief gebruikt (3/4 x per week) en wel af en toe gevet. Ik twijfelde of ik ze opnieuw wilde kopen maar vond het toch een hoop geld voor wat ik kreeg en hoe snel ze 'op' zijn. De veter is ook meerdere keren stuk gegaan maar dat is vrij simpel te vervangen.

Ben nu weer terug bij Petrie maar mis het comfort wel af en toe (heb nu extra harde dressuurlaarzen). Hiervoor Cavallo en Petries gehad en beide altijd heel tevreden over! Ik heb mijn Petrie melbournes echt 6 jaar gehad in de periode dat ik 3 - 6 paarden per dag reed. Echt heel fijne laarzen.