Weven op de wei

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kneif

Weven op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 11:07

Hey allemaal,

Ik heb sinds 2 weken geleden een nieuw paard. Nu wanneer hij hier de eerste dag stond heeft hij héél eventjes zitten weven terwijl hij op de wei stond. Sinds dan heb ik hem dit niet meer zien doen. Tot vandaag, voor dat ik hem deze ochtend eten ging geven zag ik hem vanop een afstand weven... daarjuist wanneer ik op een afstand bezig was zag ik hem dit plots weer doen.

Mijn paard staat nog bij 1 andere paard en shetland pony en ze staan 24/7 buiten met ruwvoer. Ik merk wel dat het hooi snel wordt opgegeten. Ik had deze ochtend (8:30u) 2 grote bakken hooi gevuld die om 12u al helemaal leeg waren, terwijl deze normaal pas rond de avond bijna leeg zijn. Misschien moet ik een raster op het hooi leggen? (Iemand hier tips voor?)

Ik heb al een speelbal en bal om snoepjes in te steken besteld.
Maar weten jullie nog tips om het af te leren/vermijden?
Ik heb nog nooit een paard weten weven op de wei dus ik maak mij wel wat zorgen...

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Earth

Re: Weven op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:30

Weven kan ook een lichamelijk probleem zijn, bijv aan de voorbenen, maar ik meen dat het ook een vorm van headsheaking is maar het kan ook met ataxie te maken hebben. Is het paard gekeurd bij aankoop?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:33

probeer in elk geval dan wat meer ruwvoer aan te bieden?.
misschien op wat meer plekken, je kunt zorgen voor wat takken als afleiding.
het paard kan wel goed met de anderen overweg?

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 11:38

Earth schreef:
Weven kan ook een lichamelijk probleem zijn, bijv aan de voorbenen, maar ik meen dat het ook een vorm van headsheaking is maar het kan ook met ataxie te maken hebben. Is het paard gekeurd bij aankoop?

Hij is inderdaad gekeurd geweest, niets aan de hand.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 11:41

ellepel schreef:
probeer in elk geval dan wat meer ruwvoer aan te bieden?.
misschien op wat meer plekken, je kunt zorgen voor wat takken als afleiding.
het paard kan wel goed met de anderen overweg?

Ja ze krijgen echt heel veel, maar ik heb de indruk dat hij nogal schrokt. Hij kan redelijk met de andere overweg, ze knuffelen af en toe. Hij is ook wel de baas van de 3

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:12

Het probleem met dit soort stereotype gedrag is dat het vaak in een stress-situatie is ontstaan, maar heel hardnekkig kan zijn,ook in betere omstandigheden. En dat komt doordat het een soort van zelfbelonend effect heeft: paard maakt endorfine aan,dat kalmeert en voelt lekker, dus dat blijft het doen. Zeker in een nieuwe spannende situatie (nieuwe plek, nieuwe kuddegenoten).
Je hebt kans dat het minder wordt als hij wat meer gewend is bij jullie.
Kijken naar aanbod ruwvoer enz is sowieso slim!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:18

Het is wellicht beter om de komende 2 weken onbeperkt ruwvoer te voeren, hooi, stro, takken zodat er altijd wat te eten is. Hopelijk neemt de stress dan af, en is de nieuwe dan een beetje beter gewend op de nieuwe plek.
En wellicht kun je het in slowfeeders doen, dan doen ze er langer mee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:23

Ik zou ook starten met even onbeperkt ruwvoer te geven (en dan echt onbeperkt, desnoods gooj je er 10 baaltjes in een keer in. Vaak zie je dat paarden die niet onbeperkt kregen (of tijden zonder voer stonden) inderdaad gaan schrokken. Als je kan zorgen dat ze nooit zonder staan, dan stabiliseert zich dat na een tweetal weken tot een normale opname.
Een slowfeedernet kan wel interessant zijn tegen knoeien en gulzig eten.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 12:28

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Mijn gedacht zat dus juist. Ik ga zorgen voor slowfeeders en ze onbeperkt ruwvoer geven. Dit deed ik normaal altijd maar sinds 2 dagen is dit plots allemaal heel snel op.
Ze staan nu ook wel op een stukje zonder gras, dus hopelijk wordt het beter wanneer ze zodadelijk op het gras mogen :)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:36

Hoe oud is dit paard? Wat was hiervoor het management (voor zover bekend)? Deed dit paard het bij zijn vorige eigenaar ook?

Wij kochten een paar jaar geleden een jong paard. Had nooit geweefd (afgaande op de reactie wisten ze dit echt niet van het paard), maar door de stress van de verhuizing ging hij bij ons na aankomst gelijk staan weven. In het begin deed hij dit vrij snel als er een beetje stress was (bijvoorbeeld als hij wat later dan normaal naar buiten ging), maar ondertussen doet hij vrijwel nooit meer (al hebben we wel voor de zekerheid een weefrek op de deur).
Waarschijnlijk heeft hij tijd nodig om te wennen

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:38

Je zegt ik geef veel hooi.
Maar dat zegt niets, wat jij veel vind, vind ik misschien weinig of andersom.
Weeg het eens, dan weet je pas echt wat je voert.

En hoeveel gras staat erop die weide?

En heb je de oude eigenaar er al naar gevraagd of het bekend is?

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 12:39

Bowo schreef:
Hoe oud is dit paard? Wat was hiervoor het management (voor zover bekend)? Deed dit paard het bij zijn vorige eigenaar ook?

Wij kochten een paar jaar geleden een jong paard. Had nooit geweefd (afgaande op de reactie wisten ze dit echt niet van het paard), maar door de stress van de verhuizing ging hij bij ons na aankomst gelijk staan weven. In het begin deed hij dit vrij snel als er een beetje stress was (bijvoorbeeld als hij wat later dan normaal naar buiten ging), maar ondertussen doet hij vrijwel nooit meer (al hebben we wel voor de zekerheid een weefrek op de deur).
Waarschijnlijk heeft hij tijd nodig om te wennen

Hij is net 4 jaar. Bij de vorige eigenaar heeft hij dit ook 1 keer gedaan net wanneer hij daar was toegekomen dus misschien is het inderdaad wat van de verhuis-stress.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 12:42

_Penotti schreef:
Je zegt ik geef veel hooi.
Maar dat zegt niets, wat jij veel vind, vind ik misschien weinig of andersom.
Weeg het eens, dan weet je pas echt wat je voert.

En hoeveel gras staat erop die weide?

En heb je de oude eigenaar er al naar gevraagd of het bekend is?

Ze krijgen 2 overvolle kruiwagens smorgends, smiddags vul ik nog eens bij met 2 gewone kruiwagens en savonds weer 2 overvolle. Ze hadden hier ruim genoeg mee tot 2 dagen geleden.. maar ik zal dit nog eens kritisch bekijken :)

De wei is aan het groeien dus staan ze even op paddock maar het gras van de wei is al mooi hoog dus volgende week mogen ze er stilletjes aan op.

Bij de vorige eigenaar heeft hij dit ook 1 keer gedaan wanneer hij daar voor het eerst was toegekomen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:55

Ik zou me niet drukmaken als het paard het verder goed doet. Weven is verslavingsgedrag waardoor endorfinen worden opgewekt. Het probleem is wel dat het een koopvernietigend gebrek is wat het moeilijker maakt een paard door te verkopen.Maar ze staan prive bij jou begrijp ik? Omdat je op een pensionstalling klachten kunt krijgen van andere eigenaren die vrezen dat het gedrag besmettelijk is. Op mijn stalling moeten ze dan in een buitenstal. Maar ik zou gerust een wever kopen,mits ik hem gestald kon krijgen!

Hemellichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:58

Als hij het inderdaad bij de vorige eigenaar ook deed in het begin dan kan het goed zijn dat het inderdaad gewoon even verhuis-stress is. Twee weken is natuurlijk nog niet zo lang om volledig gewend te zijn aan de nieuwe situatie.
De tips die ik zou geven zijn al gezegd, slowfeeder en zorgen dat ze onbeperkt hooi hebben.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 13:03

Super, bedankt allemaal! Ik pak het eten nog wat anders aan en voorzie wat speelgoed/bezigheid voor in de wei :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:05

Ik zou het paard even de tijd geven .
Weven ontstaat vaak door stress en zit er zo ingebakken dat als ze stress hebben ze meteen weven .
De mijne deed het laatst ook weer na veranderingen van de paddock.
Verder haast nooit meer .
Dus geef het even de tijd

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:05

Bedenk ook dat het de laatste dagen iets minder warm is met meer wind en soms eens regen.
Ik merkte met de warme dagen dat ze misschien 1/3 de aten tov de winterperiode en momenteel eten ze weer een stuk meer.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:15

Het is overigens een koopvernietigend gebrek. Je hebt hem pas 2 weken? Volgens mij zou je hem kunnen terugdoen om deze reden. Het paard is er wel een heel stuk minder door waard. Maar zoals ik al zei, voor mij zou het geen probleem zijn. Ze moeten het wel vermelden bij verkoop.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 14:23

anjali schreef:
Het is overigens een koopvernietigend gebrek. Je hebt hem pas 2 weken? Volgens mij zou je hem kunnen terugdoen om deze reden. Het paard is er wel een heel stuk minder door waard. Maar zoals ik al zei, voor mij zou het geen probleem zijn. Ze moeten het wel vermelden bij verkoop.

Ze hadden het vermeld dat hij bij hun de eerste dagen ook aan weven deed. Maar ik wil hem al zeker niet weg doen want hij is alles wat ik wou, voor alles is een oplossing dus lossen we dit ook gewoon op.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:25

Dat een paard ook op de wei weeft is wel extreem hoor. Maar mij zou het niets uitmaken als hij verder lief is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 12:55

Ik zou het niet erg vinden, ik heb een luchtzuiger gekocht ooit, nooit een band om gedaan en beestje had er geen last van, behalve dat met 6 jaar zijn tanden al op waren.... mijn andere paard waarmee hij samen stond heeft het nooit overgenomen.

Dat andere paard trouwens, is een boxloper. Ik heb hem al 25 jaar en hij heeft het altijd gedaan en nu nog steeds. Soms erger dan anders... Vroeger stond hij op een stand ( van de manege was hij) en tja, dan kan het niet.
Hij is nu 32 en nog steeds doet jij het, andere mensen worden er nerveus van, ik niet en de paarden om hem heen ook niet. En hij is er niet "extra door versleten"
Gewoon laten weven je paard, hopelijk wordt et minder als het dier een beetje gewend is.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 13:25

ElCamino schreef:
Ik zou het niet erg vinden, ik heb een luchtzuiger gekocht ooit, nooit een band om gedaan en beestje had er geen last van, behalve dat met 6 jaar zijn tanden al op waren.... mijn andere paard waarmee hij samen stond heeft het nooit overgenomen.

Dat andere paard trouwens, is een boxloper. Ik heb hem al 25 jaar en hij heeft het altijd gedaan en nu nog steeds. Soms erger dan anders... Vroeger stond hij op een stand ( van de manege was hij) en tja, dan kan het niet.
Hij is nu 32 en nog steeds doet jij het, andere mensen worden er nerveus van, ik niet en de paarden om hem heen ook niet. En hij is er niet "extra door versleten"
Gewoon laten weven je paard, hopelijk wordt et minder als het dier een beetje gewend is.

Ik was gewoon even geschrokken aangezien dit meestal op stal gebeurd. Maar hij doet het niet uten aan een stuk, meestal even 1 min en dan gaat hij weer lekker wat anders doen. Dus hopelijk slijt hij er niet sneller door.