Verkeer van achter is het probleem niet, dat wil nog wel. Maar als er van voren een bestelbusje of pickup truck of gewoon een iets grotere auto met zware motor komt die niet genoeg afremt, raakt mijn pony in paniek. Ik loop altijd aan de rechterkant van de weg net tegen de berm aan (berm is hier smal en niet overal regelmatig). Als zo'n auto of busje zo ongeveer naast ons rijdt (maar dan dus de tegengestelde richting op), gaat mijn pony ineens heel snel draaien. Eerst rechtsom bijna de sloot in en dan weer naar links waarna ik weer verder kan rijden. Alleen tijdens het draaien gooit hij zijn kont op de weg, zo ver dat die bijna de auto raakt. Dan staat mijn pony dus een paar seconden helemaal horizontaal op de weg. Dat vind ik echt doodeng, wat als hij te ver draait en de auto tegen zijn achterbenen rijdt? De reactie op trekkers en vrachtwagens durf ik niet af te wachten, als die eraan komen zoek ik zo snel mogelijk een inrit. Maar daar zal hij nog extremer op reageren denk ik.
Dit doet mijn pony sinds een tijdje en hij jaagt me hiermee flink de schrik aan. Het is niet dat ik niet meer buiten durf te rijden maar als het eenmaal gebeurt denk ik wel zo van 'waar ben ik aan begonnen'
.Mijn pony doet dit als ik alleen ben maar ook als mijn vader ernaast fietst. Dat mijn vader erbij is maakt voor mijn pony geen verschil. Hij is zo onzeker van zichzelf en ziet overal spoken. Schrikken doet hij trouwens zowel in de bak als buiten als er volgens hem iets 'raars' te zien is. Hij durft niet zo veel, een echte bange schijterd is het dus
Op mij vertrouwen doet hij niet, als ik zeg dat het kan (moet!!), wil hij bijvoorbeeld echt niet over die gekke crosshindernis of het verschrikkelijke blauwe zeil. Het kost veel moeite om hem dit te laten doen, daar trainen we dan ook veel op.Dit was dus mijn probleem en de persoonlijkheid van de pony in kwestie. Ik gok dat die twee dingen samenhangen maar ik zou niet weten hoe ik het probleem moet oplossen.
Het rare is dat de pony tot een paar weken geleden helemaal niet bang was voor busjes ofzo. Alleen trekkers of vrachtwagens. Het lijkt dus echt alsof zijn verkeersmak achteruit gaat.
Weet iemand hoe ik mijn probleem kan verhelpen? Ik vind het namelijk best eng en bijna onverantwoord om nog de weg op te gaan vanaf de manege. Het is daar boerengebied en dus veel zwaar verkeer. Tips or tricks? Alvast bedankt!