Jong paard van stalgenoot opvoeden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Jong paard van stalgenoot opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 16:49

Hallo Bokkers,

Een stalgenootje van mij heeft mij gevraagd of ik 2 a 3 x per week haar jong paard van 3,5 wil opvoeden. Ze heeft er zelf eigenlijk niet de tijd voor omdat ze nog een paard heeft met een blessure. Ik zou hem dan voetje leren, op de Poetsplaats staan, dekje op zijn rug, hoofdstel in en dat herhalen zodat alles normaal word voor hem. Zouden jullie dit doen en hier geld voor vragen? Ik heb al 9 jaar paarden maar nooit een jong paard gehad.. Dit is voor mij ook weer een leermoment natuurlijk... Ik hoor graag jullie tips

Roos_h

Re: Jong paard van stalgenoot opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:54

Ik zou het wel doen, maar wel eerlijk zijn in dat je nooit eerder een jong paard hebt gehad en misschien dus niet die ervaring hebt met jonge paarden.
Ken je de stalgenoot goed? Ik zou er in het begin niks voor vragen, ook omdat het voor jou een leerproces is, wellicht dat je dat later kan bespreken als het ook daadwerkelijk gaat om inrijden etc.
Als je diegene goed kent dan is een vriendendienstje aan het begin nog niet zo gek, maar als je diegene eigenlijk niet kent is het wel een ander verhaal.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:58

Ach zoveel moeite kost dat toch niet?
Als jij dat erbij kan doen met een rijpaard kan ze het ook zelf met een geblesseerd paard

Maar goed. Iets leren kosten niet veel tijd. Vaak herhalen.. kort houden en goed gedrag belonen

Ik zou er niets voor vragen. Maar ik zou wel vraagtekens bij zetten dat ze het zelf niet doet

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:10

Als je er zelf nog geen ervaring mee hebt, zou ik er inderdaad geen geld voor vragen :)
Je gaat er namelijk zelf ook heel veel van leren!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:21

Ik denk dat dat een hele persoonlijke keuze is. Als jezelf zoiets hebt dat je het leuk vind om te doen en het ook interessant leermoment voor jezelf is dan zou ik het gratis doen.

Als je het wel leuk vind, maar ook wel een extra belasting dan zou je kunnen voorstellen dat je het wilt doen voor xx bedrag. Dan is het aan haar of ze dat wilt.

Ik denk wel dat de verwachtingen hoger zijn als je er een bedrag voor vraagt. Dus is het ook aan jezelf of je aan die verwachting kunt en wilt voldoen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:11

Nee, hier vraag je geen geld voor. Even heel grof gedacht (vergeef het me al bij voorbaat :) ), maar je hebt geen ervaring met jonge paarden, misschien lukt het je zelfs helemaal niet.
Zie dit als een leuk leermoment voor jezelf dat je zonder tijds- en prestatiedruk met een jong paard aan de slag kan. :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 18:54

Kan ze dat niet zelf?
Juist, nu haar andere paard geblesseerd is heeft ze er wat meer tijd voor????

Straks gebeurd er wat en krijg je de schuld.

Ik zou het maar wel heel goed gaan bespreken en het niet zomaar gaan doen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 21:35

Dank jullie wel voor de reacties. Ik zie het inderdaad als een leer moment. Ik volg zelf de opleiding dier en gedrag dus ook voor school is dit een fijn leer moment.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:40

Vraag jezelf even af of je dit kan.
Niet vervelend bedoeld, maar je hebt het nog nooit gedaan, en hoeveel kent het paard?

Bv leren vaststaan is best een ding. Dat kan je heel snel verpesten met 1 klein foutje. Dus die vraag zou ik mezelf stellen.

Wat je ervoor wil vragen is natuurlijk aan jou. Maak er duidelijke afspraken over. Reken je per uur of een vast bedrag voor bepaalde doelstellingen?
Op zich vind ik dat tijd betaald mag worden. Zij kan het zelf immers niet. Maar tarief heb je zelf in de hand natuurlijk. Denk dat je door het gebrek aan ervaring niet gek zit als je bv minimumloon aan zou houden.

Maar ik zou het met de eigenaar overleggen. Hoe ziet die het voor zich?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:43

Is prima te doen toch? Zij vertrouwt jou met haar veulentje, de basis dingen kun jij, mits je daar zin in hebt want er kunnen wel is gevechtjes komen natuurlijk, prima leren.
Geld vragen vind ik weer een beetje te ver gaan. Het is voor een stalgenootje die een gunst vraagt. Daarnaast heb je geen ervaring en kan er echt wel is iets mis gaan.

Dat ze het niet zelf doet vind ik ook een beetje vreemd, der paard is geblesseerd, die mag waarschijnlijk niet zo veel. Lijkt me dan juist een goed moment om met je jonkie aan de slag te gaan.
In ieder geval succes, je kunt er inderdaad nog iets van opsteken, :D

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 21:44

De eigenaar wil graag dat ik het paard ga poetsen, voetjes aan ga leren, wassen aan ga leren, netjes achter je lopen en stoppen, dekje op leggen en dat alles normaal leren vinden..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 21:45

Ik moet er wel bij vertellen dat dit paard 3,5 jaar is maar nog heel erg overbouwd daarom word hij nog niet gelongeerd en beleerd..

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:47

Eigenlijk zijn de eerste twee, voetje kunnen geven en vast kunnen staan, dingen waarvan ik vind dat ze het als veulen al geleerd zouden moeten hebben, zeker omdat dit normale acties voor de omgang zijn. Maargoed, dat is mijn mening. En ik vraag me dan ook af of het paard überhaupt al wat geleerd heeft over de omgang met mensen. Zeker als 3,5 jarige heb je een sterk paard, en dan heb je bij een veulen soms al de handen vol, maar bij een puberend paard al helemaal. Kijk vooral ook hoe het paard zelf is, is het een lief paard dat welwillend is, of is het een paard waar je niet helemaal zeker over bent? Een vraagje: Als er wat gebeurd met het paard of jou, wie gaat dan aansprakelijk zijn?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:43

Dat is iets wat je alleen moet doen als je het ook leuk vindt en genoeg tijd er voor hebt, en ook zeker weet dat je het aankan.
Voor zoiets vraag je geen geld.
Maar als je het met enige tegenzin doet omdat je geen nee wilt zeggen.
Dan kun je toch beter proberen eerlijk te zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:45

Wat kan hij al omdat hij 4 is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:33

Maar dat is toch JUIST het leukste aan een jong paard? Om dit soort dingen aan te leren op de manier die jij als eigenaar het handigste vindt?
Als jij er de tijd en zin in hebt kun je het doen. Ik weet niet wat je verhouding met haar is.. Stalgenoot is een breed begrip.
Ik had stalgenoten die ik met liefde hielp maar ook stalgenoten waar ik absoluut geld van zou vragen om hun paard op te voeden.
Gaat de eigenaar er wel ook zelf mee aan de slag de overige dagen om het geleerde er sneller in te prenten?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 08:09

Wat hij al kan is meelopen aan het halster alleen moet hij dan nog erg aangemoedigd worden, is niet volledig bevestigd. Hij kan voetje geven maar alleen de voorbenen, ook dat is niet volledig bevestigd want hij gaat dan proberen te lopen, draaien en heeft geen balans. En het vast staan kan hij. Meer kan hij eigenlijk niet...
Het contact tussen mij en stalgenoot is goed. Zij zal zelf ook 2 x in de week ongeveer komen om te oefenen..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:26

Wat je ook doen ik zou het in goed overleg doen. Het laatste is dat je straks de schuld krijgt als er dingen verkeerd gaan.

Heb jij een goede grondwerkbasis? Bijv wijken voor druk, loswerken? Daar zou je eigenlijk mee moeten beginnen. Dan volgt de rest wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:38

Maar paard is dus vier en kent niets meer dan een veulen van een half jaar, je kunt het best doen maar doe het met beleid en kijk goed uit voor jezelf. Een drukker van een veulen is nog op te vangen , een vierjarige die over je heen banjert pakt anders uit

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:50

Wat ik me afvraag, als voeten geven een probleem is en hij is 3.5, hoe worden zijn voeten dan verzorgd en bekapt?

Ik zou het doen, maar onder begeleiding aangezien je er geen ervaring mee hebt. Zou eerder grondwerk gaan doen met dit paard met les van een fijne en kundige instructrice en hem op die manier alles leren wat een paard nodig heeft om te kunnen functioneren in onze mensenwereld.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:53

Ilsiie schreef:
Wat ik me afvraag, als voeten geven een probleem is en hij is 3.5, hoe worden zijn voeten dan verzorgd en bekapt?

....

precies dat.

Maar vooral gezien je opleiding zou ik er zeker geen geld voor vragen. Kijk eerst maar eens hoe het uitpakt.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:57

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen.
Vind het een vreemde reden waarom de eigenaresse het zelf niet "kan" doen en daarnaast zou ik er geen voordeel van inzien voor mezelf. Daarbij heb je geen kennis en ervaring met jonge paarden geef je zelf aan. (Nog los van eventuele bemoeienis van anderen en gelül wat je krijgt als je op een pensionstal staat.)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:25

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:28

Ik zou het ook niet doen, en helemaal niet betaald. Het verwachtingspatroon is dan gelijk een stuk anders dan wanneer je het gratis doet. Als je kiest om het wel te doen zou ik me afvragen wat je het paard kan leren en hóe je dat doet. En stel er gebeurt wat tijdens het trainen? Je wordt omver gelopen, breekt je voet of het paard loopt een trauma op? En dan? Ben jij verantwoordelijk?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:03

Ligt eraan voor wie het is.
Bij de boer helpen we elkaar allemaal met onze projectjes van jonkies of probleem gevallen, kosteloos. Of in de vorm van mac Donalds en pizza _O-
Bij mijn paard en shetten op stal zou ik het voor de stal eigenaresse best doen maar niet voor een ander.
Is een persoonlijke keuze denk ik.

Dus, vind je het zelf leuk om te doen of eigenlijk niet?

Ilsiie schreef:

Ik krijg veel veel van zulke ponys voorbij die dat allemaal niet kennen. Is geen uitzondering bij vele. Zelfs veel oudere nog