Pony vergiftigd door taxus, kan ik hier iets mee?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oliiviia

Pony vergiftigd door taxus, kan ik hier iets mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 14:57

Gisteren trof ik mijn pony dood aan in de weide, helemaal onverwacht....
Ik heb hem onmiddellijk weggebracht om een officiële autopsie te laten uitvoeren omdat hij gewoon kerngezond was.
Na de weide gecheckt te hebben, ben ik twee taxusstruiken tegengekomen. De eigenaar van wie ik deze weide huur, heeft gewoon tuinafval in een hoek gedumpt (hier stond ook een draad voor aangezien er nog oude takken etc van in de winter lagen) en heeft die draad gewoon aan de kant laten liggen, zonder mij hiervan op de hoogte te brengen. Tussen het afval zaten dus twee struiken taxus...

Uit de autopsie kwam niets concreets, wel een algemeen beeld van shock (door eventuele intoxicatie, aangezien er niets anders is gevonden wat aan de oorzaak kan liggen). Ze onderzoeken zijn maaginhoud nu nog verder.

Nu vraag ik mij af of ik hier iets mee kan?
Heel wat mensen raden mij aan om klacht in te dienen bij de politie voor een eventuele schadevergoeding. Dus ik vraag me af of er mensen zijn die helaas in hetzelfde schuitje hebben gezeten en weten wat er eventueel mogelijk is?

Het is niet zo dat ik perse verdere stappen wil ondernemen, ik vraag me gewoon af of er opties zijn of ik het best gewoon laat rusten.
Ik ben er namelijk helemaal kapot van, dit heeft hij echt niet verdiend ;(

cariena1973

Re: Pony vergiftigd door taxus, kan ik hier iets mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:59

Heel veel sterkte

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:00

Wat verschrikkelijk voor je, om zo je pony te moeten verliezen. Heel veel sterkte gewenst.

Ik zou in ieder geval in gesprek gaan met de verhuurder van de weide. Wat zou je willen bereiken met een aanklacht indienen?

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:01

Heftig, allereerst heel veel sterkte.
Wat vond de eigenaar er van? Heeft deze al gereageerd?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:04

Heel veel mensen weten niet dat het giftig is. Dus ga met hem in gesprek. Of Jer er verder iets mee kan weet ik niet.
Wel verschrikkelijk dat dit je overkomen is. En sterkte met het verlies van je maatje.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:07

Als uit die testen blijkt dat het die taxusstruiken waren zou ik die meneer voor alles wat ik kon aanklagen.
Hij heeft wss gewoon je paard vergiftigd? :oo

Ik wil je wel nog heel veel sterkte wensen met je verlies!
Onderneem zeker stappen, je wil niet weten hoeveel paarden vergiftigd worden zonder gevolgen voor de daders. Goedbedoeld of niet.

beatje: is dat zo?
Bijna iedereen weet toch dat taxus giftig is?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:08

Ik denk dat de eigenaar misschien ook geen weet had.. niet iedereen weet dat. Echt niet!!!
Hij zou toch niet zomaar je paard willen vergiftigen? Beetje vertrouwen in hem is wel op zijn plaats. Wat is zijn doel?

Bespreek het eens met hem. Maar laat het wel eerst een dag of twee rusten. Je hebt veel verdriet.. je emoties spelen mee. Kijk of zijn Wa verzekering iets kan.

Mocht hij wel verkeerde intenties hebben, merk je dat over 2 dagen ook wel. Dan kun je altijd beslissen wat ermee te doen. En dan heb je de uitslag van de maaginhoud ook binnen.

Nu eerst rust,.. huilen. Sterkte

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:11

tessyke schreef:
Als uit die testen blijkt dat het die taxusstruiken waren zou ik die meneer voor alles wat ik kon aanklagen.

Onderneem zeker stappen, je wil niet weten hoeveel paarden vergiftigd worden zonder gevolgen voor de daders. Goedbedoeld of niet.

Allereerst heel veel sterkte.

Maar als die man daarvan niet op de hoogte is dat het giftig is. Die man had vast niet de intentie. En dan ook nog dikke pech dat hetdraadje er niet weer voor is gekomen.

Wat ik zou doen is als je het hele onderzoek terug hebt kijken of dat echt als boosdoener naar voren komt het met hem bespreken. Mocht je zelf open staan voor een vergoeding zou ik dat ook bespreken. Mogelijk kan datbgewoon via zijn verzekering

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:12

tessyke schreef:

Ik ga er vanuit dat er geen opzet in het spel is in deze zaak. Dus ik vraag me dan af, waarom aanklagen? Wat wil je daarmee bereiken? Wat als deze man niet wist dat taxus giftig is? Of dat hij gewoon domweg vergeten is het touwtje dicht te doen? Hoe verschrikkelijk ook, een fout maken is menselijk. Wat zou je willen bereiken met aanklagen?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:17

Allereerst heel heel sterkte, wat een verschrikkelijk manier om je paard te verliezen...

tessyke schreef:

Je kan je alleen afvragen wat je hier mee opschiet op wat geld na? Daarnaast gaat er in een rechtszaak ook veel pijn en moeite zitten.

Ik zou beginnen met een goed gesprek met de eigenaar, waarschijnlijk heeft hij is gewoon echt niet geweten... Onder paardenmensen is het wel algemeen bekend, maar een gemiddelde mens weet het vaak niet.

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:22

Ik zou hem gewoon aansprakelijk stellen, als de taxus inderdaad de doodsoorzaak blijkt te zijn. Als het goed is wordt dit gedekt door zijn aansprakelijkheidsverzekering, ook - en juist - als er geen opzet in het spel is.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:22

Omdat een paard ten 1ste veel geld kost en emotioneel veel waard is.
Ik zou op zijn minste de kosten van het onderzoek en de autopsie terug vorderen.

TS is wel haar paard kwijt, bewuste fout of niet bewust.

Ik kan hier miss veel harder in zijn dan andere mensen maar mijn paard hebben ze ook vergiftigd in haar wei toen ze drachtig was.
Mijn merrie en veulen hebben het overleefd maar het andere paard lag in stuipen in het gras.
Zo'n dingen moeten aangepakt worden.

Als de man oprecht spijt heeft kan je uiteraard altijd vergeven maar je hoeft niet voor alle kosten op te draaien omdat een ander je paard op zijn geweten heeft.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:27

Och jeetje wat erg.. Heel veel sterkte!
Wat een ontzettend trieste gebeurtenis. Ben benieued wat er uit het raport van de maag komt.

Is de eigenaar op de hoogte inmiddels? Is er al mee gesproken?
Kan me wel voorstellen dat dit echt een noodlottig ongeluk is.. En hij er helemaal niet bij stilgestaan heeft met het mogelijk wegleggen van de taxus.

Heel veel sterkte!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:37

Heel veel sterkte met het verlies van jouw pony.
Heb je de eigenaar van de wei al gesproken? Ik zou eerst eens met hem in overleg gaan; neem iemand mee dat is voor beiden fijner i.v.m. evt. vervolg.
Heb je rechtsbijstand? Dan kan je die altijd vast opbellen en vragen hoe te handelen. Ik zou de eigenaar wel aansprakelijk stellen, ook als hij niet weet dat Taxus dodelijk is. Hij verhuurt jou de wei en mag er dus niet ongevraagd tuinafval in gooien en heeft, als dat wel is overlegd, op zijn minst de verantwoordelijkheid om draden te sluiten. Je kan de politie altijd bellen om te vragen of je een aanklacht in kan dienen en of zij nog advies hebben.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:39

tessyke schreef:
TS is wel haar paard kwijt, bewuste fout of niet bewust.

Exact. En daar veranderd geld helemaal niets aan. Ik zou dus nooit iemand aanklagen om geld los te krijgen. Maar daarin mogen mensen gelukkig van mening verschillen. :)

Het wordt natuurlijk een ander verhaal als er opzet in het spel is. Dan mag de dader bloeden (letterlijk en/of figuurlijk).

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:54

Daar zijn de meeste mensen voor verzekerd hé. Maar ik zou ook eerst eens gaan praten.

Sterkte TS.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 16:30

Bedankt voor alle lieve en nuttige reacties!

Ik weet eerlijkgezegd zelf niet wat ik wil, alleen al de gedachte om hier met hem over te praten maakt me misselijk.
Sommigen raden mij idd aan om de autopsiekosten terug te vragen, maar voor mij is dat nu niet zo belangrijk. Ik denk dat ik op z'n minst wil dat deze man gewoon beseft wat hij heeft gedaan en niet zo licht over 'wat tuinafval' in een weide kieperen gaat.

Ik heb hem deze ochtend even gesproken (nog voor de uitslag van de lijkschouwing) en gevraagd of de struiken die aan het huis staan taxus is. Hij bevestigde dit en ik zei al dat er dan misschien taxus tussen het afval zat dat hij in de weide heeft gedumpt. 'Ja dat kan, maar taxus is niet giftig, alleen de besjes'. Daar heb ik toch onmiddellijk even op geantwoord dat het zeer giftig is en 50-100g al voldoende is om mijn kleine vriend naar de hemel te sturen. Hij hield toch voet bij stuk (desondanks meneer al heel zijn leven plantenkweker is) en zei dat ie waarschijnlijk aan koliek is gestorven, dat gebeurt nu eenmaal vaak rond deze periode volgens hem.
Hij weet overigens ook dat ik over twee maanden afstudeer als paardenarts en dus toch wel iets meer kennis dan hem bezit over deze zaken :=

Dus uiteindelijk zal het geen kwaad opzet zijn, wel verschrikkelijke laksheid van zijn kant...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:36

Laksheid?

Dan zou ik er zeker werk van maken. Issie helemaal bedonderd.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:36

Door zijn belachelijke reactie zou ik hem ook wat....

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:44

Het is toch redelijk algemeen bekend dat taxus giftig is.
Zijn eerder forumpaarden overleden aan taxus, is nog wel ergens een topic over te vinden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:45

Erg |( wat een klap om je pony zo te vinden.
Ik hoop dat je foto’s gemaakt hebt? Van de situatie incl draad op de grond en incl planten resten met taxus. Voor je bewijslast. Ik zou hier wel werk van maken, zeker als hij zo laks in zijn reactie is.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:46

Als hij zo laconiek reageert en er direct een andere oorzaak zonder direct bewijs aan durft te hangen, zou ik hem zeker aansprakelijk stellen.
Sowieso getuigd het van zeer weinig compassie....
Veel sterkte, vreselijk voor je.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:47

tessyke schreef:

Nee hoor, een nicht van mij heeft zo haar hele kudde van 4 paarden in utrecht in de kliniek gehad. Twee zijn er gestorven, 2 hebben het overleeft. Buurtbewoners hadden snoei afval over de omheining gegooid. Paarden stonden op een zand paddock en hebben alles opgegeten inclusief de taxustakken die er tussen zaten.

Niet de hele wereld heeft iets met paarden, plus dat taxus ook geneeskrachtig kan zijn .Er word taxus snoeisel ingezameld. Dus dat niet iedereen dat weet is niet gek.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 16:48

Ik zou je verzekering en een advocaat inschakelen.
Nee je krijgt je paard er niet mee terug, maar een schadevergoeding is zeker wel op zijn plaats.
Sterkte!

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:13

Hier is een bekend arrest over. Je moet maar eens zoeken op taxusstruikarrest. Misschien helpt dat je iets verder.