Tik geven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Merlijnske

Tik geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 21:37

Haii, mijn pony kan zo afentoe erg ondeugend zijn en dan geef ik haar altijd een tik op haar neus. ( niet slaan enz.) Nou hoorde ik laatst dat een tik op de neus ook voor een trauma kan zorgen en dat het erg gemeen kan overkomen voor een paard. Ik ga dan nu voortaan de tik op de borst geven als ze iets doet, maar wat is jullie ervaring met een tik op de neus en is het echt schadelijk?
Groetjes

Yubine

Re: Tik geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:41

Met een tik op de neus kunnen ze kopschuw worden. Sowieso kan je beter geen tikken uitdelen, dus op de borst is ook niet z'n goed idee. Wat voor ondeugends doet ze dan? Is dat met grondwerk op te lossen?

Merlijnske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 21:43

Yubine schreef:
Met een tik op de neus kunnen ze kopschuw worden. Sowieso kan je beter geen tikken uitdelen, dus op de borst is ook niet z'n goed idee. Wat voor ondeugends doet ze dan? Is dat met grondwerk op te lossen?

Ehmm uit speelsheid bijten, dat soort dingetjes..
Hoe zou ik het kunnen oplossen met grondwerk?
Laatst bijgewerkt door Merlijnske op 03-05-20 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:44

Bijten mag je echt wel een Tik voor op de borst geven hoor.. je slaat t dier niet kapot. Als de mijne bijt krijgt ie echt wel een Tik.
Een Tik en slaan is heel verschillend.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:55

Merlijnske schreef:
Haii, mijn pony kan zo afentoe erg ondeugend zijn en dan geef ik haar altijd een tik op haar neus. ( niet slaan enz.) Nou hoorde ik laatst dat een tik op de neus ook voor een trauma kan zorgen en dat het erg gemeen kan overkomen voor een paard. Ik ga dan nu voortaan de tik op de borst geven als ze iets doet, maar wat is jullie ervaring met een tik op de neus en is het echt schadelijk?
Groetjes

Over woorden kunnen we eindeloos debatteren ('wat is een tik en wat is slaan').

Paarden zijn kuddedieren en hebben dus een helder begrip van 'eerlijk en oneerlijk'.
Als het dier jou bijt 'en jij vindt dat niet leuk' en geeft een tik (binnen 3 seconden) dan is de boodschap 'bijten wordt niet gewaardeerd' helder.
Ben je er consekwent in, is er een goede kans dat het dier stopt met bijten.

Een enkele tik, gegeven op een moment dat begrijpelijk is voor een dier lijkt me niet direct traumatisch. (Paarden vinden het zelf ook niet altijd leuk om gebeten te worden, dus dat jij op dat moment een tik geeft is redelijk.)

Blijft natuurlijk wel de vraag hoe goed het dier snapt dat jij geen speelkameraadje bent, en dat mensen het niet prettig vinden om gekrauwd te worden.
(Stel: pony vindt jou lief, wil jou krauwen en krijgt een tik - dat kun je maar beter voor zijn.)

Oude truc, het kan met een stuk touw of een zweep: "hier staat een muur". Je zwaait met de zweep op en neer tussen jou en je pony (naar de grond en omhoog, naar de grond en omhoog) zodat als je dier te dichtbij komt
"dit is mijn persoonlijke ruimte, daar kom je alleen in als ik het vraag!"
zou ze een tik krijgen - maar het dier heeft een keuze (= afstand houden voorkomt de tik).
Een stuk touw kun je gebruiken als het dier los in de paddock staat, je zwaait ermee zodat het uiteinde ronddraait van je knieën naar je hoofd - is ook een soort muur, komt het dier te dichtbij, krijgt ze 'vanzelf' een tik, maar ze heeft die keuze.

Je persoonlijke ruimte ""opeisen"" is een manier om zachtjes te laten zien dat jij de leider bent.
Leiders hebben geen grof geweld en wat al niet nodig. Maar wel duidelijk zijn, dwz: geen tien dingen tegelijk doen. Niet aannemen 'dat je paard het boekje wel gelezen zal hebben'. Je echt verplaatsen in je dier: waarom doet ze wat ze doet? Hoe voelt ze zich? Wat denkt ze...?
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-05-20 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:57

M'n shet krijgt dan ook gewoon een tik hoor... Hij is alles behalve kopschuw :+ hij is gewoon schooierig/dwingerig af en toe met snoepjes en ben ik niet van gediend.

Je kan de tik koppelen met stem en naderhand enkel stem gebruiken. Als ik heel scherp EH zeg weet ie het intussen ook al :=

Merlijnske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 22:02

Janneke2 schreef:
Merlijnske schreef:
Groetjes

Over woorden kunnen we eindeloos debatteren ('wat is een tik en wat is slaan').

Paarden zijn kuddedieren en hebben dus een helder begrip van 'eerlijk en oneerlijk'.
Als het dier jou bijt 'en jij vindt dat niet leuk' en geeft een tik (binnen 3 seconden) dan is de boodschap 'bijten wordt niet gewaardeerd' helder.
Ben je er consekwent in, is er een goede kans dat het dier stopt met bijten.

Een enkele tik, gegeven op een moment dat begrijpelijk is voor een dier lijkt me niet direct traumatisch. (Paarden vinden het zelf ook niet altijd leuk om gebeten te worden, dus dat jij op dat moment een tik geeft is redelijk.)

Blijft natuurlijk wel de vraag hoe goed het dier snapt dat jij geen speelkameraadje bent, en dat mensen het niet prettig vinden om gekrauwd te worden.
(Stel: pony vindt jou lief, wil jou krauwen en krijgt een tik - dat kun je maar beter voor zijn.)

Heel erg bedankt!! Dit verklaart wat meer.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:05

Bij bijten of ander ongewenst gedrag krijgt mijn paard een tik/elleboog whatever tegen wat er dan ook in de buurt is. Neus, buik, kont,schouder, borst....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:07

Graag gedaan - ik had nog iets toegevoegd :o

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:10

Ik heb al 20jr paarden en als een mij pijn doet dan krijgt ie een roei terug en raak ik waar ik hem raken kan. Nog nooit een kopschuw, getraumatiseerd of bang gehad.
Ze proberen het overigens meestal maar 1x.

Merlijnske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 22:21

Janneke2 schreef:
Graag gedaan - ik had nog iets toegevoegd :o

Oja ik zie het, ik ga zeker zeker gebruiken! Heel erg bedankt!

Hemellichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:45

Ook hier wordt er bij bijten echt wel een tik uitgedeeld, dan weten ze snel genoeg dat het niet kan.
Natuurlijk moet je niet voor alles wat je paard fout doet een tik uitdelen, het gedrag corrigeren is vaak een betere tactiek, maar bij bijten of trappen doe ik het wel.

Daarbij denk ik dat er bij paarden die kopschuw zijn wel meer gebeurd is dan 'een tik wanneer ze proberen te bijten'.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 22:59

Yubine schreef:

Overdrijven is ook een vak :Y)
Paarden zijn niet van suiker. Als ze bijten krijgen ze zeker een goede tik terug

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 23:14

Polly schreef:
Ik heb al 20jr paarden en als een mij pijn doet dan krijgt ie een roei terug en raak ik waar ik hem raken kan. Nog nooit een kopschuw, getraumatiseerd of bang gehad.

Hier hetzelfde, alleen na 12 jaar blijft hij bijten.
1x per dag een tik als hij het doet en het is oké voor de rest van de dag.
Dag erna beginnen we weer opnieuw :')

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 23:19

Polly schreef:

Precies dit.. Ze zijn niet van suiker.. Als ze in de wei iets bij een kuddegenoot flikken dat niet door de beugel kan, worden ze ook op hun plek gezet.. En dat gaat er soms wat ruiger aan toe..

Dus geen koetsjoekoe.. Paard dat echt bijt, zeker ff een goede tik geven.. Leren ze 't heel snel af.. (uiteraard wel alleen als er geen onderliggende (fysieke) problemen bij 't paard spelen)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 23:28

Mocht een paard mij proberen te bijten of omver te lopen dan krijgt die toch echt een klap. Meteen op dat moment, ik geef dan gewoon mijn grens aan. Bij de meeste paarden is dit ook maar 1 keer nodig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 08:42

je wilt natuurlijk je paard zo corrigeren dat ze er wat van leren. Als je pony blijft bijten lijkt me dat het niet werkt en zou ik wat anders gaan proberen. Blijkbaar dringt het niet door en om maar steeds harder te meppen lijkt me ook geen oplossing. Heb je wel eens grondwerkles geprobeerd? Misschien doet het pony het wel om een heel andere reden dan jij nu denkt.

Overigens ben ik helemaal niet tegen meppen hoor, maar het moet wel zinvol zijn. En vaak zie je van die halfzachte slecht getimede correcties waar paarden alleen maar zeurderig van worden. Dat is zo zonde!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:23

Nou, als er een naar mij bijt krijgt die toch altijd een tik terug. En zeg dan maar gerust dat ik met een vlakke hand echt slaag zo hard ik kan op dat moment en er een brul bij geef.

Alle 8 zijn hier toch netjes opgevoed en niks kopschuw.

Zolang je tik duidelijk en verdiend is (als in paard weet heel goed dat dit niet mocht) en direct na de actie komt zie ik er geen probleem in.
Met wat op de borst te aaien lopen ze mij anders gewoon omver na een tijdje hoor.

Voor dingen die ze niet begrijpen of waar ze raar doen uit angst sla ik dan weer niet, dat zou niet fair zijn.

nova_lea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:46

alice0cullen schreef:
Mocht een paard mij proberen te bijten of omver te lopen dan krijgt die toch echt een klap. Meteen op dat moment, ik geef dan gewoon mijn grens aan. Bij de meeste paarden is dit ook maar 1 keer nodig.

Precies dit! Ik denk dat de meeste hun paard een corrigerende tik geven om even duidelijk te maken waar de grenzen liggen.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:27

Mijn paarden kregen ook altijd een tik als ze beten. Maar nu heb ik er eentje die het duidelijk niet uit speelsheid of boosheid doet, en het ondanks vele tikken op vele plaatsen bleef doen. Vooral vlak nadat hij verhuisd was, beide keren, en als hij om andere redenen in de rats zit. Dus ben ik met hem aan het vertrouwen in mij gaan werken (anderen zouden zeggen: hij heeft geleerd mij als leider te accepteren). Bijten is nu over.

TL;DR: tikken zijn symptoombestrijding