Paard slaat wanneer ik staart/benen aanraak

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jessicadv

Paard slaat wanneer ik staart/benen aanraak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 18:35

Hallo bokkers!

Ik heb een nieuw jong paard bijna 4 jaar oud. Deze kan nog helemaal niets en is als zadelmak verkocht. Het paard is geïmporteerd uit Engeland.

Ik vermoed dat hier gewoon een zadel opgegooid is en gaan met die banaan. Hierdoor begin ik helemaal vanaf 0. Ik merk spanning als ik het zadel naar hem toe breng en dit wil ik absoluut niet.

Meelopen was in het begin ook moeilijk. Gelukkig had hij snel door dat druk verdween als hij mee liep. Het is een super lief paard van karakter. Borstelen vind hij heel fijn totdat..... ik aan kom bij de achterhand.

De bovenkant van de billen heeft hij geen problemen mee. Maar ik hoef niet naar de achterbenen te gaan. Hij tilt zijn been op. Oren in de nek. Begint met staart te zwiepen. En slaat zelfs als hij dat nodig vind. Duidelijk stress/ongemak. dit doet hij hetzelfde wanneer ik de staart wil pakken.

Ik heb hem al gedesensibiliseerd met het touw. Dit was eerst ook een probleem wanneer dit touw al boven zn hoofd kwam. Ik heb de mazzel dat hij zo'n koel paard is. Hij went snel en geeft er al gauw niks meer om (het is een shire kruising, ik neem aan dat dit de shire kant is :)) .

Doorgegaan naar de benen. Lichte reactie maar op den duur helemaal niets meer. Super fijn!. Toen door naar het omzetten. Lichte druk met zweep op de achterhand. Weer stress en met staart zwiepen. Zo nu en dreigen met het been. Ook dit ging beter toen de dagen volgden! Hij heeft de eerste twee keer geslagen. Dit heb ik genegeerd. Daarna niet meer geslagen maar wel duidelijk ongemak.

Maar nu weet ik mij geen raad meer met het voetje geven en de staart pakken. Deze moet straks toch echt uitgekamt worden om klitten te voorvoor komen. Ook zal de hoefsmid moeten komen. Want de hoeven zullen toch bekapt moeten worden. Hoe pak ik dit het beste aan? En misschien hebben jullie enig idee hoe lang dit kan gaan duren? (Tijd is geen probleem. Al ben ik er 2 jaar mee bezig om dit stress vrij te krijgen. Heb ik geen problemen mee. Maar ik hou ervan om mezelf uit te dagen binnen de grenzen van het paard)

Excuses voor het lange verhaal.... ik hoop dat ik niets vergeten ben...
Laatst bijgewerkt door jessicadv op 02-05-20 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Re: Paard slaat wanneer ik staart aanraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:37

Poeh lastig hoor. Ik zou toch denken aan pijn? Heeft hij verder nog ongemakken?

jessicadv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 18:38

Earth schreef:
Poeh lastig hoor. Ik zou toch denken aan pijn? Heeft hij verder nog ongemakken?

Nee hij vertoont ook geen pijn. Van de week DA laten komen. Die kan ook moeilijk zo onderzoeken. Maar hij vertoont helemaal geen pijn. Ik zit zelf meer te denken aan stress en ongemak. Ik weet niet wat er allemaal in Engeland is gebeurd...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:40

Wat gebeurd er op dit moment als je het been aanraakt? in principe zou ik gewoon met de hand doorgaan met het steeds verder aanraken.(eventueel met correct gebruik van voedselbeloning)
Andere oefening waar ik aan zou kunnen denken is het leren optillen van de voeten op "commando" zou hier eerst met voorbenen mee beginnen, en zo door naar de achterbenen.

Iets als vrijwerk/loswerk, doe je dat wel met hem?
heb je het idee dat er (iets van) pijn mogelijk nog een oorzaak is?

Editje: stress en zwiepen kunnen tekenen van pijn zijn, dus zo 123 zou ik niet durven zeggen dat, dat het niet is.(ook niet dat het het wel is)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:41

Ja ik vraag me ook vaak af wat ze daar met die paarden uitspoken. Ik denk dat je het goed doet hoor. Neem er de tijd voor, 'druk' erop zo lang hij onrustig is, druk eraf zodra hij ontspant. Denk dat het slim is om dit met een carrotstick oid te doen voor de veiligheid.

jessicadv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 18:47

siskeh schreef:
Wat gebeurd er op dit moment als je het been aanraakt? in principe zou ik gewoon met de hand doorgaan met het steeds verder aanraken.(eventueel met correct gebruik van voedselbeloning)
Andere oefening waar ik aan zou kunnen denken is het leren optillen van de voeten op "commando" zou hier eerst met voorbenen mee beginnen, en zo door naar de achterbenen.

Iets als vrijwerk/loswerk, doe je dat wel met hem?
heb je het idee dat er (iets van) pijn mogelijk nog een oorzaak is?

Editje: stress en zwiepen kunnen tekenen van pijn zijn, dus zo 123 zou ik niet durven zeggen dat, dat het niet is.(ook niet dat het het wel is)

Dat is ook zeker wat ik probeer. Steeds een stukje verder. Voedselbeloning reageert hij super op. Zo heb ik hem ook van het "tegendrukken" van het halster af gekregen.

Op dit moment ben ik alleen nog bezig met basis grondwerk. Dit herhaal ik nog steeds elke dag, omdat hij eerst niet eens mee wou lopen (tegendrukken (wat heel natuurlijk is voor een paard), stil blijven staan en werk weigeren)

Ik merk ook dat hij het werk heel graag doet en er ook echt vrolijker van wordt. Ik heb helemaal niet het idee dat het van pijn komt. Ook de DA denk dat dit niet van pijn afkomstig is. De ostheopaat kan ik nu niet laten komen, omdat hij hem nu niet correct kan onderzoeken. Ik ben rustig bezig met commando's aanleren. Ik ben alleen bang als hij dat aan gaat leren ik alsnog niet met mijn handen erbij kan.

Wel heb ik het vermoeden dat de achterhand echt "gebruikt" is. Wanneer je zwiepend of druk op de acgterhand schiet. Zie je angst in zijn lichaamshouden.

jessicadv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 18:49

Earth schreef:
Ja ik vraag me ook vaak af wat ze daar met die paarden uitspoken. Ik denk dat je het goed doet hoor. Neem er de tijd voor, 'druk' erop zo lang hij onrustig is, druk eraf zodra hij ontspant. Denk dat het slim is om dit met een carrotstick oid te doen voor de veiligheid.

Jaa daar reageert hij ook heel goed op. Misschien dat de benen gewoon nog meer tijd gaan kosten. Wat ik wel begrijp aangezien zn achterhand ook zijn vluchtweg is

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:54

Wat ik nog wel eens doe met een jonkie die losse achterpoortjes heeft en voetjes wilt laten geven, is een halstertouw om de kootholte.
Zo kan je voetje vragen op commando, zelf wat afstand houden en hij leert dat bij trappen de druk niet verdwijnt, je kan dan licht druk houden maar wel wat meegaan in de beweging.
Meeste hebben het snel door.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:56

Ik ken het ook van onze Engelse pony. Is nu bijna 9 en gaat redelijk, maar zijn achterhand is zijn kwetsbare punt.
Al een heel eind opgeknapt, maar nog niet probleemvrij.
Vast al geprobeerd hoor, aangezien je bezig bent met desensibiliseren, maar misschien toch een tip: met je hand op een plek beginnen waar hij nog niet reageert en dan stukje bij beetje een stukje bij aaien.
Bij ons is de kont prima te aaien, en van daaruit zijn we langzaam, dag voor dag, naar beneden gezakt.
Nu is de binnenkant van zijn achterbeen een puntje van aandacht, maar verder is het ‘redelijk’ goed. (Hoefsmid is een brug te ver, dus daar is nog heel veel werk te verrichten, maar so far, so good).

jessicadv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 18:57

cobiie schreef:
Wat ik nog wel eens doe met een jonkie die losse achterpoortjes heeft en voetjes wilt laten geven, is een halstertouw om de kootholte.
Zo kan je voetje vragen op commando, zelf wat afstand houden en hij leert dat bij trappen de druk niet verdwijnt, je kan dan licht druk houden maar wel wat meegaan in de beweging.

Heb je enig idee hoeveel stress dit geeft? En hoesnel ze van de stress af kunnen zijn. Ik heb namelijk het idee dat dit uit angst voorkomt en niet uit gemeenheid...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 18:58

ik heb er eentje gehad en dan ging ik met een zweep de benen aanraken.
ik aaide dan zeg maar, begon over de rug,via de benen naar beneden
steeds op het punt waarop het dier ontspande stoppen en belonen.
duurde wel even hoor, verwacht niet in een paar dagen resultaat.

voetje optillen aan een commando koppelen, beginnen bij de voorbenen, als dat goed zit dan komt achter ook wel.
maar geduld,geduld!

Zinzi_jewel

Desensibiliseren met een lange zweep
Aanraken en belonen als ie niet lastig reageert
Klicker en voedsel help enorm
Zo leerde ik de jonge paarden dat voeten aanraken geen probleem zou moeten zijn...

pumpina

Van de paardengedragstherapeut die bij mijn paard is geweest, heb ik geleerd dat je je hand moet laten afdalen totdat er "irritatie" optreed (ik weet niet precies of dat het goede woord is, maar denk aan oren naar achter en staart zwiepen). Als je dat punt hebt bereikt, dan houd je je hand stil en wacht je totdat er weer ontspanning optreedt (hoofd omlaag, oren naar voren, staart ontspannen). Je beloont die ontspanning direct door je hand weg te halen (en "goed zo" oid te zeggen en evt in het begin een snoepje om het nog duidelijker te maken). Dit moet je zo dan rustig uitbouwen.

Belangrijk hierbij is dat je zelf ter hoogte van de schouder blijft staan. Dit is een veilige plek.

En misschien is het uberhaupt wel een goed idee om er een gedragstherapeut bij te halen?

jessicadv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 19:00

Nienkje_H schreef:
Ik ken het ook van onze Engelse pony. Is nu bijna 9 en gaat redelijk, maar zijn achterhand is zijn kwetsbare punt.
Al een heel eind opgeknapt, maar nog niet probleemvrij.
Vast al geprobeerd hoor, aangezien je bezig bent met desensibiliseren, maar misschien toch een tip: met je hand op een plek beginnen waar hij nog niet reageert en dan stukje bij beetje een stukje bij aaien.
Bij ons is de kont prima te aaien, en van daaruit zijn we langzaam, dag voor dag, naar beneden gezakt.
Nu is de binnenkant van zijn achterbeen een puntje van aandacht, maar verder is het ‘redelijk’ goed. (Hoefsmid is een brug te ver, dus daar is nog heel veel werk te verrichten, maar so far, so good).

Dit lucht wel even op. Ik weet zelf ook dat je met tijd en geduld heel ver komt. Maar vind het fijn te horen dat het heel veel verbetering kan geven!

jessicadv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 19:01

ellepel schreef:
ik heb er eentje gehad en dan ging ik met een zweep de benen aanraken.
ik aaide dan zeg maar, begon over de rug,via de benen naar beneden
steeds op het punt waarop het dier ontspande stoppen en belonen.
duurde wel even hoor, verwacht niet in een paar dagen resultaat.

voetje optillen aan een commando koppelen, beginnen bij de voorbenen, als dat goed zit dan komt achter ook wel.
maar geduld,geduld!

Jaa geduld is het gouden woord bij paarden. Het desensibiliseren met zweep is "eindelijk" gelukt. Want hij kon dat ding met pijn associeren! Nu vind hij hem wel interessant en totaal geen stress meer naar. Maar dan ben ik dus op de goede weg bezig...

jessicadv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 19:04

pumpina schreef:
Van de paardengedragstherapeut die bij mijn paard is geweest, heb ik geleerd dat je je hand moet laten afdalen totdat er "irritatie" optreed (ik weet niet precies of dat het goede woord is, maar denk aan oren naar achter en staart zwiepen). Als je dat punt hebt bereikt, dan houd je je hand stil en wacht je totdat er weer ontspanning optreedt (hoofd omlaag, oren naar voren, staart ontspannen). Je beloont die ontspanning direct door je hand weg te halen (en "goed zo" oid te zeggen en evt in het begin een snoepje om het nog duidelijker te maken). Dit moet je zo dan rustig uitbouwen.

Belangrijk hierbij is dat je zelf ter hoogte van de schouder blijft staan. Dit is een veilige plek.

En misschien is het uberhaupt wel een goed idee om er een gedragstherapeut bij te halen?

Daar zit ik zeker over na te denken! Als dit een probleem wordt ga ik zeker hulp erbij zoeken!

Zou dan desensibilseren met een handschoen oid handig zijn? Dit geeft "ongeveer" hetzelfde gevoel, maar is toch niet je hand. Nadeel is dat hij het eerste stuk wel toelaat, maar wanneer je zelf moet bukken hij het niet meer oke vind.... dit licht niet aan het bukken. Want dat heb ik ook geprobeert en dat vind hij allemaal prima!

jessicadv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 19:05

Zinzi_jewel schreef:
Desensibiliseren met een lange zweep
Aanraken en belonen als ie niet lastig reageert
Klicker en voedsel help enorm
Zo leerde ik de jonge paarden dat voeten aanraken geen probleem zou moeten zijn...

Hier ben ik al een tijdje mee bezig, gaat met het touw echt al helemaal top. Maar je hand blijft hij spannend vinden...

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:05

Klinkt alsof je prima op de goede weg bent. Komt vast goed/verbetert met de dag.
Echt, alsof je bij de AA zit: elke dag is er één.
Liefdevol doorzetten.

jessicadv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 19:06

Nienkje_H schreef:
Klinkt alsof je prima op de goede weg bent. Komt vast goed/verbetert met de dag.
Echt, alsof je bij de AA zit: elke dag is er één.
Liefdevol doorzetten.

Das lief om te horen. Soms heb je ook even bevestiging nodig dat je het goed doet :x

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:31

kijk ook even op youtube!
staan heel veel filmpjes op met mooie voorbeelden hoe het kan.
er staan er ook op hoe het niet moet :')
maar kun je veel mooie tips vandaan halen

jessicadv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 19:32

ellepel schreef:
kijk ook even op youtube!
staan heel veel filmpjes op met mooie voorbeelden hoe het kan.
er staan er ook op hoe het niet moet :')
maar kun je veel mooie tips vandaan halen

Dankjewel voor de tip. Hier ook al op rondgekeken! We blijven proberen!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:01

jessicadv schreef:
cobiie schreef:

Heb je enig idee hoeveel stress dit geeft? En hoesnel ze van de stress af kunnen zijn. Ik heb namelijk het idee dat dit uit angst voorkomt en niet uit gemeenheid...

Dat valt best mee hoor.
Zo hebben wij ons paard geleerd dat het niet eng is om een achterbeen op te tillen. Steeds een heel klein stukje en langzamerhand elke dag uitbouwen. Heeft 2 maanden geduurd ofzo, maar toen konden de achterhoeven gewoon uitgekrabt worden en eindelijk eens goed bekapt door de hoefsmid.

De oorzaak was overigens dat ze daar ook "vast' zat en ook scheef bespierd was.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:28

Lastig TS, heb geen tips, de enige tip die ik heb: kijk goed uit zodat hij niet een keer raak uithaalt.
Kruising Shire hoef in je maag of gezicht is wel wat anders dan die van een shet.
Heb je een foto van de jongeman?

jessicadv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 09:34

truus1957 schreef:
Lastig TS, heb geen tips, de enige tip die ik heb: kijk goed uit zodat hij niet een keer raak uithaalt.
Kruising Shire hoef in je maag of gezicht is wel wat anders dan die van een shet.
Heb je een foto van de jongeman?

Jaaa dat is zeker wat anders. Ik heb zeker een foto
Afbeelding
Het is nog een foto van bij de handelaar. Je ziet ook dat hij nog veel moet groeien in zijn lijf. Vandaar dat ik nog niet ga rijden! Eerst lekker uitgroeien en e basis er goed in. Ook mogen er nog heel wat kilo's bij. Hij is goed op weg

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:56

jessicadv schreef:
Zou dan desensibilseren met een handschoen oid handig zijn? Dit geeft "ongeveer" hetzelfde gevoel, maar is toch niet je hand. Nadeel is dat hij het eerste stuk wel toelaat, maar wanneer je zelf moet bukken hij het niet meer oke vind.... dit licht niet aan het bukken. Want dat heb ik ook geprobeert en dat vind hij allemaal prima!

Ik heb er ook 1 gehad die iets te snel met die achterbenen was. Met name als je lager op het been kwam. Opgelost door een oude rubberen handschoen (met vingers) op te vullen met watten oid. Die dan op een stok/stuk hout vastmaken met tape. Lengte stok een 80 cm, niet langer want dan stoort hij je in de beweging. En neem een stok/stuk hout wat stevig is en niet kan zwiepen. Het moet echt een verlengde arm worden, en je wilt er dus ook evt. druk op de huid mee kunnen geven. Mijn hout was 2x4 cm dik.

Die "Arm" dan als verlengde van je arm gebruiken. Zo kan je tot onder aan toe op het been komen zonder dat jij risico loopt. Je kan stoppen waar hij het nog te moeilijk vindt, en doordat het een "Hand" is heb je meer aanraakvlakte en lijkt het meer op hand doet niks. En met die hand kan je zelfs ook aan de binnenkant van het been aaien (als hij daar aan toe is). Als je die handschoen stevig genoeg maakt kan je er zelfs een borstel met handgreep (die riem/rubber waar je normaal je hand in steekt) omheen doen en borstelen waar je wilt.

jessicadv schreef:
Al ben ik er 2 jaar mee bezig om dit stress vrij te krijgen.

Ik heb bewondering voor je geduld, maar hierop wil ik je wel meegeven, aangezien ik zelf die fout ook elke keer maak, kijk uit dat je niet gaat sluipen en voorzichtig rond je paard gaat doen. Dat als in, als ik nu een te grote beweging maak schiet hij weg in je achterhoofd hebben. Ook dat voelen ze.
Ik heb 1 sensibeltje staan waarbij ik mezelf ook elke keer weer betrap op te voorzichtig en sluipgedrag van mezelf :D Want je wilt die ontspanning houden. Maar juist door die wisseling van stress en ontspanning leren ze veel beter en sneller dat er niks gebeurd. De werking van sensibiliseren en desensibiliseren. De normaler ik rond die merrie werk de minder is er stress. Met rust, dit is de normaalste zaak van de wereld, en was er iets waarvan je schrikken moest? gaat het veel beter dan met sluipen en voorzichtig. En dan zie ik haar ook veel langer ontspannen dan als ik weer ga sluipen :D