Veulen is bang voor mensen en ligt buiten de kudde

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Veulen is bang voor mensen en ligt buiten de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:44

Hallo bokkers,

Hierbij post ik mijn verhaal in de hoop ervaringen met jullie uit te wisselen en te leren van jullie ervaringen.

Dit jaar heb ik een heel mooi shetlanponyveulen gekocht. De pony is bijna 2 jaar. Wat mij al direct opviel was zijn grote angst voor mensen.

De pony had een touwtje aan het halster, want was niet te pakken. Nu een paar maanden verder is er zeker wel verbetering maar happig is hij er nog niet op. Het liefst ontwijkt hij mensen.

In de kudde ligt hij helemaal niet goed, echt een buitenbeentje die steeds weg wordt gejaagd.

Nu probeer ik hem zoveel mogelijk in zelfvertrouwen te sterken en veel met hem te doen. Eerst kon ik hem buiten helemaal niet pakken en nu gelukkig wel. Pony is enorm vriendelijk in de hand, maar staat gelijk strak bij ieder onverwachte beweging. Zit geen ontspanning in, ook niet in de kudde.

Hebben jullie ervaring met dit soort pony's en wat zouden jullie mij adviseren?

Caily

Re: Veulen is bang voor mensen en ligt buiten de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:46

Ziet en hoort hij wel goed?

Ik zou hem samen zetten met 1 maatje en als dat langere tijd goed gaat een derde pony erbij, en zo uitbreiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:53

Ja daar heb ik naar gekeken idd, vroeg ik mij ook af. Hier zou ik de dierenarts ook even naar kunnen laten kijken, goede tip!

De kudde bestaat uit 3 pony's dus dan is er altijd 1 alleen, daarom heb ik ze het liefst samen. Er is wel kans dat 1 vd kudde in de toekomst weg gaat.
Vandaar dat deze shet erbij mocht komen.

Evengoed heb ik ze wel eens met zijn 2 gezet en was hij nog steeds niet erg geliefd. Wel missen ze hem mocht hij eerder weg gehaald worden, maar dat is natuurlijk gezond gedrag.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:59

Is het diertje zó uit een weiland geplukt en verkocht? Als hij de eerste 2 jaar weinig in handen is geweest dan moet hij gewoon wennen, opgevoed worden en schriktraining etc. krijgen. Het is een gewoon paard, en opvoeding gaat net als bij anderen. Het kan wel helpen om hem met een maatje apart te zetten als hij in de kudde niet goed ligt. Maar het is niet abnormaal dat die jonkies vlotjes weg'gejaagd' worden, en wat afstand moeten houden.
Mijn jaarling wordt ook regelmatig op z'n nummer gezet, en mag als laatste mee-eten met de 2 anderen. Zodra hij praatjes krijgt is het opzouten. ;)
Maak een voerplek op veilige hoogte omheind, waar hij onderdoor kan, maar de grote pony's en paarden niet. En regelmatig even mee wandelen, borstelen, voetjes doen. Wees vooral 'onhandig' en laat borstels, hoefkrabbers, plastic flesjes en zakken etc. op de grond vallen, dan wennen ze daar vast aan. En wat Caily zegt, als hij zo blijft even laten contreren door de DA.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:02

Zo abnormaal is zoiets niet, als ze als veulen niet in de hand waren, en ze hebben een iets geslotener karakter, krijg je makkelijk zoiets.
Hier zet ik zo’n dieren altijd enkele weken alleen, zodat ze eerst volop kunnen wennen en leren vertrouwen op mensen.

Hij staat nu dus samen met 2 andere paarden(of pony’s)?
Met zo’n kleine, oneven groep is er bijna altijd eentje die wat uitgesloten wordt... helaas kan je daar weinig aan veranderen.
Ik zou een groter groep zoeken om hem in onder te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 15:30

Goed te weten dat dit niet heel raar is bij zo'n jong paard. Wel vind ik hem overdreven panisch reageren hoor. De meeste jonge paarden wennen veel sneller.

Andere groep is geen optie daar de paarden in eigen beheer staan. Hij staat samen met de meest sociale en eerlijke merrie die ik ken. Waarschijnlijk doet hij zelf afwijkend waardoor hij niet wat sneller beter in de groep ligt.

Hij is wel superlief, geeft braaf hoefjes, maar alleen al bij een nies staat hij al recht overeind van de schrik. Zelf ben ik nogal lomp dus je zou zeggen dat hij wat eerder went. :o

Hij komt bij een meneer vandaan die hengstjes koopt, deze goedkoop laat ruinen en weer door verkoopt. Deze pony zou van een veeboer geweest zijn en tussen de koeien hebben gestaan. De gegevens van het paspoort zijn niet te achterhalen. Meneer wilde deze pony niet aan kinderen verkopen (de rest van zijn pony's wel) omdat deze zo extreem bang was.

nova_lea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:00

Heeft het veulen na zijn geboorte (veel) contact gehad met mensen? Als ie dat niet gewend is namelijk, kan dat het misschien zijn?

En soms zit het ook in de aard van het beestje. De een is nu eenmaal wat socialer dan de ander. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:05

Dat is onbekend helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:01

Ben benieuwd of er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:10

Hij is dus niet opgegroeid tussen paarden en ook niet in handen geweest.
Vrij logisch dan dat hij zo bang is.

Ik zou inderdaad laten checken of zijn ogen en oren goed zijn voor de zekerheid.
Daarnaast regelmatig in handen hebben, liefst in een leeftijdsgenootje erbij en het de tijd geven.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:32

ik kocht een shetlander merrie van 2 jaar ( ze is nu 11 ). Ze kwam van de fokker en er werd me meteen gezegd dat er wel werk aan zat.Helaas bleek het probleem hier groter dan me verteld is.

Toen we haar kregen lag ze van oren tot kont open door zomereczeem en ze hadden haar behandeld met antivries en in de zon laten staan. Dier was helemaal verbrand. Ze was bekend met longeren en hadden een begin gemaakt voor de wagen maar ze was erg lastig. Hier zit dus wel een groot deel verkeerd handelen en zelfs mishandelen in.

Ik kon haar niet pakken. Niet normaal aanraken en als ze schrok dan begon ze blindelings in de rondte te trappen en dan echt hoog en gericht. Met de andere pony's is ze wel geweldig, naar mensen is ze nog steeds doodsbang. Ik kan haar pakken met heel veel rust en ze pakt een pepermuntje aan. Als ik haar heb kan ik haar hoofdje aaien, maar oren, hals, rug en billen moeten heel voorzichtig. Benen en buik is bibberen.

Ik heb hulp gehad van een Monty Roberts instructeur en daardoor kan ik nu zelf dus wel wat met haar doen. Heel veel oefenen en rust bewaren.

https://www.youtube.com/watch?v=GG2p6IRdLts
https://www.youtube.com/watch?v=FRp4nNBlUjY

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:57

Melvern schreef:
ik kocht een shetlander merrie van 2 jaar ( ze is nu 11 ). Ze kwam van de fokker en er werd me meteen gezegd dat er wel werk aan zat.Helaas bleek het probleem hier groter dan me verteld is.

Toen we haar kregen lag ze van oren tot kont open door zomereczeem en ze hadden haar behandeld met antivries en in de zon laten staan. Dier was helemaal verbrand. Ze was bekend met longeren en hadden een begin gemaakt voor de wagen maar ze was erg lastig. Hier zit dus wel een groot deel verkeerd handelen en zelfs mishandelen in.

Ik kon haar niet pakken. Niet normaal aanraken en als ze schrok dan begon ze blindelings in de rondte te trappen en dan echt hoog en gericht. Met de andere pony's is ze wel geweldig, naar mensen is ze nog steeds doodsbang. Ik kan haar pakken met heel veel rust en ze pakt een pepermuntje aan. Als ik haar heb kan ik haar hoofdje aaien, maar oren, hals, rug en billen moeten heel voorzichtig. Benen en buik is bibberen.

Ik heb hulp gehad van een Monty Roberts instructeur en daardoor kan ik nu zelf dus wel wat met haar doen. Heel veel oefenen en rust bewaren.

https://www.youtube.com/watch?v=GG2p6IRdLts
https://www.youtube.com/watch?v=FRp4nNBlUjY

Wat een verdrietig verhaal zeg, arme schet! Wat kan je nu wel met haar doen? Loopt ze nog steeds van je weg in de wei?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:10

Ik heb ooit een oudere fokmerrie gehad die ook zo extreem reageerde. Heel angstig en paniekerig.
Toen ze drachtig was ging het wel maar toen het veulen ouder werd moesten we de merrie weer insluiten met de longeerlijn om haar te vangen.
Uiteindelijk is ze verkocht, de hele groep ging mee in haar gedrag en ze was echt niet geschikt voor waar ik haar voor had gekocht.
Overigens heb ik op het hoogtepunt (of dieptepunt) van de paniek nog gepoogd haar te laten inslapen omdat we bang waren dat ze na verkoop de handel in zou gaan maar dat wilde de dierenarts niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:48

Heftig verhaal...Wat zijn ze uiteindelijk met de pony gaan doen?

Bij onze pony zien we wel verbetering hoor, we konden hem al na 1 week 2x per dag iets met hem doen pakken.

De eerste x op het land moesten we hem ook insluiten met de longeerlijn waardoor we in de negatieve spiraal terecht kwamen. De dag daarna was hij 10 x banger dan daarvoor en zo bleef hij angstig.

Toen besloten om 2 x per dag wat te gaan doen (poetsen, hoefjes krabben, lopen aan de lange lijn, brokjes uit de hand eten) nu kunnen we hem van voren goed benaderen, dan blijft hij staan mits we geen gekke beweging maken.

Zelf heb ik zoiets van: waarom slacht als je er zelf niet uit komt, er zijn genoeg kundige paardenmensen die wel iets met de meest moeilijke paarden kunnen en daarbij zit er meestal een achterliggende reden van het gedrag achter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-05-20 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:51

Die van ons?

Verkocht naar een dame en daarna schijnt ze in de begrazing te zijn ingezet. Beest kon vreselijk best lopen maar was geen land mee te bezeilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:53

Klinkt best goed, jammer idd van de kwaliteiten van het paard.

Maar ja beter dat dan dat iemand er ernstige ongelukken mee krijgt.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:13

Het is idd heel sneu wat ze mijn shetje hebben aangedaan. Ze is zo mooi en zo lief, maar zo erg bang.
Ik kan haar nu wel pakken als ik heel rustig doe. doe dan een touwtje om haar hals en maak dan een halstertje. Dan kan ik een echt halstertje omdoen. Dat moet wel rustig en snel bij haar oortjes want dat vind ze niet leuk. Als ik haar dan heb kan ik haar rustig aaien en na wat wennen kan ik haar wel borstelen op haar hoofdje, hals, rug en billen. Buik en beentjes vind ze nog heel erg eng en dat moet heel rustig.

Als ik heel rustig doe kan ik haar staart ook borstelen en knippen maar het blijft super zacht doen. Benen aanraken kan, vooral voorbenen is na wat wegtrekken, prima te doen. Achterbenen kan ik aanraken aan haar bovenbeen om de eczeemdeken dicht te doen. Benen onderaan aanraken is niet te doen. Ze vind dat echt heel erg eng.

Ik neem haar af en toe wel mee wandelen in het bos en dat vind ze wel leuk. Alleen als ik een snelle beweging maak dan staat ze direct stil. Mee draven lukt ook niet want ze wordt dan weer heel bang.

Ze pakt nu ook een pepermuntje aan in de wei en komst wel naar me toe voor een kriebeltje op haar neus en gewoon kijken. Met echt pakken is ze nog steeds super bang. Heel erg sneu. Ze is een heel goede merrie met super mooi papier en alle predicaten. Ze loopt ook echt heel leuk. Ik durf alleen niet te fokken uit angst dat ze haar doodsangst aan haar veulen geeft en ik kan niet helpen als er iets mis gaat. Voor de kar is niet meer te doen. In het begin had ik de hoop, maar haar angst wordt eigenlijk niet echt veel minder en ik laat haar dus nu lekker pony zijn bij mijn oude ruin in de wei. Ze gaat nooit meer weg, dat is voor haar niet te doen en ik wil een ander niet met haar drukken. Ze hoort nu bij mij en ze accepteert van mij het meeste.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:31

Hoi Melvern,

Begrijpelijk dat je niet durft te fokken met haar. Jouw shetlander is gewoon te erg getraumatiseerd en waarschijnlijk van zichzelf ook al gevoelig. Dat ze al zo lang bang blijft zegt natuurlijk ook dat er weinig zal verbeteren hierin.

Welk advies had Monthy gegeven?

Gister liet onze Kees zich keurig pakken, wel heeft hij geen biks gehad want daar rende hij gewoon voor weg. Soms is t weer andersom..geen pijl op te trekken nog. Wat vooral helpt is veel doen met hem merk ik. Ergens lijkt hij dat wel weer leuk te vinden. Met krabbelen krabbeld hij ook lief terug.

Onze pony moet nog 2 worden dus ik verwacht zeker wel verbetering.

Erg fijn om hier met jullie over te kunnen praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:33

Afbeelding

De kudde met angsthaasje Kees vooraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:35

Afbeelding

Kees met zn aparte kleurtjes in afwachting van wat ik ga doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 14:19

Wat een geweldig leuk diertje om te zien :+: . En wat verdrietig he hoe mensen soms met dieren om kunnen gaan..
Ik heb er ook eentje die eea heeft meegemaakt. Verschilt echt per dag hoe het met hem gaat. In de kudde is hij gelukkig wel heel sociaal. Maar mensen vertrouwt hij niet. De ene dag is er niks aan de hand en de volgende dag kan ik hem niet pakken. Ik laat het aan hem over en geef hem de tijd om mij te leren kennen en vertrouwen.
Dat is denk ik het enige sleutelwoord; tijd. En vertrouwen. En niks moeten..
Heeft hij een plekje waar hij zich kan afzonderen? Hoelang heb je hem nu? En je weet niet of hij altijd alleen heeft gestaan? Dat zou wel het “a sociale” gedrag kunnen verklaren naar andere paarden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:32

Bedankt voor de leuke reactie en de tips!

Volgens mij doe je het heel goed met jouw paardje.

Voor vandaag heb ik een positieve update: de twee shetlanders lagen gezellig samen naast elkaar in de wei en de grote pony hield de wacht. Kees lag gezellig in het midden en dat hij opstond toen ik er was ging hij zo met mij mee.

Met biks geven rend hij snel weg nog, ook omdat hij onderaan de kudde staat, dan is t wel lastig te besissen er rustig achteraan te gaan zodat hij ook kan eten of te wachten totdat hij zelf een keer komt.

Gister heb ik hem maar gelaten en vandaag ben ik op mijn hurken gaan voeren de rest op afstand houdend, dat hij zelf een stapje naar mij moest zetten, hij deed dat wel.

nova_lea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:41

Talietjuh schreef:
Bedankt voor de leuke reactie en de tips!

Volgens mij doe je het heel goed met jouw paardje.

Voor vandaag heb ik een positieve update: de twee shetlanders lagen gezellig samen naast elkaar in de wei en de grote pony hield de wacht. Kees lag gezellig in het midden en dat hij opstond toen ik er was ging hij zo met mij mee.

Met biks geven rend hij snel weg nog, ook omdat hij onderaan de kudde staat, dan is t wel lastig te besissen er rustig achteraan te gaan zodat hij ook kan eten of te wachten totdat hij zelf een keer komt.

Gister heb ik hem maar gelaten en vandaag ben ik op mijn hurken gaan voeren de rest op afstand houdend, dat hij zelf een stapje naar mij moest zetten, hij deed dat wel.

Goed om te horen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:42

Dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:05

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels zoeken de shetlanders elkaar juist gezellig op en komt Kees al naar mij toe gelopen, was dus een kwestie van geduld en veel aandacht geven! Bedankt allemaal!