Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Melvern schreef:ik kocht een shetlander merrie van 2 jaar ( ze is nu 11 ). Ze kwam van de fokker en er werd me meteen gezegd dat er wel werk aan zat.Helaas bleek het probleem hier groter dan me verteld is.
Toen we haar kregen lag ze van oren tot kont open door zomereczeem en ze hadden haar behandeld met antivries en in de zon laten staan. Dier was helemaal verbrand. Ze was bekend met longeren en hadden een begin gemaakt voor de wagen maar ze was erg lastig. Hier zit dus wel een groot deel verkeerd handelen en zelfs mishandelen in.
Ik kon haar niet pakken. Niet normaal aanraken en als ze schrok dan begon ze blindelings in de rondte te trappen en dan echt hoog en gericht. Met de andere pony's is ze wel geweldig, naar mensen is ze nog steeds doodsbang. Ik kan haar pakken met heel veel rust en ze pakt een pepermuntje aan. Als ik haar heb kan ik haar hoofdje aaien, maar oren, hals, rug en billen moeten heel voorzichtig. Benen en buik is bibberen.
Ik heb hulp gehad van een Monty Roberts instructeur en daardoor kan ik nu zelf dus wel wat met haar doen. Heel veel oefenen en rust bewaren.
https://www.youtube.com/watch?v=GG2p6IRdLts
https://www.youtube.com/watch?v=FRp4nNBlUjY
. En wat verdrietig he hoe mensen soms met dieren om kunnen gaan..Talietjuh schreef:Bedankt voor de leuke reactie en de tips!
Volgens mij doe je het heel goed met jouw paardje.
Voor vandaag heb ik een positieve update: de twee shetlanders lagen gezellig samen naast elkaar in de wei en de grote pony hield de wacht. Kees lag gezellig in het midden en dat hij opstond toen ik er was ging hij zo met mij mee.
Met biks geven rend hij snel weg nog, ook omdat hij onderaan de kudde staat, dan is t wel lastig te besissen er rustig achteraan te gaan zodat hij ook kan eten of te wachten totdat hij zelf een keer komt.
Gister heb ik hem maar gelaten en vandaag ben ik op mijn hurken gaan voeren de rest op afstand houdend, dat hij zelf een stapje naar mij moest zetten, hij deed dat wel.