Aanschaf paard voor bedrijf: vermogen of kostenpost?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rivelle2018

Aanschaf paard voor bedrijf: vermogen of kostenpost?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 13:06

Ik heb al enige jaren een eigen bedrijf als equitherapeut en koop volgende week een paard erbij vanwege uitbreiding klantenbestand (eh als we dus weer wat mogen gaan doen..). Nu vroeg ik me af, zet je dit dan op de balans als ondernemingsvermogen of kan je het opvoeren als kosten in je winst/verliesrekening? Nogal groot verschil, bij de ene beïnvloedt verhoogt het mijn fiscale winst waardoor ik meer inkomstenbelasting moet betalen. Als ik het als kosten op kan voeren drukt het juist mijn winst. Wie heeft hier ervaring mee? Heb al gezocht op Bokt naar soortgelijke vraag maar kon geen duidelijk antwoord vinden op mijn vraag. Bedankt voor de reacties!

capopjekop

Re: Aanschaf paard voor bedrijf: vermogen of kostenpost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:07

Heb je de belastingtelefoon al gebeld? Die moeten daar toch antwoord op kunnen geven.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:16

In ieder geval geen vermogen, (wat credit op de balans staat), dat krijg je nooit in een kloppende journaalpost gegoten. Het zal eerder aan de debet zijde bij je bezittingen terecht komen. Of inderdaad als kostenpost op je resultatenrekening (ook debet).

Maar hoe de regelgeving hieromtrent is durf ik niet te zeggen. De laatste (en eerste) keer dat ik een administratie met levende have ben tegen gekomen is al 20 jaar geleden en het enige wat ik me ervan herinner is dat alle koeien waren verkocht omdat het bedrijf opgedoekt werd :+

Ik ben in ieder geval wel heel benieuwd hoe het in elkaar steekt, maar ik zou het eerder gaan zoeken bij een agrarische accountant. Ik vermoed dat je onder dezelfde regelgeving valt als een manegebedrijf.

DPTomboy

Re: Aanschaf paard voor bedrijf: vermogen of kostenpost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:24

Je mag je paard activeren op de balans. Dit betekent dat hij/zij debet op de balans komt te staan onder de materiële vaste activa (net als bijvoorbeeld een auto of inventaris). Op het paard ga je dan ook afschrijven tot een realistische restwaarde (bijvoorbeeld slachtprijs). De kosten van de aanschaf verspreid je dan over een aantal jaren.

De andere mogelijkheid is inderdaad om het paard in 1x in de kosten op te nemen.

Het zal in ieder geval nooit je fiscale winst verhogen, enkel verlagen.