snapt mijn pony me niet of is er iets anders?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

L1selottel

snapt mijn pony me niet of is er iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 10:49

hoii ik heb een kleine tinker van sinds vandaag 5 jaar oud, maar nu is het zo dat als ik erop zit dat ze geen stap vooruit zet. vorige zomer hebben we in een buitenbak gewoon gereden en zijn we ook veel op buitenrit geweest wat ook goed ging. eerder hadden we ook les aan de longeerlijn aangezien ik nogal onzeker ben, maar nu is dat niet mogelijk dus probeer ik haar zelf te rijden, maar ik snap niet waarom ze wel liep toen er een longeerlijn aanzat en zonder niet ligt het aan mij dat ik niet genoeg zeker ben en zij daardoor ook niet goed weet wat ze moet doen?, of kan het aan het zadel liggen, of geef ik geen goede signalen? heeft iemand hier tips voor of ervaring mee?

Anoniem

Re: snapt mijn pony me niet of is er iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:50

Het kan van alles zijn. Zou eerst kijken of pijn/ongemak uitgesloten kunnen worden. Is dat het niet ligt het bij jezelf.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:00

Loopt ze wel goed als je er niet op zit?Lichamelijk probleem uitgesloten? Tinkers kunnen wel enorm eigenwijs zijn en gaan vaak eerder staken dan rennen als iets ze niet zint.

L1selottel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 11:03

anjali schreef:
Loopt ze wel goed als je er niet op zit?Lichamelijk probleem uitgesloten? Tinkers kunnen wel enorm eigenwijs zijn en gaan vaak eerder staken dan rennen als iets ze niet zint.

ja, ik longeer haar vaak en dan loopt ze juist heel ontspannen met haar hoofd regelmatig ook wat lager, ze probeert me nu soms ook wel uit, zoal stukken afsnijden tijdens het longeren en me soms een beetje voorbij lopen, maar ik vind het vaak lastig om wat strenger en zelfverzekerd te zijn, zou het kunnen dat ze vanwege haar leeftijd me soortvan uitprobeert?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:07

Wat zegt je instructeur/trice hier van ?

L1selottel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 11:08

rien10 schreef:

die komt al een tijdje niet vanwege de maatregelen, dus wilde ik haar zelf verder rijden maar met alleen mij erop zet ze geen stap vooruit

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:09

Je zegt zelf al dat je het lastig vindt om wat strenger en zelfverzekerd te zijn. Pak dat eerst eens aan en dan zul je zien dat het rap beter gaat.
Neem daarin wel les van bijv grondwerk juf want je moet niet agressiever worden maar consequenter en assertiever. Dat is een heel verschil naar je paard toe. Als jij onzeker bent en je paard ook dan weet je paard niet wat je van dr wil en wordt het een zooitje.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:10

Is ze voor jij haar had wel goed ingereden en kent ze de hulpen voor voorwaarts gaan onder de ruiter wel?Is ze geimporteerd uit Ierland?Die komen vaak uit een natuurgebied en kennen niets. In elk geval kent ze wel longeren met en zonder ruiter en dat gaat dus goed. Vandaaruit verder werken dan.Je kunt nu zeker geen les krijgen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:11

L1selottel schreef:
rien10 schreef:

die komt al een tijdje niet vanwege de maatregelen, dus wilde ik haar zelf verder rijden maar met alleen mij erop zet ze geen stap vooruit

Laat het eens filmen en stuur je filmpje op naar je instructeur.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:12

Wat vervelend dat je nu geen les kunt krijgen. Ik zou dan maar zolang vanalles gaan doen met je pony wat wel goed gaat.Zodat jullie plezier houden en spelenderwijs kun je vanzelf verder komen.

L1selottel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 11:14

ze is vorig jaar maart vanuit engeland naar nederland gekomen, toen verzorgde ik haar eerst. ze was veelste mager en werd dus eerst nog niet bereden maar bijgevoert, toen ze wat dikker werd mocht ik er voorzichtig op en ze keek nergens van op of om ze was 100% verkeersmak en vind alles goed dus ben ik veel mat haar op buitenrit geweest was gewoon goed ging en ook in een buitenbak ging het goed. toen heb ik haar in juli gekocht en ben ik daarna met haar naar een andere stalling gegaan, waar ik eerst een tijde niet gereden heb en daarna les heb genomen wat ze best goed oppakte. maar we weten niet wat haar verleden is en of ze eerder al bereden was

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:18

L1selottel schreef:
ze is vorig jaar maart vanuit engeland naar nederland gekomen, toen verzorgde ik haar eerst. ze was veelste mager en werd dus eerst nog niet bereden maar bijgevoert, toen ze wat dikker werd mocht ik er voorzichtig op en ze keek nergens van op of om ze was 100% verkeersmak en vind alles goed dus ben ik veel mat haar op buitenrit geweest was gewoon goed ging en ook in een buitenbak ging het goed. toen heb ik haar in juli gekocht en ben ik daarna met haar naar een andere stalling gegaan, waar ik eerst een tijde niet gereden heb en daarna les heb genomen wat ze best goed oppakte. maar we weten niet wat haar verleden is en of ze eerder al bereden was

Ze is dus gewoon nooit goed in/doorgereden. Ze snapt er dus niks van.
Zou het doorrijden overlaten aan iemand die kundig is :)

L1selottel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 11:20

SweetVanille schreef:
L1selottel schreef:

Ze is dus gewoon nooit goed in/doorgereden. Ze snapt er dus niks van.
Zou het doorrijden overlaten aan iemand die kundig is :)

mijn nicht rijd paarden vaak door en past op mijn pony maar vanwege de maatregelen is dat nu niet mogelijk, dus ben ik op mezelf toegewezen

Amber812

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:22

Ik denk dat je toch beter andere dingen met haar kan gaan doen totdat je nicht weer kan komen. Anders maak je het misschien alleen maar erger, en er is genoeg wat je kan doen zonder te rijden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:38

Ik heb er ook zo een, in de zin dat die niet zo snel iets snapt en stilstaan als oplossing heeft gevonden. hij hobblet wel gewoon achter anderen aan, maar dat is omdat het nu eenmaal kuddedieren zijn.
Wat mij helpt is aan de hand werken, heel erg belonen als hij ook maar 1 stap in de goede richting doet en dan ook vooral concetreren op oefeningen waarbij hij van me weg moet (longeren), en voor me uit moet.
Checken of de stemhulpen van gaan en staan gesnapt worden.
Daar kun je mee beginnen. Is sowieso goed voor een band scheppen en elkaar leren begrijpen.

Ik berijd de mijne niet, maar als het goed is, helpt dat een paard niet zo op begeleiding vóór hem te rekenen en op commandos te reageren.
Als je er dan op zit is het minder eng om zonder iemand of ander paard erbij te gaan lopen en de stem commandos geven het paard wat zekerheid omdat ze dat in elk geval wél snappen.

En er is ook een foefje dat ik gebruik bij inrijden:
Een paard dat stokstijf blijft staan, kun je vaak een stapje laten doen door het uit balans te halen.
Dus je gewicht een kant op brengen en de teugel ook en de andere teuel tegen de hals drukken.
Wordt dat stapje, dat ze moeten doen om niet om te vallen, gedaan, dan belonen. Soms moet je in het begin zo elk stapje zo doen, soms gaan ze lopen als ze eenmaal door het eertse tsapje heenzaij. soms zijn ze gewoon bang om te bewegen met een ruiter en als er niks gebeurt, hebben ze vertrouwen om door te gaan.

Als ruiter moet je er wel op zitten met "dit gaan we even doen" (en wees voorbereid op wat er ook gaat gebeuren, oftwel zit steig in het zadel, kiep niet voorover met je onderbenen naar achteren!)en niet met een gevoel van "ik weet niet of het gaat lukken".
Het paard houdt zch aan jou vast en als jij het al niet zeker weet, wat voor een boodschap geef je dan aan het paard waar hij wat aan heeft?
Zorg ervoor dat paard het idee heeft dat je weet wat je doet en wilt.

Kijk voor je uit, zoek een doel dat redelijk dichtbij is (zeg dat als je op de middelijn staat met je hoofd naar de E dat je alleen maar naar E gaat, en zeg desnoods hardop "daar gaan we heen" , zie het in je hoofd gebeuren en geef een stemhulp die het paard gewent is om in beweging te gaan, drijf met zit en kuit. als er geen reactie komt herhaal je het wat steviger en als er nog geen reactie komt, kun je er een tikje met een zweepje achter je kuit bij geven.
Als er geen reactie komt kun je je dus het uit balans brengen proberen.
Geef niet op!
Overigens zulen de meeste paarden wel richting uitgang willen lopen, dus dat kun je ook proberen om mee te beginnen.
Wat je ook doet, geef niet op voordat er passen gezet zijn!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:40

En als iemand de pony aan de hand geleidt terwijl jij eropzit? Of heb je nu helemaal niemand die je kan helpen? Loopt ze wel zonder ruiter goed mee aan een halstertouw?

L1selottel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 11:44

anjali schreef:
En als iemand de pony aan de hand geleidt terwijl jij eropzit? Of heb je nu helemaal niemand die je kan helpen? Loopt ze wel zonder ruiter goed mee aan een halstertouw?

ja als er iemand naast loopt dan loopt ze wel maar als die gene stopt word ze wat onzeker en stopt ze ook, ook terwijl ik haar verder drijf, en los aan het halstertouw loopt ze ook braaf mee

L1selottel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 11:45

Lusitana schreef:
Ik heb er ook zo een, in de zin dat die niet zo snel iets snapt en stilstaan als oplossing heeft gevonden. hij hobblet wel gewoon achter anderen aan, maar dat is omdat het nu eenmaal kuddedieren zijn.
Wat mij helpt is aan de hand werken, heel erg belonen als hij ook maar 1 stap in de goede richting doet en dan ook vooral concetreren op oefeningen waarbij hij van me weg moet (longeren), en voor me uit moet.
Checken of de stemhulpen van gaan en staan gesnapt worden.
Daar kun je mee beginnen. Is sowieso goed voor een band scheppen en elkaar leren begrijpen.

Ik berijd de mijne niet, maar als het goed is, helpt dat een paard niet zo op begeleiding vóór hem te rekenen en op commandos te reageren.
Als je er dan op zit is het minder eng om zonder iemand of ander paard erbij te gaan lopen en de stem commandos geven het paard wat zekerheid omdat ze dat in elk geval wél snappen.

En er is ook een foefje dat ik gebruik bij inrijden:
Een paard dat stokstijf blijft staan, kun je vaak een stapje laten doen door het uit balans te halen.
Dus je gewicht een kant op brengen en de teugel ook en de andere teuel tegen de hals drukken.
Wordt dat stapje, dat ze moeten doen om niet om te vallen, gedaan, dan belonen. Soms moet je in het begin zo elk stapje zo doen, soms gaan ze lopen als ze eenmaal door het eertse tsapje heenzaij. soms zijn ze gewoon bang om te bewegen met een ruiter en als er niks gebeurt, hebben ze vertrouwen om door te gaan.

Als ruiter moet je er wel op zitten met "dit gaan we even doen" (en wees voorbereid op wat er ook gaat gebeuren, oftwel zit steig in het zadel, kiep niet voorover met je onderbenen naar achteren!)en niet met een gevoel van "ik weet niet of het gaat lukken".
Het paard houdt zch aan jou vast en als jij het al niet zeker weet, wat voor een boodschap geef je dan aan het paard waar hij wat aan heeft?
Zorg ervoor dat paard het idee heeft dat je weet wat je doet en wilt.

Kijk voor je uit, zoek een doel dat redelijk dichtbij is (zeg dat als je op de middelijn staat met je hoofd naar de E dat je alleen maar naar E gaat, en zeg desnoods hardop "daar gaan we heen" , zie het in je hoofd gebeuren en geef een stemhulp die het paard gewent is om in beweging te gaan, drijf met zit en kuit. als er geen reactie komt herhaal je het wat steviger en als er nog geen reactie komt, kun je er een tikje met een zweepje achter je kuit bij geven.
Als er geen reactie komt kun je je dus het uit balans brengen proberen.
Geef niet op!
Overigens zulen de meeste paarden wel richting uitgang willen lopen, dus dat kun je ook proberen om mee te beginnen.
Wat je ook doet, geef niet op voordat er passen gezet zijn!

goede tips hier zal ik goed op letten als ik weer met haar aan de slag ga onder het zadel. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:06

L1selottel schreef:
anjali schreef:

ja als er iemand naast loopt dan loopt ze wel maar als die gene stopt word ze wat onzeker en stopt ze ook, ook terwijl ik haar verder drijf, en los aan het halstertouw loopt ze ook braaf mee

Ik begrijp je maar half, dat eerlijk gezegd. :o

Kun je op dit moment een stalmaatje vinden die tien minuten naast de je paard loopt terwijl je er op zit...?
Zo ja: gewoon doen. En zo de combinatie 'doen wat stalmaatje doet' en de eigenlijke hulpen inoefenen.

Bijvoorbeeld: als stalmaatje stil staat, is het logisch en braaf gedrag om ook halt te houden.
Als stalmaatje tegen jou zegt 'naast dit boom ga ik stil staan' en jij geeft op tijd de zit- en gewichtshulpen voor 'halt'
...en na laten we zeggen 4 seconden geven jullie beiden de hulpen om aan te stappen.
Jij gaat met je bovenlichaam iets omhoog en geeft een 1 klein duwtje met beide kuiten, stalmaatje duwt zachtjes aan het hoofd en jullie beiden zeggen "En.... stap".

Ik hecht aan die formule.
'En' heet in het leger het aankondigingscommando 'er gaat iets gebeuren', jij maakt je lang
efkes pauze
'stap', op dat moment klein duwtje met kuiten. ('Uitvoeringscommando'.)
Het is geen gehoor, al die commando's - maar de structuur is waardevol: je dier wordt niet overvallen. Het helpt ook om de hulpen klein te houden.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 30-04-20 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:12

Lastig hoor. Ik begrijp vanuit je berichten dat je misschien wat onzeker bent. De dingen die nu gebeuren bij longeren en rijden klinken wel als dingen die heel makkelijk van kwaad tot erger kunnen gaan als je dat niet goed aanpakt.
Ik ben bang dat als je zelf probeert te blijven rijden dat je dan snel grotere problemen krijgt die steeds lastiger op te lossen zijn. Ik zou voor je eigen veiligheid en voor de juiste opvoeding van je paard, even wachten met rijden tot je weer iemand hebt die naast je kan staan om te begeleiden.

Lillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:45

Janneke2 schreef:
Ik begrijp je maar half, dat eerlijk gezegd. :o

Kun je op dit moment een stalmaatje vinden die tien minuten naast de je paard loopt terwijl je er op zit...?
Zo ja: gewoon doen. En zo de combinatie 'doen wat stalmaatje doet' en de eigenlijke hulpen inoefenen.

Bijvoorbeeld: als stalmaatje stil staat, is het logisch en braaf gedrag om ook halt te houden.
Als stalmaatje tegen jou zegt 'naast dit boom ga ik stil staan' en jij geeft op tijd de zit- en gewichtshulpen voor 'halt'
...en na laten we zeggen 4 seconden geven jullie beiden de hulpen om aan te stappen.
Jij gaat met je bovenlichaam iets omhoog en geeft een 1 klein duwtje met beide kuiten, stalmaatje duwt zachtjes aan het hoofd en jullie beiden zeggen "En.... stap".

Ik hecht aan die formule.
'En' heet in het leger het aankondigingscommando 'er gaat iets gebeuren', jij maakt je lang
efkes pauze
'stap', op dat moment klein duwtje met kuiten. ('Uitvoeringscommando'.)
Het is geen gehoor, al die commando's - maar de structuur is waardevol: je dier wordt niet overvallen. Het helpt ook om de hulpen klein te houden.

Vind dit een heel goed idee. Lijkt op de manier waarop ik paarden de hulpen aanleer met inrijden. Gebruik dan alleen iemand die eerst vasthoud en daarna er 'los' naast loopt (zonder 2e paard).

Bokt kijkt heel graag in de medische hoek. Het is natuurlijk belangrijk dat je paardje gezond is, maar met een groene pony en onzekere ruiter is er een grote kans dat je probleem voort komt uit miscommunicatie/onbegrip. Eerst daar maar eens mee aan de slag zou ik zeggen :j