Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
anjali schreef:Loopt ze wel goed als je er niet op zit?Lichamelijk probleem uitgesloten? Tinkers kunnen wel enorm eigenwijs zijn en gaan vaak eerder staken dan rennen als iets ze niet zint.
L1selottel schreef:ze is vorig jaar maart vanuit engeland naar nederland gekomen, toen verzorgde ik haar eerst. ze was veelste mager en werd dus eerst nog niet bereden maar bijgevoert, toen ze wat dikker werd mocht ik er voorzichtig op en ze keek nergens van op of om ze was 100% verkeersmak en vind alles goed dus ben ik veel mat haar op buitenrit geweest was gewoon goed ging en ook in een buitenbak ging het goed. toen heb ik haar in juli gekocht en ben ik daarna met haar naar een andere stalling gegaan, waar ik eerst een tijde niet gereden heb en daarna les heb genomen wat ze best goed oppakte. maar we weten niet wat haar verleden is en of ze eerder al bereden was
SweetVanille schreef:L1selottel schreef:ze is vorig jaar maart vanuit engeland naar nederland gekomen, toen verzorgde ik haar eerst. ze was veelste mager en werd dus eerst nog niet bereden maar bijgevoert, toen ze wat dikker werd mocht ik er voorzichtig op en ze keek nergens van op of om ze was 100% verkeersmak en vind alles goed dus ben ik veel mat haar op buitenrit geweest was gewoon goed ging en ook in een buitenbak ging het goed. toen heb ik haar in juli gekocht en ben ik daarna met haar naar een andere stalling gegaan, waar ik eerst een tijde niet gereden heb en daarna les heb genomen wat ze best goed oppakte. maar we weten niet wat haar verleden is en of ze eerder al bereden was
Ze is dus gewoon nooit goed in/doorgereden. Ze snapt er dus niks van.
Zou het doorrijden overlaten aan iemand die kundig is
anjali schreef:En als iemand de pony aan de hand geleidt terwijl jij eropzit? Of heb je nu helemaal niemand die je kan helpen? Loopt ze wel zonder ruiter goed mee aan een halstertouw?
Lusitana schreef:Ik heb er ook zo een, in de zin dat die niet zo snel iets snapt en stilstaan als oplossing heeft gevonden. hij hobblet wel gewoon achter anderen aan, maar dat is omdat het nu eenmaal kuddedieren zijn.
Wat mij helpt is aan de hand werken, heel erg belonen als hij ook maar 1 stap in de goede richting doet en dan ook vooral concetreren op oefeningen waarbij hij van me weg moet (longeren), en voor me uit moet.
Checken of de stemhulpen van gaan en staan gesnapt worden.
Daar kun je mee beginnen. Is sowieso goed voor een band scheppen en elkaar leren begrijpen.
Ik berijd de mijne niet, maar als het goed is, helpt dat een paard niet zo op begeleiding vóór hem te rekenen en op commandos te reageren.
Als je er dan op zit is het minder eng om zonder iemand of ander paard erbij te gaan lopen en de stem commandos geven het paard wat zekerheid omdat ze dat in elk geval wél snappen.
En er is ook een foefje dat ik gebruik bij inrijden:
Een paard dat stokstijf blijft staan, kun je vaak een stapje laten doen door het uit balans te halen.
Dus je gewicht een kant op brengen en de teugel ook en de andere teuel tegen de hals drukken.
Wordt dat stapje, dat ze moeten doen om niet om te vallen, gedaan, dan belonen. Soms moet je in het begin zo elk stapje zo doen, soms gaan ze lopen als ze eenmaal door het eertse tsapje heenzaij. soms zijn ze gewoon bang om te bewegen met een ruiter en als er niks gebeurt, hebben ze vertrouwen om door te gaan.
Als ruiter moet je er wel op zitten met "dit gaan we even doen" (en wees voorbereid op wat er ook gaat gebeuren, oftwel zit steig in het zadel, kiep niet voorover met je onderbenen naar achteren!)en niet met een gevoel van "ik weet niet of het gaat lukken".
Het paard houdt zch aan jou vast en als jij het al niet zeker weet, wat voor een boodschap geef je dan aan het paard waar hij wat aan heeft?
Zorg ervoor dat paard het idee heeft dat je weet wat je doet en wilt.
Kijk voor je uit, zoek een doel dat redelijk dichtbij is (zeg dat als je op de middelijn staat met je hoofd naar de E dat je alleen maar naar E gaat, en zeg desnoods hardop "daar gaan we heen" , zie het in je hoofd gebeuren en geef een stemhulp die het paard gewent is om in beweging te gaan, drijf met zit en kuit. als er geen reactie komt herhaal je het wat steviger en als er nog geen reactie komt, kun je er een tikje met een zweepje achter je kuit bij geven.
Als er geen reactie komt kun je je dus het uit balans brengen proberen.
Geef niet op!
Overigens zulen de meeste paarden wel richting uitgang willen lopen, dus dat kun je ook proberen om mee te beginnen.
Wat je ook doet, geef niet op voordat er passen gezet zijn!
L1selottel schreef:anjali schreef:En als iemand de pony aan de hand geleidt terwijl jij eropzit? Of heb je nu helemaal niemand die je kan helpen? Loopt ze wel zonder ruiter goed mee aan een halstertouw?
ja als er iemand naast loopt dan loopt ze wel maar als die gene stopt word ze wat onzeker en stopt ze ook, ook terwijl ik haar verder drijf, en los aan het halstertouw loopt ze ook braaf mee

Janneke2 schreef:Ik begrijp je maar half, dat eerlijk gezegd.
Kun je op dit moment een stalmaatje vinden die tien minuten naast de je paard loopt terwijl je er op zit...?
Zo ja: gewoon doen. En zo de combinatie 'doen wat stalmaatje doet' en de eigenlijke hulpen inoefenen.
Bijvoorbeeld: als stalmaatje stil staat, is het logisch en braaf gedrag om ook halt te houden.
Als stalmaatje tegen jou zegt 'naast dit boom ga ik stil staan' en jij geeft op tijd de zit- en gewichtshulpen voor 'halt'
...en na laten we zeggen 4 seconden geven jullie beiden de hulpen om aan te stappen.
Jij gaat met je bovenlichaam iets omhoog en geeft een 1 klein duwtje met beide kuiten, stalmaatje duwt zachtjes aan het hoofd en jullie beiden zeggen "En.... stap".
Ik hecht aan die formule.
'En' heet in het leger het aankondigingscommando 'er gaat iets gebeuren', jij maakt je lang
efkes pauze
'stap', op dat moment klein duwtje met kuiten. ('Uitvoeringscommando'.)
Het is geen gehoor, al die commando's - maar de structuur is waardevol: je dier wordt niet overvallen. Het helpt ook om de hulpen klein te houden.