Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Iris92 schreef:Leeftijdsgenoten is fijn, maar een ouder paard leren ze ook veel van. Wel is het dan leuk als ze natuurlijk nog wel een beetje willen spelen.
Wat Sizzle zegt, als ze het spelen niet terug krijgen dan gaan ze dat inderdaad in de omgang laten merken is ook mijn ervaring.
Iris92 schreef:Leeftijdsgenoten is fijn, maar een ouder paard leren ze ook veel van. Wel is het dan leuk als ze natuurlijk nog wel een beetje willen spelen.
Wat Sizzle zegt, als ze het spelen niet terug krijgen dan gaan ze dat inderdaad in de omgang laten merken is ook mijn ervaring.
ikke schreef:Hoe gemengder de kudde, hoe beter voor het paard.
De oudere paarden heb je nodig voor de opvoeding (de randdebiel die ooit verzonnen heeft om jaarlingen zonder oudere paarden aan hun lot over te laten moeten ze met de eerste raket naar Mars sturen) maar leeftijdsgenoten onder elkaar kunnen wel beter hun ei kwijt.Iris92 schreef:Leeftijdsgenoten is fijn, maar een ouder paard leren ze ook veel van. Wel is het dan leuk als ze natuurlijk nog wel een beetje willen spelen.
Dit dus en ben daar alert op want het kan zich tegen je keren in de vorm van een onwerkbaar paard.
Wij hebben drie 12 - 15 jarigen in een groep van 10 die verder 20+ is. Je ziet onze paarden met elkaar optrekken en maar weinig interactie met de rest.
Sizzle schreef:Slopen, bijten, uitdagen, uitbreken, je kunt het zo gek niet bedenken.
Een van mijn paarden brak systematisch volledig de houten omheining af toen ze zich verveelde in een oudere groep. Ik stond daar nog maar net dus heb het even aangekeken maar uiteindelijk werd het gevaarlijk en ben ik weer verhuist. Het gedrag was meteen over.
. De andere ruinen in de groep spelen juist heel veel, gelukkig hebben die elkaar. troi schreef:het ligt ook erg aan de persoonlijkheid van je paard. Ik zou vooral even uitproberen in die andere groep. Je merk aan haar gedrag of ze er gelukkiger van wordt. Om een voorbeeld te noemen. Mijn ruin is totaal geen speelvogel, ook niet toen hij jonger was (heb hem vanaf 7 jaar). Die wil gewoon vreten, beetje kroelen en verder geen gezeur. De andere ruinen in de groep spelen juist heel veel, gelukkig hebben die elkaar.
Anniekskie schreef:Onze jaarling staat samen met 2 oudjes van 34. De shetlander laat die met meestal met rust, maar de pony daar speelt die volop mee. De pony leert hem wel duidelijk van nu is het klaar, maar daagt hem ook wel uit. Hier is het tot nu toe een goede combinatie.
Dus ligt ook wel heel erg aan het paard denk ik.