Weidegang opbouwen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Weidegang opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 08:37

Hoe doen jullie dat? En dan vooral de mensen die dus niet in de winter op het land staan.

Wanneer gaan jullie erop, wat is de bemesting van het land en de hoogte van het gras?

Op mijn oude stal gingen ze direct hele dagen, maar dit was vroeg in seizoen en amper gras (kort door schapen).
Deze stal mogen we vanaf afgelopen maandag. Gras is dan al behoorlijk blij en hoog. Er staat dus een aanzienlijke hoeveelheid.

Dat hoge vele gras is een probleem ivm blijven schranzen en schrokken. De eerste periode komt ze er vaak boerend en net ontploffingsgevaar (alsin volle buik) vanaf. Na een tijdje wordt dat beter gelukkig.

Nu mag ze een uur (na 2 weken 30 minuten per dag aan hand grazen in bermen etc). Paar dagen 1 uur, dan naar 2 uur voor paar dagen, dan naar 3...en zo verder.
Kantelpunt is vaak rond de 4 uur, dan is het kijken of ze gaat pauseren of blijft door schranzen en buikpijn krijgt. Daarna gaat het beter en wordt ze rustiger gelukkig.

Hoe doen jullie het?

Ter illustratie de hoogte van het gras. Mijn merrie (niet de shet op de foto) staat alleen in het land en heeft al het gras voor haar zelf.
Afbeelding

Paardenfan25

Re: Weidegang opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:48

Ik volg even. Krijg vrijdag mijn fjord weer thuis. Die heeft winter op pension gestaan. S nachts stal, overdag paddock. Ook komt mijn nieuwe welsh die al een tijd in de wei staat. Dat wordt al beetje puzzelen.
Hoe vaak rijd jij? Ik ga mijn fjord wel iedere dag uurtje beweging proberen te geven

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 08:54

Ze krijgt ongeveer 5 dagen in de week beweging, waarvan maar 2x rijden. We zijn opbouwend en is geen sportpaard. Uur rijden in de bak halen we niet. Ze is niet te dik momenteel verder, dat valt wel aardig mee op het land.

Mijn shet staat niet op gras, heel soms met masker 5 minuten als beloning na arbeid maar die is hoefbevangen geweest.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:04

Ik heb de hele winter aan de hand gegraasd, ben vorige week begonnen met een uur. Inmiddels staan we bijna anderhalf uur. Ik doe elke 4 dagen kwartier erbij

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:06

Ik voer eerst hooi hebben ze dat op dan mogen ze als de fructaan index goed is op de wei en dan opbouwend met een half uur. Ze krijgen steeds een strook gras erbij anders kan ik ze rollen. Het krachtvoer verminder ik ook wat de meeste paarden doen niets enkel 2 merries zijn onder het zadel 5 keer per week

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:23

Ik wacht sowieso tot de fructaan index goed is, daarna begin ik met een uurtje op de weide, na 1 a 2 weken staan ze zeker halve dagen op de weide (4 a 5u). Daarna is het meestal niet echt een probleem meer om naar een dag te gaan. Voorlopig hou ik het hier op een 6tal uur op de weide om te vette paarden te voorkomen. Daarna kunnen ze weer op de paddock met hooi.

Kalken doe ik trouwens in het najaar. Bemesten probeer ik begin/half maart te doen, maar het moet willen regenen ook natuurlijk :) Na het bemesten wacht ik minstens 3 weken voor ze er weer op mogen.
Laatst bijgewerkt door Izzy19 op 29-04-20 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:27

Ik werk sowieso met strookbegrazing, dat geeft je wat meer controle zonder dat je de weidetijd hoeft te beperken.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:31

Hier ook opbouwen met steeds een half uurtje erbij. Ze staan nu een uurtje op de wei. Volgende week pas weer half uur erbij. Wei is 600m verderop, dus altijd een heel gedoe met 4 paarden. Maar durf niet sneller...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 09:34

Ik bouw nooit op met uren maar met halve uren. Ik begin ook voor het openen van de weilanden (dit jaar op 1 april) al aan de hand te grazen en bouw dit op tot een uur. Dit is dan erg vet en rijk gras wat gewoon op een veldje aan de stapmolen en longeerbak groeit dus waar ook nooit paarden op lopen/grazen. Dan gaat ze een uur op de wei voor enkele dagen, dan 1,5 uur, dan 2u. De 2u houd ik ongeveer twee weken aan. Dan ga ik naar 3u. Ze staat sinds 1 april op de wei en loopt er nu 3u/dag op. Het is wel een paard wat vlug dik wordt, dus ik kies er bewust voor om voorlopig (nu het gras nog best rijk is) niet over de 4u per dag te gaan. Ook nooit 4u aan een stuk, 's morgens 2u en in de namiddag 2u met tussendoor ook training om alle 'verwerkingsprocessen' (zit ongetwijfeld tussen mijn oren dat het paard hier iets aan heeft haha) aan de gang te houden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 09:39

Ik kom idd elk jaar weer uit op strook begrazing omdat het dan al zo hoog staat... Maar eerlijk gezegd vind ik dat echt zo enorm gedoe. Ze gaat dan enorm uitkijken naar mijn komst en enorm gefoccused op die strook die er bij komt. En als ik dan een uur later ben dan normaal onrust.... De reden ook dat ze onbeperkt hooi krijgt, het is een autist ten top haha. Maar denk dat ik er niet aan ontkom. Eer ze dit stuk kaler heeft, staat het volgende stuk uitgeschoten tot dr buik.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:11

Ik heb verschillende systemen gehad. Mijn vorige stal deden we strookbegrazing, voor 4 paarden hadden we 4 stukken weide van elk +- 5000m². Die waren zo ingedeeld dat alles aansloot op een stuk track en naar de schuilstal.
Basically begonnen we gewoon vanaf de ingang van de weide met een strook gras, die opgeschoven werd. Als weide 1 kaal gegeten was ging die dicht en begonnen we in weide 2.
Ieder stuk werd in 2 weken kaal gegeten en had zo 5-6 weken tijd om te herstellen.

De hele eerste periode zetten we een iets groter stukje af (breedte van de weide was 40-80 m, afhankelijk van het stuk) en deden we een 30 m diep, zodat ze meer ruimte hadden om even gek te doen. De eerste twee weken bouwden we dan ook op vanaf een halfuurtje naar een hele dag, (halfuur - uur - 2 uur - 4 uur - 6 uur - dag). Eenmaal ze er een paar dagen de ganse dag opstonden was dat stukje dan ook wel kaal gegeten en schoven we iedere dag een paar meter op.

Nu werk ik met losse weitjes, en bouw ik ook volgens hetzelfde systeem op, alleen weet ik nog niet zeker of ik ze straks 24/7 toegang geef tot het gras (nu heb ik maar 4000m² voor 3 paarden meer) of ze een paar uur overdag erop zet.
Wel ben ik bezig met een simpel tracksysteem zodat ik ze kan laten omlopen. Zo kan ik kleinere stukken per keer openzetten en kunnen ze wel constant grasjes gaan zoeken, terwijl ik de andere stukken tussendoor wel kan laten herstellen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:37

Ik gooi ze gewoon op de wei en laat ze gelijk bijna een uur staan. Ze eten niet dat volle uur, gaan ook rennen namelijk.
Volgende dag uur en een kwartier en zo langzaam verder. Ben 3 weken geleden begonnen met de weidegang en ze staan er nu 8 uur op. Ik zet ze pas na 12 uur in de middag er op
Ik geef wel hooi en Krachtvoer minder.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:04

Ten eerste vind ik ook dit, zoals veel dingen, erg paard afhankelijk. Sommige paarden stappen wat makkelijker over naar gras dan anderen, en niemand wilt buikpijn of natte poep natuurlijk.

Het gras staat bij ons ongeveer tot kogelhoogte, is rijk en die van mij heeft samen met 3 andere merries een behoorlijk ruim stuk.

Mijn paard kan heel goed tegen gras, heeft volgens mij darmen van staal (even afkloppen), dus die bouw ik per dag met een uur op. Dus dag 1 = 1 uur, dag 2 = 2 uur, dag 3 = 3 uur enzovoorts.
Ze staat nu van 9 tot 4 op het gras en daar laat ik het bij. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:28

Bij jullie staan ze al lang op het gras! Hier pas sinds vorige week echt (behalve een klein stukje dat ze mochten afknabbelen, maar daar staat amper iets op). Ik had nl nog kunstmest gegooid en dat was vorige week pas drie weken (weinig regen gehad.)
Het ander stukje heb ik een kleine twee weken geleden bemest, en daar is al een hoop regen over gegaan, dus ik twijfel of ik die al constant openzet of nog even wacht.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:55

Ik bouw op met kwartiertjes begin met een half uur. Vandaag gaan ze er na 3 3/4 uur er weer af. Ons gras staat nog niet zo hoog als bij jou.

Mijn “voordeel” is dat ik een grote kwpner en een Shire er tussen heb staan. Het gras gaat erg hard!! De shet is eens bevangen geweest. Meneer mag niet zonder grasmasker de wei op. Meestal na het hooien kan hij zonder masker (augustus).

Oh wat bemesten betreft. Dit stuk heeft alleen pure paardenpoep gekregen in oktober. Hooiland is compost van onszelf van 1 jaar oud opgegaan.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:10

Hier staan ze nu 5 uur per dag op de wei, mijn pony wel met een graasmasker op.
Elke week komt er een uurtje bij tot ze max van 8:00-17:00 op de wei staan. Savonda/snachts staat mijn pony op een bestraat stuk met uitloopstal.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:19

Ik ben twee weken geleden begonnen met een uurtje per dag. Met een half uur per week opgebouwd naar nu 2 uur per dag. Volgende week dus 2,5 uur.
Wei is verdeeld in 4 stukken. Paarden mogen eerst een paar weken een stuk, daarna schuiven ze door naar de volgende wei en is het kortgegeten gedeelte voor de shetlanders.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:27

Ik vind het erg lastig. Onze stal hanteert een schema wat voor die van mij te snel is gebleken (koliek vorig jaar bij de eerste keer 6 uur).
Schema van stal is 2x 2 uur, dan 2x 4 uur en daarna 6 voor de rest van de zomer.
Na de koliek vorig jaar heb ik hem weer opnieuw opgebouwd met een uur per week er bij.

Die 6 uur vind ik prima maar het tempo is te hoog. Ik heb hem aan de hand tot een halfuur opgebouwd. De eerste dag is hij 1,5 uur gegaan, gister 2 uur en ik houd hem iig t/m het weekend 2 uur. Maandag ga ik hem 3 uur proberen. Dat een week en daarna kijken in welk tempo ik het verder opbouw.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:39

Dat schema vind ik ook een beetje te snel. Zeker bij grote vlakten met veel gras erop.
De mijne staan nu nog altijd maar 2 uur in het hogere/dichte gras. De rest van de tijd hebben ze (sinds een week) een strook waar ze wat kunnen knabbelen maar waar niet zo bijster veel op staat.
Pas als het grootste deel van het gras wat weg is mogen ze 24/7 telkens op een strook voor een paar dagen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:40

Wij zijn gisteren begonnen bij ons op stal met ruim 1,5 uur.
Dat bouwen we in een week ong uit naar een hele middag (ong 6 uur).

Sommige paarden gaan bij ons daarna de hele dag, maar dat is afhankelijk van de hoeveelheid gras die er is.
Die van ons gaan niet langer dan een dagdeel, anders groeien ze dicht...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:00

Hier staan ze alweer 3 weken op het land. De 1e week 2 uur opbouwend naar 3 uur, 2e week 4 uur. De bedoeling was de 3e week 5 of 6 uur, maar vanwege de regen is het nu nog steeds 4 / 4,5 uur. Uren zijn dus niet verandert, maar je merkt aan verschillende paarden wel dat het gras toch anders is nu.

Zodra het weer goed gaat gaan ze weer 1 of 2 uur langer tot ze de hele dag kunnen. Vanwege Corona hebben we binnenhaal schema's en vaste tijden zodat er niet te veel mensen op stal zijn tegelijk. Iets minder ruimte nu dus om individueel op te bouwen, maar die van ons heeft er gelukkig nooit last van.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:01

Ik bouw met 15 minuten per dag op. Gaat wel traag, maar fjord ontploft anders. Heb ook nieuwe pony en is even kijken hoe die op gras reageert. Gras is najaar ingezaaid en flink hoog. Ze staan op strookje totdat alles (hopelijk) eind mei gemaaid is

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 18:25

De reden waarom opbouwen traag gaat en toch weer met stroken.... Groeit als een idioot!!!

Afbeelding

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:56

Oef ik herken je struggle. Ik heb mijn paarden begin van het jaar moeten verhuizen. Ze zijn van een kale paddock en het hele jaar hooi gevoerd naar een weiland vol gras gegaan. We hebben een deel van het weiland afgezet als een soort paddock omdat we ergens moesten beginnen. Ze hebben hier een week lang elke dag een paar uurtjes opgestaan zodat ze het kaal konden eten. Uiteindelijk zijn ze definitief verhuisd en hebben ze een stuk weiland waar weinig gras op stond en zijn we het rustig gaan uitbreiden naar steeds een groter stuk weiland.

Het nieuwe weiland waar ze in staan is elk jaar bemest. Dus er staat heel rijk gras op. Een maand geleden hebben ze ook weer het weiland bemest, afgezien het kwart van het grote weiland waar mijn paarden nu in lopen. Eigenlijk wil ik het weiland vergroten maar dat is niet mogelijk omdat het gras veel te reik is en ik bang ben dat ze koliek krijgen (eiwit gevoelige pony) of hoefbevangen zullen raken. Ik zal denk ik nu moeten wachten tot eind van de zomer als het gras erg droog is.

Wat ik wel in het begin van het jaar heb gemerkt dat als je ze een groot stuk gras geeft en ze hebben de hele dag toegang tot het gras dat ze vanzelf stoppen met eten als ze vol zitten. Voorheen heb ik met strook begrasing gewerkt en dan vreten ze echt als een malle. Maar goed dat was nog in de winter voordat we flinke regenbuien over het land kregen en het gras nog niet echt aan het groeien was.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:22

Weten jullie of er nog verschil zit in nieuw of oud gras? Ik heb oktober alles opnieuw laten inzaaien. Er wordt begin juni hopelijk gemaaid. Nu staan ze max 3 uur op gras (wel nieuw, wat steeds korter wordt). Ik durf in uren niet goed op te bouwen. Is het risico op hoefbevangenheid of koliek minder na keer maaien? Of blijft jong gras een risico? Ik heb ze het liefst uiteindelijk 24/7 buiten. Heb er ook de ruimte voor. In het verleden stonden ze ook 24/7 buiten, maar op een oude grasmat