Graasmasker

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SafierZ

Graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 11:13

Wie heeft er nu ook de pony’s/paarden al een masker op?
Ik heb ze vandaag voor het eerst weer met een graasmasker buiten gezet.
De afgelopen dagen zag ik ze in omvang al toenemen. Ze waren al iets te dik, maar nu gaat het al hard.
Er staat helemaal niet zoveel gras in de wei, maar toch “ te veel”.

monnette1

Re: Graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:23

Min haflinger loopt vanaf de 1e dag dat ze dit voorjaar de wei op ging, met een graasmasker. Vorige jaren had ik er 1 van tough one, bevile goed, maar ik kan er niet meer aan komen. Nu een van QHP , die hier erg op lijkt, en dat gaat nu ook goed. Mijn haflinger ( 14 jaar) is de laatste jaren steeds dikker geworden en loopt groot risico op hoefbevangenheid. De afgelopen dagen liet ik haar 6 uur op de wei.Verder loopt ze op een paddock met hooi. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Hoe lang laten anderen een koudbloed met overgewicht met graasmasker op de wei, zonder dat hier problemen van komen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:52

Na jaren uitstel is het plan dat mijn paard dit jaar ook met graasmasker de wei op gaat
Hij is snel te dik en suikergevoelig, nu enorm veel afgevallen en dat moet hij niet gelijk bij gaan eten, dus ook maar een graasmasker aangeschaft.
Hoop dat hij ermee kan leven...

Wij starten meestal met 2 uurtjes wei per dag en dat bouwen we uit tot een uur of 5/6.
Sommige paarden bij ons op stal gaan de hele dag, maar dat doe ik al een paar jaar niet meer omdat je hem dan kunt rollen...

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 14:19

Mijn haflinger gaat 24/7. Ze is vandaag de eerste dag dat ze echt 24 uur staat. Vanmorgen gegaan, ze krijgt vanavond masker om. Die blijft dus gewoon 24/7 zitten. Vorig jaar had ik hem te laat om en was ze ook ontploft. Nu begin ik dus gelijk, dan kan het hopelijk vanaf de zomer weer zonder. Maar dat ligt aan het gras. Pas als het gras duidelijk minder wordt gaat het masker meer af. Eerst alleen de laatste 1 a 2 dagen voor ze naar nieuwe wei gaan en dan op de nieuwe weide weer een paar dagen om.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:19

Die van mij heeft er nu de tweede dag 1,5 uur mee in de wei gestaan en dat ging gelukkig goed!
Hoop dat we het vol kunnen houden zo!

Ik ben er ook gelijk mee begonnen, ook al gaan ze nu nog maar kort, dan weet hij ook niet beter dat gras eten betekent dat hij dat ding om moet.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:42

Mijn haflinger staat vanaf dag 1 al met graasmasker om. Het opbouwen nog zonder en toen ze eenmaal de weide op gingen meteen masker om! Hij staat 12 uur per dag op de weide, hij is bol maar eet 's nachts geen hooinet meer leeg en laat z'n brokken staan. Hopelijk wordt hij niet dikker dan hij nu is

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:45

Hier zijn we sinds een week aan het opbouwen, nu twee uurtjes, en beide Haflingers gaan alleen met grasmasker de wei op. Uiteindelijk gaan ze een uurtje of tien. Zodra de ergste groei uit het gras is ga ik er nog eens over denken, maar de dikste gaat niet zonder denk ik.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 06:13

Zolang er flink gras staat en het gras nog rijk is houd ik ‘m hier ook op.
Misschien van de zomer af, even afkijken maar.
Ik vind het ook wel een dingetje dat hij niet kan kroelen met andere paarden...

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 06:23

Hier ook gelijk met masker, ik heb het nu opgebouwd naar 2 uur en langer gaat hij het land niet op.
Hij is in het verleden bevangen geweest dus verder opbouwen durf ik gewoon niet aan.
Hij heeft inmiddels goed door dat dat masker betekend dat hij het land op mag.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 17:00

Hier lijkt alles goed te gaan, ze wordt niet dikker en het masker bevalt prima. Ze staat nu al een paar dagen rond de 10 uur op het land. Het weiland is niet zo groot en ik zie dat het gras al korter wordt. Wel is ze soms ietwat gefrustreerd en loperig als ik haar uit de wei haal.. Gisteren trapte ze me bijna . Dus heb haar gister maar even in de paddock laten hollen :-) 2 vliegen in 1 klap. S nachts eet ze wel wat hooi, geen voordroogkuil meer. Ik hoop dat hooi ipv voordroog ook bijdraagt aan het afvallen.