Rijlaarzen of jophurs?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rijlaarzen of jophurs met chaps?

Rijlaarzen nep leer
4 (7%)
Rijlaarzen echt leer
26 (48%)
Jophurs met chaps nep leer
11 (20%)
Jophurs met chaps echt leer
13 (24%)

Totaal aantal stemmen: 54

Yenni

Rijlaarzen of jophurs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 14:18

Hallo Bokkers,

Mijn jophurs en chaps zijn aan vervanging toe. Ze zijn niet meer mooi, het leer is ingescheurd en ik krijg natte voeten als ik eens in een plas water sta in de bak bijvoorbeeld. Nu ben ik mij aan het oriënteren voor rijlaarzen. Ik heb moeilijke voeten, ik heb brede voeten, maat 36, een hoge wreef en brede kuiten. Mijn jophurs heb ik altijd een veter én rits sluiting gehad. Zo kregen we de schoen passend op mijn voet. Is dat ook mogelijk bij laarzen? Wat vinden jullie fijner? Laarzen of jophurs met chaps? Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met fijne tips. Groetjes Yenni

Pepperrr

Re: Rijlaarzen of jophurs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:21

Persoonlijk vind ik leren laarzen het fijnst. Vind ik toch meer stevigheid geven = stabiele beenligging. Ook jaren met jodphurs en chaps gereden, maar op de een of andere manier wiebelen mijn voeten en benen dan alle kanten op :')

Laarzen kun je op maat laten maken mocht je niks kunnen vinden in jouw maat, maar dat is wel prijzig :=

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:39

Hier.
Voor dagelijks gebruik Ariat jodhpurs met chaps. Voordeel is dat je de chaps uit kunt doen als je niet rijdt. Vooral in de zomer is dat lekker, vooral koeler.
Voor de "net" kunstleren rijlaarzen van de Decathlon.

Ik denk dat je eerst moet bedenken, waar je ze voor wilt gebruiken en hoeveel. En wat je ermee wil doen. Alleen rijden of ook stallen mesten en lange stukken lopen?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 22:41

Ik rij intensief 6 x per week. Stallen mesten hoef ik niet te doen, word gedaan. Alles ze van de wei halen overdag.. Maar dan heb ik oude sneakers aan. Alleen als ik ga rijden wissel ik mijn schoenen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:48

Ik rijd al jaren met chaps en jophurs en vind dat echt supergemakkelijk zitten. Maar laarzen zijn mooier (en duurder).

Het hangt er wat van af... in een omgeving waar veel modder is in de weides of een natte buitenbak of je veel moet lopen en klussen zou ik zelf voor de chaps kiezen. In een mooie binnenbak waar je je materiaal proper kan houden dan weer laarzen.

(Heb trouwens dezelfde maat als jij maar dan heel erg smalle voeten. Met veters kan ik niet weg, die chaps drukken daar dan op en spannen om mijn voet. Ik heb er met alleen wat elastische stof opzij)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 06:06

Ik heb 42 jaar geleden leren rijden op een New Forest stal. Daar reed je standaard met Jodpur broek en Jodpur schoenen. Ik weet niet beter.
Dus doe ik dat nog steeds. Ik houd van de vrijheid van mijn voeten en enkels.
Sinds een paar jaar rijd ik buiten met leren chaps, dat bevalt wel. Maar laarzen heb ik wel eens geprobeerd, maar ik vind verschrikkelijk hoe de laars mijn benen fixeert.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 06:17

Ik wil niet meer met jodphurs rijden. Ik vind laarzen zoveel heerlijker en makkelijker :) En mooier! Als ik je goed passende hebt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 06:21

Ik zweer bij jodphurs en chaps.. Veel meer bewegingsvrijheid en ik kan ook makkelijk hele dagen op die dingen rondbanjeren.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 06:53

Ik rijd altijd met laarzen. Aantal jaren ook jodphurs met chaps gehad maar laarzen bieden mij meer stevigheid. Ik heb hele zwakke enkels en met chaos heb ik het idee dat mijn voeten alle kanten op gaat. Laarzen geven veel meer steun.

Suzanharmsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:25

jodphurs zijn zo fijn, je kan er lekker instappen ze zijn ook mooier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:38

Jaren lang heb ik jodphurs gehad met chaps. Tot dat ik met petries mocht rijden (te leen van iemand). Sindsdien overgestapt naar laarzen. Soms rijd ik overigens gewoon met wandelschoenen, maar mis dan echt stabiele beenligging, vlieg alle kanten op. Sneakers zijn nog erger hahaha. Ik heb een paar zwarte mondoni laarzen en ik heb de Lou laarzen van ej, deze hebben een veter, dus zowel voet als kuit kun je een beetje aanpassen. Ideaal, omdat m'n kuitmaat nog wel eens wil veranderen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:50

Voor als het deftig moet heb ik zwarte chaps plus jodhpurs.

Ooit reed ik met wandelschoenen plus chaps (veiligheidsregels manege x) nu doorgaans met alleen wandelschoenen.

De "stevigheid" van laarzen kan ik iedereen afraden.
Denk: 'een stille ruiterhand is stil tov de mond van het paard, maar beweegt in stap en galop overduidelijk'.
...als je onderbeen onrustig is, werken je buikspieren niet correct. Of klem je met je benen, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:55

Janneke2 schreef:
Voor als het deftig moet heb ik zwarte chaps plus jodhpurs.

Ooit reed ik met wandelschoenen plus chaps (veiligheidsregels manege x) nu doorgaans met alleen wandelschoenen.

De "stevigheid" van laarzen kan ik iedereen afraden.
Denk: 'een stille ruiterhand is stil tov de mond van het paard, maar beweegt in stap en galop overduidelijk'.
...als je onderbeen onrustig is, werken je buikspieren niet correct. Of klem je met je benen, etc.

Bij mij maken laarzen wel echt uit. Zit en rijd exact het zelfde met laarzen en jodphurs/schoenen. Maar toch extreme wiebel benen met schoenen.

Suzanharmsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:15

Ik zweer bij jodphurs en chaps