Paard hangt met achterkant op voerbak

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra987

Paard hangt met achterkant op voerbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 12:09

Heeft iemand ervaring met het volgende. Sinds 1 maand heb ik een Engelse volbloed gekocht. Hij is 7 jaar oud, wel zadelmak maar vrij onbeleerd. Bij aankoop klinisch gekeurd zonder bemerkingen. Nu heb ik een aantal keer gezien dat hij met zijn achterhand gaat hangen/leunen op zijn voerbak of waterbak. Als hij wegloopt zie je niets. Hij heeft ook mestonderzoek gehad en een wormenkeur, schuurt niet dus geen jeuk. Lijkt wel of hij iets wil ontlasten.... Wie heeft dit vaker gezien?

Moonlight17

Re: Paard hangt met achterkant op voerbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:18

Hier een merrie die het doet en snap na 6 jaar nog steeds niet waarom. Loopt gewoon in de basissport en is en heeft in al die 10 jaar die ze oud is maar 1x kreupel gelopen.

Sandra987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 12:32

Fijn om te horen dat het niet direct iets negatiefs hoeft te zijn. Hij loopt verder goed maar omdat hij niet dmv röntgenfoto's gekeurd is, begin je toch te twijfelen

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:11

Is hij weekgekoot?

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:22

Hier in de wintermaanden met hun kont op de (verwarmde) waterdrinkbak, om daar vervolgens een beste hoop in achter te laten, als dank voor het aangenaam verpozen.
Minstens drie van de vijf vinden dat leuk.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:56

Heel herkenbaar. Ook geen idee waarom ze het doet, staat ook niet te schuren of te jeuken. Dierenarts heeft het ook al paar keer gezien als die er was, maar heeft er ook geen verklaring voor. Blijkbaar vind ze het gewoon lekker haha.

Afbeelding

Sandra987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 14:01

marionblo schreef:
Is hij weekgekoot?

Nee hij heeft een normale voetas. Voor heeft hij wel wat plate hoeven maar is normaal bij een volbloed

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 14:18

Mijn pony deed het ook.. Maar dan op de automatische waterbak. Die brak af, pony met der kont op de vloer, water bleef maar lopen.. 's ochtends kon het hele blok stallen leeggehaald worden :+ Alles was doorweekt.

Nu doet ze het niet meer :')

Sandra987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 16:13

Bedankt voor jullie reacties. Goed om te horen dat er meer paarden zijn die het zonder reden doen

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 16:19

Die van mij doet ook, die is wel 1.85 maar heeft daar zijn ideale chill plek. Ik heb er eerlijk gezegd nooit iets achter gezocht.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 22:30

Kan ook zijn om de rug / achterhand te ontlasten bij problemen. Sommigen doen het uit gewenning, sommigen omdat er wel wat aan de hand is. Onder welke categorie jouw paard valt kan je zelf het beste inschatten

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 06:51

Mijn paard heeft dit ook jaren gedaan, zie mijn topic: [MD] Paard leunt vaak met billen tegen de muur

Het is gelukkig vanzelf steeds minder geworden, inmiddels doet hij het al tijden helemaal niet meer. Ik denk dat het bij mijn paard vooral te maken had met slapte in knieën/banden/spieren, plus misschien kramperigheid (al heeft hij dat nog steeds, dus dat zal geen factor an sich zijn).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:10

Bekend probleem bij mijn vorige paard. Ook een EV trouwens. Voer en waterbak heb ik uiteindelijk verwijderd.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:42

Angs1989 schreef:
Heel herkenbaar. Ook geen idee waarom ze het doet, staat ook niet te schuren of te jeuken. Dierenarts heeft het ook al paar keer gezien als die er was, maar heeft er ook geen verklaring voor. Blijkbaar vind ze het gewoon lekker haha.

[ [url=m/aWhzwB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij deze kan ik me wel indenken waarom deze pony dit doet..

Mijn ervaring is dat ze voor dit soort dingen eigenlijk altijd een reden hebben. Kan ongemak zijn, bijvoorbeeld jeuk of fysieke ontlasting zijn maar kan ook zijn dat als ze het in een hoek/tegen een muur doen dat het veilig voelt of dat het hen helpt om het bewustzijn van se achterhand te vergroten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:49

Sandra987 schreef:
Nee hij heeft een normale voetas. Voor heeft hij wel wat plate hoeven maar is normaal bij een volbloed

Die snap ik ff niet, waarom is dat normaal bij een volbloed?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:06

Ik ken het van paarden met spierproblemen. Ze doen het om hun lijf te ontlasten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:32

Angs1989 schreef:

Dit paard is echt schrikbarend te dik. Dan snap ik wel waarom hij/zij het lijf wil ontlasten door zo te zitten...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:33

Kinke schreef:
Sandra987 schreef:

Die snap ik ff niet, waarom is dat normaal bij een volbloed?

Komt vaak voor bij volbloeden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:39

Ineke2 schreef:
Angs1989 schreef:

Dit paard is echt schrikbarend te dik. Dan snap ik wel waarom hij/zij het lijf wil ontlasten door zo te zitten...

Ik dacht het jij zei het O:)

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:43

Ik weet dat ze op die foto te dik is en doe er ook echt mijn best voor.

Ze is al een tijd op dieet (onder toezicht van de dierenarts) en ziet er gelukkig al een stuk beter uit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:53

Gelukkig maar inderdaad :)

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:53

Mijn merrie doet het ook, en vooral rond haar hengstigheid, ook met haar kont half in de struiken tegen een boom, volgens mij vindt ze het gewoon lekker haha

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 09:22

Mijn merrie hangt met haar billen op de staldeur. Ze deed het alleen niet toen ze geblesseerd was, dus ik zie het maar als een teken dat ze juist wel goed in haar vel zit. :7 Het is geen jeuk, ze schuurt niet en ze heeft geen pijn/last. Ze houdt er gewoon van om ergens op te hangen/zitten.

Suzanharmsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:46

ik zou hier de dierenarts bij laten komen.