Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
SANEX schreef:Ik scheer zonder te wassen. Ze staan 24/7 buiten en ik wil niet door te wassen de vetlaag van de huid verpesten. Hier ook eentje met ziekte van cushing met een dik pak vacht die door verminderde weerstand vanwege de cushing elk voorjaar luis heeft. Zorgen voor voldoende messensets en dan met de haargroei meescheren ipv ertegenin. Pas daarna het luizenmiddel erop, dan wordt het direct opgenomen in de huid. Ik heb gister geschoren, gisteravond luizenmiddel (cydectin pour on, is klein flesje dat je gewoon puur op de huid kunt doen zonder wassen) erop gedaan en daarna de deken voor de nacht erop, en vanmorgen lag er echt een heel leger dode luizen op zijn vacht. Ik weet niet hoe die van jou staan, maar bij 24/7 buiten zou ik toch nog een keer nadenken over de noodzaak van wassen. Ik heb liever een extra messenset en een keer vaker laten slijpen, dan de vetlaag van de huid ontregeld
Jorex schreef:Wassen met huidneutrale shampoo, dan in een schone stal zetten en de volgende ochtend scheren, zo heb ik het gedaan met mijn shetlanders. Maar die hoefden maar 1 streep nu ter verlichting, dus waren ook maar gedeeltelijk gewassen. Volgende keer moeten ze wel helemaal gewassen als ik ze besluit nog verder te scheren. Ik heb hier mijn outdoordekens niet, anders waren ze nu volledig kaal geweest. Ik heb hier alleen mijn 0 grams regendeken. Mijn jongste gaat sowieso nog een keer in mei waarschijnlijk, mijn oudste verhaart nu heel vlot dus ik denk dat die eind mei zelf wel klaar is. Mijn shets denken meestal dat alleen de maanden juli/augustus zomervacht maanden zijn, dus die moeten meestal wel volledig. Mijne staan overdag buiten en 's nachts op stal nu.
cinniz123 schreef:Ik vind het veel fijner om mn shetten te scheren als ze schoon zijn.
Als het weer het toe liet ging ik eerst wassen,zo goed mogelijk laten droog stappen (duurt heel lang en dan een dekentje op en volgende dag scheren.
Geen gezeur met lelijke strepen of vast lopende messen.
Als ik niet was kan ik alleen scheren met koeien messen want anders kom ik er niet doorheen en heb echt geen flut machine.
Laatst hadden ze het bizar warm door dat warme weer en dikke vacht dus ik dacht scheer hun buik en hals voor een deel,ik kan je vertellen met een klammig huidje van het zweet wordt het echt lelijk