Die ZE vorig jaar, was heel plots en vrij extreem. Manen, maantop en staart aan gort. Velletje in haar gezicht, achter haar oren en aan haar borst en schouders weg, ook haar billen hadden afgebroken haren, ze had zichzelf echt open geschuurd.
Ik had mijn paard toen al 8 jaar. Ze had nog nooit eerder ZE gehad, dus ik was totaal niet voorbereid en heb haar pas heel laat kunnen helpen en veel te laat in een eczeemdeken gestoken. Ik wist ook niet beter, vanwaar die ZE plots?
Andere paarden op die stalling hadden plots ook erg veel jeuk, paarden die zoals mijn paard daar nooit eerder last van hadden.
Ze heeft wel altijd héél miniem aan de staart geschuurd, maar nooit echt erg, gewoon afgebroken haren, maar dus niet zoals met de ZE waarbij de staartwortel echt open lag.
Ondertussen zijn we verhuisd, sinds begin oktober vorig jaar. Ze stond toen nog in haar eczeemdeken. De eerste maanden op de nieuwe stal had mijn paard weinig tot geen beschutting, enkel wat bomen, en heb ik haar van een eczeemdeken in een regendeken moeten steken om haar te beschermen tegen de nattigheid. Een eczeemdeken is tenslotte niet waterdicht, en ik wilde geen nat deken op mijn paard.
Sinds half januari staat ze, op nog steeds dezelfde leuke stalling, op een ander weitje waar ze ook zal blijven staan. Deze wei heeft wél een schuilstal
Maar ondertussen stond mijn paard dus al sinds mei vorig jaar onder een deken, en had ze niet de vacht die ze normaal heeft. Ik heb haar dus noodgedwongen onder dat regendeken moeten houden. Op warmere zonnige dagen heb ik het deken wel afgehaald hoor. Sinds begin april heb ik haar deken de kast in gegooid. Natuurlijk zijn er af en toe nog koude nachten geweest, maar ze doet het goed in haar blote kont!
En.. ik durf het bijna niet te zeggen maar.. de ZE lijkt eenmalig te zijn geweest.
Ze staat nu een kleine 3 weken in haar blootje, en kan schuren tegen/in de stal, of tegen haar hooibak, maar dat doet ze dus totaal niet. Toch niet zoals vorig jaar met de ZE. Zo af en toe zie ik haar halfslachtig eens schuren met haar kaak of nek, maar niet harder/vaker dan het gemiddelde paard. Er zijn ook alweer vliegen natuurlijk, daar spray ik haar dagelijks voor in.
Kan de ZE omgeving gebonden zijn? Heb ik het opgelost door te verhuizen?
Ik ga hiervan uit omdat er ten eerste vorig jaar plots zoveel paarden op de vorige stalling last van hadden, ten tweede omdat mijn toen 17-jarige er zelf voorheen nooit eerder last van had, en ten derde omdat ze er nu nog steeds geen last meer van heeft. Kan ik hopen dat ze het dit jaar niet meer terug krijgt?
Enkele foto's van vorig jaar, ik heb er niet super veel want ze zag er zooo zielig uit...
De maantop die helemaal weg was...

De toegetakelde staart...

En dan moet je weten dat we van zulke mooie manen komen...

Haar huid is al een hele tijd heel mooi hersteld. En ook haar manen, maantop en staart groeien weer lekker bij. Ik zie geen nieuwe schuurplekken, geen afgebroken haren. Zouden we er vanaf kunnen zijn?
Foto's van december vorig jaar, de manen nog recht overeind:

Foto van maart, al een klein beetje meer maantop:

Foto van april, maantop

Foto's van gisteren:
Eindelijk weer maantop!

Haar manen groeien onderaan nog wel een beetje met een weerborstel, maar dat komt wel goed

Wat denken jullie? Kan de ZE aan de omgeving van vorig jaar gelegen hebben? We hebben daar een jaar of 3 gestaan. Het eerste jaar was er niks aan de hand, het tweede jaar had ze schimmel (twee andere paarden daar ook) en het derde jaar had ze ZE. Heb ik heb opgelost door te verhuizen?
Misschien nog niet in grote getallen, en misschien heeft de Fries meer last van ZE (dat weet ik eigenlijk wel zeker).. Ik vind het gewoon ook zo gek dat mijn paard er de vorige jaren (toen ze van mij was, sinds mei 2011) nooit eerder last van had.