Rijden met wandelschoenen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rijden met wandelschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:04

Zijn er meer mensen die rijden met wandelschoenen zonder dat ze specifieke beugels gebruiken?
Ik rijd graag met deze schoenen:

https://www.scapino.nl/mountain-peak-da ... 8190000400

Omdat ik wandelen en rijden graag afwissel.( buitenritten dan he).
Eerder had ik speciale korf beugels maar heb nu sprenger bow balance.

Is dit veilig?
Of schaf ik beter jodhpurs aan

merrylegs

Re: Rijden met wandelschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:07

Ik rijd al jaren met soortgelijke bergschoenen, met gewone beugels en vind ze voor buitenritten of trektochten ideaal! Ik zou niet weten wat er onveilig aan is, want ze hebben genoeg profiel en een kleine hak :)

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:14

Test eens of je met die dingen makkelijk uit je beugels glijd? Niet voor niets hebben rijschoenen wel een hak maar verder een gladde zool. Te veel profiel zou ik eng vinden om achter te blijven haken.. ik heb Ariat stalschoenen die ik voor dit doel gebruik. Ideaal als wandelschoenen ook met de honden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:21

Ik rijd standaard met wandelschoenen.

Cowboylaarzen hebben een forse hak om doorschieten te voorkomen (net als korfjes). Ik vertrouw wat dat betreft op mijn veiligheidspal.
(En ik begrijp doorschieten als hakken optrekken plus veel druk, hakken gaan omhoog tijdens je schrikreflex, maar dan vouw je je hele been op.)

Dat kleine hakje onder de rijlaars is volgens mij nergens echt goed voor, en zolang je bij een valpartij niet door de beugel heen schiet denk ik niet dat je kunt blijven hangen vanwege het profiel.
Ik denk eerder dat rijlaarzen honderd jaar geleden gewoon een gladde zool hadden omdat alle schoeisel dat had, en dat dat zo gebleven is 'omdat je er mee rijdt en niet wandelt'.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-04-20 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:23

Ik rij al jaren met deze schoenen. Lopen fijn en rijden fijn. Geen probleem met teveel profiel hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:32

WendyBZ schreef:
Ik rij al jaren met deze schoenen. Lopen fijn en rijden fijn. Geen probleem met teveel profiel hoor.

Dezelfde?
En ook met gewone beugels?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:34

Jep, dezelfde :D Fijne schoenen. Dit is mijn tweede paar. Met gewone beugels inderdaad.

edit: ik vind de schoenen vooral fijner dan de Ariat schoenen juist omdat ze meer profiel hebben. De Ariats zijn te glad en ik gleed nog wel eens uit in de modder.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:39

Ik ben zelf een keer door het profiel van mijn stalschoenen (dus niet wandelschoenen, weet niet of daar veel verschil in zit) in een beugel blijven haken toen een paard op hol ging, en ik kreeg mijn voet zelf ook niet meer los. Uiteindelijk ben ik er ook af gevallen, de reden dat het toen goed is afgelopen komt denk ik vooral door de veiligheidsbeugels waarmee ik reed. Zo'n model met elastiek, en het elastiek gaf bij de val gelukkig mee waardoor ik toch los kwam.

Dit zijn de stalschoenen waarmee ik dus vast kwam te zitten, Elt Montreal
https://www.google.com/search?q=elt+mon ... 3&dpr=2.13

Mogelijk was het een combinatie van mijn eigen schrikreactie en houding waardoor ik een verkeerde beweging maakte met mijn voet, dat zou mij niet verbazen want ik ben ook helemaal geen ster met dingen uitzitten. Misschien dat het bij een ander heel anders zou verlopen, maar ik durf er niet meer mee te rijden.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:52

Heb met dat type jaren gereden nooit last gehad van doorschieten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:53

Fijn dat ik niet de enige ben!
Nu nog chaps erbij halen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 23:00

Ik heb het een hele tijd gedaan maar mijn beenligging werd er echt slechter op. Sinds ik rijschoenen draag en chaps blijven mijn benen beter op z'n plek. Voor mij werkt het dus niet. Als ik nu met wandelschoenen rij uit gemak heb ik daar snel spijt van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 23:18

Wat verandert er dan voor jou?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 23:26

Anoniem schreef:
Wat verandert er dan voor jou?

Op de een of andere manier gaat mijn voet schuin in de beugel zitten. Hoe hard ik ook focus dat niet te doen met wandelschoenen. Mijn tenen gaan meer afsteken. Ik merk dit ook een klein beetje als ik zonder chaps rijdt. In het begin had ik het niet zo in de gaten maar ging van kwaad tot erger. Het was een soort van openbaring toen ik rijschoenen kocht dat sommige dingen niet voor niets speciaal voor iets gemaakt zijn. En hoe makkelijk mijn beenhouding verbeterde.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 23:54

Ik rijd ook meestal met wandelschoenen, maar heb daar nu wel korfbeugels voor. Ik ben ook wel eens blijven haken met mijn voet in de beugel voordat ik met een korfbeugel reed. Volgens mij was ik aan het lichtrijden ofzo en verstapte mijn paard zich? En toen gleed mijn voet verkeerd. Ik bleef wel gewoon zitten verder dus er zijn geen ongelukken gebeurd, maar sindsdien rijd ik altijd met veiligheidsbeugels.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 00:43

Nee, ik vind het zelf heel naar. Had altijd de Ariat Telluride, dus kan daarmee rijden. Heb westernzadels, dus aardig brede beugels ook, maar vind het toch erg stroef. Ik wandelde met de ariat's, maar ze gingen steeds nog geen jaar mee en ik vond ze snel steun verliezen.
Nu heb ik werk kistjes voor dames en zitten super.

Als ik ga rijden, stap ik in mijn laarzen en daarna meteen weer terug in mn schoenen. Laarzen gaan dus ook al eeuwen mee.

Ik heb les gegeven en zie ook bij veel mensen verschil. Benen zijn vaak onrustiger.

Soms spring ik er wel zo op en dan maakt het me niet gek veel uit, maar dan zit ik maar wat te zitten.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:13

Waarom zouden benen rustiger zijn met jodhpurs dan?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 10:18

Soms zijn wandelschoenen net iets breder waardoor je beugels te smal worden en je eerder klem komt te zitten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:24

Muze schreef:
Waarom zouden benen rustiger zijn met jodhpurs dan?

Niet met jodhpurs. Met rijlaarzen. Omdat het toch stijver is denk ik zelf. Mensen die bij mij in de les reden met schoenen kunnen op teveel plekken bewegen.
Je gaat dan sws terug naar de basis van een goede zit, maar ik zie wel enorme verschillen. En ik ben ouderwets; netjes en schoon in de les verschijnen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:33

Ik rij ook met wandelschoenen, of met een jodphur broek of met chaps.
En ik heb standaard veiligheidsbeugels aan mijn zadels hangen.
Net zo goed fijn als ik met laarzen rij.
Eenmalige uitgave die ik graag er voor over heb gehad.
Ik heb al eens iemand een halve bak door gesleept zien worden, dat wil ik zelf niet :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:48

Ik heb zelf western zadels en dus vrij brede beugels. Maar als ik voorheen er even met mijn ariats opstapte waren ze niet te breed, maar te stroef aan de onderkant. Dat vind ik veel erger eigenlijk. Ik wissel voor het rijden altijd naar mn laarzen met leren gladde zolen.

Er gebeurt nooit iets, maar had met de Ariat's echt het gevoel dat als er iets zou zijn, je er niet 1,2,3 af springt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 11:49

Ik rijd nu al jaren met deze, en doe er eigenlijk alles op stal mee. Lekker makkelijk. Had één keer dat ik een beetje in mijn sprenger bow balance beugels 'vast hing', maar dat was met afstappen, waarschijnlijk omdat ik mijn voet meteen te veel 'naar boven' deed in plaats van eerst naar achter uit de beugel. Dat was echter ook de eerste rit met die beugels, terwijl ik daarvoor jaren met grote, grove western beugels reed.

https://www.divoza.com/nl/mountain-hors ... E8QAvD_BwE

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:12

Ik kan niet met wandelschoenen rijden. Ik kan met niet precies omschrijven maar door de dikkere zool heb ik geen stabiel gevoel.

Suzanharmsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:29

ik vindt wandel schoenen vaak te groot en te breed.