Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
). Voor die paar keer per jaar dat ik op verplaatsing ging, was het meerverbruik van de wagen die ik moest aanschaffen een dooddoener.Estera schreef:Omdat ik toch wel heel erg graag over zou willen stappen op een kleine vrachtwagen (al dan niet zo'n B ding), ben ik me daarop aan het oriënteren. De trailer heb ik altijd al een onding gevonden, ik word het zat om dat ding 4 keer per week aan en af te koppelen en in de toekomst wil ik 2 paarden vervoeren en dan zal ik weer een zwaardere auto nodig hebben.
Nu weet ik dat een B-vrachtwagentje maar tot 3500 kilo geladen mag worden (immers B rijbewijs) en dat daar dus geen 2 paarden op kunnen qua gewicht. Ik ben bereid om mijn C-rijbewijs te halen. Kom ik dan wel weg met een B-vrachtwagentje of mag er überhaupt niet meer dan 3500 kilo op die wagen?
Wat zijn de voor- of de nadelen en waar moet ik vooral aan denken?
ikke schreef:C-rijbewijs wagens (+7500kg TMM!) zijn goedkoper in de wegenbelasting, aanschaf en niet duurder in de verzekering of onderhoud.
Sclimpre schreef:ikke schreef:C-rijbewijs wagens (+7500kg TMM!) zijn goedkoper in de wegenbelasting, aanschaf en niet duurder in de verzekering of onderhoud.
In onderhoud is een grote vrachtwagen wel degelijk duurder dan een kleine.
Grote motor : meer olie in dan in een kleine.
Grote wielen, duurdere remschijven.
Klein vrachtwagentje: 1 kleine batterij, grote vrachtwagen : 2 grote batterijen.
Vrachtwagen duurdere en strengere keuring.
Verbruik : hoger
In aankoop is een grote vrachtwagen vaak relatief goedkoop, maar de rekeing krijg je achteraf van de garagist en aan de pomp
s0173957 schreef:Wel weer opletten, zoals ikke al zei, voor het laadvermogen.
https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC
Leuke vrachtwagen, ziet er leuk uit, is handig en heeft z'n prijs ook wel mee, maar meer dan 2 paarden zal je nooit mogen laden.
ikke schreef:Sclimpre schreef:In onderhoud is een grote vrachtwagen wel degelijk duurder dan een kleine.
Grote motor : meer olie in dan in een kleine.
Grote wielen, duurdere remschijven.
Klein vrachtwagentje: 1 kleine batterij, grote vrachtwagen : 2 grote batterijen.
Vrachtwagen duurdere en strengere keuring.
Verbruik : hoger
In aankoop is een grote vrachtwagen vaak relatief goedkoop, maar de rekeing krijg je achteraf van de garagist en aan de pomp
Nou, ik merk na 20 jaar vrachtwagens niet zoveel verschil tussen de kleine 608 en de grote LF45.
Verbruik ligt wat hoger (1:8 om 1:6) maar daar staat fors meer power (80pk om 220pk) tegenover. Verzekering ligt in dezelfde lijn en onderhoud wijkt ook niet echt af. De enige kosten die extra zijn, is de tweejaarlijkse tacho.
Sclimpre schreef:Een 608 is toch geen B-wagentje?
Wij zijn nu aan onze 5de vrachtwagen en qua onderhoud en verbruik kan ik het alleen zo samenvatten : kleine wagen, kleine kosten en grote wagen, grote kosten.
Het B-wagentje waar we nu mee rijden verbruikt 7.5l/100km, exact de helft van de 7.5 tonner die we daarvoor hadden. In pK's verschilt het niet veel, dus die kleine rijdt wel heel prettig.
.