Vrachtwagentje versus trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Estera

Berichten: 1075
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Vrachtwagentje versus trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 09:14

Omdat ik toch wel heel erg graag over zou willen stappen op een kleine vrachtwagen (al dan niet zo'n B ding), ben ik me daarop aan het oriënteren. De trailer heb ik altijd al een onding gevonden, ik word het zat om dat ding 4 keer per week aan en af te koppelen en in de toekomst wil ik 2 paarden vervoeren en dan zal ik weer een zwaardere auto nodig hebben.

Nu weet ik dat een B-vrachtwagentje maar tot 3500 kilo geladen mag worden (immers B rijbewijs) en dat daar dus geen 2 paarden op kunnen qua gewicht. Ik ben bereid om mijn C-rijbewijs te halen. Kom ik dan wel weg met een B-vrachtwagentje of mag er überhaupt niet meer dan 3500 kilo op die wagen?

Wat zijn de voor- of de nadelen en waar moet ik vooral aan denken?

petitparis

Berichten: 16327
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Vrachtwagentje versus trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:37

Met een B-gekeurde camionette mag je ongeacht het rijbewijs van de chauffeur de MTM van 3500kg niet overschreden worden. Dus dat is een aandachtspuntje als je er 2 grote paarden op wil vervoeren.

Persoonlijk ben ik voorstander van een camionette/ kleine vrachtwagen. Ik heb geen BE-rijbewijs, maar vond het vroeger altijd omslachtig wanneer mijn vader met de trailer reed. We moesten altijd met 2 zijn om mijn paarden te laden (ze volgen mij overal, ook als ik ze wil insluiten :+ ). Voor die paar keer per jaar dat ik op verplaatsing ging, was het meerverbruik van de wagen die ik moest aanschaffen een dooddoener.
Ik heb een tijdje een oud vrachtwagentje gehad, waarbij ik een rittenkaart had en hierdoor ik slechts 230€ verzekering en 150€ wegentaks betaalde. Hiermee kon ik perfect alleen op pad (al is met 2 altijd leuker). Nu leen ik wanneer nodig de camionette van een vriendin.

Verder moet je denk ik ook rekening houden met hoe vaak je op de baan wil gaan (in BE moet je bv jaarlijks een medische keuring ondergaan om de geldigheid van je C-rijbewijs te verlengen) en of de extra verzekering en wegentaks opweegt.

cissy

Berichten: 20544
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Vrachtwagentje versus trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:58

Je komt met C rijbewijs niet weg om met een B wagentje meer dan 3500 bij je te hebben. Helaas, die 3500 kg blijft staan.
Laadvermofen is een issue met die wagentjes, laat je goed informeren! Zelden tot nooit mogen er legaal twee paarden op.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 21:48

Estera schreef:
Omdat ik toch wel heel erg graag over zou willen stappen op een kleine vrachtwagen (al dan niet zo'n B ding), ben ik me daarop aan het oriënteren. De trailer heb ik altijd al een onding gevonden, ik word het zat om dat ding 4 keer per week aan en af te koppelen en in de toekomst wil ik 2 paarden vervoeren en dan zal ik weer een zwaardere auto nodig hebben.

Nu weet ik dat een B-vrachtwagentje maar tot 3500 kilo geladen mag worden (immers B rijbewijs) en dat daar dus geen 2 paarden op kunnen qua gewicht. Ik ben bereid om mijn C-rijbewijs te halen. Kom ik dan wel weg met een B-vrachtwagentje of mag er überhaupt niet meer dan 3500 kilo op die wagen?

Wat zijn de voor- of de nadelen en waar moet ik vooral aan denken?

Dan ben je vooral onnodig duur bezig.
C-rijbewijs wagens (+7500kg TMM!) zijn goedkoper in de wegenbelasting, aanschaf en niet duurder in de verzekering of onderhoud.

Als je er eentje in goede staat kunt vinden is de Mercedes 814 ecovan (Niet de vrachtwagen!!) DE wagen om voor te gaan. Deze is wat lichter waardoor ze meestal wel voldoende laadvermogen hebben voor twee paarden. Dit in tegenstelling tot de vrachtwagens tot 7500kg TMM die zelden de 2000kg laadvermogen halen.
https://www.truckscout24.nl/search/dut/ ... ice_type=1 Deze dus. Met een beetje onderhandelen wellicht zelfs voor je ingevoerd, als je daar zelf niet aan durft.

Ik zocht ook een vrachtwagen; twee jaar serieus rond gekeken en uiteindelijk met een DAF LF45 thuis gekomen van 12 ton TMM. Het was de enige die ik kon vinden met meer dan 3 ton laadvermogen en voldoende power.

Voor de prijs van zo'n B-gebakje kun je ook zoiets voor de deur hebben: https://www.bokt.nl/markt/ad/500105/4-p ... rachtwagen

s0173957

Berichten: 5643
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:28

Of wat harder zoeken: https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... v-opbouw-/

Maar qua laadvermogen kom je hier meestal maar rond de 950kg uit (al lijkt deze wel heel licht gemaakt) wat voor 2 paarden en materiaal een utopie is.
Je hebt er met een trekhaak tot 3500kg ook (maar daar moet je héél goed voor zoeken), dus dan kan je 2 pony's op het vrachtwagentje en 2 paarden op de trailer zetten.

Zoals ikke zegt, ga voor je C en koop een C vrachtwagen.
Qua aanschafprijs dikwijls pak leuker (zijn dan meestal ook wel een pak ouder) en zeker qua gebruiksgemak eens je op wedstrijd bent (ruimte etc) véél beter.

s0173957

Berichten: 5643
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Vrachtwagentje versus trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:34


speurneusc

Berichten: 5912
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:39

als je een modern vrachtwagentje neemt (kosten) zijn omgebouwde transportbussen, daar kan je legaal 2 paarden in vervoeren, deze wagens zijn van zichzelf licht genoeg en met een lichte ombouw kom je aan de max 3500. Wil je een goedkoper belastingvrije oldtimer, dan heb je een zware wagen en vaak ook nog een zwaardere opbouw dan de huidige en hou je te weinig laadvermogen over (soms zelfs niet voor 1 paard incl bestuurder spullen etc.)

Maar veewagen is ideaal, makkelijk en wanneer je die volledige op eigen terrein kwijt kunt en goed kan beveiligen kan je daar gewoon je spullen in opslaan. (mijn veewagen was ook mijn stalkast). En dat kan met een trailer allemaal niet. Ik had een oude 207 en vond hem heerlijk, had zijn nukken natuurlijk en nix ging soepel. Maar qua vervoer ideaal.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:40

ikke schreef:
C-rijbewijs wagens (+7500kg TMM!) zijn goedkoper in de wegenbelasting, aanschaf en niet duurder in de verzekering of onderhoud.

In onderhoud is een grote vrachtwagen wel degelijk duurder dan een kleine.
Grote motor : meer olie in dan in een kleine.
Grote wielen, duurdere remschijven.
Klein vrachtwagentje: 1 kleine batterij, grote vrachtwagen : 2 grote batterijen.
Vrachtwagen duurdere en strengere keuring.
Verbruik : hoger
In aankoop is een grote vrachtwagen vaak relatief goedkoop, maar de rekeing krijg je achteraf van de garagist en aan de pomp :(

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:19

Sclimpre schreef:
ikke schreef:
C-rijbewijs wagens (+7500kg TMM!) zijn goedkoper in de wegenbelasting, aanschaf en niet duurder in de verzekering of onderhoud.

In onderhoud is een grote vrachtwagen wel degelijk duurder dan een kleine.
Grote motor : meer olie in dan in een kleine.
Grote wielen, duurdere remschijven.
Klein vrachtwagentje: 1 kleine batterij, grote vrachtwagen : 2 grote batterijen.
Vrachtwagen duurdere en strengere keuring.
Verbruik : hoger
In aankoop is een grote vrachtwagen vaak relatief goedkoop, maar de rekeing krijg je achteraf van de garagist en aan de pomp :(

Nou, ik merk na 20 jaar vrachtwagens niet zoveel verschil tussen de kleine 608 en de grote LF45.
Verbruik ligt wat hoger (1:8 om 1:6) maar daar staat fors meer power (80pk om 220pk) tegenover. Verzekering ligt in dezelfde lijn en onderhoud wijkt ook niet echt af. De enige kosten die extra zijn, is de tweejaarlijkse tacho.


s0173957 schreef:
Wel weer opletten, zoals ikke al zei, voor het laadvermogen.
https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC
Leuke vrachtwagen, ziet er leuk uit, is handig en heeft z'n prijs ook wel mee, maar meer dan 2 paarden zal je nooit mogen laden.

Deze wagen is niet omgekeurd! De 2500kg laadvermogen van de RDW is dus erg optimistisch!

Myca

Berichten: 6294
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Vrachtwagentje versus trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 17:26

Volgens mij heb je een trailer al afgeserveerd en gaat het meer om een B of een C vrachtwagentje, of heb ik het mis?

Als je bereid bent je C te halen ben je op den duur goedkoper uit met een klein vrachtwagentje dan met een B wagen.

Zelf rijd ik wel liever met een trailer, maar ik heb een auto van de zaak die kan trekken dus dat maakt dat voor mij prijstechnisch weer veel interessanter.

Popstra
Berichten: 16378
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Vrachtwagentje versus trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:43

Maar wat wegen je paarden dan?
Ik heb ook een 2 paards wagen en heb daar gewoon 2 flinke quarters in staan die per stuk rond de 600 kilo wegen.
Ik vind het mega fijn om mee op pad te moeten. Wij hebben deze nu een jaar of 4

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:34

ikke schreef:
Sclimpre schreef:
In onderhoud is een grote vrachtwagen wel degelijk duurder dan een kleine.
Grote motor : meer olie in dan in een kleine.
Grote wielen, duurdere remschijven.
Klein vrachtwagentje: 1 kleine batterij, grote vrachtwagen : 2 grote batterijen.
Vrachtwagen duurdere en strengere keuring.
Verbruik : hoger
In aankoop is een grote vrachtwagen vaak relatief goedkoop, maar de rekeing krijg je achteraf van de garagist en aan de pomp :(

Nou, ik merk na 20 jaar vrachtwagens niet zoveel verschil tussen de kleine 608 en de grote LF45.
Verbruik ligt wat hoger (1:8 om 1:6) maar daar staat fors meer power (80pk om 220pk) tegenover. Verzekering ligt in dezelfde lijn en onderhoud wijkt ook niet echt af. De enige kosten die extra zijn, is de tweejaarlijkse tacho.

Een 608 is toch geen B-wagentje?
Wij zijn nu aan onze 5de vrachtwagen en qua onderhoud en verbruik kan ik het alleen zo samenvatten : kleine wagen, kleine kosten en grote wagen, grote kosten.
Het B-wagentje waar we nu mee rijden verbruikt 7.5l/100km, exact de helft van de 7.5 tonner die we daarvoor hadden. In pK's verschilt het niet veel, dus die kleine rijdt wel heel prettig.

pol013

Berichten: 10410
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:40

Ik heb ook even overwogen om voor een C vrachtwagen te gaan maar ben afgehaakt op de ruimte die zo'n ding in beslag neemt op mijn erf. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Wat bij mij bij de trailer nu heel erg scheelt is dat ik hem op een handige plek parkeer. Zo dat ik alleen de auto er voor hoef te zetten en dan kan gaan laden. Dus niet met de achterklap tegen een muur oid. Dat scheelt al iets in de irritatie heb ik gemerkt.

ikke

Berichten: 39121
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:11

Sclimpre schreef:
Een 608 is toch geen B-wagentje?
Wij zijn nu aan onze 5de vrachtwagen en qua onderhoud en verbruik kan ik het alleen zo samenvatten : kleine wagen, kleine kosten en grote wagen, grote kosten.
Het B-wagentje waar we nu mee rijden verbruikt 7.5l/100km, exact de helft van de 7.5 tonner die we daarvoor hadden. In pK's verschilt het niet veel, dus die kleine rijdt wel heel prettig.

De 608 is formeel ook vrachtwagen (5600kg TMM) Die deed 1:8 Diesel bij een oeverloos gebrek aan power (80pk, 400Nm). De LF45 doet 1:6 bij plenty power (220pk, 1000Nm) en met 8 ton eigen gewicht is dat best netjes. De 608 woog leeg 3300kg.
Daarom is de ecovan 814 die ik eerder aanhaalde, ook de wagen om voor te gaan. Fatsoenlijk power versus laag eigen gewicht, fatsoenlijk verbruik en in onderhoud net wat simpeler dan een "echte" vrachtwagen. VW/MAN 8-serie is een goede tegenhanger maar zo mogelijk nog lastiger te vinden.

Maar wat voor mij vooral een reden is om de vrachtwagen te kiezen boven een 3 - 4 paards trailer is de massa en afmetingen. Iets te vaak mee gemaakt dat ze mij van de weg probeerden te rijden door vlak voor je in te voegen of zoiets. Met een Range rover heb je dan wel iets te melden maar dat is beperkt; succes met het terug koppen van 8 ton vrachtwagen......

Estera

Berichten: 1075
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 15:24

Dank voor de informatie zover. Moet alles nog eens even goed doorlezen.

Echt een vrachtwagen trekt me dan eigenlijk ook weer niet. Het wordt zo groot en ja, daar durf ik prima mee te rijden, maar het "even makkelijk" gaat er wel een beetje vanaf. Zo'n B-dingetje is gewoon een stuk kleiner en handzamer zeg maar.

Ik heb 2 Gelderse ruinen, dus die tikken de 600 kg per stuk wel aan.

Een tweepaardstrailer heb ik. De auto voor deze trailer met 2 paarden niet. Die zou ik dan aan moeten schaffen. De trailer zelf is uiteraard niet afgeschreven, maar ik vind het gewoon ondingen. Ik voel me nooit safe met de trailer achter de auto. Zodra paard een keer hard stampt, dan heb ik al stress bij wijze van spreken.
Helaas kan ik de trailer alleen op mijn erf kwijt: achter het hek, hek open, auto aankoppelen, eruit rijden, achteruit op parkeerruimte zetten, hek dicht doen, paard halen en laden, wegrijden. Retour: auto met trailer op parkeerruimte zetten, paard er uit halen en weg brengen, hek openen, trailer achteruit op het erf zetten, auto loskoppelen en weg rijden, hek sluiten.

Ik ben er dus nog niet uit :D .