Paard ineens veel banger dan voorheen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_Dani

Paard ineens veel banger dan voorheen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 16:26

Ik heb mijn paard gekocht toen zij 9 maanden oud was en ze is nu 13 jaar. We hebben de gekste dingen gedaan en op de grootste evenementen gereden. Ze was altijd bomproof en ik vertrouwde haar volledig. Er is nu alleen iets veranderd en ik ben benieuwd of jullie dit herkennen of mijn idee kunnen bevestigen.

Toen ik haar kocht stond ze in de opfok, vanaf haar derde is ze op stal gekomen. Ik ben vaker verhuisd en dit was nooit een probleem. Nieuwe stal, hoofd omlaag, stro eten en klaar. Doordat zij op meerdere benen geblesseerd raakte, heb ik er vorig jaar juli voor gekozen om haar dag en nacht in een paddock met schuilstal en maatje te zetten. Niet iedereen zal die keuze begrijpen maar ze is er boven verwachting goed uitgekomen, de dierenarts was verbaasd. Dus daar had ik goed aan gedaan. Inmiddels mag ik haar weer meer rijden. We gaan het bos in of 20 minuten over het fietspad naar de bak en daar trainen en dan weer terug. In het bos was zij vanaf het eerste moment dat we op de nieuwe stal stonden enorm druk. Maar ja: revalideren = gecontroleerd bewegen dus kan zijn dat ze daar een beetje nukkig van werd. Maar de enorme drive om te lopen slaat nu langzaam om naar panische angst voor vanalles: boomstammen, koeien, blaadjes, tuinsproeiers, honden die over blaadjes lopen, mensen die in de tuin werken, dingen die ik niet kan zien of horen... ze staat heel erg "aan" en schrikt soms van hele normale geluidjes (die ze de hele dag hoort). Om die reden ben ik afgelopen week 2 keer van haar af gesprongen omdat haar reactie gevaarlijk werd (= de weg op springen waar de auto's rijden). Zo ken ik haar totaal niet. Als iets spannend is, staat ze normaal stil, geef ik haar de ruimte om te kijken wat het is, briest ze en gaan we verder.

Nu speel ik met een aantal scenario's in mijn hoofd, maar ben vooral benieuwd naar jullie mening / bevinding.

Levita

Re: Paard ineens veel banger dan voorheen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:33

Lastig verhaal! Het lijkt bijna of ze niet meer zo goed ziet als eerst. wellicht dat je haar ogen zou kunnen na laten kijken? Ik heb verder geen idee, gelukkig nog nooit mee gemaakt.

Succes!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:35

Wat het bij mij oproept: door een tijd niets doen meer spierspanning/opnieuw moeten wennen aan met een mens werken/lichaam anders gebruiken
Of toch pijn/ongemak of niet haar plekje op deze stal.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:37

Dat deed mijn pony ook. Hij moest revalideren en dat ging heel goed waardoor hij geen pijn meer had maar wel heel veel zin. :+ Mijn super lieve, verkeersmakke pony begon zelfs te schrikken van fietsers, stenen, het maakte hem niet uit. Ik heb hem verhuisd naar een stal waar hij meer zelf kon bewegen in een kleine kudde. Wel zijn energie kwijt, maar wel controleerbare beweging.

Nu is hij weer lief en braaf.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:41

Mijn paard deed dat ook met dingen die van achter hem kwamen en niet kon zien, is er iets gebeurd dat haar schrik heeft doen geven? Want bij mij is dit gebeurd na een auto die te dicht kwam en zijn achterhand getikt heeft. Is toen erg op hol geslagen, met moeite stil gekregen maar uiteindelijk goed vanaf gekomen. Sindsdien wel panisch door dingen die van achter hem komen en niet kan zien, zo schoot hij op hol of draaide zich bruut om.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 16:49

Mijn paard heeft dat ook nadat hij een jaar heeft stil gestaan.
Zelfs bruggetjes waar hij voorheen dagelijks overheen moest zijn nu een probleem en ik heb echt geen idee waarom.

Hij staat in een kudde en staat veel buiten, ik weet het helaas ook niet..

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 16:58

Levita schreef:
Lastig verhaal! Het lijkt bijna of ze niet meer zo goed ziet als eerst. wellicht dat je haar ogen zou kunnen na laten kijken? Ik heb verder geen idee, gelukkig nog nooit mee gemaakt.

Succes!

Dit is inderdaad één van mijn scenario's. Ik ga hier naar laten kijken. Dankjewel voor je reactie.

xChanelx schreef:
Wat het bij mij oproept: door een tijd niets doen meer spierspanning/opnieuw moeten wennen aan met een mens werken/lichaam anders gebruiken
Of toch pijn/ongemak of niet haar plekje op deze stal.

Dat eerste denk ik niet, in de bak gaan de oortjes opzij en doet ze alles wat ik vraag heel netjes. Het niet op haar plek zijn, is ook iets wat door mijn hoofd gaat. Het internet staat vol met je paard zo natuurlijk mogelijk houden (het is bijna een paddock paradise waar ze staat) maar wat als mijn paard nou gewoon een stalpaard is? Maar ja, door de continue beweging van nu is ze wel goed gerevalideerd en is haar doorbloeding in de onderbenen beter. Waar doe je dan goed aan?

Isabel_k schreef:
Dat deed mijn pony ook. Hij moest revalideren en dat ging heel goed waardoor hij geen pijn meer had maar wel heel veel zin. :+ Mijn super lieve, verkeersmakke pony begon zelfs te schrikken van fietsers, stenen, het maakte hem niet uit. Ik heb hem verhuisd naar een stal waar hij meer zelf kon bewegen in een kleine kudde. Wel zijn energie kwijt, maar wel controleerbare beweging.

Nu is hij weer lief en braaf.

Fijn dat je de oorzaak hebt gevonden. Die van mij kan haar energie de hele dag kwijt in de paddock, die is groot genoeg. Ik heb zelf het idee dat ze juist meer rust nodig heeft en minder prikkels krijgt van de omgeving. Haar stal was altijd een veilige plaats en die ze nu heeft kan niet dicht en moet ze met een ander paard delen.

CalipsoLover schreef:
Mijn paard deed dat ook met dingen die van achter hem kwamen en niet kon zien, is er iets gebeurd dat haar schrik heeft doen geven? Want bij mij is dit gebeurd na een auto die te dicht kwam en zijn achterhand getikt heeft. Is toen erg op hol geslagen, met moeite stil gekregen maar uiteindelijk goed vanaf gekomen. Sindsdien wel panisch door dingen die van achter hem komen en niet kan zien, zo schoot hij op hol of draaide zich bruut om.

Nee, althans niet met mij erbij. In haar paddock is ze overigens wel chill en totaal niet schrikkerig. Alleen buiten en het maakt niet uit waar. In de bak concentreert ze zich wel en zijn we ook echt weer één.

ApplePapple schreef:
Mijn paard heeft dat ook nadat hij een jaar heeft stil gestaan.
Zelfs bruggetjes waar hij voorheen dagelijks overheen moest zijn nu een probleem en ik heb echt geen idee waarom.

Hij staat in een kudde en staat veel buiten, ik weet het helaas ook niet..

En hoe is dat nu?

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:28

@anna_dani ik krijg er te veel spanning van om naar buiten te gaan, dus dat doet iemand anders nu en dat gaat al beter. Bij elk blaadje wat ik nu zie bewegen denk ik: oh hij gaat er van door.
Dit scheelt al enorm, maar ik zou er toch weer zelf op moeten. Even kijken hoe we dit gaan doen.

anitaroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:01

Anna_Dani schreef:
Toen ik haar kocht stond ze in de opfok, vanaf haar derde is ze op stal gekomen. Ik ben vaker verhuisd en dit was nooit een probleem. Nieuwe stal, hoofd omlaag, stro eten en klaar. Doordat zij op meerdere benen geblesseerd raakte, heb ik er vorig jaar juli voor gekozen om haar dag en nacht in een paddock met schuilstal en maatje te zetten. Niet iedereen zal die keuze begrijpen maar ze is er boven verwachting goed uitgekomen, de dierenarts was verbaasd. Dus daar had ik goed aan gedaan. Inmiddels mag ik haar weer meer rijden. We gaan het bos in of 20 minuten over het fietspad naar de bak en daar trainen en dan weer terug. In het bos was zij vanaf het eerste moment dat we op de nieuwe stal stonden enorm druk. Maar ja: revalideren = gecontroleerd bewegen dus kan zijn dat ze daar een beetje nukkig van werd. Maar de enorme drive om te lopen slaat nu langzaam om naar panische angst voor vanalles: boomstammen, koeien, blaadjes, tuinsproeiers, honden die over blaadjes lopen, mensen die in de tuin werken, dingen die ik niet kan zien of horen... ze staat heel erg "aan" en schrikt soms van hele normale geluidjes (die ze de hele dag hoort). Om die reden ben ik afgelopen week 2 keer van haar af gesprongen omdat haar reactie gevaarlijk werd (= de weg op springen waar de auto's rijden). Zo ken ik haar totaal niet. Als iets spannend is, staat ze normaal stil, geef ik haar de ruimte om te kijken wat het is, briest ze en gaan we verder.

Wat fijn om te horen dat je paardje al een heel stuk beter is. Zeker ook met het naar buiten gaan. Wat verstandig van je om dit door een ander te laten doen als je denkt dat er bij jou ook iets mee speelt.
Waar ik aan moet denken zijn een aantal veranderingen.
Na de blessure heb je weer langzaam opgebouwd. Maar misschien toch iets te grote stappen voor hem. Verder kan er door de verandering in de bespiering, een verandering zijn in de pasvorm van het zadel. Ook kun je denken aan een verschil in de bespiering en het effect dat het heeft op de draagkracht van je paard.
Misschien is hij vooral stijf in de achterhand, dit komt vaak voor bij paarden die ineens schrikachtig zijn.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:27

Herkenbaar. Mijn bijna 7-jarige ruin heeft altijd 24/7 buiten gestaan, is voor de duvel niet bang en ging mee als begeleidingspaard met onervaren paarden toen hij 5 was. Ik heb hem vanaf dat hij 8 maanden oud is. Ik heb altijd wel mijn handen vol gehad, maar vooral vanwege zijn sterke karakter. Verder is hij bomproof geboren. Vorig jaar zomer werd hij behoorlijk wat mans, in de kudde nam hij de leiding over en ik had ook zeer regelmatig wat discussie. Maar nooit gevaarlijk.

Precies op dat moment (in augustus en september) kwam hij wegens een beginnende vorm van straalkanker eerst 2 weken op de kliniek en daarnaast een aantal weken op stal te staan. Hoef moest 100% droog blijven, en net in die tijd regende het behoorlijk veel. Dus sommige dagen alleen even een frisse neus halen op een verhard plaatsje. En als het echt nat was moest hij binnen blijven. Hij is 6 weken weg geweest uit de kudde. Toen hij alles weer mocht weer lekker in de kudde gezet en een aantal weken eerst weer paard laten worden. Toen rustig opgepakt. En hij is zoveel rilleriger dan normaal. Precies wat jij schrijft. En ook af en toe ineens met 4 benen de lucht in, gigantische bokkesprongen in het duin. Met als dieptepunt dat hij in januari een keer in volle rengalop naar huis is vertrokken vanwege een plastic zakje. Let wel, hij was bomproof en schrikken was normaal stilstaan. Ik ben er toen vrij hard af geklapt en daarna had ik ook even een deuk in vertrouwen. Zat er een stuk minder onbevangen op, waardoor hij steeds rilleriger werd. We maakten elkaar steeds gekker. Daarnaast was het een behoorlijk natte winter, waardoor ze op het land hun ei veel minder kwijt konden.

We hebben weer even wat stappen terug gezet. Waar ik vroeger zonder enig probleem alleen op pad ging, ga ik nu alleen even onder deskundige begeleiding naar buiten (vriendin van me/ zeer kundig enduranceruiter en haar super betrouwbare pony waar Charlie heilig ontzag voor heeft). Ook in de bak flink gaan lessen om weer terug naar ontspanning te komen. En nu heb ik mijn oude pony weer zo’n beetje terug. Hij is nog steeds wat kijkeriger dan vroeger, maar hij blijft gewoon braaf.

Ik wijt ons dipje echt grotendeels aan het feit dat hij weg geweest is uit de kudde en weken vooral op stal heeft gestaan. Hoe braaf en redelijk blij hij dat ook heeft doorstaan, het heeft toch een behoorlijke impact op hem gehad. En waar we normaal heel regelmatig samen op avontuur gingen, had hij ineens een heel klein wereldje. En daar bovenop nog een ongeluk waardoor ons beider vertrouwen nog een extra deuk op heeft gelopen.

Ik vind het niet zo gek dat die van jou zich zo gedraagt. Ik kan me voorstellen dat hij in die periode van zijn blessure veel minder gezien heeft terwijl hij normaal veel op pad was. En hij was hoe dan ook uit zijn vertrouwde omgeving.

Geef het tijd, doe even een stapje terug en probeer het vertrouwen weer op te bouwen.

Mogelijk dat ondetsteuning met extra magnesium ook de scherpe kantjes er wat van af kan halen.

Edit: typo

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 19:55

Dankjewel voor je verhaal @pairadice en inderdaad zo herkenbaar. Het rare is, dat als ik in de bak kom, er niks meer aan de hand is. Volle concentratie en op mij gericht en alle oefeningen naadloos uitvoeren...

Wat ook nog een ding kan zijn is dat ze tot vorige week met 1 ander paard stond en daar haar voer en ruimte mee moest delen. Dit heeft ze nooit eerder hoeven doen, omdat zij altijd alleen in haar box/uitloop stond. Het andere paard is veel dominanter en at alles op en werd daardoor al snel te dik, dus het voer moest minder (van de eigenaar van het andere paard). Mijn Fjord is geen veelvraat, maar eten is wel heel belangrijk. Ik zou er zelf ook gestrest van worden als ik net lekker aan het eten ben en mijn vriend pakt mijn bord weg en eet de rest op. En als ik er vervolgens bij wil, bijt ie me in m'n flikker. Hehe, leuke metafoor. De paarden staan nu met een lijntje ertussen en die van mij heeft onbeperkt toegang tot hooi. Ik merk dat ze al iets chiller wordt op stal, meer tevreden. Alleen vandaag in het bos was het weer rennen, maar gelukkig nog wel gecontroleerd.

Ik heb Pavo Nervcontrol besteld, omdat ik me even verder heb verdiept en het kan zijn dat ze bepaalde tekorten heeft die aangevuld moeten worden. Ik las er goede dingen over hier op Bokt. Ik krijg het dinsdag binnen als het goed is. En volgende keer naar de bak vraag ik iemand mee (of ik pak de trailer maar zo ver wil ik het niet laten komen voor 1,2 kilometer).

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:55

De bak is natuurlijk bekend terrein, en voorspelbaarder dan het bos. Dus dat ze daar meer geconcentreerd is snap ik wel. Misschien moet je daar juist gebruik van maken. Even rustig werken in de bak en dan een heel klein rondje naar buiten. En dat steeds verder uitbouwen. Het is een hoop gepuzzel maar het komt echt wel goed. 13 jaar karakter en training is niet in 1 keer helemaal weg.

Stress om eten helpt niet, hopelijk geeft de huidige situatie wat meer rust.

Geef het de tijd en ik ga er van uit dat het wel weer goed komt!

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 06:12

Mijn paard had deze gedragsverandering door cushing gekregen. Al zouden je dan nog wel andere dingen opvallen natuurlijk.
Mijn bomproof paard werd heel angstig en gestresst..

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 16:36

pairadice schreef:
De bak is natuurlijk bekend terrein, en voorspelbaarder dan het bos. Dus dat ze daar meer geconcentreerd is snap ik wel. Misschien moet je daar juist gebruik van maken. Even rustig werken in de bak en dan een heel klein rondje naar buiten. En dat steeds verder uitbouwen. Het is een hoop gepuzzel maar het komt echt wel goed. 13 jaar karakter en training is niet in 1 keer helemaal weg.

Stress om eten helpt niet, hopelijk geeft de huidige situatie wat meer rust.

Geef het de tijd en ik ga er van uit dat het wel weer goed komt!

De bak is geen bekend terrein, ik heb vaker in het bos gereden dan in de bak op deze stal. Ik moet namelijk over het fietspad om bij de bak te komen (20 minuten stappen). En daar is het het vorige week dus mis gegaan en gevaarlijk geworden. Momenteel ga ik niet naar de bak. Ik ben niet bang voor haar, maar wel voor het verkeer. Ook toen ik in de winter naar een nieuwe binnenbak ging, was er niks aan de hand. Gelijk volle concentratie.